Тема. Оксана Караванська « Вишиванка»
Мета. Розширити і поглибити знання учнів про вишиванку як святиню, оберіг, національну гордість українського народу; - познайомити учнів з життям та творчістю української письменниці та дизайнерки Оксани Караванської; - удосконалювати навички правильного й виразного читання та навички літературного аналізу твору; - розвивати зв’язне мовлення, критичне мислення, уяву, творчі здібності, аналізувати, виділяти головне, робити висновки; - формувати мовленнєву компетентність; - сприяти вихованню ціннісного ставлення до українського народу,бажання продовжувати та зберігати звичаї та традиції українців; плекати в дітей почуття патріотизму, національної гордості, любові до рідного краю. Обладнання.Портрет О.Караванської, аудіозапис твору, аудіозапис пісні «Україна - це ти» у виконанні Тіни Кароль, зразки вишиванок на манекенах, аркуші для групової роботи, шаблони вишиванок, кольорові олівці,презентація, ноутбук, проектор, екран, хрестоматія сучасної української дитячої літератури для читання в 3-4 класах серії « Шкільна бібліотека». Вид уроку : урок знайомства з новинками художньої літератури.
Тип уроку : інтегрований
Хід уроку
І. Організаційна частина
1. Створення емоційного настрою.
- Діти, поверніться обличчям до свого товариша. Візьміть його долоньки у свої. Подаруйте усмішку та тепло своїх долоньок один одному.
2. Вправа «Очікування» (інтерв’ю бере учень)
- Ваші очікування від уроку?
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Сьогоднішній урок ми почнемо з прослуховування уривку пісні у виконанні Тіни Кароль та її команди в проекті «Голос. Діти».
Звучить пісня Тіни Кароль «Україна – це ти.» Слайд №2 - Про що ця пісня?
- Які почуття виникли у вас, коли ви прослухали уривок з пісні?
2. Вправа «Деформоване речення»
- Діти, перш ніж розпочати урок ми повинні з вами прочитати девіз
нашого уроку.
Хтовишиванкуодягає,тойУкраїнукохає.
- Але, що це? Що трапилося з нашим реченням? Слайд №3
( Речення деформоване) - А нам потрібно правильно роз’єднати слова та прочитай вислів, який буде девізом нашого уроку
- Як ви розумієте цей вислів?
3. Граматичний діалог.
- Яке це речення за метою висловлювання та інтонацією?
(розповідне, неокличне)
- Перебудуйте це речення в спонукальне, окличне із звертанням,
використовуючи слово українці
( Українці, вишиванку одягайте, Україну кохайте!) ? Слайд №4
4. Робота зі скоромовкою
- З метою розвитку артикуляційного апарату, ми як завжди працюємо зі
скоромовкою.
(Читання скоромовки декілька разів з підвищенням швидкості читання
та заучування скоромовки, граючи в гру « Загубилося слово»)
- Вишиваю вишиванку
Я для братика Іванка,
Вишиваночка у вишеньках
Ягідками рясно вишита.
- Вишиваю ______________
Я для ________ Іванка,
__________ у вишеньках
Ягідками ______ вишита.
ІІІ. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
Мотивація навчальної діяльності.
- То ж яка, на вашу думку, буде тема нашого уроку?
1 Вправа «Передбачення» (Відповіді учнів)
- Так ми сьогодні будемо говорити про вишиванки.
- А що таке вишиванка і навіщо її носять люди ? ( відповіді учнів)
2. Повідомлення вчителя Слайд №5
Вишиванка належить до найдавнішого одягу наших предків. Ще з давніх часів довга сорочка була одягом жінок та дівчат. У жіночої сорочки рукава довгі і широкі, оздоблені вишивкою. Матеріалом для українських сорочок завжди було біле лляне чи конопляне полотно, або бавовняна тканина. Білий колір сорочок – це найстаріша і найхарактерніша їх особливість ; другою особливістю української сорочки є вишивка. А вишита сорочка, рушник є оберегами від хвороб та усіляких негараздів. 3. Бесіда. про свято День вишиванки Більшість з вас, а можливо, і всі ви, знаєте про те, що в нашій країні проводиться День вишиванки. Започатковне це свято було в 2006 році в місті Чернівці. Спочатку вишиванку одягли кілька десятків людей, та вже протягом наступних років свято розрослося до всеукраїнського рівня. Свято вишиванки покликане єднати весь український народ. В цьому році День вишиванки буде відзначатися 17 травня. Я думаю, що ви одягнете свої вишиванки і станете учасниками свята. Вишиванки є у багатьох людей України. І зараз, наприклад, у вас.
Носять вишиванку співаки, актори, відомі люди. Слайд №6- 10
3. Вправа «Кластер» .
ВИШИВАНКА
символ одяг регіон орнамент
оберіг реліквія автентичний своя історія геометричний
сучасний рослинний
квітковий
IV. Оголошення теми уроку - На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з твором сучасної української дизайнерки та письменниці О. Караванської «Вишиванка».
Робота над темою
1.Повідомлення про автора. - Наші спікери з довідкового бюро підготували інформацію прописьменницю та дизайнерку О. Караванську. Надаємо їм слово.
Оксана Олегівна Караванська народилася16 квітня 1966у Львові — українська модельєрка. Випускниця Львівської академії мистецтв.
1996 — фіналіст конкурсу Alta-Moda (голова журі П'єр Карден)
1997 — відкрила авторський бутік, перший в Україні
2001 — отримала звання «Найкращий стиліст року» в галузі кліпмейкерства
2002 — Гран Прі «Кришталевий Силует» за найкращу сукню року
Заміжня, чоловік Богдан Левчук — бізнесмен. Виховують двох дітей — Святослава і Марічку. –У 2015році — видала книгу «Стильна книжка для панянки». Вона вважає, що повсякденна вишиванка має бути в гардеробі кожної дівчини. Створює Оксана різні види вишиванок, оскільки вони є святинею,оберегом,національною гордістю українського народу. Вишивка кожного народу – це його душа. Вона для українського народу завжди була одним з найулюбленіших способів прикрашати одяг. Вишиванки Оксани Караванської носять такі відомі люди як актриса Ольга Сумська, співачки Руслана, Марія Яремчук, Оксана Білозір, телеведуча Катерина Осадча та багато інших знаменитостей.
(відео про Караванську О. )
З тієї книжки, яку ми бачили на відео, «Стильна книжка для панянки», ми будемо читати уривок, який називається «Вишиванка». Слайд №11 – 15
2. Словникова робота - Перед тим як ми будемо працювати з уривком книги О. Караванської «Вишиванка» проведемо словникову роботу в парах. Перед вами листочки на яких написані слова та їх значення. Попробуйте встановити відповідність між ними
Реліквія - річ, яку особливо шанують і зберігають як пам'ять про минуле. Енергетика - сила, що наповнює людину зсередини . Оберіг - предмет, що оберігає, охороняє від чого-небудь . Унікальний - рідкісний, винятковий. Регіон - територіальна одиниця (район, область, зона), що вирізняється з-поміж інших. Колоритний – той, що відзначається майстерним співвідношенням фарб, кольорів (про картину, вишивку) Дефіцит - мала кількість, нестача чого-небудь порівняно з потребою. Пацьорики – намисто, намистини. Крайка – жіночий пояс із кольорової пряжі. Автентичний, що означає справжній,дійсний, непідроблений. - - Які слова у вас викликали труднощі ? ( Перевірка . Учень виходить до смарт дошки і виконує завдання) - В тексті зустрінеться ще слово «орнамент». Давайте згадаємо з уроків образотворчого мистецтва, що орнамент - це візерунок, елементи якого ритмічно повторюються. 3. Прослуховування тексту. Аудіозапис . Слайд №16 – 29
4. Фізкультхвилинка . Україно, ми твоя надія. 5. Читання тексту учнями «Дощиком» 6. Вибіркове читання. а) Про яку родинну історію йдеться в тексті ? б) Для чого важливо знати, хто вишивав сорочку ? в) Для чого жінки вигадували нові узори? -г) Від чого залежать особливості техніки вишивання ? д) Які вишивки є найколоритнішими ?
7. Робота над змістом тексту. Вправа «Ромашка Блума» ( Учні поділяються на 6 груп. Кожна група складає запитання за змістом тексту, використовуючи запропоновані запитання на пелюстках ромашки та озвучує його. Всі інші групи дають відповіді) 1 пелюстка - Що? Де ? Коли? (Прості запитання 2 пелюстка - Чи правильно я зрозумів? ( Уточнювальні питання) 3 пелюстка –Чому? Чому на вашу думку ( Інтерпретаційні, пояснювальні питання) 4 пелюстка – Що було б якби? ( Творчі питання) 5 пелюстка – Що добре? Що погано? ( Оцінювальні питання) 6 пелюстка – Як би ви вчинили? Де застосувати у житті? ( Практичні питання)
8 . Бесіда про волинську вишивку. Слайд №30- 31 Кожен регіон України має свої кольорові орнаменти, які народні майстрині відтворюють на полотні рушника чи сорочки.
9.Складання сенкану - Сьогодні ми з вами поновили знання та дізналися багато нового про вишиванку. Тепер я вам пропоную скласти сенкан за матеріалом сьогоднішнього уроку . ( Учні разом складають сенкан ) 1. Вишиванка 2. Гарна, автентична, барвиста . 3. Вишивати, носити, зберігати 4.Я пишаюся своєю вишиванкою. 5. Оберіг
10 .Практична робота «Одягни модель» Слайд №32
- Тепер ми з вами попробуємо бути дизайнерами та модельєрами як Оксана Караванська та одягнемо наших моделей в національні костюм різних регіонів України. Але ваше завдання не тільки одягнути моделей, а ще прикріпити її на карті, знайшовши відповідний до костюма регіон . ( Робота в групах. Учні приклеюють жіночі і чоловічі національні костюми до макетів ляльок і прикріплюють їх до карти України, визначаючи при цьому місце розташування Південної, Північної, Західної та Східної частини України)
Перегляд відеоролику каналу «Плюс плюс» про вишиванку .
V. Рефлексія Слайд №33 - Чи сподобався вам урок? - На уроці я : повторив…. дізнався… навчився… - Чи справдилися ваші сподівання? - Чи виконали ви завдання , які ставили перед собою на початку уроку? - Щиро дякую вам за хвилини радості проведені з вами. Сьогодні ми мандрували з вами чудовою країною народного мистецтва. Тож зберігайте, примножуйте і продовжуйте звичаї українського народу. Слайд №34-35 VI. Домашнє завдання Підготувати вірші про українську вишиванку