Мета: формувати уміння і навички безпомилкового вживання звуків [р] [р'] у діалогічному мовленні: розвивати фонематичний слух, звукобуквений аналіз; створювати задоволення від правильної вимови.
Тема. Вживання звуків [р] [р’] у діалогічному мовленні.
Мета: формувати уміння і навички безпомилкового вживання звуків [р] [р’] у діалогічному мовленні: розвивати фонематичний слух, звукобуквений аналіз; створювати задоволення від правильної вимови.
Обладнання: набір предметних картинок, схеми, фішки, набір ігор, різноманітний мовленнєвий матеріал.
Хід заняття:
І.Організаційний момент.
ІІ.Основна частина.
1.Повідомлення мети заняття. Бесіда логопеда.
2.Логопедична зарядка.
2.1.Складання речень за поданими словами.
Логопед дає дітям картинки із зображенням тварин, квітів, дерев, у назвах яких є звуки [р] [р’]. Кожній дитині потрібно скласти по п´ять речень, використовуючи подані малюнки.
2.2.Послухайте і перекажіть оповідання "Петрусь і подарунки".
Бабуся приїздила до Петруся часто. І завжди привозила іграшки, цукерки, черешні або великі апельсини. Тільки-но бабуся ступала на поріг, як Петрусь біг до неї і запитував:
Що ти мені привезла?
Бабуся виймала подарунки, і Петрусь цілував її. Одного разу хлопчик, як завжди, побіг назустріч бабусі, але подарунків у неї не було... Бабуся дуже поспішала до свого внука і нічого не встигла купити. А Петрусь набурмосився, одвернувся і не став цілувати бабусю.
Наступного разу бабуся привезла гостинець. Петрусь зрадів, кинувся її цілувати, та бабуся зупинила внука:
Не треба, Петрусю, - сказала вона. - За подарунки кажуть спасибі, а кого люблять, того цілують і без подарунків.
І Петрусеві стало дуже соромно.
(За Є. Башенко)
2.3.Дидактична гра "Підбери пару"
Мета: закріпити вміння вести діалог, знаходити першу репліку, своєчасно відповідати. Розвивати пояснювальне мовлення, спонукати дітей до міркування. Узгоджувати слова в реченні, слідкувати за вимовою закінчень дієслів. Підбирати епітети. Виховувати ввічливість.
Ігрове завдання: Знаходити пару і пояснювати чому.
Правила гри: Ставити в пару за тим, де можна знайти логічно пояснення "Чому?". Картинки
дитина отримує тільки після того, як підбере епітет відповідно до зображення (запашну квітку та інше).
Матеріал: різноманітні предметні картинки.
Хід гри: Логопед виставляє предметні картинки на фланелеграфі і пропонує дітям вибрати собі будь-яку, тільки потрібно підібрати відповідний епітет.
- Дайте мені, будь ласка, запашну квітку
- Я хочу взяти зелену жабку, дозвольте, будь ласка.
Потім логопед пропонує дітям уважно розглянути свої картинки й знайти собі пару серед друзів, пояснити чому (метелик та квітка - бо метелик схожий на квітку або любить сидіти на квітці).
Коли пари утворилися, можна поговорити між собою:
- Добрий день, Квіточко. Дозволь на тебе присісти.
- Сідай, будь ласка.
- А тобі не важко? - Ні. ти такий легенький тощо.
3. Фізкультхвилинка: пальчикова гімнастика.
Вправа "Асфальт"
Щоб асфальт міцний довбати,
Не потрібна тут лопата.
Зробить всю роботу в строк
Наш відбійний молоток.
Виконання: Діти розтирають указівний палець лівої руки вказівним і середнім пальцями правої.
Вправа "Казан"
Поки юшки наварили,
Казаночок забруднили.
Будем терти-натирати,
Щоб казан почав блищати.
Виконання: Діти розтирають безіменний палець лівої руки вказівним і середнім правої.
4.Закріплення нового матеріалу.
4.1.Вивчити вірші.
Прийшла киця до діток
Молочка просила. "Мур-мур" говорила.
Молочком вгостили.
В блюдечко налили.
Все повипивала,
Пісню заспівала: "Мур-мур-мур..."
Троє днів їжак сопів,
Троє днів не спав,
Троє днів не їв,
День копав на зиму нору,
Другий день копав комору,
А на третій на собі
Наносив туди їди.
5.Складати розповіді за сюжетною картинкою. Пояснити значення приказок:
На дерево дивись, як родить, а на людину, як робить.
Дружній череді вовк не страшний.
Людина як дерево, без коріння не може жити.
ІІІ. Підсумок заняття.