ТЕМА. ЗЕРНЯТКА НАРОДНОЇ МУДРОСТІ. ПРИСЛІВ’Я І ПРИКАЗКИ. СКОРОМОВКИ. ЗАГАДКИ.

Про матеріал
МЕТА. Збагатити знання дітей про малі форми усної народної творчості; вчити виділяти їх характерні особливості і групувати матеріал; розвивати образність мовлення, зв’язне усне мовлення, кмітливість; вчити складати загадки; виховувати любов до рідної мови. ОБЛАДНАННЯ. Картки зі словами-анаграмами, слова-розсипанки, предметний малюнок ромашки.
Перегляд файлу

3КЛАС

ЧИТАННЯ

 

ТЕМА.  ЗЕРНЯТКА НАРОДНОЇ МУДРОСТІ.

              ПРИСЛІВЯ І ПРИКАЗКИ. СКОРОМОВКИ. ЗАГАДКИ.

 

МЕТА. Збагатити знання дітей про малі форми усної народної творчості; вчити виділяти їх характерні особливості і групувати матеріал; розвивати образність мовлення, зв’язне усне мовлення, кмітливість; вчити складати загадки; виховувати любов до рідної мови.

 

ОБЛАДНАННЯ. Картки зі словами-анаграмами, слова-розсипанки, предметний малюнок ромашки.

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організація класу.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

- Сьогодні ми проведемо незвичайний урок – всі разом побуваємо на веселому ярмарку.

- Але цей ярмарок незвичайний. Щоб потрапити на нього нам необхідно перевірити завдання, що ви отримали додому.

- Яке ж було домашнє завдання?

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

Інсценізація української народної пісні «Ходить гарбуз по городу».

 

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

Увага! Увага! Спішіть – поспішайте!

Господарі й гості, глядіть не минайте!

На ярмарок прошу гуртом, поодинці!

Чекають на всіх там чудові гостинці!

На ярмарку нашім веселім. Багатім

Є чим дивуватись і є що придбати.

- Прочитайте, що ми будемо купувати на нашому ярмарку.

(На дошці запис теми: «Золоті зернята народної мудрості.»)

- А завітаємо ми в магазини з чудернацькими назвами. Може ви зможете перекласти ці надписи.

(На дошці аркуш з анаграмою: «ілсПривя і киказпри»).

 

V. Робота над прислів’ями і приказками.

1.Читання прислів’їв учнями «ланцюжком».(с.79, підручник)

- Чи великі ці вислови? Пригадайте, що таке прислів’я і приказки.

Гра «Слова - розсипанки»

(Це короткі, влучні, образні вислови повчального змісту.)

2. Робота над змістом і формою прислів’я.

- Яке з про читаних прислів’їв ви хотіли б «купити»? Прочитайте і поясніть його зміст.

- Перегляньте прислів’я, що  у підручнику. Із скількох речень складається кожне?

- Знайдіть і прочитайте прислів’я, які мають риму, як у вірші.

- Прочитайте прислів’я, в яких дві частини протиставляються за змістом.

- Такі особливості будови дають можливість прислів’ям, залишаючись короткими висловами, бути влучними дотепними правилами, якими людина повинна керуватися у повсякденному житті. Недаремно в народі кажуть:  «Прислів’я вчить,  як на світі жить.»

3. Вправа на розвиток техніки читання.

Гра «Знайди і дочитай прислів’я за його кінцем.»

4. Мовно-логічне завдання.

а) Добір узагальненої назви до групи прислів’їв.

- У прислів’ях розкривається мудрість народу, його спостережливість і великий життєвий досвід.

- Доберіть узагальнюючу назву до кожної групи прислів’їв, що є у підручнику.

(Назви тем на дошці.)

б) Гра «Склади прислів’я.» (групова робота)

- До якої з груп прислів’їв ви віднесете кожне з них?

- Яке з прислів’їв ви не можете віднести до жодної з груп?

- А яку узагальнюючу назву можна дібрати до цього прислів’я і йому подібних? (Про батьків і дітей.)

- Підберіть вдома кілька прислів’їв на цю тему.

 

VІ. Робота над скоромовками.

- В який магазин «ідемо» тепер?(Відкриваємо на дошці анаграму «мовкороСки».)

- З яких слів складається слово «скоромовка»?

- Чому так назвали ці жартівливі вислови?

- А які скоромовки ви знаєте?

- На «прилавку» виставлено для покупців три скоромовки. Прочитайте їх. (с.80, підручник)

1) Читання скоромовки «Сів шпак» «буксиром» за  вчителем.

- В якому місці треба звернути увагу на правильну вимову слів?

2) Читання скоромовки «Хлопець» «луною» (парна робота).

- Які звуки найчастіше зустрічаються?

3)  Читання скоромовки «Сорока» (мовчки)

- Які слова однаково пишуться, але мають різне значення і наголос? Доберіть до кожного з них спільнокореневі.

- Виберіть скоромовку, яку б ви хотіли «придбати» на нашому веселому ярмарку. Щоб вона у вас залишилася, за дві хвилини вивчіть її і розкажіть чітко і швидко.

 

 

Фізхвилинка

VІІ. Робота над загадками.

  1. Мотиваційна підготовка.

- Ще по одні зернята народної мудрості ми «зайдемо» до магазину… «Загадки».

- Доберіть споріднені слова до слова загадка. (Згадувати, гадати, пригадувати, нагадувати.)

- Що означає слово «гадати»? Доберіть близькі за значенням слова. (Думати, міркувати, мислити.)

- Зараз ми будемо відгадувати загадки. Визначимо, які бувають загадки, складені народом, і спробуємо самі складати їх.

    2. Читання і відгадування загадок.

- Чому ти так вважаєш? Доведи.

    3. Визначення структурної композиції загадок.

- Розглянемо усі загадки.

- Які це речення? (За метою висловлювання.)

- Як вони побудовані? (На що дуже схожі?)

- Чим характерним відрізняється загадка?

ВИСНОВОК: Отже, загадка має форму розповідного або питального речення; часто слова у ній римуються; в них називається не сам предмет, а подібний до нього за істотними ознаками.

    4.Творча робота. Колективне складання загадки.

а) Читання інструкції щодо складання загадок у підручнику (с. 81)

б) Колективна робота. Складання загадки про ромашку.

Жовте очко, білесенькі вії, землю прикрашає, людям помагає.

 

VІІІ. Підсумок уроку.

- Наша подорож закінчилась. Я гадаю всі ви повернулися з ярмарку не з порожніми руками.

- Що це за зернята народної мудрості ви «купували» сьогодні на ярмарку?

- Чим прислів’я і приказки подібні до казок?

- А чим відрізняються?

- Чим цікаві скоромовки?

- А загадки? Як вони побудовані?

 

IX. Творче домашнє завдання.

  1. Підібрати прислів’я на тему «Про батьків і дітей».
  2. Повторити вивчену на уроці скоромовку.
  3. Скласти загадку (тема на вибір).

 

3 КЛАС

Я І УКРАЇНА. ПРИРОДОЗНАВСТВО.

 

Нестандартний урок – ділова гра

 

Тема.  « Людина – живий організм. Шкіра. Догляд за шкірою.»

 

 

Мета: - закріпити поняття про людину, як живий організм, відмінність

                людини  від інших живих організмів;                                                                              

  • поглибити знання про шкіру, її будову, властивості, значення для людини, формувати поняття про роль загартування для зміцнення здоров’я;
  •  розвивати навички самостійного мислення, зв’язне мовлення, увагу, спостережливість;
  •  виховувати санітарно – гігієнічні навички догляду за шкірою.

 

Обладнання: лупа, вазон з квіткою, таблиця « Органи тіла людини», малюнки учнів, дзеркальце.

 

Хід уроку:

 

І. Організація класу. Привітання.

Побажаємо миру, любові, добра,

Тим, хто ліворуч від нас!

Побажаємо миру, любові, добра

Тим, хто праворуч!

Побажаємо миру, любові, добра

Тим, хто попереду нас!

Побажаємо миру, любові, добра

Всім, хто позаду нас!

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Ти знаєш, що ти – людина?

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя єдина,

Мука твоя єдина,

Очі твої – одні.

***

Сьогодні усе для тебе –

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба,

 Кохати спішити треба –

Гляди ж – не проспи!

***

Бо ти на землі людина.

І хочеш того чи ні.

Усмішка твоя єдина.

Очі твої – одні.

/ Василь Симоненко/

  • Про кого цей вірш?
  •                               Людина – це творіння живої природи, вона її частинка.

  Вона – живий організм.

 Доведіть це.

( Людина дихає, живиться, народжує дітей, старіє, помирає.)

  •                                            Людина складна жива система. Чим  людина відрізняється від тварин?

Відповісти на це питання вам допоможуть ситуації, які підготували учні нашого класу.

Ситуація 1. Ви побігли наввипередки зі своїм собачкою Барси ком. Він біг на чотирьох лапах, а ви? (На двох ногах.)

Ситуація 2. Надійка прокинулась. Пішла вмиватися. На ґанку вмивалася киця. Киця вмивалася лапками, а Надійка ? ( Руками.)

Ситуація 3. У вашої киці Мурки народилися кошенята. Киця мама навчає своїх діток. Як? ( За допомогою рухів і звуків.) У мами народився синочок. Матуся навчає його. Як? (За допомогою рухів і мови.)

Висновок:

  • То чим відрізняється людина від тварини?
  •  Завдяки чому людина досягає успіхів у навчанні, роботі?

 ( Завдяки розуму.)

  • Отже, мислення і мовлення – це основне, що відрізняє людину від тварини.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація знань.

       Бесіда

  • Подивіться на цю рослину і скажіть з яких частин вона складається? ( показ вазону з квіткою)
  • Все живе має свою будову. У рослин є корінь, стебло, листя, квіти, плоди. Це його органи. Всі вони зв’язані між собою і немає такого органу, без якого рослина не може обійтись. Всі вони однаково важливі.
  • Чи складається з органів тіло людини?
  • Послухайте загадки і скажіть, про який орган тіла йде мова?

Загадки:

1. Все життя один одного обганяють

 А випередити не можуть. ( Ноги.)

                         2.Одне одного не бачать,

                            Але можна їм пробачить.

                            Нерозлучні довгі роки

                            Хоч розбіглись в різні боки. ( Очі.)

                         3.Один говорить, двоє слухають,

                            двоє дивляться. (Рот, вуха, очі.)

                         4.Між двох світил

                            Я посередині один. ( Ніс.)

- Які ще органи тіла людини ви знаєте?

- Вірно! Всі органи , які ви назвали, тісно взаємопов’язані між собою і становлять злагоджений організм людини. Один без одного вони існувати не можуть. Якщо захворів один орган, то це впливає на роботу інших органів.

 

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

-  Сьогодні на уроці ми почнемо знайомитись з одним із найважливіших органів тіла людини – шкірою. Дізнаємось про властивості шкіри, її значення для організму людини, про важливість догляду за нею.

     Сьогоднішній урок пройде в дещо незвичній формі. Я пропоную створити в нашому класі першу шкільну редакцію дитячої газети . І ця газета надалі стане помічником і порадником не тільки для учнів нашого класу, але й для інших дітей, що вчаться в нашій школі.

- До речі, як називається наша школа? (Санаторна школа – інтернат )  

- Чим незвична наша школа?

- Отже, наш інтернат – це школа … ( здоров’я ).

- Діти, давайте й нашу газету назвемо « Школа  здоров’я». Згодні?

- І перший випуск газети присвятимо одному із найважливіших органів  людини – шкірі.

- А чи знаєте ви, люди яких професій працюють над виданням газети?

- Розділимося на кілька груп:

   1 група – редактори

   2 група – журналісти

   3 група – кореспонденти

Для художнього оформлення газети ми відберемо кілька найкращих малюнків, які представлені на виставці, що присвячена темі « Як бути здоровим».

- То що, приступаємо до роботи.

 

V. Опрацювання нового матеріалу.

1. Властивості шкіри.

Дослідно – практична робота.

- Чим вкрито тіло людини?

-  Погладьте шкіру руки. Яка вона?

- Відтягніть шкіру пальцями, а потім відпустіть. Що сталося з шкірою?

- То які ж властивості притаманні шкірі? ( М’яка, гладенька, пружна.)

- Завдяки цим властивостям вона не заважає людині рухатись.

- Ось і ми зараз продемонструємо це виконуючи фізхвилинку

« Зарядка».

Фізхвилинка « Зарядка» / з музичним супроводом /

2. Шкіра – захисник організму.

- Який орган тіла людини захищає внутрішні органи від пошкоджень?

- Шкіра – наш захисник внутрішніх органів від пошкоджень. Шкірою ми відчуваємо холод, тепло, біль.

 

 

Практична робота.

- Проведемо дослід. Доторкніться до чистого люстерка. Що ви бачите? (Жирну пляму.)

- Розгляньте шкіру через лупу.

- Що ви побачили? ( Дірочки.)

- Це маленькі отвори – пори.

Для чого вони потрібні ви дізнаєтесь прочитавши два останні абзаци статті «Шкіра – захисник організму» на ст.156, 157. А тим часом наші кореспонденти  підготують  питання  для  опитування  і  проведуть  експрес - інтерв’ю.

3. Експрес - інтерв’ю.

Кореспондент 1.

- Чим вкрито тіло людини ?

- Які властивості має шкіра?

Кореспондент 2.

- Завдяки якій властивості шкіра не заважає людині рухатись?

- Яку основну функцію виконує шкіра?

Кореспондент 3.

Для чого потрібні отвори у шкірі – пори?

- Яке значення має жир і піт, які виділяються через пори?

Кореспондент 4.

- Чому шкіра повинна  завжди бути чистою?

Кореспондент 5.

- Що треба робити, щоб шкіра була чистою?

4. Правила догляду за шкірою.

- До нашої редакції вже надійшли перші питання від читачів, яких цікавить, як слід доглядати за шкірою і журналісти вже підготували відповіді на них. Дамо їм слово.

Виступи журналістів.

Журналіст 1. Як допомогти при пораненні шкіри?

Журналіст 2. Як діяти при опіках шкіри?

Журналіст 3. Як допомогти шкірі при обмороженнях?

Журналіст 4. Чи корисно засмагати? Яких правил слід дотримуватись під час загорання?

Журналіст 5. Чи потрібно загартовувати шкіру і які існують способи загартовування?

Журналіст 6. Чи оновлюється шкіра людини?

- Дякуємо вам, шановні журналісти, за повні, цікаві і пізнавальні розповіді, ми візьмемо цю інформацію до уваги і обов’язково будемо дотримуватись всіх  правил догляду за шкірою.

- А ще, діти, щоб шкіра оновлювалася і була еластичною, здоровою, потрібно виконувати фізичні вправи і в цьому нам допомагають фізкультхвилинки.

 

Фізхвилинка 2

 

VI. Закріплення знань. Представлення газети.

- А зараз прийшов час для редагування і оформлення всього матеріалу, який підготували наші шановні кореспонденти і журналісти.

- Тому зараз поки редактори будуть дооформлювати  газету, ми з вами закріпимо наші знання з теми «Шкіра» виконавши завдання у зошиті /ст. 64/.

Кращі роботи будуть вміщені на сторінках газети.

  1. Робота у зошиті / в групах/.

Гр. А – завд. 2

         Гр. В – завд. 1

  1. Перевірка виконаної роботи.

 

VIІ. Представлення газети. Оцінювання.

 - Наші редактори вже закінчили свою роботу і зараз представлять нам перший випуск нашої газети « Школа здоров’я».

Слово головному редактору:

- Перший випуск нашої газети « Школа здоров’я» присвячений темі «Шкіра». В цьому випуску весь зібраний матеріал ми розподілили за такими рубриками:

1) « Новини « Школи здоров’я».

2) « Запитуйте – відповідаємо».

3) « Чи знаєте ви?».

4) « Скарбничка цікавинок  « Школи здоров’я».

Рубрику « Новини « Школи здоров’я» представить …

/ коротка розповідь про що йдеться в статті/

Рубрику « Запитуйте – відповідаємо» представить …

Рубрику « Чи знаєте ви?» представить …

І остання рубрика « Скарбничка цікавинок  « Школи здоров’я» пропонує вам багато цікавих завдань:

1. Розгадайте ребус.

2. Розгадайте кросворд.

3. Зашифровки.

 

VIII. Підсумок уроку. Оцінювання.

- Отже, сьогодні на уроці ви ознайомилися з одним із органів людського організму – шкірою. Дізналися про властивості і функції шкіри, довідалися як доглядати за нею, яку допомогу потрібно надати людині при опіках, обмороженнях і пораненнях шкіри, а також переконалися, яке велике значення для здоров’я людини має загартування та багато інших відомостей.

Ми з вами разом створили таку чудову газету, яку запропонуємо розглянути іншим дітям нашого оздоровчого інтернату.

А за те, що ви так добре підготувалися до уроку, активно працювали , жоден з вас не залишиться без оцінки.

 

IX. Домашнє завдання.

У підручнику ст.. 156 – 157, читати, відповідати на питання.

У зошиті допрацювати завдання на ст. 64.

 

 

 

doc
Додано
25 грудня 2019
Переглядів
1467
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку