3 клас
Інтегрований урок позакласного читання (для мам і дітей)
«Мама – найдорожче слово в світі»
І. Організаційний момент.
- Сьогодні на урок до нас прийшли гості. Сподіваюся, що ви зможете порадувати всіх своїми знаннями, вмінням чітко і правильно працювати.
Тему нашого сьогоднішнього уроку позакласного читання ми визначимо разом після виконання завдання на розвиток швидкості читання.
ІІ. Розвиток швидкості читання.
На дошці записаний вірш, в якому пропущені букви. Спробуйте відновити текст і визначити, яке слово сховане у першому ряду.
|
Н_йд_р_жч_ сл_в_ в св_т_!
Д_ б н_ б_в т_, щ_б т_ н_ р_б_в,
Н_з_вжд_ в_н_ тв_й шл_х _св_т_ть
Н_жн_м с_рц_м, в_дд_н_м т_б_.
В дн_ в_жк_ _ в дн_ н_ щ_ст_ щ_др_,
Н_ з_б_дь: в_н_ - з_вжд_ в т_б_!
Тож живи, як мама, щиро й чесно, І, як мама, - світ оцей люби! |
Найдорожче слово в світі!
Де б не був ти, що б ти не робив,
Назавжди воно твій шлях освітить
Ніжним серцем, відданим тобі.
В дні важкі і в дні на щастя щедрі,
Не забудь: вона – завжди в тобі!
ІІІ. Повідомлення теми і мети.
Людині, чия любов не знає меж, чиї руки випестили цілий світ, хто найбільше нас любить, - мамі, присвячуємо ми сьогодні урок. Чарівне, ніжне щире слово зігріває дітей, а дорослих повертає в дитинство.
ІV. Розвиток мовлення.
- Кожен день ми говоримо дуже багато різних слів своїм мамам. А сьогодні я пропоную вам провести незвичайний конкурс – конкурс на одне слово. Кожен з вас може сказати своїй мамі лише одне слово. Причому повторювати сказане не можна.
1). Відкритий мікрофон.
- Яке слово ви б сказали своїй мамі? (Яка ваша мама?)
- А у ваших мам є мами?
- Хто вони вам?
- * Мами, а що ви можете сказати про своїх мам, одним словом?
2). Добір синонімів.
- Мені дуже сподобалось, як ви назвали маму Сонечком. Давайте складемо сонечко, яке буде освітлювати нам урок і допоможе нам вчитися.
- Доберіть синоніми та спільнокореневі слова до слова мама (як ще називаємо маму).
(Вивішую на промінцях).
МАМУСЯ, МАТУСЯ, МАТІНКА, МАТІНОЧКА, МАТУСЕНЬКА, НЕНЯ, НЕНЧКА
- Нехай це сонечко завжди світить нам і допоможе сьогодні на уроці подолати труднощі.
V. Вправи на розвиток мови і читання.
1). Відкритий мікрофон.
- Настав час подолати першу з них. Візьміть листок з цифрою 1. Перед вами оповідання Зірки Мензатюк «Троянда». Зверніть увагу, що більше половини тексту не роз’єднано на слова. Візьміть олівці, роз’єднайте текст на слова і підготуйтеся його прочитати в голос.
? – Прочитайте рядки, які підтверджують красу троянди.
?! – Слідкуючи за читанням, підготуйте відповідь на питання: У чому схожість троянди і мами?
(Читання в парах).
? – Коли сердяться ваші мами?
Малюнок сфінкса.
2). «Ажурна пилка».
- Працювати над текстом ми будемо за новим методом. Він називається «ажурна пилка». Названий він так тому, що ми будемо збирати цілий текст із окремих частин. Ні в кого з вас немає цілого тексту на парті. У кожного окрема частина. І більшість тексту ви будете не читати, а слухати. І слухати треба буде дуже уважно! А на тому, хто читає, лежить ще більша відповідальність, бо читати треба чітко, голосно, виразно, щоб почули і зрозуміли в кожному куточку класу.
Візьміть листочки з кольоровими кружечками. Це ваша частина тексту. В ній стільки слів, скільки ви повинні читати за нормативами за 2 хв. Я даю вам 5 хв., щоб ви підготувалися до виразного читання: з паузами, голосом, зупинками.
! Якщо будуть питання у наголосі чи значенні слова, підіймайте руку, я підкажу.
Малюнок
– Хто з вас знає, що зображено на цій фотографії?
?! – Зараз ми почнемо читати. Текст розбитий на чотири частини за кольорами.
1 частина – червоний
2 частина – жовтий
3 частина – синій
4 частина – зелений
Не дивіться в текст, коли читає не ваш колір, слухайте.
1). – Хто панував в Єгипті?
– Чим прославився мистець?
– Як назвали статую Греки?
– Яку легенду про Сфінкса зберегли люди?
– Що могло оживити Сфінкса?
Хочете дізнатися , як відбувалися пошуки чарівного слова?
2). – Хто приходив до статуї?
– Які слова промовляв перший фараон?
– Чим прославилася володарка-фараон, яка промовила слово: «Слава»?
– Що зробив учений-книжник біля статуї?
– Що з ним сталося?
Як ви гадаєте, чи винайдуть люди могутнє слово?
3). – Який народ йшов пустелею?
– Хто був у самому кінці походу?
– Що з нею трапилося?
– Як жінка вирішила врятувати дитину?
Хочете знати що було далі?
А Наталена Королева назвала його «Наймогутніше слово».
- Так яке ж слово наймогутніше у світі?
- Кожен з вас багато разів на день промовляє це слово. Ви найщасливіші люди, бо у кожного з вас є мама. Пам’ятайте завжди про маму: коли переходите вулицю, купаєтеся у річці, катаєтеся на велосипеді. Думайте про те, що недобре слово залишає в душі мами подряпинку, додає сивину у волосся, розсипає зморшки на обличчі.
Мабуть, ой як важко було б мамі в житті, якби поруч з нею не було б тата, якого діти люблять і поважають не менше від мами. Але життя завжди наділяє мамі більше турбот. Недаремно каже народне прислів’я: «Жінка тримає в хаті три стовпи, чоловік – четвертий».
Багато прислів’їв склав наш народ про матір. Зараз ми з ними ознайомимось.
3). Групова робота «Склади прислів’я».
! Виберіть прислів’я, які підходять до двох, прочитаних нами оповідань (Можна записати на листі з текстом).
- Поки ви працювали над прислів’ями, ваші мами теж складали прислів’я. Давайте дізнаємося, а чи справилися вони із своїм завданням. (! Мами, читаємо ті прислів’я, які не читали діти).
У мам:
1. Нема у світі цвіту цвітішого над маківочки, нема ж і роду ріднішого над матіночка.
2. Всякій матері свої діточки милі.
3. Мене мати цілий вік дурила: казала «битиму», та й не била.
4. Зимою сонце, як мачуха: світить, та не гріє, а літом воно – рідна мати.
5. Не слухаєш батька-матері, то навчить тебе лиха година.
6. Кожна мати свою дитину хвалить, а чужу ганить.
7. Мати годує дітей, як земля людей.
8. Сльози матері даремно ніколи не пропадають.
9. Чого мама научить, те й дочка знає.
10. Чого не дала мама, того не купиш і в пана.
11. Що можна мамці, того не можна ляльці.
? – Яке з них вам більше сподобалось?
3). Читання у ролях.
- Наші мами ще не чули, як ви вмієте читати у ролях. Для цього виду читання я підібрала ще одне оповідання Василя Сухомлинського.
? – Що ви знаєте про цього письменника?
- Прочитайте пошепки оповідання, підготуйте відповідь на таке питання: Про що задумався соловейко? (Підготовка).
? – Про що ж задумався соловейко?
- Читання у ролях.
- Яке прислів’я можна скласти до цього оповідання (Кожній дитині своя мама найкраща).
? - Наш урок наближається до кінця. Скажіть, що вас найбільше вразило на уроці?
У кожного з вас на парті є вірш. Вивчіть його і розкажіть своїй мамі рано вранці у святковий день.
Можна у світі чимало зробити:
Перетворити зиму на літо;
Можна пізнати все таємниче
Та підкорити далеч космічну;
Можна характер свій подолати;
Штурмом вершини науки узяти;
Можна пройти крізь пустелі та хащі!..
Тільки без мами не можна нізащо:
Все найдорожче, що є тільки з нами, -
Все починається з нашої мами!..