Тренінг для вчителів "Дорога до себе"

Про матеріал
сформувати в учасників навички групової взаємодії, ефективного спілкування, активного слухання; стимулювати пізнання себе, самоаналіз особистісних особливостей, сприяти згуртуванню педагогічного колективу, підвищити зацікавленість учасників одне одним, зрозуміти унікальність кожного, місце кожного в різноманітті цього світу і відчути себе частиною цього прекрасного світу; розвивати позитивний емоційний стан педагогів, розуміння себе та інших, зниження стресогенності та емоційного вигорання.
Перегляд файлу

1

 

Тренінг для вчителів

 Тема: «Дорога до себе»

Мета: сформувати в учасників навички групової взаємодії, ефективного спілкування, активного слухання; стимулювати пізнання себе, самоаналіз особистісних особливостей, сприяти згуртуванню педагогічного колективу, підвищити зацікавленість учасників одне одним, зрозуміти унікальність кожного, місце кожного в різноманітті цього світу  і відчути себе частиною цього прекрасного світу; розвивати позитивний емоційний стан педагогів, розуміння себе та інших, зниження стресогенності та емоційного вигорання.

  • Необхідні матеріали: комп`ютер, проектор, звукові колонки, презентація та аудіо запис із звуками природи, інформаційні буклети, кольорові стикери, фліпчарт, кольорові маркери, ватман, аркуші А4, ножиці, 3 парти,  прості та різнокольорові олівці, відрізок тканини, шпильки кольорові, картки з назвами емоцій.
  •  
  • Структура заняття

з\п

Зміст діяльності

Час, хв.

 

Привітання. Вступне слово.

2 хв

1.

Знайомство. Вправа «Я – людина».

10 хв.

2.

Прийняття правил роботи.

5 хв.

3.

Промені очікувань

5 хв.

4.

Тест «Три тварини»

  10 хв.

5.

Інформаційне повідомлення «Емоції – друзі чи вороги»

10 хв.

6.

Вправа «Веселка емоцій»

10 хв

7.

Вправа «Ресурси»

5 хв

8.

Вправа «Прекрасний сад»

15 хв

9.

Гра-розминка «Австралійський дощ»

5 хв

10.

Вправа «Море хвилюється»

8 хв

11.

Підведення підсумків. Рефлексія.

5 хв

Усього

1 год. 30 хв. 

  •  
  • Хід заняття:

Вступне слово ведучого.

Доброго дня, шановні колеги. Ми раді вітати Вас. Праця вчителя важка й  відповідальна. Ми завжди маємо бути у формі. Щодня на нас дивляться тисячі очей.  Але насамперед ми повинні пам`ятати, що ми – люди. Кожний з нас це особистість, зі своїми «плюсами» і «мінусами».

1.Знайомство. Вправа «Я – людина».

 Зараз ми з Вами трошки ближче познайомимося. Для цього кожен із Вас по черзі називає своє ім`я і каже «Я - людина», а Ваш сусід зліва повинен доповнити речення позитивними якостями, які на його думку характерні Вам. По закінченню учасник також повинен  сказати своє ім`я і фразу «Я – людина», а його сусід скаже якості про нього і так по черзі, поки не закінчиться коло.

Обговорення.

  • Що Ви відчували, коли Вам говорили, яка Ви людина?
  • Чи погоджуєтесь Ви з цими якостями?
  • Що б Ви доповнили самі?

2.Прийняття правил роботи.

Мета: налаштування групи на продуктивну роботу.

Ведучий: Для того щоб наше заняття було ефективним ми повинні прийняти деякі правила для нашої з Вами роботи (на ватмані або на дошці по черзі записуються правила та пояснюється їх значення).

1). Не перебивати; уміти слухати. Давайте домовимося, що той, хто говорить, має право бути вислуханим до кінця. І тільки після того, як він висловить власну думку, можна починати дискусію.

2). Цінувати час. Нас тут багато, але думка кожної і кожного цінна і необхідна для наповнення нашої загальної скарбнички досвіду. Тому давайте будемо говорити коретко и не часто. Нехай ті з нас, хто може висловитися з усіх питань, дадуть можливість висловитися й іншим. Також, з огляду на нашу обмеженність у часі (адже тренінг не безкінечний), пропонується говорити винятково по темі.

3). Правило піднятої руки. Це правило є продовженням попереднього. Воно переслідує дві цілі: перша – щоб не перебивали того, хто говорить, друга – щоб тренер міг керувати груповим процесом. Учасник піднімає руку, і, коли з'являється можливість, ведучий дає йому слово.

4). Конфіденційність. Це правило захищає будь-якого учасника і ведучого від пліток і пересудів. Вся особиста інформація, повідомлена про себе або іншу людину в групі, є закритою.

5). «Не давати оцінок». Це важливе правило ми часто порушуємо вжитті. Вважаємо, що маємо право засуджувати й оцінювати чужі вчинки, слова, звички («Ти – дурень», «Це ідіотська думка», «Тільки такі, як ти, можуть так робити»). Тут ми не оцінюємо інших людей, їхню думку, зовнішність, а приймаємо їх такими, які вони є.

6). Право ведучого. Я, як ведучий, можу перервати вправу або іншу діяльність групи, якщо це заважає груповому процесові. Я також буду стежити за дотриманням прийнятих групою правил.

3. Промені очікувань

Ведучі роздають учасникам стикери, на яких вони пишуть свої очікування від тренінгу.

4. Тест «Три тварини»

Ведучий:  Кожен хоче дізнатися щось цікаве про себе, про свій характер, здібності. Для того, щоб визначити, яка ти людина, як тебе сприймають інші, виконай таке завдання.

Згадай свої три найулюбленіші тварини та на аркуші паперу запиши їх назви. Над назвою тварини, яка тобі найбільше подобається постав цифру «1». Цифру «2» напиши над тією твариною, яка тобі подобається трохи менше. Над останньою постав цифру «3».

  1. Перша тварина (під цифрою «1») – це те, ким ти мрієш бути. Подумай, які якості має ця тварина. Це саме ті якості, що тобі подобаються та які ти хотів би мати в себе.
  2. Друга тварина (під цифрою «2») – це те, як тебе, на твою думку, сприймають інші люди, яким ти б хотів бути в очах оточуючих.
  3. Третя тварина (під цифрою «3») – це те, яким ти є насправді.

5.  Інформаційне повідомлення «Емоції – друзі чи вороги»

Ведучий: згадайте, який1 настрій у Вас був найчастіше протягом тижня. Всі Ви знаєте, що в житті трапляються різні ситуації, як приємні, так і неприємні. Всі ми іноді буваємо дратівливими, злими, веселими. Усередині нас «живуть» наші друзі і вороги – емоції. Що ж таке емоції?              

Емоції – це вираження нашого ставлення до  того, що відбувається навколо нас чи в середині нас. Чи можуть емоції зашкодити людині? Перелічіть які емоції є нашими ворогами.

Позитивні емоції є нашими друзями, саме вони допомагають нам боротися з неприємними емоціями, перелічіть їх будь – ласка.

А тепер поміркуємо, як можна подолати своїх внутрішніх ворогів. (Порахувати до 20; залишитися на певний час одному; посміхнутися; подумати про щось гарне; описати свій стан на папері і розірвати його).

6. Вправа «Веселка емоцій»

Ведучі на підлозі по колу розкладають картки з назвами емоцій. Потім по черзі  зачитують  різні  ситуації. Учасникам пропонується вибрати ту емоцію, яка виникла б у них в даному випадку.

Підсумок: чи важко Вам було виконувати це завдання?

7. Вправа «Ресурси»

Кожен учасник отримує картку із завданням скласти перелік особистих ресурсів.

Обговорення:

  • Чи складно Вам було визначити  особисті ресурси?
  • Які ресурси на Вашу думку є найефективнішими у питанні покращення свого емоційного стану?

Після того , як всі бажаючі висловились, ведучі презентують методи та  шляхи зняття емоційного напруження ( кожен учасник отримує буклет з порадами).

8. Вправа «Прекрасний сад»

Перед початком вправи в аудиторії вмикають аудіо запис із звуками природи.

Ведучий: Зараз я пропоную Вам пропоную зручно сісти, розслабитися, заплющити очі і уявити себе квіткою. Яким би ти був? Які б у тебе були листя, стебло, а може, шипи? Ти був би високою чи низькою квіткою? Яскравою чи не дуже?

   А тепер, після того, як всі уявили все, намалюйте свою квітку.

 Далі учасникам пропонується вирізати свою квітку.

Потім всі сідають у коло і ведучий пропонує кожному підійти до стенду із  прекрасною галявиною і прикріпити квітку шпилькою й розповісти, які вона має риси (Яка вона? Який в неї характер? Які в неї бажання? Чого вона хоче досягти? Хто квітці може допомогти?).

Ведучий: пропонуємо помилуватися «прекрасним садом» і відбити цю картину в пам`яті, щоб вона виділила свою позитивну енергію. Слід відзначити, що хоч квітів існує й багато, але всім вистачило місця, кожен зайняв тільки своє, те, яке вибрав сам.

Окремо звернути увагу на те, в оточенні яких різних не схожих одна на одну квіток росте твоя. Але є і спільне – у якоїсь квітки це забарвлення, у якоїсь розмір або форма листя. І всім без винятку потрібні сонце і догляд.

9. Гра-розминка «Австралійський дощ»

Мета: зняття напруги в групі, створення позитивної атмосфери.

Ведучий: учасники стають у коло. Інструкція: Чи знаєте ви, що  таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Як тільки вони повернуться до мене, я передам наступні. Стежте уважно!

- В Австралії піднявся вітер. (Ведучий тре долоні).

- Починає крапати дощ. (Клацання пальцями).

- Дощ посилюється. (Почергово плескання долонями по грудях).

- Починається справжня злива. (Плескання по стегнах).

- А ось град, справжня буря. (Тупіт ногами).

- Але що це? Буря стихає. (Плескання по стегнах).

- Дощ стихає. (Плескання долонями по грудях).

- Рідкі краплі падають на землю. (Клацання пальцями).

- Тихий шелест вітру. (Потирання долонь).

- Сонце! (Руки догори).

10. Вправа «Море хвилюється»

Мета: зняти психом'язове напруження.

Ведуча вимовляє фразу: «Море хвилюється раз, море хвилюється два,  море хвилюється три: фігура радості (співчуття, щастя, доброти, милосердя тощо) на місці замри».

11. Підведення підсумків. Рефлексія.

Мета: підвести підсумки роботи заняття та отримати зворотній зв’язок від учасників.

Опис. Учасникам пропонується дати відповіді на такі запитання:

- Що корисного для вас було на занятті?

- Які враження від роботи в групі?

- Яка ідея народилася під час тренінгу?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

1. Баранова Н.П. Тренінги для вчителів з педагогічної майстерності. – Х.: Вид. група «Основа», 2011.- с.159.

2. Бретт Р. Бог ніколи не моргає/Регіна Бретт., пер. З англ..В.Кучменко.-Харків:»Клуб сімейного дозвілля», 2016.-256 с.

3. Мараховська Т.А. Вироблення навичок безконфліктного спілкування//шкільному психологу усе для роботи. – 2016. - №2 – С.27

4. Соціальний педагог (газета). – 2011.- №4,9

5. Профілактика синдрому емоційного вигорання педагогів/ уклад. А.Г. Дербеньова,

А.В. Кунцевська. – Х.: вид.група «Основа», 2009. – С.223

6. Шкільному психологу усе для роботи. №8 (92), серпень 2016 р.

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
4 лютого 2019
Переглядів
1759
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку