Тренінгові вправи Історичні пісні про національно-визвольну боротьбу «За Сибіром сонце сходить». Образи історичних осіб, лицарів-оборонців рідної землі, створені народною уявою"

Про матеріал

Формуванню яких компетентностей сприяють дані тренінгові вправа.

Спілкування державною мовою

Уміння:

– розуміти україномовні тексти різних жанрів і стилів;

– толерантно дискутувати, відстоювати власну думку.

Ставлення:

– поцінування краси і багатства української мови;

– усвідомлення ролі української мови як ключового чинника творення нації і держави, самоствердження особистості;

Математична компетентність

Уміння:

– установлювати причиново-наслідкові зв'язки, виокремлювати головну та другорядну інформацію;

– перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (текст, графік, таблиця, схема).

Ставлення:

– прагнення висловлюватися точно, логічно та послідовно

Інформаційно-цифрова компетентність

Уміння:

– діяти за алгоритмом;

– працювати в різних пошукових системах для отримання потрібної інформації;

Ставлення:

– задоволення пізнавального інтересу в інформаційному середовищі;

Уміння вчитися впродовж життя

уміння:

–визначати мету і цілі власної діяльності й розвитку, рефлексувати й оцінювати результат;

–користуватися різними джерелами інформації;

–знаходити, аналізувати, систематизувати й узагальнювати одержану інформацію;

– працювати в парі, групі;

– постійно поповнювати власний словниковий запас;

– застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети й ситуації спілкування.



Перегляд файлу

1. Предмет Українська література

2. Клас  9 клас

3.Тема уроку Історичні пісні про національно-визвольну боротьбу «За Сибіром сонце сходить». Образи історичних осіб, лицарів-оборонців рідної землі, створені народною уявою

4.Етап уроку Узагальнення та систематизація знань

5.Інтегровані навчальні дисципліни Світова література, історія, журналістика,правознавство,музичне  та  образотворче мистецтво
6. Обладнання. Матеріали зі сфери мистецтва (репродукції картин історичних осіб ) як стимул до створення власного творчого продукту; «Конверт допомоги»,ватман, маркери.

7. Інструкція до виконання вправи

Учні отримали випереджувальні завдання:ознайомитися з історичними довідками про життя Робін Гуда, Олекси Довбуша та Устима Кармелюка,переглянути д/ф «Олекса Довбуш. Людина і легенда»

Вправа «Мозаїка». Дітям видаються частини репродукцій картин із зображенням Олекси Довбуша, Устима Кармелюка, Робін Гуда. Пропонує об’єднатися в малі групи, склавши з частин цілі зображення.  Надалі ці зображення обігруються.

  • Про яких історичних осіб буде йти розмова на уроці?

(Діти висувають свої припущення. Досягають згоди)

Учням надається «Конверт допомоги» та пропонується створити свій проєкт – модель, власний журнал, сторінками якого є систематизація та презентація даної літературної  теми.

Проблемне питання. Бравий лицар Робін Гуд  та його українські   побратими: Олекса Довбуш та Устим Кармелюк. Хто вони? Розбійники чи захисники  народу?

  • «Історичний проєкт». Моделювання карти  життєвого шляху героїв. Описати епоху, стиль життя і життєвий вибір Робін Гуда, Кармелюка, Довбуша.
  •  «Журналістський проєкт». Взяти інтерв’ю в одного чи двох героїв (Робін Гуда, Кармелюка, Довбуша). В інтерв’ю з’ясувати їхній побут, спільне і відмінне в поведінці, бажаннях, цілях.
  • «Математичний проєкт». На системі координат позначити «злети та падіння» (негативні та позитивні боки) діяльності історичних осіб. Створити «Піраміду успіхів» Кармелюка, Довбуша.
  • «Юридичний проєкт». Скласти «Кодекс шляхетного розбійника».

Захист проєктів учнями.

Вправа «Шкала переконань» Бравий лицар Робін Гуд  та його українські   побратими: Олекса Довбуш та Устим Кармелюк. Хто вони? Розбійники чи захисники  народу?

Вправа «Ти – мені, я - тобі»

Кожному учневі пропонується записати в зошиті 5 рис, що визначають його індивідуальність. Після цього школярі прикріплюють на спинах один в одного аркуш розміром А4. Учитель дає інструкцію: протягом 5 хвилин діти хаотично рухаються по класу і записують риси індивідуальності своїх однолітків на їхніх аркушах. Коли час спливає, школярі знімають аркуші, знайомляться з даною їм характеристикою та порівнюють її з власною. Питання для самопізнання та самовдосконалення учнів                                Які з притаманних, на вашу думку та думку товаришів, рис сприятимуть дають можливість називатися патріотом, людиною справедливою, сміливою, відповідальною за свої вчинки.

 

8. Матеріали для інтеграції інших дисциплін

 

Інформаційно-документальний пакет матеріалів

«Конверт допомоги»

                 

    Устим Якович Кармелюк

Історична довідка

ArtRu.info - Illustrations - Tropinin Vasiliy Andreevich

«Кармелюк (Кармалюк, в документах Карманюк) Устим Якович (2 (10 березня  1787 – 10 жовтня 1835 - народився в селі Головчинцях Літинського (в інших джерелах —Летичівський) повіту Подільської губернії у селянській сім'ї.

1812 р. за свої дії був відданий поміщиком Пигловським у солдати. 1813 р. разом із Данилом Хроном утік з уланського полку, який розміщався в Кам'янці- Подільському, і повернувся в рідні  місця. 1814р. очолив селянський рух, який розгорнувся в Літинському, Летичівському та Ольгопільському повітах.

1830—1835 рр. се­лянський рух під проводом Кармелюка охопив усе Поділля, суміжні з ним райони Бессарабії та Київщини. У повстанському русі брали  участь близько 20 тис. чоловік. За 23 роки боротьби загони на чолі  з Кармелюком здійснили понад 1 тис. нападів на поміщицькі маєтки. Захоплені у поміщиків гроші і майно роздавали селянській бідноті. Для боротьби з повстанцями  російський уряд у листопаді 1833 р. створив Галузинецьку комісію. Кармелюка чотири рази заарештовували, засуджували до каторж- них робіт і засилали до Сибіру Але  щоразу він тікав, повертався на Поділля й знову очолював повстанський рух. 10 жовтня 1835 р. Кармелюк був убитий із засідки шляхтичем Рутковським у с. Шляхові  Коричинці (тепер Хмельницька область).

Незламним борцем проти визиску­вачів трудящих мас виявив себе ле­гендарний народний герой Устим Кармалюк. Пан, побачивши в Устимі небезпечного бунтаря, поспішив відправити його в солдати. Але він не захотів миритися з солдатською муштрою. Незабаром утік і повер­нувся в рідні місця, де з таких же втікачів-селян і солдат організував повстанський загін. Повстанці на­падали на поміщицькі маєтки, шин­ки, двори селян-багатіїв, карали експлуататорів і роздавали їхнє май­но і гроші бідним селянам.

Та попри різні погляди і думки це майже міфічне ім'я. Це справжній "Подільський Робін Гуд".

 

Олекса Довбуш

 

Картинки по запросу "олекса довбуш"

 

У кожній гуцульській хаті століттями живуть оповідки про справедливого і безстрашного захисника бідних, славного опришка Олексу Довбуша, у яких історія густо перемішана з вигадкою. Він був князем і владикою гір, орлом того воздуха, оленем тих борів, паном тих панів аж ген по Дністрові води. Перед ним дрижали сміливі і сильні, корилися горді.

Загін Олекси Довбуша був досить чисельним, складався з відбірних, перевірених у боях, фізично сильних та витривалих вояків (в минулому представників найубогіших верств населення: наймитів, чабанів, слуг, розорених селян-втікачів). Загін Довбуша діяв блискавично і без шансів для панів. Панські маєтки горіли один за одним. Шляхта наймала охорону, скликала загони міліції, але нічого не допомагало. Орендарі часто платили відкупне Довбушеві, обіцяючи м'яке ставлення до простого народу. Олекса став справжнім захисником народних інтересів. Часто здійснював він напади на прохання жителів того чи іншого села. Страждали від його ватаги і торгові каравани. Але Довбуш ніколи даремно не проливав крові. Його терор виражав народну помсту. Великого страху нагнав Довбуш на шляхту. І полетіли слізні прошення прикарпатських панів до влади, до коронного гетьмана Потоцького із закликами спрямувати у гори проти Довбушевої ватаги коронні війська. У 1740 році значний загін смоляків* на чолі із ротмістром Пшелуським, разом із каральним спецпідрозділом - "волоською ротою" - виступив проти опришків.

Виступ Олекси Довбуша став найбільш яскравою сторінкою в історії боротьби західноукраїнських селян проти соціального і національного гноблення. Народ не забув свого заступника. Сотні легенд та міфів про Довбуша ще й сьогодні гуляють Карпатами.

 

Робін Гуд

 

Картинки по запросу "памятник робін гуд"

Картинки по запросу "робін гуд"

Пам'ятник Робіну Гуду.

 

      Хто не знає відважного лучника і шляхетного розбійника Робіна Гуда, надію простого люду і захисника всіх скривджених? Про нього складають пісні та легенди. Його стріли завжди влучають точно в ціль, а вороги тікають, щойно зачують його ім'я. цей відважний герой не боїться нічого й нікого. Бо ніколи не зрадять його щирі друзі та вірний лук. І навіть шериф Ноттінгемський та цього посіпаки не здолають Робіна Гуда! У Шервудському лісі, що дав прихисток братству вільних та робочих людей, розпочиналися надзвичайні пригоди...

    Робін Гуд — герой середньовічних англійських народних балад, ватажок лісових розбійників, який за переказами діяв зі своєю ватагою в Шервудському лісі біля Ноттінгема і боровся за справедливість — грабував багатих лицаріві, священників, віддаючи здобич біднякам. Особистість прототипа цих балад і легенд не встановлена.

Балади про Робін Гуда були записані ще в XIV столітті, що зумовило порівняно невелику варіативність сюжетів. В одному з найповніших збірок англійських балад, опублікованих Френсісом Чайлдом в XIX столітті, налічується 40 творів про Робін Гуда.

За однією з версій Робін був йоменом, тобто вільним ремісником або селянином, в інших версіях він постає несправедливо знедоленим дворянином. Ім'я «Робін Гуд» стало загальним по відношенню до людей, які грабували багатих і віддавали здобич бідним, і в зв'язку з цим користувалися великою популярністю в народі. В історії є особистості, які за життя отримали подібну славу.

 

9. Формуванню яких компетентностей сприяють дані  тренінгові  вправа.

Спілкування державною мовою

 

Уміння: 

 розуміти україномовні тексти різних жанрів і стилів;

  толерантно дискутувати, відстоювати власну думку.

Ставлення:

 поцінування краси і багатства української мови;

 усвідомлення ролі української мови як ключового чинника творення нації і держави, самоствердження особистості;

Математична компетентність

 

Уміння:

  установлювати причиново-наслідкові зв’язки,    виокремлювати головну та другорядну інформацію;

 перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (текст, графік, таблиця, схема).

Ставлення:

  прагнення висловлюватися точно, логічно та послідовно

Інформаційно-цифрова компетентність

 

Уміння:

  діяти за алгоритмом;

   працювати в різних пошукових системах для отримання потрібної інформації;

Ставлення:

  задоволення пізнавального інтересу в інформаційному середовищі;

Уміння вчитися впродовж життя

 

уміння:

–визначати мету і цілі власної діяльності й розвитку, рефлексувати й оцінювати результат;

–користуватися різними джерелами інформації;

–знаходити, аналізувати, систематизувати й узагальнювати одержану інформацію;

– працювати в парі, групі;

 постійно поповнювати власний словниковий запас;

 застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети й ситуації спілкування.

Ставлення:

 готовність удосконалювати власне мовлення впродовж життя;

  розуміння ролі читання для власного інтелектуального зростання.

 

Соціальна та громадянська компетентності

 

 

Уміння:

 толерантно відстоювати власну позицію в дискусії;

– аргументовано й грамотно висловлювати власну думку щодо суспільно-політичних питань.

Ставлення:

        здатність співчувати, довіряти й викликати довіру;

        поцінування людської гідності;

        повага до закону та правових норм;

        утвердження права кожного на власну думку.

Обізнаність та самовираження у сфері  культури

 

Уміння:

– зіставляти специфіку розкриття певної теми (образу) в різних видах мистецтва;

  ідентифікувати себе як представника певної культури;

  читати літературні твори, використовувати досвід взаємодії з творами мистецтва в життєвих ситуаціях;

  створювати тексти, висловлюючи власні ідеї, спираючись на досвід і почуття та використовуючи відповідні зображувально-виражальні засоби.

Ставлення:

  потреба читання літературних творів для естетичної насолоди та рефлексії над прочитаним

 

 

docx
Додано
3 березня 2021
Переглядів
412
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку