Тренувальні вправи з теми « Фонетика. Орфографія»
Вправа 1
Запишіть слова в три колонки, у яких: 1) звуків більше , ніж букв; 2) звуків і букв порівну; 3) звуків менше, ніж букв.
Грядка, нянька, п’єса, ім’я, емаль, дощ, егоїзм, юнак, аджика, нізащо, в’юн, щавель, мільйон, дощечка, радість, олов’яний, земля, дзвоник, уряд, енергія, альбом, заява, м’який, няня, руїна, копія, меншість.
Вправа 2
Випишіть слова в три колонки: 1) ті, яких не можна розривати для преносу; 2) ті, при переносі яких можна залишити дві перші букви; 3)ті, при переносі яких можна залишити три перші букви.
Друг, район, мороз, оса, НАТО, двері, яма, явір, сиджу, сани, погріб, креслення, спів, картон, поріг, серпень, гуаш, рай, школа, учень.
Вправа 3
Виберіть слова з пропущеною буквою Е і впишіть їх у рядки таблиці.
|
е |
|
|
|
|
|
|
е |
|
|
|
|
|
|
|
е |
|
|
|
|
|
|
|
е |
|
|
|
|
|
|
е |
|
|
|
Вправа 4
Уставте на місці пропусків Е чи И.
Д..легація, ет..кет, нет..рплячий, ст..скати, к..шеня, ім..нини, зд..рати, ст..лити, т..хнічний, л..пневий, хв..лястий, кр..чати, ен..ргетичний, р..петувати.
Ключ. Підкреслітьпершу букву в словах, у яких вставили Е. Якщо ви правильно виконали завдання, то з підкресених букв прочитаєте назву річки.
Вправа 5
Розкрийте дужки. Випишіть лише ті слова, які ви вирішили написати з великої букви.
(С,с)вятий Дух, Кабінет (М,м)іністрів України, (О,о)лесева книжка, (К,к)иївські вулиці, (У,у)горська Республіка, (Б,б)ог, (В,в)ерховна (Р,р)ада України, (Д,д)ніпровська вода, (У,у)спенський (С,с)обор, (К,к)нязь Ярослав (М,м)удрий, (П,п)резидент України, (Р, р)іздво.
Вправа 6
Спишіть слова, уставляючи пропущену букву Е чи И.
Ст..повий, майст..р, л..л..ка, приб..р..жний, зв..селити, тр..вога, в..дмідь, бр..ніти, вос..ни, дзв..ніти, ч..р..шня, підз..мелля, з..рновий, вел..тень, кол..сати, тижд..нь, дал..чінь, вит..рати, пш..ниця.
Вправа 7
Спишіть слова , уставляючи пропущену букву.
Ле..ко, во..ко, ні..ті, боро..ьба, моло..ьба, про..ьба, Вели..день, я..би, во..зал, рю..зак, фу..бол, повся..денний, ане..дот.
Вправа 8
Спишіть слова, уставляючи , де потрібно , пропущену букву .
Радіс..но, віс..ник, учас..ник, щотиж..невик, заздріс..ний, кіс..лявий, хвас..ливий, шіс..надцять, безжаліс..ний, виїз..ний, контрас..ний, швидкіс..ний, соаіс..ний, зап’яс..ний, перехрес..ний.
Вправа 9
Доберіть до кожного з поданих слів його форму або спільнокореневе слово, щоб відбулося чергування голосних звуків.
Нога, плести, соколи, четвертий, ломити, заганяти, пекти, стелити, беру, летіти , перехід, гора, корінь, замітати, садити, столи, печі, катати, заплітати, вільний, робітник.
Вправа 10
Змініть слова або доберіть до них спільнокореневі так, щоб відбулося чергування приголосних звуків.
Флешка, муха, берег, язик, тихо, річний, сидіти, їздити, нога, вухо, летіти, дружити, горох, книга, футболка, сніг, щітка, допомога.