Тріада на тему "А.Конан Дойл "Пістрява стрічка" Майстерність головного героя у застосуванні дедуктивного методу.Точка зору у літературі та житті

Про матеріал
Розробка уроку допоможе на прикладі оповідання Артура Конан Дойла «Пістрява стрічка» розкрити сутність дедуктивного методу Шерлока Холмса та поняття «точка зору» в житті та літературі; сприятиме формуванню в учнів допитливості,прагнення до розвитку своїх розумових здібностей,любові до читання,культуру спілкуваня,вміння відстоювати свою точку зору та бути толерантним
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок-тріада  інтегрованого  курсу

«Зарубіжна  література  та  культура»  в  7 класі

 

 

 

 

 

 

 

                                                         Вчитель: Тараненко Любов Анатоліївна

                                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. «Артур Конан Дойль. Оповідання «Пістрява стрічка». Майстерність головного героя у застосуванні дедуктивного методу.*Точка зору в літературі та житті»
Мета:навчальна продовжити знайомство учнів з творчістю А.К.Дойля; на прикладі твору «Пістрява стрічка» розкрити сутність дедуктивного методу Шерлока Холмса; ознайомити з поняттям «точка зору» в житті та літературі;розвивальна: розвивати навички усного мовлення, аналізу прочитаного, дослідницькі навички, навички виділення ключових епізодів,творчі здібності; виховна  сприяти формуванню допитливості,прагнення до розвитку своїх розумових здібностей,любові до читання,культуру спілкуваня,вміння відстоювати свою точку зору та бути толерантним
Обладнання:виставка книжок-кращих детективів світової літератури, портрет письменника,мультимедійне обладнання,фрагменти кінофільму,ілюстрації учнів до твору.

Тип  тріади : компетентнісна

                                                       Хід заняття

І мініада

1.Організаційна частина.

2.Емоційне налаштування

Вправа «Передай позитивний настрій»

3 Робота з хмариною слів

Попрацюйте з хмариною слів, прочитайте вислів та запишіть у зошит 

 


C:\Users\ASUS\Desktop\54518924_768756510176207_8259406871111139328_n.jpg
 

4.Перегляньте відео,  щоб довести, що на Бейкер-Стріт живе непересічна особа - Шерлок Холмс!

https://youtu.be/nVWzq7wgGh4

5.Повертаємося до розшифрованого вислову у хмарині.Прокоментуйте  усно.

 

C:\Users\ASUS\Desktop\дракони.jpg 

 

 

 

6.Що об»єднує цих героїв? Запишіть

 

 

C:\Users\ASUS\Desktop\Щоб пiзнати людство,.jpg

 

ІІ мініада

1.Мотивація навчальної діяльності учнів
«Герой Конан Дойля – єдиний літературний персонаж від часів Діккенса, що міцно увійшов у життя й мову народу», – наголошував сучасник автора, відомий письменник Ґілберт Честертон. На схилі своїх літ Артур Конан Дойль – на той час уже визнаний майстер пригодницького жанру, славнозвісний «творець Шерлока Холмса», зізнавсь у зверненні до читачів: «Я не хочу бути невдячним Холмсові. Для мене він безперечно залишався добрим другом».І справді, художній хист і фантазія маститого письменника незмінно дивували прихильників його таланту. Як і раніше, для «самітника з Бейкер-стріт» – спостережливого детектива – аматора Шерлока Холмса, що не знає собі рівних в умінні розплутати найскладнішу загадку, ключем до розгадки часто стає навіть найменша дрібничка: щербинка на поруччі моста, друкарська помилка в газетному оголошенні, номер театрального квитка...
2.Оголошення теми і мети уроку
– Сьогодні ми розглянемо твір Конан Дойля «Пістрява стрічка», і знову поринемо в чудовий світ детективу. Нам потрібно буде не лише аналізувати героїв твору, але й удосконалювати знання щодо дедуктивного методу від Шерлока Холмса, використовуючи доказову базу і логіку, тобто знання тексту.
3Евристична бесіда
Що ви дізналися про Шерлока Холмса і доктора Ватсона?

Що об’єднує цих двох людей?

У чому вони різні?

Поясніть суть дедуктивного методу.

Що таке інтуїція? Чому Холмс не довіряє інтуїції?

Чи зміг би Шерлок Холмс розкрити злочин без особливих знань в області криміналістики?

4. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
 Артур Конан Дойль створив ряд оповідань з одним головним героєм – збірки «Пригоди Шерлока Холмса» і «Записки про Шерлока Холмса».
Твори «Скандал в Богемії », «Спілка рудих », «Встановлення особистості», «Таємниця Боскомської долини», «П'ять апельсинових зерняток», «Людина з вивернутою губою», «Голубий карбункул», «Пістрява стрічка», «Палець інженера», «Знатний холостяк», «Берилова діадема», «Мідні буки» входять до збірки «Пригоди Шерлока Холмса». Головними героями оповідань є Шерлок Холмс та його друг Джеймс Ватсон. Твори складають літературний цикл.


- Робота над літературознавчим поняттям «цикл» (учні записують у зошит)
Цикл (від грец. круг, коло) – ряд художніх творів, об’єднаних задумом автора в цілість (спільністю тематики,персонажів тощо).

 

Сьогодні працюєм з оповіданням «Пістрява стрічка»


-Вправа «Склади сюжетний ланцюжок». (Учні по черзі називають події оповідання «Пістрява стрічка»).
- Вправа «Плутанина». Встановити послiдовнiсть подiй в оповіданні «Пістрява стрічка». Простежити хід розслідування справи сестер Стоунер.
1.Батіжок. 2.Заповіт покійної дружини лікаря Райлотта. 3.Револьвер і зубна щітка. 4.Вентиляційна віддушина. 5.Вокзал Ватерлоо. 6.Обстеження кімнати. 7.Блюдечко з молоком. 8. Огляд через лупу.
-Робота в групах.

 I група –Візит Хелін Стоунер.
Уявіть себе детективом і спробуйте допомогти Холмсу провести розслідування справи сестер Стоунер. Простежте, яким чином Холмс застосовує дедуктивний метод.

II група – Обстеження будинку Грімсбі Ройлотта. Припущення і докази Шерлока Холмса.
-Робота в парах. Дослідницьке завдання. Знайти в оповіданні «Пістрява стрічка» деталі і факти, спираючись на які, Холмс розкрив справу, яку сам рахував заплутаною (один учень записує деталі, другий – факти ).



ДЕТАЛІ


ФАКТИ


1.

 

Я бачу, ви приїхали поїздом сьогодні вранці.


…за вашою лівою рукавичкою я помітив квиток на зворотну дорогу


2.


Лівий рукав вашої жакетки заляпано грязюкою


…довго їхали розгаслим путівцем на бідарці.


3.


На білому зап'ястку чітко проступало п'ять синьо-червоних плям


З вами поводилися жорстоко


4.


Він узяв маленьке блюдце з молоком, що стояло на сейфі.


Ні, кота в нас немає


5.


Стоунер сказала, що її сестра чула запах сигари, яку курив лікар Ройлотт


Я зробив висновок, що тут має бути душник.


6.


…ліжко прикріплено до підлоги, зроблено душник, повішено шнур


Дівчина не могла пересунути своє ліжко. Воно завжди мало залишатися в одному й тому ж положенні щодо душника й вірьовки, так-так, бо цей шнур ніколи не призначався для дзвінка


7.


…оглянув його стілець


…зрозумів, що він має звичку ставати на нього, для того, щоб дістатися до душника


8.


Сейф, блюдечко з молоком і батіжок із петлею; металеве клацання


…лікар квапливо зачиняв дверцята сейфа, куди ховав змію

-Висновок: «Єдине, що заслуговує уваги, — низка міркувань від наслідків до причини. Це й призводить до успішного розв'язання справи», – ці слова сказав літературний батько видатного нишпорки – сер Конан Дойль. Шерлок Холмс розкриває заплутану кримінальну справу, застосовуючи дедуктивний метод, послуговуючись «низкою міркувань від наслідків до причини».

 

-Скласти протокол розслідування справи за схемою

Що?  - Де?-  Коли? -За яких обставин?  -З якої причини? -Хто винен? - Речові докази:

В оповіданні «Пістрява стрічка» лікар Райлотт отримує справедливе покарання. Він гине від тієї «зброї», яку вигадав сам. Тут ніби спрацював закон справедливості або бумеранга – один з найважливіших законів Всесвіту. Як підтверджує історія, він існував ще в стародавні часи. Цей закон міг мати різне трактування, але сенс був завжди один, а саме: все повертається. Все, що ми робимо, погане або хороше, нам обов'язково повернеться. Проходить деякий час і людина опиняється в аналогічній ситуації, але вже в ролі жертви. Що і трапилось із героєм твору Артура Конан Дойля «Пістрява стрічка»

.

-Ситуативна гра  На дошці –два зображення обличчя: добре і зле. Завдання учнів розділити героїв твору відповідно до вигляду обличчя
Добре:Хелін,Шерлок Холмс,Ватсон,Джулія. Зле:Ройлотт

 

 -Проблемне питання.Яким ,на вашу думку,повинно бути обличчя нормальної людини і у злочинця?(У нормальної людини добрим,привітним,щирим,усміхненим.

У злочинця-злим, сірим,похмурим,сердитим.)
ІІІ мініада

1.Точка зору в літературі та житті

Точка зору в літературному творі — оцінювання подій та персонажів з позиції автора або дійових осіб цього твору, найчастіше оповідача.

 Використання особи розповідача дає можливість представити таку точку зору, яка відрізняється від авторської. Оповідач є особою, яка знає про всіх, а розповідач знайомить нас із тим, що він бачить, або з тим, що з ним відбувалося. У оповіданні  «Пістрява стрічка» Шерлок Холмс оцінює події швидко, поступово, оригінально.Вотсон оцінює повільно, чи не здогадується хто вчинив злочин, він нездогадливий.

У житті ж точка зору  - життєва позиція , думка , з якою суб'єкт оцінює події, що відбуваються навколо нього.

 Різні точки зору допомагаютькраще проаналізувати явище , уникнути упередженого судження , знайти оригінальне вирішення проблеми. З іншого боку, людям властиво когнітивне спотворення, яке називається " схильність до підтвердження своєї точки зору ". Об'єктивність  - вміння подивитися на ситуацію з боку, додати до власної точки зору інші..А ще-це толерантність-вміння чути і поважати точку зору оточуючих

2. Проблемне питання: А чи вмієте ви виробляти свою точку зору та відстоювати її у повазі до оточуючих?

3.Рефлексія

-Літературний диктант

Що привернуло увагу Шерлока Холмса в кімнаті Джулії? (Шнур)

Ім'я героїні, котра прийшла до Шерлока Холмса за допомогою. (Хелін)

Ім'я вітчима героїні. (Грімсбі)

Чим вітчим годував гадюку? (Молоко)

Прізвище героїні. (Стоунер)

Як назвала гадюку Джулія? (Стрічка)

Економка Шерлока Холмса. (Хадсон)

Прізвище вітчима героїні оповідання «Пістрява стрічка». (Ройлотт)

Який предмет, на думку Холмса, був зай­вим у кімнаті вітчима? (Блюдечко)

Назва маєтку, де розгорталися основні події в оповіданні «Пістрява стрічка».(Стоук-Моран)

Друг Шерлока Холмса. (Ватсон)

 -Гра «Я-детектив» Розшифруйте висловлення та  поясніть слова літературознавця К.Шахової

ОЯПВНІДОАН ПОР ЕЛРОКАШ ОЛХМАС АТ ОГЙО АДУГР ВСТАОАН СКУВИБЛИЮТЬ ОВМ ПРТІОС І СТЧИІ ПЛИЕРНИ СГОВО ЖРУАН(оповідання про Шерлока Холмса та його друга Ватсона виблискують мов прості і чисті перлини свого жанру).

4.Підсумок уроку
Шерлок Холмс є одним із найпопулярніших літературних героїв. Ще за життя Конан Дойля стали з'являтися автори, які писали про пригоди знаменитого сищика, в тому числі й син письменника Адріан Конан Дойль. На початку XX століття оповідання про детектива писали Джон Карр,  Стівен Кінг, Марк Твен, Джуліан Саймонс, Борис Акунін, Сергій Лук'яненко, Ентоні Горовіц і навіть президент США Франклін   Рузвельт.Культурний вплив образу дуже великий. У середньому кожен п'ятий британець вважає, що Шерлок Холмс реально існував. Не викликає сумнівів і літературне життя доктора Ватсона.Класичний детективний дует Холмс – Ватсон ще багато століть буде надихати режисерів, майстрів пензля, слова, мистецтва у цілому.

 5. Домашнє завдання

Підготуватися до уроку розвитку зв»язного мовлення. Придумати сюжет власної детективної історії

 Переглянути  (за бажанням) фрагмент художнього фільму за творами Конан Дойла

 

 

 

docx
Додано
28 березня
Переглядів
300
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку