Тема: Інфекційне захворювання.Голодомор.
Мета:
Тип уроку: інтегрований, урок-тренінг
Що підготувати заздалегідь:
плакат „Правила роботи в групі”;
1.Бути лаконічним
2.Говорити по черзі
3.Бути доброзичливим
4.Зберігати таємниці
5.«Тут і тепер»
6.Говорити від себе
7.Бути толерантним
8. Правило піднятої руки
ХІД УРОКУ
1. Організаційний момент.
Вправа на підготовку учнів до роботи, створення комфортної атмосфери, яка сприяє згуртованості групи.
Знайомство
Інструкція: Діти, зараз ви об’єднаєтеся в пари і протягом кількох хвилин візьмете інтерв’ю один у одного для того, щоб потім представити групі свого партнера.
Орієнтовні питання для інтерв’ю:
Після закінчення інтерв’ю відбувається почергове представлення всіх учасників.
Оголошення теми уроку.(вивести на екран).Вправа на визначення очікувань
Учні на стікерах записують свої очікування, приклеюють їх на дошці.
2. Актуалізація теми.
Мозковий штурм:
- Які ви знаєте інфекційні захворювання?;
- Назвіть шляхи проникнення інфекції в організм людини?
3. Вивчення нового матеріалу
Коротке інформаційне повідомлення.
Туберкульоз – одна із найпоширеніших хвороб цивілізації, відома ще з давнини. Встановлено, що єгипетські мумії, вік яких понад 4 тис. років мають кістки уражені туберкульозом.
Збудник туберкульозу відкрив нім. Учений Роберт Кох у 1882 році, його назвали на честь вченого – паличкою Коха . Палички (бацили) Коха дуже стійкі – гинуть при кип’ятінні 100 С , у навколишньому середовищі зберігаються до 12 місяців; знищують його ультрафіолетові промені і препарати що містять хлор.
З 1995р. в Україні зареєстрована епідемія туберкульозу.
Більшість людей, заражених збудником туберкульозу, залишаються здоровими внаслідок імунітету – вродженого або набутого після щеплення. Туберкульоз - інфекційне захворювання легень , кісток, внутрішніх органів. Якщо бацили не виходять за межі горбиків – осередків ураження, то процес називають закритим. Така людина є незаразна. При відкритій формі туберкульозу відбувається розпад легеневої тканини і бацили Коха виділяються із мокротинням, такий хворий дуже небезпечний. Чому ж це захворювання уражає людей і нині? Невже неможна запобігти інфікуванню? Можна для цього необхідно добре знати природу туберкульозу, шляхи поширення та застережні заходи щодо інфікування.
Відеопрезентація про туберкульоз.
Робота в групах « Шляхи інфікування, ознаки, причини, профілактика туберкульозу»
1. Учні об’єднуються у чотири групи ( учні вибирають фігури за кольорами: – з метою формування груп)
2. Завдання групам – опрацювати матеріал підручника с. 115-117 та інформаційні картки
- шляхи інфікування;
- ознаки туберкульозу;
- причини поширення;
- профілактика туберкульозу;
- як лікувати туберкульоз.
3. Запитання для обговорення:
- яку небезпеку несе для людини туберкульоз?
- як запобігти інфікуванню туберкульозом?
Руханка « Фото на пам'ять»
Роздати учасникам папірці 3 кольорів. « Друзі, уявімо, що ми з вами відпочиваємо у дитячому таборі. Сьогодні останній вечір нашої зміни, і я роздаю вам фотографії на пам'ять. За 1хв ви маєте зібрати найбільше автографів ваших друзів»
Тренер ставить підпис на кількох папірцях.
Через 1хв « на жаль, наступного дня з’ясувалося, що я була хвора. Тому ті, в кого є мій автограф, могли заразитись і пройдуть обстеження. Обстеження виявило, що не захворіли ті, хто мав папірці зеленого кольору»
Чому захворіли не всі? (імунітет)
Якими шляхами могла поширитись інфекція в таборі?
4. Зворотний зв’язок Вправа «Обговорення листа»
ЛИСТ Шановна редакціє!
Мені 16 років, і мене дуже засмучує те, що 3 місяці я була змушена не ходити до школи, не зустрічалася з друзями. Я проходила лікування від туберкульозу Щоб після школи вступити до вузу, я займалась з викладачами додатково і ще ходила на підготовчі курси. На вулиці бувала зовсім мало, постійно вчилась. Поїсти нормально не вистачало часу, але я навіть раділа, що маю струнку фігуру. А потім я захворіла: довго не проходив кашель, температура. Зробили аналіз мокротиння і виявилось, що у мене туберкульоз. Я весь час думаю, чому це сталось саме зі мною і що робити далі; я вже вилікувалась, але не всі хочуть спілкуватися зі мною.
Запитання для обговорення
Систематичне недоїдання, ослаблює організм і ослаблює імунітет. І організму важко перебороти інфекцію, яка потрапляє до організму. Але в історії нашої країни є події, коли люди хотіли їсти та небуло що.
Голодомор 1932-1933 років в Україні назавжди залишиться в пам’яті українців однією з найстрашніших сторінок нашого минулого. Ця сторінка сприймається суспільством передусім на емоційному рівні. Але в той же час Голодомор – це історичне явище, яке відбувалося у конкретний час, у конкретному місці і є наслідком дій конкретних осіб.
Для більш чіткого розуміння, чим же був Голодомор, слід акцентувати такі факти.Завдання для 4 груп.Кожна група опрацьовує і одним реченням – навести страшні факти:
1. Коли дослідники говорять про Голодомор 1932-1933 рр., то вони одностайні в тому, що стосується ходу подій: масштабний голод розпочався наприкінці літа 1932 року, досяг свого піку до початку весни 1933 року та завершився на початку літа 1933 року. Саме за цей менш ніж календарний рік в Україні загинули мільйони людей.
2. Кількість прямих та непрямих жертв Голодомору точно встановити на сьогодні досить важко. Між істориками тривають дискусії, скільки саме людей загинуло: 5, 7, 9 чи 10 мільйонів? Але так чи інакше йдеться про МІЛЬЙОНИ безвинних жертв. Для порівняння: сучасне населення Данії складає 5,2 млн. осіб, Австрії – 8 млн.; Болгарії – 8,5 млн.; Бельгії – 10 млн.; Угорщини – 10,3 млн. Тобто, під час Голодомору зникла ціла європейська країна.
3.За даними вчених, найбільш постраждали від голоду тодішні Харківська і Київська області (теперішні Полтавська, Сумська, Харківська, Черкаська, Київська, Житомирська). На них припадає 52,8% загиблих. Смертність населення тут перевищувала середній рівень у 8-9 і більше разів. У нинішніх Вінницькій, Одеській, Дніпропетровській областях рівень смертності був вищий у 5-6 разів, у Донбасі – у 3-4 рази. Фактично голод охопив весь Центр, Південь, Північ та Схід сучасної України.
4. Під час аналізу тих подій рано чи пізно виникає питання про причини та винуватців трагедії. Безумовно, головною причиною Голодомору стала політика тоталітарного сталінського режиму – безвідповідальні експерименти з метою побудови щастя «в окремо взятій країні», які передбачали, зокрема, злиття усіх націй і народностей СРСР в єдиний «радянський народ» з уніфікованою свідомістю та здійснення швидкого «індустріального стрибка» шляхом «мобілізації» внутрішніх ресурсів.
Розповідь вчителя.
- У світі сталося багато трагедій. Страшних трагедій.
Так, були різні війни, катастрофи, які забирали життя людей.
Коли гинуть люди від стихійного лиха, аварії літака чи потягу, виверження вулкану – це одне. Коли люди гинуть на війні, захищаючи свою Батьківщину від ворогів, - це друге. А коли люди гинуть від голоду – це зовсім інше. Особливо – голоду, який створили навмисно. Ви вже знаєте, що в Україні родючі землі і вона багата хлібом. Ще нашу Україну називали «житницею Європи».
Хіба можна уявити, що народ – хлібороб помирає від голоду?
Хіба можна уявити, що людина збирала урожай, радувалась, що зможе прогодувати свою родину, своїх дітей, а на наступний день влада все забирала, не лишаючи ані зернини, ані картоплини.
В ті часи жертвами ставали не окремі люди, винищувались цілі села. Від голоду помирали і старі, і молоді. Найстрашніше – помирали діти. У вересні 1933 року за шкільні парти не сіли близько 2/3 учнів. Вони не дожили до свого першого дзвоника.
Саме так влада поступила з мільйонами українців у ті далекі 30-ті роки минулого століття.
Людей свідомо морили голодом. Це злочин проти людини. Це злочин проти народу. Це злочин проти усього людства.
Ця трагедія ніколи не повториться. Наша пам'ять не дозволить нікому це зробити.
Це наша історія. Ми не можемо її викреслити з нашої пам’яті. Ми не можемо це забути.
Відеопрезентація про голод.
Свідчення жінки, яка не назвала себе, 1924р.н. Харківська обл..
«Коли мені було 12 років,мене засудили на 5 років,виконувати тяжкі роботи.Мама з сестрою не вижила.А мене спасли миші,які наносили зерно в нірку,а я розгрібала зимою нори,і забирала в них їхні запаси.
Завдання в групах. Опрацювати запитання і дати відповідь.
1. Що таке Голодомор?
- Сьогодні ми згадуємо страшну сторінку нашого народу – Голодомор 1932-1933рр. Ця трагедія забрала життя мільйонів наших земляків. В українських селах від голоду помирали і дорослі, і діти.
Але найстрашнішим є те, що голодомор був створений спеціально.
Український народ – свободолюбивий. Проти його свободи боролися у різні способи. Сталін винайшов власний, один з найжорстокіших за усю історію людства. Він залізною рукою впровадив терор і голодну смерть.
Дотепер ми не знаєм імен всіх, хто загинув від голодної смерті. Їх не називали героями. Їм не ставили пам’ятників чи обелісків.
Нас просто заставляли про це забути. Але пам'ять не можна знищити!
2. Як чинився Голодомор?
Насильно забирали всі продовольчі припаси. Засуджували навіть дітей, які підбирали колоски пшениці на вже зібраних полях. Штрафували.
Якщо селянин чи колгоспник не виконав план здачі зерна, у нього забирали усе: картоплю, зерно, корову, хату.
Люди розуміли, навіть тим, хто переживе голодну зиму, сіяти навесні не буде чим.
Найбільше від Голодомору постраждали Харківська, Київська, Полтавська, Сумська, Черкаська, Житомирська області.
3.Які факти про Голодомор?
- У той час, як від голоду умирали мільйони українців, влада продовжувала вивозити зерно за кордон. Також в Україні у той час на повну потужність працювали спиртзаводи, які переробляли зерно на горілку, що йшла на експорт.
«У селі Бабаях був спиртзавод, біля якого знаходилися ями, куди зливалося перероблене зерно. Голодні люди набирали те зерно в торбинки, тут же їли його, але від кольок багато хто помирав на місці. … Спиртзавод переганяв зерно на спирт – і це при такому голоді!»
Підсумок
Великий голод 1932-1933 років в Україні забрав життя від 7 до 10 мільйонів невинних людей. З них 4 мільйонів дітей.
6.Ритуал прощання: ”Тепло долонь”
Діти стають в коло, беруться за руки, відчувають тепло долонь своїх друзів і хором кажуть „Будьмо здорові!” а потім привітають один одного оплесками.