Для дітей з національним складом учнів. До кожного з уроків літературного читання підібрані творчі вправи. Дітям дуже цікаво на таких уроках.Вони чекають моменту, коли я дозволю творчо працювати. Це їх стимулює до роботи. Ефект від праці на найвищомі рівні, тим паче, що це діти з національним складом учнів. Усі із задоволенням вчать українську мову і прекрасно розмовляють.
Карабаджак Ганна Іванівна, спеціаліст Вищої категорії, Новотроянівський НВК, Болградський р-он, Одеська обл.
ТВОРЧІ ВПРАВИ НА УРОКАХ ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ
(для дітей з національним складом учнів)
(До « Літературне читання » 3 клас, О.Н.Хорошковська, Г.І.Охота,).
ПЕРЕДМОВА Початкова школа – це фундамент, від якості якого залежить подальша розвиненість учня. За цей фундамент несе відповідальність учитель початкових класів. Щоб розвивати творчі здібності дітей, важливо розвивати, фантазію і вміння втілювати її у життя.
Навчальними програмами для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням російською мовою затвердженими Міністерством освіти і науки, молоді і спорту України ( наказ МОН від 12 вересня 2011р № 1050) з предметів « Літературне читання » 3 клас, О.Н.Хорошковська, Г.І.Охота, передбачено вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів, які стосуються розвитку літературно – творчої діяльності учнів.
Одним з найважливіших факторів творчого розвитку дітей є створення умов, які сприяють формуванню їх творчих здібностей. Учитель - творець умов, а учень вже проходить свій особистий творчий шлях. Розвиток творчого потенціалу особистості є одним із актуальних завдань сучасного суспільства. Тому і перед школою сьогодні, коли дитині потрібні не тільки знання, але й високий творчий потенціал, компетентність сформованість особистісних якостей, які допоможуть знайти своє місце у житті. Стати активним членом суспільства і щасливою, упевненою у власних силах людиною, поряд із традиційними завданнями, постають завдання творчого розвитку особистості. Найсприятливішим для розкриття і прискорення розвитку здібностей є молодший шкільний вік. Це самий відповідальний етап дитинства, коли дитина хоче вчитися, учиться вчитися і вірить у свої сили.
Розвиток творчого потенціалу вчителя є необхідною умовою творчості й організації педагогічного процесу. З перших днів навчання потрібно організувати в класі творче, духовне колективне життя, в якому діяльність кожного учня дарує йому радість активного пізнання, сповнює щастям спілкування з ровесниками. Що ж розвиток творчого потенціалу дає дитині?
Така робота веде до успіху, переконує дитину в тому, що вона успішна дитина.
Процес розвитку творчих потенціалів учнів тривалий і трудоміський. Він не дає швидких результатів, але дуже важливий для подальшого успішного навчання учнів творчого розвитку і життя.
Цей матеріал допоможе вчителю розвивати творчість дітей на уроках літературного читання.
Ці вправи допоможуть дітям практично засвоїти та закріпити програмовий матеріал з літературного читання і є додатковим матеріалом для уроків.
(О.Н. Хорошковська, Г.І. Охота)
ЛІТЕРАТУРНЕ
ЧИТАННЯ
3 КЛАС
УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ
ТЕМА. НАРОДНА МОВА
1. ПАВУТИНКА
Зроби схематичну павутинку на основі даної
( Пісенька, пісенька-забавлянка, потішка, казка, прозивалка, лічилка,
гра, обрядові пісні)
(Мудрість, характер, мрії про життя)
2. ГРА « КОМПЛІМЕНТ»
Охарактеризуй мову
(Барвиста, багата, давня, пречудова, мелодійна)
ТЕМА. КОЛИСКОВІ ПІСНІ
КОЛИСКОВА… ЗА ВАСИЛЕМ СКУРАТІВСЬКИМ
ХОДИТЬ СОН КОЛО ВІКОН. ПОВІШУ Я КОЛИСОЧКУ
1. РОБОТЯЩІ РУКИ
Учитель разом з хлопчиками виготовляють колисочку з паперу. Дівчатка зачитують колискові пісні і розфарбовують її.
Доцільно на дошці намалювати дерево. Колиска повинна нібито висіти на ньому.
ТЕМА. ДИТЯЧІ ІГРИ, ЗАБАВИ
ПОТІШКИ. ЛІЧИЛКИ
1. БУДЬ УВАЖЕН!
Співвідношення потішок та малюнків
До поданих малюнків підбери потрібну потішку зі с.7 – 8
До яких потішок немає малюнків
(Сорока, дівчинка, хліб).
2. СЛОВОТВОРЧІСТЬ
Складання лічилок
Склади власні лічилки, користуючись поданими малюнками
Один, два, три, З норки вигляда лисичка,
Вийшов єнот з нори. Ніби чепурна сестричка.
Він на тебе подивився, Один – два, один – два,
Ти одразу зажмурився. Викрадає кур вона.
( Сергій Г.) ( Валентина М.)
За маленьким бугром, Один – два, один – два,
За великим селом. Рахувала дітвора.
Ходить, бігає ягня, Ми тебе шукаєм всі,
Маму свою вигляда. Швидше з кола виходи
( Дмитро С.) ( Юрко Г.)
Півник скаче по двору,
Він шукає дітвору.
Хоче півник наказати,
За неслухняність заклювати.
( Марія Р.)
ТЕМА. ХОРОВОДИ. МАК
1. НАЙКРАЩИЙ ХОРОВОД
Прикрась хоровод
Щоб почати гру, треба стати у замкнене коло. Посеред кола стоїть «Мак», тримаючи у руках власно створену рослину мак. Гра виглядає справжньою. Діти ходять круг нього й співають. Проспівавши пісеньку, діти запитують мака:
Далі за правилами гри.
2. КОРЕСПОНДЕНТ
Знайди будь-яку інформацію про рослину мак
Легенда про мак
Мак – найдревніша рослина. Про цю чудову рослину в Україні існує багато легенд. І ось одна з них.
Було це давно-давно, коли ще на нашу землю нападали кочівники-печеніги. В одному місті жили дуже вродливі дівчата. Хороводи водили, пісень співа -ли. Побачили ще печеніги і вирішили захопити дівчат у полон. Підстерегли вони, коли загін воїнів залишив місто і пішов у похід, та й уточили місто з усіх сторін. Зрозуміли дівчата, що їм прийшов кінець і вирішили врятувати-ся, втекти з міста через підземний хід. Вийшли вони на зелене широке поле і кинулись тікати до лісу.
Та побачили їх вороги і оточили зі всіх сторін. І звернулася тоді найвродли віша дівчина, донька воєводи, із проханням до матінки-землі:
І глянулася земля-матінка на сльози дівчат-полонянок. Тільки доторкнеться до дівчинки печеніг, як вона стає квіткою-маком, червоною, як жар і краси -вою, як самі дівчата.
Так і не змогли вороги захопити в полон жодної дівчини. Потомилися пече- ніги і вирішили спочити. Та тільки розсідлали коней і лягли на землю, як по снули непробудним сном. Це дівчата наслали на них сон-дрімоту, відплатили за себе.
Рано-вранці поверталися із походу руські воїни. І побачили вони червону, як жар, долину маків, а біля них сплячих ворогів-печенігів. Кинулися вони на печенігів і повбивали всіх. І коли пролилася остання крапля крові печенігів, кожна квітка маку ожила і стала дівчиною. У руках дівчата тримали червоні квіти маку і подарували їх воїнам-визволителям.
І земля-матінка залишила на згадку про цей бій квіти маку. Вони щороку виростали на цій долині і радували око людям своєю красою.
(Іванко К.)
Вірші про мак
На городі - Тільки сонечко зайде
ой,так, так - Мак на грядці розквітне
мама висіяла мак. Метелик-капустянка
У барвистій парасольці На квітку опуститься.
зацвітає мак на сонці. Поглядиш - а у квітки
У зеленому плащі Більше на дві пелюстки
мак не мокне на дощі.
На городі -
ой,так,так -
мама висіяла мак.
Мак росте, росте у гору –
Дозріває в літню пору.
Вліво-вправо – хить та хить
дзвінко маківка дзвенить.
(Павло С.)
ТЕМА. ЗВУКОНАСЛІДУВАННЯ
СОНЦЕ ЛОВИТИ! КУМ, КУМА. КОГУТ КАЖЕ
1. ІМІТАЦІЯ
На дошці учитель виставляє малюнки тварин і птахів.
( Ме-ме, гав-гав, мяу-мяу, бе-бе, ко-ко-ко…).
2. СЛОВОТВОРЧІСТЬ
Склади свій віршик, використовуючи звуконаслідування
Ко-ко-ко, ко-ко-ко, Гав-гав-гав, гав-гав-гав,
Півник скаче високо. Каже мій собака Граф.
Виглядає курчат він, Він мене охороняє,
Ніби кличе на обід. Ворогів не підпускає.
( В’ячеслав М.) ( Дмитро С.)
Бе-бе-бе, бе-бе-бе, Ня-ня-ня, ня-ня-ня,
Скаче ягнятко мале. Я маленьке козеня
І травичечку пасе. А воно собі ревіло:
( В’ячеслав М.) - Мати мене загубила.
( Дмитро С.)
3. ПЕРЕКЛАДАЧ
Зроби переклад українською мовою
Курица – (курка)
Собачка – ( цуценятко)
Овца – ( вівця )
Ягнёнок – ( ягня)
Козлёнок – ( козенятко)
Котёнок – (кошеня)
4. СЛОВОТВОРЧІСТЬ
Склади речення з ціми словами
ТЕМА. СКОРОМОВКИ
1. СЛОВОТВОРЧІСТЬ
Спробуй скласти скоромовки за поданими римами та малюнками
ставку вовчисько співають
лугу звірисько закликають
Вовче – вовчисько, Рибка плаває в пруду,
Страшне звірисько. Скаче зайка на лугу.
По лісу гасає, Пташки пісеньки співають,
Здобич шукає. До ставочка закликають.
( Анастасія О.) ( Сергій Г.)
Носоріг сивуватий,
Має він на носі ріг.
Бігає той носоріг,
І показує свій ріг.
( Марія Р.)
2. ТВОРЧЕ РЕДАГУВАННЯ ЗОБРАЖЕНЬ
−До якого з поданих малюнків відноситься скоромовка
Босий хлопець сіно косить, роса росить ноги босі.
ТЕМА. ПРИСЛІВ’Я, ПРИКАЗКИ
1. СЛОВОТВОРЧІСТЬ
Скласти прислів’я зі слів - розсипів. Перша команда отримує 3 конверти, в яких слова із прислів’їв на окремих картках.
Скласти слова так, щоб вийшло прислів’я.
Знайти прислів’я, яке відсутнє у вашому домашньому завданні. При виконанні доцільно закрити підручник. (Будь добрим гостем і кажи правду).
Скласти приказки зі слів - розсипів. Друга команда отримує 3 конверти, в яких слова із приказок на окремих картках.
Скласти слова так, щоб вийшла приказка.
Знайди приказку, яка відсутня на сторінці 17 домашньої роботи. При виконанні доцільно закрити підручник. (Сухий і теплий май – скупий буде врожай).
2. МОВНО - ЛОГІЧНЕ ЗАВДАННЯ
З’єднавши слова правої і лівої колонок, утвори народні прислів’я. Третя команда працює біля дошки.
3. СТВОРИ РЕБУС
Зашифруй приказку. Зроби ребус. Четверта команда.
ТЕМА. ЗАГАДКИ
1. СЛОВОТВОРЧІСТЬ
Склади загадки за малюнками
Презентуй свої загадки
Сидить зелений дружок, Сиві, малі бешкенята,
Зветься він …(Огірок). Звуться просто …(Мишенята)
( Іванко К.) ( Іванко К.)
Стоїть у полі хлоп’як,
Червоний красень …(Мак.)
( Іванко К.)
2. ТВОРЧЕ РЕДАГУВАННЯ ЗОБРАЖЕНЬ
Знайди до якого з поданих малюнків відноситься загадка
Перший ллє, другий п’є, третій росте
3. СКЛАДАННЯ ЗАГАДОК
Склади загадки і намалюй до них відгадки
Загадка
Білий лебідь гуляв серед неба,
Та пускав свій пух та пір’я.
(Хмарка).
(Марія Р.).
Загадка
На мене погляньте ви,
Я – це три снігових коми.
Ніс – це морква.
Є метла,
Ну а шапка із відра.
(Сніговик).
( Анастасія О.).
Загадка
Візерунки малює на вікнах,
Гуляє по лісах та озерах.
Щипає за ніс та за щоки,
Будує мосточки широкі.
(Мороз).
( Анастасія О.)
ТЕМА. УКРАЇНСЬКІ НАРОДНІ КАЗКИ
КОЛОСОК
1. ДРАМАТИЗАЦІЯ КАЗКИ
2. ЗМІНА КАЗКИ
З’являється раптом третє мишеня на ім’я Фрють. Фрють дуже слухняне мишеня. Воно завжди допомагає півникові . Півник постійно вихваляє Фрють. За неслухняність кожного дня сварить Круть та Верть. Через деякий час троє мишенят почали працювати дружно.
ТЕМА. КОЛОБОК
1. ТВОРЧЕ РЕДАГУВАННЯ ЗОБРАЖЕНЬ
Розклади малюнки за змістом тексту правильно
2. СКЛАДИ КАЗКУ ЗА АНАЛОГІЄЮ, ЗМІНИВШИ ГОЛОВНИХ ГЕРОЇВ
Колобок
Жили собі дід та баба поруч із чудовими Джунглями. Прокинувся вранці дід. Їсти хочеться, а баба не кличе.
-Бабцю! Давай снідати?
-Ой! Дідусю, ні з чого приготувати сніданок.
-Ну то сходи до магазину й купи хоч батон хліба.
-Купила б, та грошей немає.
Гірко заплакали старі. Тут дід і каже:
-Слухай, бабо, а пам’ятаєш казку про колобка? Може спробуєш спекти?
Послухалась баба, пішла в хижку, назмітала в засіку борошенця, замісила тісто, спекла колобок та й положила на вікні, щоб простигав, а сама пішла поратись по господарству.
Дивиться колобок на вулицю і думає. Для чого мене спекли? Щоб з’їсти. Але мені чомусь не хочеться, щоб мене з’їли.
І покотився колобок по дорозі. Котиться, котиться стежкою і до Джунглій потрапив, коли це назустріч йому левеня.
-Колобок, це ти?
-Я то колобок. А ти хто такий?
-Я левеня.
-Ти хочеш мене з’їсти?
-Що ти! Я колобків не їм. У мене багато їжі в Джунгліях.
Покотився колобок далі. Котиться він котиться, коли це назустріч йому гепард.
-Стривай, стривай! Ти ж колобок! Оце зустріч!
-Ой!
-Чому ти так злякався? Здрастуй, колобок!
Привіт! Ти що хочеш мене з’їсти?
- Як це з’їсти. Я колобків не люблю. В мене в Джунгліях досить їжі.
Покотився колобок далі, коли це назустріч йому слоненя.
-Доброго дня, колобок!
-Ти не хочеш мене з’їсти?
-Що ти! Я колобків не їм.
Покотився колобок далі. Біжить та й біжить, а назустріч йому йде сам тигр.
-Здрастуй, тигре! А що це ти робиш?
-Тебе чекаю! З’їсти хочу!
-Годі придурюватися, тигре! Я все про тебе знаю. Ти обкрадаєш всіх тварин. Дивись, скільки всякого добра навколо тебе. Якщо ти не припиниш займатися злодійством, я заявлю на тебе в міліцію!
-Колобочку, дорогенький, я більше не буду! Тільки не розказуй нікому! Я все тобі віддам. Ось. Забирай!
Віддав тигр колобку все своє добро, а сам втік в Джунгліях.
Покотився колобок до баби з дідом. Зустрів на шляху знову слоненя, гепарда та левеня, які йому всякої їжі дали для стареньких. Повертається колобок до баби й діда з повною торбою їжі. А там ті плачуть.
- Не плач, бабо, не плач, діду! Краще подивіться, що я вам приніс.
Баба з дідом дуже зраділи. Колобка не з’їли, а залишили на пам'ять.
Так колобок врятував бабу й діда від голодної смерті.
( Сергій Г.)
3. ВИГОТОВЛЕННЯ З ПЛАСТИЛІНУ БАБЦІ ТА ДІДА З КАЗКИ «КОЛОБОК»
ТЕМА. ДРУЖНІ ЗВІРІ
1. ПІДХОДИМО ТВОРЧО ДО КАЗОК
Закінчи казку інакше
Дружні звірі
Вовкові здалося, що півень кричить: « Знищу!».
Вирішив він, як вовк, похизуватися перед півнем. Вовк заричав на півня, але він ще гірше почав кричати та плескати крильми. Тоді вовк кинувся тікати, перехопивши із собою лисичку та ведмедя. Дружні звірі дали їм хорошої прочуханки.
І стали дружні звірі спокійно собі поживати в хатинці.
(Роман С.)
Дружні звірі
Вовкові здалося, що півень кричить: «Йдуть!».
У цей момент з-за куща показався дикобраз. Він просто проходив поруч. Як побачив вовк такого колючого звіра дуже злякався.
Півник у цю мить знов як загорлає:
-Ку-ку-ріку!
Вовкові почулося :
-Зараз проколю!
Кинувся вовк у темний ліс тікати. Ведмідь впав у глибоку яму, а лисиця у село побігла. Дикобраз тоді став охороняти хатинку. Його поважали і любили дружні звірі.
(Віолета М.)
ТЕМА. НЕБИЛИЦІ
МОРКВЯНИЙ ВОЯК
1. ХТО ШВИДШЕ?
Випиши небувальщину з цієї казки. І група.
Випиши нісенітниці з цієї казки. ІІ група.
Хто швидше впорається, той виграє.( Небувальщина = нісенітниці)
|
(Їхав вояк морквяний, пістолети з качана, кулі з бараболі, шабелька з пастернаку…).
2. ВІДШУКОВУВАННЯ РИМИ ДО СЛІВ
Буряковий - …лопуховий
Бараболі - ….квасолі
Скаче - …вояче
Стріляти - …воювати
Рубати - …воювати
3. СКЛАДАННЯ НЕБИЛИЦЬ
Робота у групках.
Жив собі один хлоп’як,
Називався пастернак.
За капусткою ховався,
На всі боки озирався.
Не хотів він у салат,
І казав, що він солдат.
Була собі морквинка,
Помаранчева дівчинка.
На городі красується,
Собою милується.
Це наша небилиця,
4. ІНДИВІДУАЛЬНЕ СКЛАДАННЯ НЕБИЛИЦЬ
Результат домашньої роботи.
Кіт на озері літає,
Квочка грушу заряджає.
Щука в будці на всіх лає,
А вівця у м’ячик грає.
Змій на хмарочці гуляє,
Цуценя на скрипці грає.
( Юрко Г.).
Цап почав на компі грати,
Квочка миє козеня,
А змія сидить у будці,
Гавкає на всіх підряд.
( Сергій Г.).
На крижині два вужі,
На болоті два моржі.
Мавпа повзає в пісках,
Змія скаче по гілках.
Щука скаче по болоті,
Песик служить на морфлоті.
( Валентина М.).
5. ГРА «БУВАЄ ЧИ НЕ БУВАЄ?»
Закресли небувальщину.
Співає квасоля
Танцюють огірки
Ростуть груші
Сплять горобці
Літають собаки
Стукають дятли
Кричать щуки
Шумлять дерева
Скачуть зайці
Плаває гусак
Скаче змія
Ричить півник
ОСІНЬ ТАКА МИЛА…
ТЕМА. ОСІНЬ ТАКА МИЛА... ПАВЛО ТИЧИНА
1. РОЗГАДУВАННЯ КРОСВОРДА
Розгадавши кросворд, ви дізнаєтесь ім’я автора «Тичина», уривки з якого були вміщені у тексті. Рухаємось згори до низу.
1) Осінній що?….. (смуток)
2) Хто дає радість?... (метелик)
3) Це що?….. любові. (почуття)
4) Почуття любові до чого? тієї…. (краси)
5) Красою для автора є що? земля і …..(небо)
6) Метелик і хто?…..(пташка).
с |
м |
у |
т |
о |
к |
м |
е |
т |
е |
л |
и |
к |
п |
о |
ч |
у |
т |
т |
я |
к |
р |
а |
с |
и |
н |
е |
б |
о |
п |
т |
а |
ш |
к |
а |
2. СЛОВЕСНЕ ПРИКРАШАННЯ ПОРТРЕТУ
Про що найбільше любив писати у своїх віршах Павло Тичина
3. СКАЖИ ІНАКШЕ
Поясни зміст висловів.
ТЕМА. ВИШИВАЄ ОСІНЬ НА КАНВІ ЗЕЛЕНІЙ... ОЛЕКСАНДР ОЛЕСЬ
ХОДИТЬ ОСІНЬ В ДІБРОВОНЬЦІ…ЄВГЕНІЯ ГОРЄВА
1. ПОРІВНЯЙ
Зроби порівняння віршів
Вишиває осінь на канві зеленій… Ходить осінь в дібровоньці…
Олександр Олесь Євгенія Горєва
Осінь що робить?
вишиває ходить
оживає вистеляє
спадає стелить
падає вихваляє
б’є робила
збирає постелила
ховає вкривається
сховається
скупається
квітається
2. АСОЦІАТИВНЕ СОНЕЧКО
Склади сенкан.
Осінь
Яка?Барвиста, багата, прохолодна
Що робить?Дарує, дивує, розмальовує.
Речення склади.
Мене вражають її барвисті кольори.
3. ПРИКРАСЬ СЛОВО
− Якою буває осінь?
( Багата, жовта, барвиста, багряна, красива, золота, дощова…)
4. ЮНИЙ ХУДОЖНИК
Оголосити конкурс малюнків «Чия осінь краща».
Захистити свій малюнок словесно.
Петро К. Валентина М.
Анастасія.О. Марія Р.
Христина Н. Віолета М.
5. РОБОТЯЩІ РУКИ
Зроби вироби з природничого матеріалу. (Кукурудзяне листя)
Валентина М., Юрко Г., Сергій Г.
Провести церемонію нагородження переможців.
6. ВПІЗНАЙ ЛЮДИНУ
Впізнай людину за поданими словами.
Шум гаїв, жеботіння струмка, подих вітерцю.
Земля, метелик, пташка, трава, дерево, край, мова.
(Павло Тичина).
7. ПРИГАДАЙ
Спробуй пригадати прислів’я та приказки на осінню тематику
ТЕМА. ЯК БЕРІЗКА ЛИСТЯ РОЗДАРУВАЛА.
ЗА ІРИНОЮ ПРОКОПЕНКО
1. ОПИС
Знайди у тексті якими словами автор описує берізку. Яка вона?
Струнка Висока Гілляста
2. СКЛАДАННЯ ІНСТРУКЦІЇ
Як стати стрункими, високими, красивими
ІНСТРУКЦІЯ
3. ТВОРЧА ПЕРЕРВА
Створи осінній букет для милої матусі « Здрастуй, Осінь!»
ТЕМА. СОНЦЕВИК – ЧАРІВНИК І ХОЛОДНИЙ ВІТЕР.
ЗА ГАЛИНОЮ ДЕМЧЕНКО
1. ВІДТВОРЕННЯ У МАЛЮНКУ ХАРАКТЕРУ ПЕРСОНАЖА
Намалюй до кожної частини тексу за змістом малюнок ( ІІІ частини)
Діти розділені на групки, кожна з якої малює свою за змістом історію.
І частина тексту
І групка ІІ групка
ІІ частина тексту
ІІІ групка ІV групка
ІІІ частина тексту
V групка VІ групка
ТЕМА. ХОДИТЬ ГАРБУЗ ПО ГОРОДУ.
УКРАЇНСЬКА НАРОДНА ПІСНЯ
1. ТВОРЧЕ РЕДАГУВАННЯ ЗОБРАЖЕНЬ
Знайди якого овоча не вистачає на малюнку?
2. ЗНАЙДІТЬ!
Назви усіх гарбузових родичів
3. СЮЖЕТНО – РОЛЬОВА ГРА
Збери колекцію рецептів.
Сирно-гарбузовий пиріг
200гр сиру
100мл молока
30г цукру
½ цедри лимону
2 ст. ложки крохмалю картопляного
Сіль
Булочки
2 ст. цукру
1 ст. масла рослинного
2 ч. ложки дріжджів
Начинка: гарбуз + цукор = смажити на сковорідці.
Пиріжки з гарбузовою начинкою
0,5л молока
1 ст. цукру
1 ст. жиру
3 яйця
Начинка : масло + цукор + гарбуз тертий = смажити на сковорідці
4. СЮЖЕТНО – РОЛЬОВА ГРА
Кафе «ГАРБУЗИНЧИК». Ласкаво просимо!
5. ВІДШУКАЙ!
Виставка «Що нам осінь принесла!» Ходив я по городу.
ТЕМА. ХЛІБ. ТАМАРА КОЛОМІЄЦЬ
1. ТЕМАТИЧНА ПАВУТИНКА
Підказка:
Хліб який?
Що робили?
Теплий Пахучий Ясний Подарований
Посіяли Доглянули Зібрали Змололи
Замісили Спекли Принесли
Поклали
2. ЗАЛУЧЕННЯ БАТЬКІВ
Сімейна робота «З чого починається хлібчик?» (Зернина, колосся).
( Роботу виконала Марія Р. зі своїми батьками)
ТЕМА. ПАПУГА З ОСІННЬОЇ ГІЛКИ.
МИХАЙЛО СЛАБОШПИЦЬКИЙ
1. ПОРІВНЯЙ
Порівняй малюнок папуги подану у підручнику з малюнком папуги на дошці.
2. КАЗКАРІ
Склади нову кінцівку до казки, починаючи зі сторінки 48.
Тепер папуга живе у будці Пірата. Вони харчуються і сплять разом. Їх не розлучать більше ніколи.
( Юрко Г.)
Папуга Кеша подружився з горобцями. Він більше ніколи не боявся їх. Крім цього, горобці мали право приходити до Пірата. Він ніколи не ображав друзів Кеші.
( Іванко К.)
3. ЮНІ ФОТОГРАФИ
Зроби фото зі своїм улюбленим папугою. Розкажи нам, як ти за ним доглядаєш?
Петро К.
4. ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК З ФОТОМИСТЕЦТВОМ
Склади енциклопедію фотографій, на яких ви знаходитесь біля своєї домашньої тварини
Енциклопедія
Кролик Кішка
Киці Теля
Цуценя Кролі
Поросята Качка
Курки
ТЕМА. ПРО ЩО РОЗПОВІВ ВІТЕР. АНАТОЛІЙ КИСЛІЙ
1. УЧИТЕЛЬ – УЧНІ
Учитель малює на дошці вітер, учні записують на дошці з оповідання які події відбувалися з ним.
2. СКЛАДИ ОПОВІДАННЯ « Про що розповіли хмари »,
«Про що розповіло сонце »,
«Про що розповіла луна ». (За вибором).
Про що розповіло сонце
( Марія Р.)
Про що розповіли хмари
День був ясний. Сонечко світило ярко. Воно усміхалось всім на землі. Раптом з’явилися чорні, страшні хмари. Вони дуже були засмучені. Хмари пливли по небу і затуляли собою яскраве сонечко. Через деякий час з’явився вітер. Він сердився на усіх і дуже сильно штовхав хмари.
Насупився вітер, але подумав і вирішив:
Хмари почали плакати від обіди. На землю полився сильний дощ. Через деякий час хмарки стали білими і легкими. Вони відкрили сонцю дорогу. Воно з’явилося на небі. Хмарки дивилися на мене і були задоволені. Вітер потроху стих.
(Дмитро С.)
Про які з поданих пташок не було взагалі інформації у тексті.
Дикі гуси, соловейко, лебеді, сойки, омелюхи, ластівки, лелеки, снігурі,
дикі качки, чаплі.
ТЕМА. БІЛІ ГУСИ. ОЛЕКСАНДР ОЛЕСЬ
Надрукувати на папері вірш. Розрізати кожну строфу вірша. Роздати дітям.
Учні по парах складають вірш. Хто швидше це зробить, той виграє.
2. ЗАКІНЧИ РЕЧЕННЯ
Гуси летять над…
Гуси впали на….
Розцвіли гуси як…
Гуси на спогад скинули….
3. РОЗГАДАЙ ШАРАДУ
Перший склад від слова білочка, другий - від слова лілія. (білі)
Перший склад від слова губи, другий – від слова насипав. (гуси).
4. СХОВАНКА
Знайди сховану назву.
МОНИАВІЛШОРБІЛІМЛЖЇЄКУІРГУСИЧАНРТТДШЛРПХЗЖ
ТЕМА. ПРО ВІРШ ТА ВІРШУВАННЯ
1. СЛОВОТВОРЧІСТЬ
Склади вірш за поданими римами:
Збирається – ховається
Грає - стрибає
Горобці збираються,
У пилу ховаються.
А сокіл літає,
Веселиться, грає. ( Юлія Ч.)
Передати – стрибати
Радіти – діти
Вийшли на вулицю діти,
Будуть всі грати, радіти.
Всі по калюжах стрибати,
А про свій одяг не дбати.
( Анастасія О.)
Журавлі – ключі
Мовчить – летить
Летять в небі журавлі,
Синичка мовчить.
Бачу в небі я ключі,
А вона чвирчить.
( Віолета М.)
Ой птахи, ви мої, птахи,
Я чекатиму вас навесні.
Дорогенькі мої журавлі!
Хочу бачити вас я у сні.
( Анастасія О.)
2. ГРА «НЕЗВИЧАЙНА МАТЕМАТИКА»
Виріши граматичні приклади і знайди приховане слово.
Вода – ода + індик – ндик + рак – ак + шар –ар. (Вірш).
3. СКЛАДІТЬ ГРУ ЗА АНАЛОГІЄЮ
4. ВІДШУКАЙ!
Знайди приховане слово, закресливши букви
№ (2,3,6,8,9,11,12,13,15,18,20,21).
Влоірмшлдуапрвіанянжзя. (Віршування)
5. ТВОРЧА УЯВА
Уяви себе будь-якою пташкою і склади діалог між білими гусьми та …. .
6. ПЕРЕКЛАДАЧ
Зроби переклад українською мовою.
Белые - білі
Гуси – гуси
7. СЛОВОТВОРЧІСТЬ
Склади з цими словами речення.
8. ПЕРЕКЛАДАЧ
Випиши слова українською мовою та переклади російською (5слів).
ВСЕ - ІЗ ДОБРОГО ЧИ ЗЛОГО -
ПОЧИНАЄТЬСЯ З МАЛОГО
ТЕМА. ДОЩ ІЗ КРАПЛІ ПОЧИНАЄТЬСЯ. МИКОЛА СИНГАЇВСЬКИЙ
1. СКЛАСТИ ТЕКСТ- ПАМ’ЯТКУ
З чого починається день, як він проходить і як завершується
День з підіймання починається Як починається день мого тата
Мамин розклад дня Татов розклад дня
06г.30хв. – Підйом 06г30хв. – Підйом
06г.35хв. – Прибирання ліжка 06г.35хв. – Зарядка
06г.40хв. – Вмивання 06г.40хв. – Вмивання
06г.50хв. – Готування сніданку 06г.45хв. – Прибирання ліжка
07г.20хв. – Будить дітей 06г.50хв. – Годування тварин
07г.30хв. – Допомагає вдягнутися дітям 07г.15хв. – Приготування до роботи
07г40хв. – Сніданок 07г.30хв. – Сніданок
07г.55хв. – Миє посуд 07г.45хв – Ухід на роботу
08г.00хв. – Годує тварин 17г.30хв. – Повернення додому
08г.15хв. – Сіє борошно 18г.00хв. – Відпочинок
08г.20хв. – Готується до випічки хліба 18г.30хв. - Годування тварин
08г.30хв. – Замішує тісто 20г.00хв. – Вечеря
09г.00хв. – Готує їжу 20г15хв. – Вмивання
10г.00хв. – Перемішує хліб 20г.30хв. – Слухання новин
11г.00хв. – Кладе хліб у піч 21г.00хв. – Сон
12г.00хв. – Прибирає кімнати
12г.30хв. – Прання ( Анастасія О.)
13г.00хв. – Обід
13г.30хв. – Миє посуд
14г.00хв. – Відпочиває
16г.00хв. – Працює на городі
18г.00хв. – Годує тварин
19г.00хв. – Вечеря
19г 30хв. – Вмивання
20г.00хв. – Сон.
( Іванко К.)
2. СПІВВІДНОШЕННЯ
До якого з рядочків вірша відносяться ці малюночки?
( Все – із доброго чи злого - )
3. ЮНІ ХУДОЖНИКИ
Домалюй наступні рядочки:
Листя – листочок,
Нитка – сорочка,
Зернина – хліб,
Краплина – дощ.
ТЕМА. НА ВУЛИЦІ. ОЛЕГ БУЦЕНЬ
1. ВДЯГНІТЬ ЧЕПУРНУ ДІВЧИНКУ
- Якими квітами ви будете розмальовувати сорочку дівчинки?
Вони вирішили прикрасити сорочку різними рослинами – символами:
мак, барвінок, любисток, ромашка, калина.
2. КОНСТРУЮВАННЯ
Зробіть з паперу сорочку для героїні.
3. ВИСЛОВЛЮВАННЯ
Якою ви б не хотіли бачити дівчинку? Вільні висловлювання дітей.
4. ПРЕЗЕНТАЦІЯ
Виставка рослин-символів на сорочці.
5. РОЗКАЖИ ДОДАТКОВО
Розкажи про ці рослини – символи
Рослини - символи
Калина
Любисток Ромашка
Мак Барвінок
ТЕМА. КИМ БУТИ І КИМ НЕ БУТИ. ЗА ЯКОВОМ ПІНЯСОВИМ
1. СКЛАСТИ ПЛАН
Скласти план до цього тексту за поданими запитаннями
І група
План
2. ГРА «ПЛУТАНИНА»
Закресливши цифри, склади деформоване речення.
ІІ група
Дуже сподобалася йому книжка «Ким бути?»
3. ВИСЛОВЛЮВАННЯ
Розкажи нам про свою майбутню мрію?
Ким у житті не треба бути?
На кого б ви хотіли бути схожими і чому?
Назви свого улюбленого героя? Чому саме він?
ТЕМА. ДВА ІВАНИ. ЮРІЙ ЯРМИШ
1. АНАЛІЗУЙ!
Зроби порівняльний аналіз дій головних героїв.
І Іван ІІ Іван
посадити садок чекає на подвиг
зібрати яблука
накопати вугілля
космічний корабель
2. СКЛАДАННЯ ІНСТРУКЦІЇ
- Порадьте ІІ Івану, що йому треба зробити, щоб його поважали люди?
Інструкція для ІІ Івана
(Роман С.) (Юлія Ч.)
3. СПІВСТАВЛЕННЯ
Яке з поданих прислів’їв не підходить за змістом до тексту:
а) Багато слів, мало діла
б) Великі слова, малі діла
в) Не май сто рублів, а май сто друзів
г) Худе слово і солодким медом не зап’єш
ТЕМА. ПОЕЗІЯ ГРИЦЬКА БОЙКА. ОЛЬГА ХОРОШКОВСЬКА
1. ЖАРТІВНИКИ
За поданими римами складаємо разом жарти
«Стінка на стінку»
Молодці – ми,
Сідаємо – складаємо,
Скидаємо – співаємо.
1 ряд.
Ми веселі горобці,
Пташки сірі, молодці.
На двері сідаємо,
Пісеньки співаємо.
2 ряд
А ми учні – хитруни,
І на дахи сіли ми.
На хвости сідаємо,
Віршики складаємо.
3 ряд
Ми слухняні хлопчики,
Розумні горобчики.
Як горобці стрибаємо,
І як граки співаємо.
2. ПОСМІЄМОСЬ РАЗОМ.
Продовжи речення гумористично.
Мені крокодил сказав…
Слон зайшов до…
Бабуся швидко…
Мій друг полетів…
Тато наказав мені…
Мамонька злетіла на …
3. ВІДШУКАЙ!
Знайди сховані слова
Г Ж У А М Р О Т Р
(Жарт, гумор).
ТЕМА. БІСЕР І НИТКА. НАРОДНА КАЗКА
1. СЛОВОТВОРЧІСТЬ
Зі слова намисто склади нові слова
Намисто: нам, мис, сто, стон, МАН, тон, том, соти, ми, мат, стан, тин…
2. СЛОВОТВОРЧІСТЬ
Прочитай слово з лабіринту
м а с т и
н и и н к (Намистинки )
3. СЛОВОТВОРЧІСТЬ
Склади тепер свій лабіринт, вибравши слово з тексту
4. РОЗСИПАНКА
Із розсипанок склади рядки
І - Даремно всі
розсипався ти на боки.
бісер ,бісере, хвалився.
(Даремно ти, бісере, хвалився.
І розсипався бісер на всі боки.)
5. СЛОВОТВОРЧІСТЬ
Склади за аналогією будь – яке речення з тексту.
6. ШУКАЧІ
Кому були адресовані ці слова? Знайди у тексті.
«Поважай товариша, бережи дружбу.»
7. ШУКАЧІ
Про які кольори бісеру не йшла розмова у тексті. Знайди у тексті.
Жовтий, червоний, чорний, білий, зелений, помаранчевий, синій, сивий.
8. ЮНІ ХУДОЖНИКИ
Намалюй для себе намисто. Розмалюй його.
9. СЛОВОТВОРЧІСТЬ
Склади діалог між бісером і вами
ТЕМА. ПРО ДІВЧИНКУ НАТАЛОЧКУІ СРІБЛЯСТУ РИБКУ
МИКОЛА ТРУБЛАЇНІ
1. БУДЬ УВАЖЕН!
З’єднай слова правої і лівої колонок за змістом
Лебідь скрекотушка
Рибка молодчик
Жабка срібляста
Горобець красень білокрилий
2. ЛАНЦЮГОБУДІВНИЦТВО
Склади ланцюг казкових героїв
лебідь
рибка
жабка
горобець
Наталочка
горобчик
жабка
рибка
3. СКЛАДИ ПЛАН
Склади план до тексту
План
1.Зустріч
2. Біда і допомога
3. Черевички
4. Подяка
ЗАХОДЬ, ЗАХОДЬ, СНІЖНА ЗИМОНЬКО!
ТЕМА. ВИПАВ СНІГ. АНДРІЙ М ‘ЯСТКІВСЬКИЙ
ЯК СИНИЧКА БУДИТЬ МЕНЕ. ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ
1. ІЛЮСТРАЦІЯ ВІРШІВ
Покажи як випав сніг ( І група)
Покажи як випав сніг ( ІІ група)
-
2. «КОШИК»
Добери до слова хурделиця синоніми
(Завірюха, хуга, завія, хуртовина, заметіль, віхола, сніговій, сніговиця, сніговійниця)
3. ВІДТВОРЕННЯ НА МАЛЮНКУ ХАРАКТЕРУ ГЕРОЯ
Покажи на малюнках люту зимоньку
(Павло С. ) (Марк С.) (Іванко К.)
(Петро К.) (Віолета М. ) (Дмитро С.)
ЯК СИНИЧКА БУДИТЬ МЕНЕ. ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ
4. СЛОВОТВОРЧІСТЬ
Що говорила синичка?
«Д.к.., з.втр. вр.нц. . зн.в. пр.л.ч. »
5. ПОРІВНЯЙ!
Порівняй синички між собою. Знайди спільне та відмінне
6. ВИСЛОВЛЮВАННЯ
Що можна сказати про синичку з казки ? (Мал. 2).
Малюнок 1 Малюнок 2
7. ПАВУТИНКА
Склади тематичну павутинку.
Підказка:
- Як описав автор синичку
( Маленька, жовтогруда, чорно – оксамитова ,зеленкувато – сірі, агатове)
8. ВИСТАВКА. ВІДШУКАЙ!
Виставка малюнків
Вибери з поданих малюнків той, що не відповідає змісту тексту
ТЕМА. ДИВНА ХАТКА. ОЛЕНА ПЧІЛКА
1. ШУКАЧІ
Знайти з яких харчів приготували дивну хатку
( цибуля, ковбаса, сало, масло, яйця, пироги, вареники, сметана)
2. ПОШУКОВЦІ
Назви попарно слова, які мають однакові закінчення (кінцівки слів).
(Цибуля – яйця, сало – масло, пироги – вареники, ковбаса – сметана)
3. СЛОВОТВОРЧІСТЬ
До кожної з букв( окрім -и- ) підбери назву страви з небилиці.
мли Н ець
вар Е ники
ков Б аса
-И-
са Л о
-И-
Ц ибуля
Я єчня
4. ЗАКІНЧИ РЕЧЕННЯ
Спробуй закінчити речення – небилиці.
ТЕМА. ЧАРІВНА ГОСТЯ... ЛАРИСА ПИСЬМЕННА
1. СЛОВОТВОРЧІСТЬ
Склади анаграми до слова ЯЛИНКА
(Акялин, каняли, инякла, лиянак…)
2. РОБОТЯЩІ РУКИ
І групка. Виготовлення ялинок з кольорового паперу
3. ЮНІ ХУДОЖНИКИ
ІІ групка. Малювання ялинок
4. ЗАЛУЧЕННЯ БАТЬКІВ
ІІІ групка Виготовлення ялинок з солоного тіста.
Сімейна робота. ( Юрко Г.)
ТЕМА. НОВОРІЧНА – НЕСКІНЧЕННА. МАКСИМ РИЛЬСЬКИЙ
1. СЛОВОТВОРЧІСТЬ
Білий сніг, сніженьку,
постели доріженьку…
Круг ялинки станемо,
Щедрівку заспіваємо.
( Дмитро С.)
За руки візьмемось,
У танку сплетемось.
( Марія Р.)
Ми ногами один-два,
Вийде в нас така гра.
( Анастасія О.)
ТЕМА. НОВОРІЧНЕ СВЯТО. ГРИЦЬКО БОЙКО
1. УВАЖНІСТЬ
Снігуронька
Гаврик Лис Микита
Дідусь Мороз Ведмедики
Слоники Коники
Калинка
2. ПОМІРКУЙ
Дати назву своєму незвичному святі і розказати про нього
( Читайлики, Чаювання, Дякування, …)
3. ВИСЛОВЛЮВАННЯ
Розкажи як ви провели Новорічне свято.
Що найбільше вразило вас?
Чи хотіли б ви щось змінити? Як?
4. КОНСТРУЮВАННЯ КАЗКИ ПЕНЗЛИКОМ
Кого б ви хотіли ще побачити біля ялинки?
( Петро К., Ганна К.)
(Зайця, білочку, кабана, горобця).
5. ЮНІ ХУДОЖНИКИ
Створи танок ялинок
( Павло С.) ( В’ячеслав М.) ( Христина Н.)
ТЕМА. КОЛЯДКИ НА РІЗДВО
НА КОЛЯДКУ. ВАРВАРА ГРИНЬКО
КОЛЯДКА. НАТАЛЯ ЛЮБИЧЕНКО
Склади колядки
Мамо мила і кохана,
Наступає ніч різдвяна.
Будуть зореньки блищати,
Будемо колядувати.
( Анастасія О.)
КОЛЯДКА НАТАЛЯ ЛЮБИЧЕНКО
Я в матусі донечка –
Мов краплинка сонечка.
Щиро колядую,
Новину віщую.
Продовжити колядку
«Ісус з’явився!
Господь народився!»
Дітвора раділа,
Вість оповістила.
( Марія Р.)
ТЕМА. ЩЕДРИЙ ВЕЧІР. СОФІЙКА КОГУТ
1. ВІДТВОРЕННЯ
Знайди, збери і відтвори рядочок з вірша
2.
6.
3.
1. 7. 4.
5.
(Сяє, мерехтить свічками).
Зроби за аналогією свій рядочок з вірша
Підбери імена людей до кожної з букв слова КОЛЯДКА
К ( Катруся, Килина, Капітоліна, Карина,…)
О ( Олександр, Олесь, Ольга, Олег, Орнест, Олена, Оксана,…)
Л ( Леонід, Ліна, Леонтій, Лев, Леся, Лариса,…)
Я (Яков, Яшка, Яна, Ярослав,…)
Д ( Дарина, Дмитро, Домнікія,…)
К ( Кіра, Клара, Кароліна,…)
А ( Августин, Андрій, Антон, Аркадій, Анатолій,…)
4. СКЛАДАННЯ СЛОВНИЧКА
Склади словничок незнайомих слів