Конспект уроку української мови в 9 класі
Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення
Мета: ознайомити учнів з особливостями складного безсполучникового речення, навчити визначати смислові відношення між його частинами; розрізняти безсполучникові й сполучникові складні речення; правильно інтонувати БСР; формувати найголовніші компетентності: ключові: уміння зіставляти, робити висновки; комунікативні: вміння використовувати безсполучникові речення у власних висловлюваннях; інформаційні: навички роботи з текстами; загальнокультурні: виховувати культуру поведінки, моральні якості відповідно до норм загальнонародної моралі.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Обладнання: мультимедійна презентація, підручники, роздатковий матеріал з текстами.
Перебіг уроку
І. Організація класу до роботи.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.
Картка № 1
В день такий розцвітає весна на землі і земля убирається зрання.
Картка № 2
Кожна людина – це відображення свого внутрішнього світу. Як людина мислить, такою вона і є.
Картка № 3
Я хочу, щоб сонце світило, щоб в небі співали пташки.
Диктант «з таємницею»
Виписати тільки ті слова, у яких відбувається подвоєння (подовження) приголосних.
Військкомат, солов’їний, атестат, апарат, статей, ллєш, глиняний, законність, честю, зміїний, ірраціональний, асиметрія, сума, каса, молодістю, відданий, попадя, ополоник, розрісся, сторіч, з наряддя, порося, акумулятор, інтермецо, Галичина.
У виписаних словах підкресліть другу від початку літеру і прочитаєте ім’я автора пам’ятки ХІ століття “Слово про закон і благодать». (Іларіон)
Короткий коментар до відповідей учнів.
Колективна перевірка розбору речень, записаних на дошці.
ІІІ. Підготовка учнів до сприймання нового матеріалу.
Правильно, ми вже добре вивчили особливості складносурядних та складнопідрядних речень, тож сьогодні продовжимо розкривати таємниці синтаксису далі, тому запишіть тему уроку.
IV. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення. А за епіграф нам слугуватимуть слова поета Ф.Петрарки: «У книгах закладена особлива чарівність: книги приносять нам насолоду, вони розмовляють з нами, дають нам добрі поради, вони стають живими друзями для нас». А й справді, діти, якби не було книжки, чи змогли б ми пізнати різні науки, полюбити мову, літературу, географію та інші навчальні предмети? Напевно, ні. Тож саме з підручника та з моєї розповіді ви довідаєтеся про граматичні особливості безсполучникових складних речень та відношення між його частинами, навчитеся правильно інтонувати їх, а згодом – ставити розділові знаки. А знання, які ви здобудете на уроці, згодом стануть вам у нагоді. Тож бажаю вам успіху й наснаги на уроці.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Пояснення вчителя. Формування поняття про безсполучникове складне речення шляхом аналізу речень.
Більше читаєш – більше знаєш. Неук має велику перевагу перед освіченою людиною: він завжди задоволений собою.
2 . Формування знань про відношення між частинами безсполучникового складного речення. Робота з таблицею підручника с.164, вправа 290.
Самостійне опрацювання.
VI. Вправи на закріплення вивченого матеріалу.
Здобудеш освіту – побачиш більше світу. Вчення в щасті украшає, в нещасті утішає. Гірко поробиш – солодко з’їси. Поробиш до поту – поїси в охоту. Сім разів відмір – один відріж. Книги як ріки: вони напувають всесвіт і не дають обміліти розуму людському.
Перші українські книги
Першим українським книгам майже тисяча років! Що це за книги?
Хто їх написав? До сьогодні їх дійшло небагато, а точніше - зовсім мало. Найвідоміші з них - "Повість минулих літ" Нестора Літописця, "Слово про похід Ігорів" невідомого автора, "Слово про закон і благодать" митрополита Іларіона.
Давню історію нашого краю ми знаємо передусім завдяки "Повісті
минулих літ" Нестора Літописця, він жив у другій половині одинадцятого - на початку дванадцятого століття. Присвятив своє життя релігійній справі - до кінця своїх днів був ченцем
Києво-Печерської лаври. Однак прославився передусім як автор найдавнішого літописного зібрання "Повість минулих літ", що проливає світло на нашу історію. Цей твір вражає широтою охоплення історичних подій : розповідь у ній ведеться від перших кроків людства після вигнання Адама і Єви з раю до бурхливих історичних подій східних слов'ян і князівської влади, утвердження християнства на Русі,
розповідає про виникнення слов'янської писемності.
Усі згадані книги рукописні: перша друкована книга в Україні
з'явиться майже через півтисячоліття - її надрукує славетний Іван Федоров.
Перевірка роботи.
«Калейдоскоп думок»
VIІ. Підсумок уроку
Заключне слово вчителя:
VІІI. Домашнє завдання: вивчити $25, виконати вправу 292 (усно), вправу 293 письмово.
Б. Напишіть есе «Книга – найкращий порадник»