16 вересня о 18:00Вебінар: Робота з дітьми, що мають синдром Дауна: цікаво про важливе

Урок Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення

Про матеріал
Урок містить матеріал до вивчення вказаної теми, а також вправи для ефективного засвоєння її учнями 9 класу
Перегляд файлу

Конспект уроку української мови в 9 класі

Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами  безсполучникового складного речення

Мета: ознайомити учнів з особливостями складного безсполучникового речення, навчити визначати смислові відношення між його частинами; розрізняти безсполучникові й сполучникові складні речення; правильно інтонувати БСР; формувати найголовніші компетентності: ключові: уміння зіставляти, робити висновки; комунікативні: вміння використовувати  безсполучникові речення у власних висловлюваннях; інформаційні: навички роботи з текстами; загальнокультурні: виховувати культуру поведінки, моральні якості відповідно до норм загальнонародної моралі.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Обладнання: мультимедійна презентація, підручники, роздатковий матеріал з текстами.

Перебіг уроку

І. Організація класу до роботи.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.

  1. Робота з картками біля дошки. Виконати синтаксичний розбір речень, пояснити розділові знаки.

Картка № 1

В день такий розцвітає весна на землі і земля убирається зрання.

Картка № 2

Кожна людина – це відображення свого внутрішнього світу. Як людина мислить, такою вона і є.

Картка № 3

Я хочу, щоб сонце світило, щоб в небі співали пташки.

  1. Орфографічна хвилинка. Повторення правопису слів із подовженням(подвоєнням) літер.

Диктант «з таємницею»

Виписати тільки ті слова, у яких відбувається подвоєння (подовження) приголосних.

Військкомат, солов’їний, атестат, апарат, статей, ллєш, глиняний, законність, честю, зміїний, ірраціональний, асиметрія, сума, каса, молодістю, відданий, попадя, ополоник, розрісся, сторіч, з наряддя, порося, акумулятор, інтермецо, Галичина.

 У виписаних словах підкресліть другу від початку літеру і прочитаєте ім’я автора пам’ятки ХІ століття “Слово про  закон і благодать». (Іларіон)

  • До речі, що утверджував Іларіон у своєму творі? Хто пригадав?

Короткий коментар до відповідей учнів.

Колективна перевірка розбору речень, записаних на дошці.

ІІІ. Підготовка учнів до  сприймання нового матеріалу.

  • Ми з вами вивчили види складних речень за способом зв’язку. Назвіть, які ви знаєте види.  (Сполучникові та безсполучникові).
  •  Які види сполучникових речень ви знаєте? (ССР та СПР).
  • Які з видів речень, записаних на дошці,  переважали  - сполучникові чи безсполучникові?  (Сполучникові)

Правильно, ми вже добре вивчили особливості складносурядних та складнопідрядних речень, тож сьогодні продовжимо розкривати таємниці синтаксису далі, тому запишіть тему уроку.

IV. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами  безсполучникового складного речення. А за епіграф нам слугуватимуть слова поета Ф.Петрарки: «У книгах закладена особлива чарівність: книги приносять нам насолоду, вони розмовляють з нами, дають нам добрі поради, вони стають живими друзями для нас». А й справді, діти, якби не було книжки, чи змогли б ми пізнати різні науки, полюбити мову, літературу, географію та інші навчальні предмети? Напевно, ні. Тож саме з підручника  та з моєї розповіді ви довідаєтеся про граматичні особливості безсполучникових складних речень та відношення між його частинами, навчитеся правильно інтонувати їх, а згодом – ставити розділові знаки. А знання, які ви здобудете на уроці, згодом стануть вам у нагоді. Тож бажаю вам успіху й наснаги  на уроці.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Пояснення вчителя. Формування поняття про безсполучникове складне речення  шляхом аналізу речень.

Більше читаєш – більше знаєш.  Неук має велику перевагу перед освіченою людиною: він завжди задоволений собою.

2 . Формування знань про відношення між частинами безсполучникового складного речення. Робота з таблицею підручника  с.164, вправа 290.

Самостійне опрацювання.

  1. Бесіда:
  • У чому особливості  будови БСР?
  • Які відношення можуть бути між частинами БСР?
  • Для чого вживаються БСР у мовленні?
  • Яка роль інтонації в БСР?

VI.  Вправи на закріплення вивченого матеріалу.

  1. Коментоване письмо. Записати  речення, визначити відношення між їх частинами. Виразно прочитайте речення вголос.

Здобудеш освіту – побачиш більше світу. Вчення в щасті украшає, в нещасті утішає. Гірко поробиш – солодко з’їси. Поробиш  до поту – поїси в охоту. Сім разів відмір – один відріж. Книги як ріки: вони напувають всесвіт і не дають обміліти розуму людському.

  1.  Вибіркова робота. Із поданого тексту випишіть тільки безсполучникові речення, підкресліть у них граматичні основи . Робота в парах.

Перші українські книги

Першим українським книгам майже тисяча років! Що це за книги?
Хто їх написав? До сьогодні їх дійшло небагато, а точніше - зовсім мало. Найвідоміші з них - "Повість минулих літ" Нестора Літописця, "Слово про похід Ігорів" невідомого автора, "Слово про закон і благодать"  митрополита Іларіона.
Давню історію нашого краю ми знаємо передусім завдяки "Повісті
минулих літ" Нестора Літописця,   він жив у другій половині одинадцятого - на початку дванадцятого століття. Присвятив своє життя релігійній справі - до кінця своїх днів був ченцем
Києво-Печерської лаври. Однак прославився передусім як автор найдавнішого літописного зібрання "Повість минулих літ", що проливає світло на нашу історію.  Цей твір вражає широтою охоплення історичних подій : розповідь у ній ведеться від  перших кроків людства після вигнання Адама і Єви з раю до бурхливих історичних  подій східних слов'ян і князівської влади, утвердження християнства на Русі, 
розповідає про виникнення слов'янської писемності.
    Усі згадані книги рукописні:  перша друкована книга в Україні
з'явиться майже через півтисячоліття - її надрукує славетний Іван Федоров.

 

Перевірка роботи.

«Калейдоскоп думок»

  • Навіщо необхідно читати книжки?
  • Як впливає читання на розвиток людини?
  • Як потрібно ставитися до книжок?

 

  1. Виконання вправи за підручником впр. 291.
  2.  Гра «Так» - «Ні»
  • Безсполучникові складні речення поєднуються сполучниками або сполучними словами. (Ні)
  • Безсполучникові речення поєднуються тільки з допомогою інтонації. (Так)
  • У безсполучниковому речення може бути тільки дві предикативні частини. (Ні)
  • Безсполучникові складні речення можуть бути замінені сполучниковими. (Так).
  • Для безсполучникового складного речення інтонація суттєвої  ролі не відіграє. (Ні)
  • Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні залежать від інтонації. (Так).

VIІ.  Підсумок уроку

  1. Оцінювання відповідей учнів.
  2.  Рефлексія.
  • На уроці я дізнався...........
  • Найцікавішим для мене було..................
  • Складним для мене було.............................
  • Знання, здобуті на уроці, мені знадобляться................

Заключне слово вчителя:

  • Сподіваюся, цей урок буде для вас корисним, адже ви дізналися не тільки про безсполучникове складне речення та відношення між його частинами, а й поповнили свої знання про найдавшніші українські книги, усвідомили важливість  значення книжки в житті кожної людини, тож, сподіваюся, книга стане вам вірним порадником у життя. Тому, дорогі діти, не лінуйтеся читати, відвідувати бібліотеки, користуватися інтернет –ресурсами.

VІІI.  Домашнє завдання: вивчити $25, виконати вправу 292 (усно), вправу 293 письмово.

Б. Напишіть есе «Книга – найкращий порадник»

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
23 липня
Переглядів
36
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку