Тема: Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні
Мета:( формувати компетентності ) : предметні: знання учнів про безсполучникове складне речення, вміння розрізняти смислові відношення між частинами БСР на основі творів Г.Сковороди, уміння ставити розділові знаки в складних реченнях та інтонувати їх; ключові: розвивати память, мислення, вміння виділяти головне; комінікативні: збагачувати словниковий запас учнів, уміння використовувати БСР у власних висловлюваннях; інформаційні: навички роботи з текстами; загальнокультурні: виховувати почуття національної самосвідомості, духовної культури, поваги до творчої спадщини Г.Сковороди.
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.
Форми роботи: групова, індивідуальна.
Міжпредметні зв’язки: українська література.
Обладнання: підручник української мови, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, опорні схеми.
Перебіг уроку
І. Організація класу до роботи. Нагадування правил нашого уроку:
- не соромтеся висловлювати власну думку;
- будьте активними;
- будьте творчими;
- не бійтеся помилок, адже знання здобуваються тільки шляхом спроб і помилок; головне – вчасно її помітити й виправити
- співпрацюйте з однокласниками. (2хв)
ІІ. Перевірка домашнього завдання: (5 хв)
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів: (7 хв)
Біля дошки 3 учні виконують синтаксичний розбір складносурядних речень (за картками)
Картка № 1
Надворі сутеніло, але люди ще не поспішали до хати.
Картка № 2
Щоб добре жити, треба працю любити.
Картка № 3
Похибки друзів ми повинні вміти виправляти або зносити, коли вони несерйозні.
Ми з вами вивчаємо розділ, який має назву «синтаксис», і вже знаємо всі види складних речень. У нас у класі об’єднано 3 групи, кожну очолює спікер-мовознавець, який, виявляючи власну активність, одночасно організовує всю групу для вирішення поставлених завдань Пропоную вам виконати інтерактивну вправу «Збери пазли». Першій групі необхідно вибрати ознаки, які притаманні складносурядному реченню, другій групі – вибрати ознаки складнопідрядного речення, а третій – ознаки безсполучникового.
Перевірка роботи учнів біля дошки.
Ми з вами вивчили ознаки БСР, тож , будь ласка, зробіть висновки:
2-га група – коли ставиться двокрапка між частинами БСР?
3-тя група – тире між частинами БСР.
Огляд мультимедійної презентації. (2 хв)
IV. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності ( 1 хв)
Створення ситуації успіху.
Кожна людина прагне досягти успіху в житті. Щоб її мрія здійснилася, важливо зрозуміти, від чого це залежить. Тому звернімося до народної мудрості, вміщеної в нашому епіграфі: «Люби справу – майстром будеш».
Стати майстром, бути потрібним людям, мати задоволення від своєї праці необхідне для нашої самореалізації, і сьогодні ми продовжимо вчитися мислити, спостерігати на основі творчості Г.Сковороди. До речі, у якому творі великий філософ розглядав проблему «сродної праці»? Правильно, у байці «Бджола і Шершень», яка увійшла до збірки «Байки харківські».
Ми повинні прислухатися до слова, яким він промовляє до нас, українців, до нашої національної свідомості, до нашої честі й гідності, адже споконвіку українці були старанним і працелюбним народом.
Отже, запишемо число, класна робота, тему та епіграф нашого уроку. Я бажаю вам успіху в засвоєнні знань і сподіваюся, що наша спільна робота на уроці буде плідною.
Мета нашого уроку – закріпити набуті знання про безсполучникове складне речення, навчитися правильно ставити розділові знаки й обгрунтовувати їх з допомогою вивчених правил. Знання, здобуті на уроці, ви зможете застосувати при написанні ДПА, а також ЗНО.
V. Формування вмінь і навичок.
Вправи для вироблення практичних навичок.
Добре роби – добре й буде. Хочеш їсти калачі – не сиди на печі. Уподібнюйся пальмі: чим міцніше її стискає скеля, тим швидше і прекрасніше здіймається вона догори. Пізнаєш істину — ввійде тоді у кров твою сонце. Скільки зла таїться всередині за гарною подобою: гадюка ховається в траві.
Робота в парах.
4.Творче конструювання: складіть речення. (5 хв)
1. [ ], [ ] – часова послідовність 2. [ умова] – [ ].
3. [ ]: [ причина] 4.[ ] – [наслідок].
5. Тест-самоперевірка (5 хв)
1 Вкажіть безсполучникове складне речення:
А Коли добре працюватимеш, щастя й долю матимеш.
Б Праця людину годує, а лінь марнує.
В Хочеш багато знати – треба рано вставати.
Г Коли на Юр’їв день мороз, то й під кущем овес.
2. Вкажіть безсполучникове складне речення з однорідними простими:
А. Брязне клинок об залізо кайданів – піде луна по твердинях тиранів.
Б Вже пахло літом, зріли вишні, гучно гули бджоли.
В Вірю: неправди ти мені сказати не можеш.
Г Біля лісу зупинилися: коням треба було перепочити.
3 Визначте безсполучникове складне речення з неоднорідними простими:
А Щастя має ноги, біда має роги.
Б Ранні пташки росу п’ють, пізні слізки ллють.
В Щастя біжить, нещастя летить.
Г Не копай другому яму – сам упадеш (Нар. творчість).
4 Вкажіть смислові відношення між простими реченнями в поданому безсполучниковому складному:
Без хазяїна двір плаче, без хазяйки – хата (Нар. творчість).
А Одночасність дій, явищ.
Б Часову послідовність дій, явищ.
В Зіставлення (протиставлення) змісту одного речення зі змістом іншого.
5 Вкажіть смислові відношення між простими реченнями в поданому безсполучниковому складному:
Дивлюсь у воду – місяць у воді сміється.
А Умовно-наслідкові.
Б Причиново-наслідкові.
В Часові.
6 Визначте, який розділовий знак пропущено в поданому безсполучниковому складному реченні:
Квітень виправдовував свою назву весело гомоніли струмки, сніг розтанув, у полях зазеленіла озимина, горбила чорну спину блискуча рілля, і справжні озера голубіли у видолинках
(Ю. Збанацький).
А Двокрапку.
Б Крапку з комою.
В Тире.
Г Кому.
7 Вкажіть, у якому безсполучниковому складному реченні замість коми слід поставити двокрапку.
А Посієш вчасно вродить рясно.
Б Шануватимеш батька й неньку буде скрізь гладенько.
В Старі люди кажуть два хитрих мудрого не переважать.
Г . Будеш сіяти з сумом вродить печаль.
8 Вкажіть, у якому безсполучниковому складному реченні замість коми слід поставити тире:
А Всі дівчата були тільки в червоних кибалках, одна Мотря прийшла в квітах та в стрічках.
Б Сонце світило на київські гори; золоті верхи сяяли й неначе горіли.
В Кругом Києва в долині зеленів густий ліс, синів за Дніпром, ніби повитий сизим туманом, бір…
Г Зійшли сніги, шумить вода, весною повіва.
Правильні відповіді: 1В, 2Б 3Г 4В 5А 6А 7В 8А
Перевірка виконання тесту. Коментування складних випадків. Робота над помилками.
VI. Підсумок уроку. (2 хв)
Заключне слово вчителя.
На сьогоднішньому уроці ми систематизували знання про безсполучникове складне речення, смислові відношення між частинами у безсполучниковому складному реченні, про розділові знаки на основі творів Григорія Савича Сковороди. Сподіваюся, що кожен із вас візьме якесь раціональне зерно з його афоризмів, адже ця людина жила так, як учила, на засадах народної моралі. Саме через це пам’ять про нього живе в наших серцях, а люди згадують його мудрі слова.
VII. Домашнє завдання:
А. підготуватися до виконання тестових завдань, а для цього повторити п.27-28, виконати вправи 306, 315
Б. написати есе
« Багатством живиться тільки тіло, а душу звеселя споріднена праця»