Урок читання "О.Донченко "Лісовою стежкою"

Про матеріал

Розробка містить сучасний діалогічний урок, на якому учні мають навчитися удосконалювати навички якостей читання; вчатьсяучнів знаходити в текстах описи, роздуми; формувати уміння аналізувати, узагальнювати, робити посильні висновки з прочитаного, побаченого; збагачувати словниковий запас; вчаться складати словесний портрет тощо. Урок має на меті виховувати спостережливість, творчу увагу, любов і потребу до читання.

Перегляд файлу

Тема. Ліс, наче рідний дім . О.Донченко «Лісовою стежкою»

Мета: удосконалювати навички якостей читання; вчити учнів знаходити в текстах описи, роздуми; формувати уміння аналізувати, узагальнювати, робити посильні висновки з прочитаного, побаченого; збагачувати словниковий запас учнів; вчити складати словесний портрет; виховувати спостережливість, творчу увагу, любов і потребу до читання.

Обладнання: ілюстрації осені, лісу в різні пори року, прислів’я, таблиця для словникової роботи, підручник, картки слів.

Тип уроку: сучасний комбінований урок

Література:О.Я.Савченко. Читанка 3кл. Частина перша. Київ «Освіта», 2003,с.51-52.

 

Хід уроку

 

І. Емоційно-психологічна підготовка

 

- Діти, встаньте! Підрівняйтеся!

 

Гучно дзвоник продзвенів,

До роботи нас скликає

Гарно, діти, підведіться

Урок читання розпочинаєм.

Привітаймось: «Добрий день!»

Усміхнімось всі довкола

Перевірте на партах,

Чи до роботи все готово.

Знадобиться нам підручник

На уроці згодом.

Тож, гаразд, часу не гаймо,

Працювати починаймо.

 

ІІ. Підготовка учнів до читання (тренувальна робота)

 

  • Діти, а зараз погляньмо на дошку. На ній знаходяться слова. Ми зробимо невеличку розминку для очей, прочитавши їх.

 

 

 

 

 

 

 

біла

чорні

світлі 

засмагле

кирпатенький

синя

ніжне

кругле

картата

новенька

 

 

а) перевірка домашнього завдання

 

- Діти, ви мали домашнє завдання: виразно навчитись читати вірші, зважаючи на кожен розділовий знак . («Пісенька про Куличка», «Песик і хлопці»)

 

- Перевіримо, наскільки гарно ви навчились читати. Якщо один учень читає, то всі  решта слідкуєте і будете продовжувати.

 

(Оцінюю 4-5 учнів)

ІІІ. Робота над темою уроку

 

  1. Повідомлення теми уроку

а) читання прислів’їв на одному мовному видиху

 

- Діти, погляньте на дошку. Бачимо прислів’я. Ваше завдання: прочитати кожне з них на одному мовному видиху. Давайте наберемо в груди повітря і читаємо:

  • Ліс – природне багатство.
  • Ліс і вода – брат і сестра.
  • Ліс чарує, та не кожен його шанує.

 

  • Діти, зверніть увагу на ці прислів’я. Яке слово повторюється в кожному рядочку? (ліс)
  • Отже, тема нашого уроку написана на дошці. Прочитайте!

 

« Як же гарно, чудово, привітно, ніби в казці, в осінньому лісі»

 

б) бесіда про осінній ліс

 

- Діти, гляньте на ілюстрації. Що на них зображено? (ліс)А чим відрізняється кожна з них? ( тут зображений ліс в різні пори року)

 

- Отже, ми сьогодні говоритимемо про ліс. А яка пора року зараз? (осінь) Тому ми звернемо більшу увагу на осінній ліс:

 

  • Чи доводилось вам бути в осінньому лісі?
  • Що ви там бачили, чули?
  • А яких дерев найбільше в лісі?
  • Чи ходив хтось з вас збирати гриби в ліс?
  • Сподобався вам осінній ліс?

 

- Ми сьогодні помандруємо у ліс разом із дівчинкою, героїнею твору Олеся Донченка «Лісовою стежкою»

 

IV. Опрацювання оповідання О.Донченка «Лісовою стежкою»

 

- Діти, відкрийте підручник на сторінці 51.Прочитайте назву оповідання. Погляньте, скільки ж частин у ньому? ( 3)

 

- Перед тим, як читати першу частину, погляньмо на дошку. Ці слова ми вже читали, але розглянемо незрозумілі з них.

 

1. Словникова робота

  • «Засмагле» (обличчя) – загоріле, почервоніле.
  • «Кирпатенький» (ніс) – короткий, задертий вгору.
  • «Картата» (кофтина) - тканина в клітинку різних кольорів, різнокольорова.

 

а) читання тексту вчителем першої частини. Перевірка сприймання

- Діти, я читаю, а ви слухайте уважно, бо будемо аналізувати.

1. Про кого дізналися? (про дівчинку)

2. Який вигляд мала дівчинка? (зачитують опис)

3. Чи відоме її ім’я? (ні)

4. Скільки їй було років? (13)

 

б) індивідуальне читання учнів (вголос)

 

  • Діти, читаємо  першу частину оповідання (3-4 учні)
  • Коли відбувалась подія?(на початку жовтня)
  • Яка була дівчинка? (зачитування опису дівчинки)
  • Звідки  йшла дівчинка? (зі школи додому)

 

2. Продовження читання тексту  вчителем. Читання другої частини.

 

- Діти, я продовжую читати, а ви слідкуйте і запам’ятовуйте опис лісу.

 

а) вибіркове читання ( 4 учні)

1. Зачитайте опис стежки лісу.

2. Знайдіть опис дівчинки, її рук і волосся.

3. Віднайдіть слова, де казано, як називали подружки дівчинку.

4.Знайдіть місце в тексті, в якому говориться, де саме зупинилася дівчинка.

 

- Діти,  в оповіданні ми зустрічаємося зі словами «шаршаві руки», а що це означає, про що це говорить? ( про те, що дівчинка була працьовитою)

 

- Подивіться на ілюстрацію на дошці. Якої частини оповідання він стосується?

( 2-ї) А що ми на ній бачимо? (дівчинку Улянку, струмочок  і книжки)

 

3. Читання третьої частини оповідання

 

а) словникова робота

-Діти, погляньте знову ж на дошку і прочитаємо слова, незрозумілі з них спробуємо пояснити.

 

повільно – стримано,невеликим кроком;

прибрався – одягнувся, причепурився;

палахкотять  горять, червоніють;

деревини  обрубане дерево;

навпростець  прямо, найкоротшою дорогою;

продираючись  проходячи, обходячи.

 

б) читання тексту вчителем

 

- Діти, будьте уважні! Слідкуйте за моїм читанням! (читаю)

- Скажіть, яке виховне значення має ця частина оповідання? (відображено ставлення дівчинки до природи)

- А який настрій виражає цей уривок? ( гарний, позитивний, дівчинка звертається до берізок, до лісу, як до рідних живих істот)

 

в) читання тексту учнями ( повторне, 3 учні)

 

4. Творча робота

- Діти, доберіть заголовки до кожної з частин оповідання. («Сестра лісу»- 3-ї ч.)

 

5. Мовно-логічне завдання

- Діти, а зараз повернемося знову до слів на дошці і до опису дівчинки Улянки.

Ось бачимо дві колонки слів, давайте згадаємо дівчинку і підберемо до кожного ще по слову-іменнику. Я на окремих картках показую слова-іменники, а ви їх читаєте і вирішуєте, до яких прикметників в таблиці потрібно віднести.

 

біла -  хустинка

чорні - брови

світлі - очі

засмагле - обличчя

кирпатенький - ніс

синя – спідниця

ніжне

кругле                   

картата 

новенька 

 

 6. Гра «Утвори  порівняння»

 

-  Діти, знову ж бачимо дві колонки слів і сполучень слів. Ваше завдання: утворити порівняння з опису дівчинки, з’єднуючи стрілочками .

 

Хустинка, як                                                                         пух

Очі блимають, як                                                                  терен-цвіт

Кругле підборіддя, як                                                           жовта лісова груша

Припечений ніс, як                                                               світлячки

Біле волосся, як                                                                     яблуко

7. Підсумок прочитаного

 

- Діти, ви прочитавши оповідання «Лісовою стежкою», побачили картину золотої осені в лісі очима Улянки. Переконалися, до дівчинка любить і знає ліс, милується його красою. Словами, фарбами, мелодіями поети та композитори передали красу природи нам.

 

V. Підсумок уроку

 

- Діти сподобалося вам оповідання? Чим саме?

- Про що ви б запитали дівчинку, коли б зустріли?

- Який уривок оповідання вам найбільше сподобався і ви ще раз хотіли б його зачитати?

 

(називаю дітей, які навпротязі уроку були активними, гарно читали, звертаю увагу на відмінну поведінку на уроці)

 

VI. Домашнє завдання

 

- Діти, на домашнє завдання ви повинні пофантазувати, творчо попрацювати над питанням : « Як продовжити оповідання «Лісовою стежкою»?»

 

 

 

 

doc
Додано
3 січня 2019
Переглядів
1265
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку