Тема: Дієприкметниковий зворот.
Відокремлення комами дієприкметникових зворотів після означуваного іменника.
Мета уроку:
Внутрішньопредметні зв’язки:
Міжпредметні зв’язки:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування мовних та мовленнєвих умінь і навичок
Форма уроку: урок-пошук.
Обладнання на засоби навчання:
індивідуальні картки-сніжинки; різнорівневі завдання; завдання для роботи в групах; ілюстрації з зимовим пейзажем; текст.
Методи і прийоми:
мовний розмір, робота в парах, групах, лінгвістична гра; дослідження – «Пошук інформації», дослідження відновлення, гра «Мікрофон», «На смак і колір».
Культурологічна тема:
любов до природи, землі, мови, виховання морально-етичних якостей.
Хід уроку:
І. Мотивація навчання.
1. Організаційний момент.
Доброго дня любі діти.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок.
В країну прекрасну, країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову.
За синіми морями, за темними лісами на мальовничому пагорбі розташувалася чудова країна. І славилась ця країна не лише своєю красою та освіченими й добрими мешканцями, а славилась ще й тим, що в ній було 7 криниць із чистою та цілющою джерельною водою.
З усіх куточків світу до цієї країни сходились люди, щоб випити ковток живильної води.
Ці криниці мали чудові назви:
1 криниця – “Людяності та доброзичливості”;
2 криниця - “Пам’яті”;
3 криниця - “Кмітливості”;
4 криниця - “Дружби й товариськості”;
5 криниця - “Працьовитості”;
6 криниця - “Мудрості”;
7 криниця - “Знань”.
Але ось одного разу люди побачили, що висохли криниці, замулились. Збентежились жителі цієї країни і послали гінців у всі куточки світу, щоб знайти людей, які допомогли б їм почистити чудодійні криниці, стати на захист рідної землі і природи.
Ці благання про допомогу надійшли і до нас, тому ми з вами разом вирушимо до цієї прекрасної країни і допоможемо її мешканцям почистити чудодійні криниці.
Але як же знайти невідому, далеку й прекрасну країну? Допоможе нам
Ніжна, мила, світанкова,
Ясна, чиста, колискова,
Мелодійна, дзвінкотюча,
Дивна, радісна, співуча,
Лагідна, жива, казкова,
Красна, чарівна, шовкова
Найдорожча, добра, власна,
Мудра, сонячна, прекрасна,
Солов’їна, барвінкова,
Українська мова!
1 Князівство “Іменник” – країна, князівство, графство, мандрівники.
2 Князівство “Прикметник” – прекрасна, стомлені, радісні.
3 Князівство “Займенник” – усі.
4 Князівство “Числівник” – десять.
5 Князівство “Дієслово” – відкриватися.
6 Князівство “Прислівник” – велично.
7 Графство “Сполучник” – і, але.
8 Графство “Прийменник” – перед, із.
9 Графство “Частка” – нехай.
10 Графство “Вигук” – ура.
- Отже, будьте уважними як же називається країна, яку населяють частини мови?
Діти: Частини мови – Морфологія.
(Діти називають частини мови, учитель відкриває назви князівств і графств).
7 завдань. Вони під силу тільки добрим і щирим людям.
Чи добрі ви? Звичайно добрі!
Тому перша криниця називається “Криниця людяності і доброзичливості”.
Ви подумайте і спробуйте дати відповідь на ці запитання.
Перед вами сніжинка – бажання. Підпишіть її. Сьогодні може збутися ваше найзаповітніше бажання, яке принесе користь і добро іншим людям: вашим рідним, друзям, знайомим. Подумайте і запишіть це бажання.
(Діти записують бажання) 1 хвилина.
Любі діти! Ця сніжинка чарівна, тому що вона допоможе вам отримати оцінку за сьогоднішній урок.
Перегорніть її і побачите запитання для самооцінювання і табличку, в яку будете записувати кількість кристаликів – балів за кожне завдання.
Під час запису ваших побажань перед нами постало завдання, яке допоможе нам почистити цю криницю і визначити назву маленького графства у країні Морфологія і тему нашого уроку.
Цариця Граматика наказала нам скласти речення.
1. Конструювання речення із слів, які записані на дошці.
(Діти працюють групою і складають речення)
(Опитування дітей, запис на дошці).
Прекрасна країна із десяти князівств і графств, ……., велично відкрилась перед усіма, нехай і стомленими, але радісними мандрівниками.
(показується словосполучення, діти висловлюють свої варіанти)
дієприк., прикметник, іменник
Захищене велетенськими горами
- Прекрасно, а які частини мови нам представила принцеса Морфологія в цьому словосполученні?
- А дієприкметник це частина мови?
Діти відповідають: Ні, це особлива форма дієслова.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку, усвідомлення її учнями.
- Так, це дійсно особлива форма дієслова.
А словосполучення, яке надала нам принцеса Морфологія – це дієприкметниковий зворот.
І, звичайно, я думаю, вам цікаво дізнатися все про дієприкметниковий зворот, тому тема нашого уроку “Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комами дієприкметникових зворотів після означуваного іменника”. Запишіть в зошити.
(діти записують).
(Діти висловлюють свої думки).
Молодці! Ви дійсно мені допомогли і правильно визначили всі завдання!
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
- А щоб дізнатися про чарівність дієприкметникового звороту, нам треба спробувати почистити другу криницю – криницю “Пам’яті”.
Допоможе це зробити гра “Кмітливий ланцюжок”, (3 хвилини).завдання якої перевірити ваші знання про дієприкметник.
Правила цієї гри такі:
Учні першої групи ставлять запитання про дієприкметник (морфологічні ознаки, спосіб творення, правопис) учням другої команди. Потім друга група ставить своє питання до третьої групи, третя – до четвертої групи, четверта – до першої групи.
2. Гра “Кмітливий ланцюжок” (3 хвилини).
- Молодці! Криниця “Пам’яті” завдяки вам почищена. Я прошу вас визначити в групі активність кожного учасника і виставити кристали – бали у ваші сніжинки (від 1 до 3 кристалів).
- Третю криницю – криницю “Кмітливості” ви зможете почистити, виконавши наступне завдання: вам необхідно утворити якомога більше дієприкметників за поданими початками, а також визначите вид дієприкметника.
3. Лінгвістична гра «Приховані дієприкметники». (3 хвилини).
Зач… ий
Відг… ий
Перев… ий
Підн… ий
Спи… ий
Непід… ий
Пос… ий
Зн… ий
А тепер увага! Ми ставили перед собою завдання працювати в парах.
- На картках у вас записані слова на правопис “не” з дієприкметниками. Із поданої кількості слів, вам треба виписати ті, які пишуться з часткою “не” разом. А потім, як із мозаїки, скласти прізвище та ім’я української поетеси, рядки якої подані на картках.
4. Пізнавально-пошукова гра «Мозаїка»
Робота в парах (на картках).
(Взаємоперевірна робота).
Запишіть сполучення слів, в яких дієприкметник пишеться з «не» разом.
А потім, як із мозаїки, скласти прізвище та ім’я української поетеси, рядки якої подані нижче. Вам необхідно підкреслити четверту від початку букву у виписаних дієприкметниках:
Не зловлений птах; не підтверджений факт; факти були не підтверджені; не внормований документ; не бачена ніким фортеця; не бачена краса; не скінчена розмова; не полита розсада; ще не замкнені двері; город залишився не политий; не осилене завдання; довго не стихаючий вітер; не стихаюча буря; не сказане, а написане привітання; не темніючий виріб; не захищений від вітру куточок; не аналізований випадок; отава знову не скошена; не скошена трава; не дозрілі яблука.
Співє кожен, хто якої може.
І так співає, як йому дано.
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями знань.
- Відкрити 4 криницю – криницю “Дружби і товариськості” допоможе дослідження -“Пошук інформації” та ваша колективна робота з підручниками.
Прочитайте теоретичний матеріал в підручнику на стор. 114-115 і знайдіть відповіді на запитання:
5. Дослідження «Пошук інформації».
- Продовжуючи дослідження, ми зіграємо у гру “Мікрофон”.
Умови гри: вам необхідно продовжити усно висловлювання, використовуючи матеріал підручника.
6. Гра “Мікрофон”.
Дієприкметник - це …
У реченні він виконує роль …
На письмі дієприкметник …
Дієприкметник відповідає на запитання …
Дієприкметниковий зворот у реченні розташований …
Дієприкметниковий зворот у реченні пояснює … (озн. слово)
Не виділяється комами (одиничний дієприкметник + ім.)
7. Колективна робота зі схемою.
Прокоментувати й запам’ятати інформацію, подану в схемі.
Будьте уважні! В цьому завданні є пастка, намагайтесь її уникнути.
Увага! Дієприкметникові звороти, що відносяться до означуваного слова – особового займенника (я, ти, він, вона, воно, ми, ви) виділяються комами незалежно від позиції в реченні.
|
||||
1. |
|
, , … . |
|
|
2. |
особовий займенник |
, , … . |
|
|
3. |
, |
особовий займенник |
… . |
|
4. |
|
(з обставинним відтінком), |
|
|
|
|
… . |
|
|
5. |
|
|
. . |
|
|
|
|
|
|
|
|
- означуване слово |
||
|
|
- дієприкметниковий зворот |
||
1. Садок, оповитий розмаїто жовтим серпанком осені задумливо дрімав.
2. Старі, саджені в два рядки крислата липи з’єднуються мережаними брамами і повівають медом.
3. Дніпро! Ти тихо в день ясний пливеш, заглиблений.
4. Скроплений живлющої росою, росток пробився на безмежжі нив.
Налите сонцем і вітрами, хлюпоче росами весна.
5. Припорошений першим снігом, він зачудовано оглядав зимовий ліс.
V. Закріплення вивченого, вироблення умінь і навичок.
- Щоб зміцнити вашу дружбу та до кінця вичистити криницю, необхідно виконати ще одне завдання “Дослідження-пошук”.
8. Дослідження-пошук.
По садах вітри гасають, а над садами зоріє небо осіннє. Маленьку хату обступили кругом високі ясени. З ясенів спадає сухий лист на трухлу солому, падає додолу на зів’ялі півники, сережками чіпляється в бур’янах. Крізь бір’яни блимає низеньке віконце, блакиттю мальоване. У віконце шматок білої стіни видно в хаті, а на стіні на білій з-під чола позирає невеселий селюк у шапці. Чорнобривцями заквітчаний, у рушник прибраний, а сам думний та сумний... (за С.Васильченком)
- П’ята криниця – криниця “Працьовитості”.
І вам необхідно провести у групі дослідження–відновлення.
Завдання цього дослідження наступне:
- Один представник від групи виходить до дошки і записує одне речення. В цей час кожен учасник групи може виконувати це завдання (кожен своє речення).
(один представник від групи виходить до дошки і записує одне речення; діти працюють в зошитах. Якщо завдання виконано правильно учень біля дошки отримує два кристали, учень в групі один – за речення).
(Розкиданий в горах та глибоких ярах) село починалося за лісом.
- Перевіряємо речення записані на дошці, слухаємо обґрунтування.
- І, нарешті, перед нами прекрасна криниця – криниця “Мудрості”.
Кожному із вас подані різнорівневі завдання, оберіть те завдання, яке спадає вам до душі, виявіть свою мудрість щодо вибору рівня.
(Діти вибирають і виконують різнорівневі завдання “На смак і колір”.
9. Завдання «На смак і колір»
Оберіть завдання, яке вам до душі. Виконайте його.
Дерева одягнуті... стоять задумані, урочисті. Їх гілля опушене... схилилось майже до землі. На її поверхні ще не затоптаній... де-не-де виблискують іскорки сніжинок.
3. Напишіть твір-мініатюру за картиною, використовуючи дієприкметники та дієприкметникові звороти. Підберіть заголовок. Виділіть дієприкметниковий зворот й означуване слово.
- Заслуховуються декілька творчих завдань (твори за картинкою). Оцінювання.
VІ. Підсумки уроку.
(Учитель читає вірш про зиму).
Зимовий вірш.
Зима усе припорошила:
Річки й ліси, степи й луги,
І сад немов заворожила –
Ураз зацвів серед зими.
Береза тут, як наречена,
Біленьку сукню одягла,
Мабуть, зірок дістала з неба
Й собі у коси заплела.
- Любі діти! Я думаю, ви із великим задоволенням послухали зимовий вірш! Як прекрасно, що взимку все розквітне білими квітами, але, на жаль, зима ще не причарувала нас своєю красою. Можливо цей вірш стане закликом зими.
- Я прочитала вам вірш з метою, щоб ви відкрили останню криницю – криницю “Знань” за допомогою сенкану, який дасть нам можливість підсумувати всі знання, які ви отримали на уроці.
10. Складання сенкану за вивченою темою.
Сенкан
(Діти складають сенкан, визначаємо найкращий).
Самооцінювання.
- Остаточно підвести підсумок того, про що ви дізналися на уроці, допоможе гра “Незакінчене речення”, яка є у вас на сніжинках.
Гра “Незакінчене речення” (діти висловлюють своє ставлення до уроку).
Оцінювання.
- Ось і зробили ми добру справу, почистили сім криниць, напилися їхньої цілющої водиці. Зберегли їх для прийдешніх поколінь. Кожен із вас був на уроці старанним і виявити вашу старанність і працьовитість допоможуть вам сніжинки і ви самі.
(оцінювання роботи на уроці).
VІІ. Домашнє завдання.
- А для того, щоб криниці не замилювались і не пересихали необхідно добре їх доглядати і в цьому вам допоможе виконання домашнього завдання:
4-6 балів - випишіть з художньої літератури 5-7 речень із дієприкметниковим зворотом.
7-9 балів – введіть дієприкметники прибрана, заквітчана, засніжена в речення так, щоб в одному випадку вони були одиничні дієприкметники, а в другому – частиною дієприкметникового звороту.
10-12 балів – написати замітку до шкільної стіннівки про роль морально-етичних якостей за “сімома криницями” у житті людини за темою: “Сім криниць людської душі”, про які я хочу зараз згадати та які ми з вами почистили:
«Людяності та доброзичливості»
«Пам’яті»
«Кмітливості»
«Дружби і товариськості»
«Працьовитості»
«Мудрості»
«Знань».
- Криниці - це чисті джерела наших душ.
Хай ніколи не міліють криниці, доглянуті дбайливими руками господаря. Хай завжди в наших серцях живуть поруч людяність і милосердя, пам’ять про минуле і мрії про майбутнє, чесність і мудрість віків, дружба та любов до ближнього.
І чим більше буде на рідній землі незамулених криниць людських сердець, тим повніше буде річище духовності українського народу.
На цьому наш урок закінчено! Я дякую Вам за співпрацю.
Ви були добрими мені помічниками! На все добре! До побачення!