Тема. Дисперсія світла
Мета. Вивчити явище дисперсії світла, пояснити його фізичну суть; розкрити значення фізики в поясненні природних явищ; показати на історичному прикладі (І.Ньютон), як розвивалась фізика; розвивати творчі здібності учнів; поглиблювати інтерес до фізики.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Усне опитування
Творча лабораторія
Дослід 1. Завдання на передбачення (прогнозування) результатів досліду.
Що буде, якщо дерев’яну паличку опустити у склянку з водою. Виберіть правильний варіант результату досліду. Відповідь обґрунтувати.
Провести дослід і перевірити після того як учні запишуть на листку свою відповідь з обґрунтуванням.
Дослід 2. Увага! Подивіться на тіло, занурене у воду (учні бачать блискучу кулю, не підозрюючи, що вона покрита сажею). Витягнемо кулю з води. Чому у воді куля здавалась блискучою? Спробуйте відповісти на це питання. Врахуйте, що куля покрита сажею.
Дослід 3. Шановні знавці! Я пропоную вам ще один дослід. На столі знаходиться пробірка з рідиною, зануривши в яку скляну паличку і подивившись на неї, ви її практично не побачите. Чому?
Яка рідина в пробірці? ( Очікувана відповідь – гліцерин)
(На дошці записані абсолютні показники речовин).
Темна конячка
Учням необхідно, розгадавши кросворд, відгадати ім’я та прізвище вченого. Учням пропонується заслухати короткі відомості про нього.
З дитячих років хлопець виявив особливу схильність до механізмів і фізичних винаходів. Не було жодного пристрою, з якого б він не виробив діючої моделі. Довгий час спостерігаючи за роботою мельниці він виготовив модель, якою керував незвичний мірошник – миша. Вона ж і споживала готову продукцію – борошно.
Відкриття явища розкладання білого світла на кольори вважається одним із найважливішим його наукових відкриттів. Хто цей вчений?
Взаємоперевірка. Учні обмінюються листками опитування. За кожне відгадане слово 1 бал.
Питання до кросворду
1.Гнучка нитка, що проводить світло на основі явища повного внутрішнього відбивання.
2. Прилад, який дозволяє бачити з підводного човна.
3. Впишіть пропущене слово: у плоскому дзеркалі ми можемо побачити уявне …. предмета.
4. Продовжіть твердження: кут, утворений заломленим променем і перпендикуляром до межі розділу двох середовищ, поставленим у точці падіння променя, називається кутом … .
5. У 1816 р. в Англії була винайдена оптична іграшка. За кілька років її захоплено зустріли в Росії, а байкар Ізмайлов так писав про неї:
Смотрю – и что ж в моих глазах? В фигурах разных и звездах
Сапфиры, яхонты, топазы, и изумруды, и алмазы,
И аметисты, и жемчуг, и перламутр – все вижу вдруг!
Лишь сделаю рукой движенье – и новое в глазах явленье!
6. Доповніть: промінь падаючий, промінь заломлений і перпендикуляр до межі поділу двох середовищ, поставленим у точці падіння променя, лежать в одній ... .
7. Зона простору, в яку не потрапляє світло від джерела.
8. Джерело світла, яке саме світиться, але при цьому залишається відносно холодним.
9. Розділ фізики, в якому вивчаються світлові явища.
10. Уявна лінія, уздовж якої поширюється світло.
11. Доповніть: якщо промінь світла переходить із середовища з меншою оптичною густиною в середовище з більшою оптичною густиною, то кут заломлення є … , ніж кут падіння.
ІІІ. Сприйняття матеріалу
Мотивація
Світ навколо нас є різнобарвним: веселка, розмаїття барв квітів на луках. Усе це ми бачимо завдяки світлу, яке посилає нам Сонце. Сонячне світло не є різноколірним. Виникає запитання: «Як відбувається його перетворення? Звідки береться розмаїття кольорів?»
Відповіді на ці запитання отримав Ісаак Ньютон.
Повідомлення теми уроку та мети.
Демонструється відеофільм «Ісаак Ньютон» (слайд №2).
Ньютон через отвір у ставні пропускав у кімнату світловий пучок. Падаючи на скляну призму він заломлювався і давав на стіні зображення веселкової смужки (слайд №3).
Явище розкладання білого світла на кольори Ньютон назвав дисперсією світла (від лат. слова «розсіяння»).
Залежність швидкості поширення пучка світла в певному середовищі від кольору пучка називають дисперсією світла ( слайд №4).
Зазвичай пучки світла, що мають меншу швидкість поширення, заломлюються більше (слайд №5). Фіолетові пучки світла мають меншу швидкість, ніж червоні, й, отже, заломлюються більше ( слайд №6).
Прослухайте вірш (слайд №7).
Чому прихід твій – то подія,
О, люба весно?
Життю сміюся і радію
Знов з інтересом.
Гуляю в парку наодинці,
Струмок вітаю.
Фрагмент про світло
В вічній книжці
Немов читаю.
В. Дворецькі
Яка підказка зашифрована у вірші?
Повідомляються фрази для запам’ятовування кольорів спектра (слайд №8).
З білого кольору можна виділити пучки різних кольорів. А спільна дія кольорових пучків викликає у нас враження білого кольору( слайд №9).
Білий колір є суміш всіх кольорів спектра (слайд №10).
Особливе значення для нашого зору мають три основні спектральні кольори: червоний, зелений і синій. Накладаючи ці три кольори один на одний у різних пропорціях, можна діставати різні кольори та відтінки (слайд №11).
Ми бачимо кольори, бо предмети поглинають і відбивають світло по-різному, у різній кількості (слайд №12).
Синє тіло виглядає синім, бо воно відбиває синю частину світла й поглинає інші (слайд №13).
Червона квітка виглядає червоною, бо вона відбиває червону частину світла й поглинає інші (слайд №14).
Коли сонячне світло падає на сніг, воно майже повністю відбивається від його поверхні – і сніг здається нам білим (слайд №15).
Коли сонячне світло падає на чорне тіло, воно майже повністю поглинається ним, і здається нам чорним (слайд №16).
Найбільшим художником є природа (слайд №17).
Природа попіклувалась про деяких тварин. Маючи багате забарвлення, вони маскуються під кольори довкілля. А інші навпаки різко відрізняються, щоб попередити кожного: «Не підходь! Це небезпечно» (слайд №18,19).
Колір прозорого тіла визначається складом того світла, який проходить крізь нього.
Зафарбоване скло пропускає лише ті промені, колір яких воно має (слайд №20,21).
Творча лабораторія (слайд №22, 23, 24)
1.Через який світлофільтр необхідно дивитись на листок, щоб не побачити напис, який виконано червоним чорнилом?
Запишіть свій варіант відповіді на листку.
Чи справдився ваш прогноз? Проводимо дослід.
2. Якщо подивитись на цей запис через зелений світлофільтр, то напис здаватиметься…
Запишіть свій варіант відповіді на листку.
Чи справдився ваш прогноз? Проводимо дослід.
Перегляд презентації «Незвичайні оптичні явища в атмосфері» (слайд №25).
ІV. Закріплення знань
Гра «Що?Де?Коли?»
«Повітря якесь густе, важке, - промовила Лабіскві. – Дихати важко.
Вони стояли та дивилися, і все нові сонця загоралися перед очима» .
Що це за явище і чому воно виникає? (Гало).
«Арчі обернувся та схвильовано зойкнув. Над горизонтом палало зелене сяйво сходу сонця Зони…»
Чому люди бачили зелені промені на сході Сонця та де і коли це буває?
«За Києвом явилось нечуване чудо. Усі пани й гетьмани збиралися дивуватися цьому чуду: раптом стало видно далеко в усі кінці світу. Удалині засинів Лиман, за Лиманом розливалось Чорне море. По ліву руку видно було землю Галицьку».
Що за явище описував Рудий Панько?
Когда узнаешь ты, как странны
В Сицилии фата-морганы,
Вопросов этих не задашь.
Там часто в воздухе стеною
Средь бела дня, на зыбком зное
Встает обманчивый мираж.
То это вам сплетенье веток
Висящий над землею сад.
То город, воли качанью в лад
Качающийся так и этак.
Яке явище називають фата-моргана?
V. Підсумок уроку.
Вчитель. На цій ліричній ноті ми й закінчимо з вами урок. Дякую за роботу!
Оголошуються оцінки всім експериментаторам, теоретикам, поетам.
VІ. Домашнє завдання
§13 опрацювати, вправа 13.
Придумати віршик або фразу для запам'ятовування кольорів веселки.