Закріпити знання, одержані під час вивчення розділу «З чистого джерела народної мудрості», дати ширші уявлення про фольклорні джерела, виховувати любов до рідного краю, бажання більше дізнатися про його історію, культурні традиції. Вдосконалювати техніку читання.
Урок читання в 3 класі
Тема: До джерела народної мудрості. Сад фольклору.
Мета: Закріпити знання, одержані під час вивчення розділу «З чистого джерела народної мудрості», дати ширші уявлення про фольклорні джерела, виховувати любов до рідного краю, бажання більше дізнатися про його історію, культурні традиції. Вдосконалювати техніку читання.
Матеріал до уроку:
Тематична виставка книг, ілюстрації, малюнки дітей, збірник творів «Позакласне читання» для 3-го класу.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Ось і дзвоник продзвенів
Для маленьких школярів
Він покликав на урок
У чарівний світ казок.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Наш народ має надбання невичерпні, цілющі і чисті, як джерельна вода. І ми з вами сьогодні зупинимось біля джерела народної мудрості. Український народ має свою чудову скарбницю. Ми завітаємо у сад «Фольклору». У саду ростуть чарівні квіти, а щоб вони розцвіли, нам потрібно розгадати загадку:
Хто мовчить, а всіх людей вчить? (Книжка)
Тепер сад Фольклору повідає нам свої таємниці.
(На дошці розміщені зображення квітів з написами: казки, пісні, прислів’я, приказка, загадка, скоромовка, смішинка, лічилка).
ІІІ. Актуалізація читацького мислення
Колись народна мудрість передавалась від покоління до покоління, з уст в уста і звалася усною народною творчістю. З виникненням писемності, завдяки збирачам творів усної народної творчості (етнографам) ми знайомимось і вивчаємо з книг.
ІV. Робота над темою уроку
Український народ завжди відзначався пісенністю. Співав радісні пісні, коли було весело, коли сумно – звучали журливі і невеселі. Співають наші люди коли працюють. Пісня супроводжує нас завжди, навіть тоді коли хочеться спати. Тоді мама співає нам колискову пісню.
а) - Послухайте вірш. Подумайте, як його ще можна назвати?
Приступаємо до гри
М’яч один, а нас аж три:
Грав я сам,
І грали вдвох
А тепер пограєм втрьох.
- Це лічилка.
- А для чого люди придумали лічилки? (Щоб у грі вибрати ведучого).
б) Читання лічилок (Позакласне читання ст. 44-45).
3. Робота над смішинками, небилицями, забавлянками.
Слухняна
Хоч круть, хоч верть
Небилиця
Був собі Іван-сміхован,
Що все робить сміхом.
Кілком підперезувався,
Підпирався міхом,
На печі ставок мав,
Черпав воду саком.
Ловив рибу грабельками,
Качок стріляв маком.
Цей Іван-сміхован
На полиці молотив,
На припічку віяв,
А під пічкою виорав
І пшеницю посіяв!
Отакий-то наш Іван:
І веселий, і чудний
Просто сміхован.
- Послухайте забавлянки для молодших братиків і сестричок:
Забавлянки
Киця Мура
Де ти була?
Дві помила, дві розбила
Баба голову набила!
V. Фізкультхвилинка:
Гойда-гойда, хить та хить –
Гой-да, гой-да
Добра в коника хода,
Поводи шовкові
Золоті підкови.
Щось на вітрі шелестить.
Гей, на вітрі над водою
Щось тріпоче бородою.
Та зелена борода
Синє небо підміта!
Підмітає, шелестить.
Гойда-гойда, хить та хить!
Запиши відгадки у клітинки так, щоб вийшло ключове слово «Загадки».
Здивувався:„Звідки ягідки-блискітки?
Взимку я неначе отаких не бачив..."
„Чи вони на схилах у снігах вродились?"
підліта синиця, пташечка-хитриця.
Та й морозу каже: „То цукерки наші". (Калина)
5. Червоненький він, кругленький,
Ще й для соусу добренький. (Помідор)
|
З |
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
А |
|
||||||||
|
Г |
|
|
|
|
||||||||
|
|
А |
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
Д |
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
К |
|
|||||||
|
|
И |
|
|
|
|
|||||||
Бесіда.
Слухаючи чи читаючи казку, ви поринаєте у її чарівний світ. Несходжені стежини ведуть нас на край землі. Дикі лебеді літають над безкрайнім морем. Долаючи безліч небезпек і пригод, маленький безпомічний хлопчик раптом стає сильним і хоробрим. Розум і винахідливість допомагають йому в поєдинку із жорстоким змієм.
Казка повниться різними чудесами. Так, як і та, що ми будемо читати.( Позакласне читання ст.. 50-51 «Чарівні люстро, килим і яблуко»).
а) читання казки підготовленими учнями;
б) мовчазне читання казки учнями;
в) перевірка змісту казки.
- Вибрати правильну відповідь
Завдання 1
У короля було:
а) два сини;
б) три сини;
в) п’ять синів.
Завдання 2
Панна забажала:
а) найдорожчій подарунок;
б) найкращій подарунок;
в) найпотрібніший подарунок.
Завдання 3
Вибрати сучасні досягнення людства , про які мріяли колись в образі люстерка, килима:
а) літак;
б) космічний корабель;
в) телескоп;
Завдання 4
Панна вибрала:
а) люстерко;
б) літаючий килим;
в) цілюще яблуко.
г) телевізор.
Підсумок.
- Чому панна вибрала яблуко?
3. Народні прислів’я, приказки.
- Ми ще з вами не опрацювали прислів’я і приказки
Ігровий момент
(Стукіт у двері).
Прислів’я
Вчитель:
Прислів’я і приказка:
Прислів’я – це стислий влучний вислів, що має повчальний зміст. Прислів’я – це завершене судження.
Приказка – це образний вираз, який має яскраву оцінку, певного явища. Приказка побудована як незакінчена думка.
(Клас ділиться на три команди).
(Бали пишемо на дошці. Визначаємо переможців).
Прислів’я – Ми принесли картки з прислів’ями і приказками. Ми хочемо вибрати двох учнів. Один буде вибирати прислів’я, а інший приказки.
Прислів’я
1. Тиха вода греблю рве.
2. Правда очі коле.
3. Хліб усьому голова.
4. Хліб – батько, вода – мати.
Приказка
VІ. Підсумок уроку.
- Діти, ось і закінчується наш урок – подорож до саду «Фольклору»
- Назвіть твори, що входять до усної народної творчості.
- А які твори вам найбільше подобаються?
- Що найбільше запам’яталось на нашому уроці?
(Виставлення оцінок за урок).
VІІ. Домашнє завдання.