Новоосотська філія КЗ «Олександрівське НВО №1»
Урок математики
на тему:
(6 клас)
Підготувала вчитель:
Щур Марина Дмитрівна
Тема: Довжина кола. Площа круга.
Мета:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: циркуль, лінійка, нитки, 2 предмета у формі круга, мультимедійна презентація «ДОВІДКОВЕ БЮРО», таблиці для експерименту, картки самоконтролю.
Хід уроку
І. Організація класу.
- Доброго дня! Сьогодні гарний день, то ж посміхнімося і подаруймо чарівну посмішку один одному і присутнім гостям на уроці.
Пам’ятайте, що вона збагачує тих, хто її отримує, і не робить біднішими тих, хто її дарує. Вона триває мить, а в пам’яті, часом, залишається назавжди. Від неї добре, тепло, стає гарним настрій. От з таким настроєм ми й будемо працювати упродовж усього уроку. А свою роботу на різних етапах ви будете оцінювати у картці самоконтролю, яка лежить на ваших партах.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Математика – це не тільки наука про числа і дії з ними, математика вивчає ще геометричні фігури і їх властивості. Серед багатьох інших геометричних фігур ми з вами розглянули дві дуже цікаві фігури –
коло і круг.
Додому вам було завдання: знайти у природі, побуті, повсякденному житті предмети, де б ховалися коло та круг. То ж запрошую вас на
аукціон таких предметів.
Аукціон геометричних фігур
(Наприклад: колесо раз, ґудзик раз, ґудзик два, арена цирку раз, бублик раз, перстень раз, перстень два, браслет раз, чашка раз, сковорідка раз, і т. д., поки предмети не закінчаться )
Цей аукціон ще раз підтверджує те, що математика безмежна, як світ, і міститься у всьому.
- Оцініть свою участь у цьому завданні у картці самоконтролю, яка лежить на парті.
(учні ставлять собі оцінку)
Математична казка
«Як Коло подружилося з геометричними фігурами»
У королівстві Геометричних фігур жило самотнє Коло.
Чому самотнє? «Не схожа ця фігура на нас, - міркували Чотирикутники й Трикутники, у нас кути, сторони, а це якась кругла лінія». І тому всі тримались осторонь від Кола.
Одного разу в гості до Кола завітала звичайна Лінійка. «Давай я зніму твої розміри, і замовимо тобі наймодніший одяг, - запропонувала вона. – Ти така цікава фігура: поглянь, усі твої точки віддалені від твого…
( Центра)…на….(однакову відстань). Мені ти дуже подобаєшся. Я жодної такої фігури не бачила, хоча все своє життя займаюсь вимірюваннями».
Лінійка розповіла іншим фігурам про таку цікаву властивість Кола. Тоді фігури вирішили ближче познайомитися з ним. Першими з’явились Відрізки: «О, скільки ти маєш точок, чарівне Коло! Їх же можна сполучати по-різному».
Перший Відрізок сполучив центр Кола і точку на Колі, так утворився…(Радіус).
Другий сполучив дві точки на Колі і пройшов через Центр – утворився…(Діаметр).
Третій сполучив просто дві точки Кола, не проходячи через центр, - утворилася…(Хорда).
Всіх своїх нових друзів разом на розмову за чашкою чаю Колу допомогла зібрати ….(площина).
Так утворилася нова фігура, яку назвали….(Кругом).
З тих пір Коло вже ніколи не було самотнім!
ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності.
Сьогодні ми поповнимо знання про ці дивні фігури.
На практиці часто зустрічаються задачі, в яких треба виміряти довжину кола, знайти площу круга.
Винахідливий розум людини придумав багато способів вимірювання довжини кола.
Наприклад, щоб знайти довжину металевого обруча, можна його надрізати і випрямити у відрізок.
Але як знайти, наприклад, довжину кола та площу круга арени цирку? В цьому нам допоможуть формули, з якими ми познайомимось на уроці.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Формування поняття числа П, довжини кола.
- Яким приладом можна накреслити коло? (циркулем)
- Звідки походить термін «циркуль»? Звернемось до довідкового бюро.
Довідкове бюро. Термін «циркуль» походить від латинського circulus – «коло». Існує легенда про винахід циркуля: якось після вдалої риболовлі рибалки зварили юшку. І один з них, з’єднавши дві кістки великої рибини, намалював на піску найдосконалішу, на думку Піфагора, лінію.
Графічний тренінг.
- Від чого залежатиме розмір нашої снігової баби? (від довжини кіл)
- А довжина кола від чого залежить? (від довжини діаметра)
- Який же висновок можна зробити? (чим більший діаметр, тим більша довжина кола, і навпаки)
- Як називається така залежність? (пряма пропорційна залежність).
- Отже, для всіх кіл відношення довжини кола до діаметра повинно бути одним і тим самим числом? Давайте перевіримо це!
1.1. Проведення експерименту. Дослідницька робота в групах.
Гра «Змійка»
Клас поділено на 2 групи.
У кожній групі один учень – «Дослідник» - вимірює ниткою довжину кола і знаходить її за допомогою лінійки, другий – «Інженер » – вимірює лінійкою діаметр, третій - «Бухгалтер» – знаходить за допомогою калькулятора відношення довжини кола до його діаметра і записує дані у таблицю. По закінченні роботи всі беруться за руки і дружно їх піднімають.
Довжина кола, l |
Діаметр, d |
Відношення довжини кола до діаметра |
|
|
|
Висновок: Справді, ці відношення рівні і виражаються одним і тим самим числом. Це число позначають грецькою буквою π (пі).
Що це за пі? І чому воно насправді дорівнює?
Звернемось до довідкового бюро.
Довідкове бюро:
Позначення цією літерою не випадкове, бо це – перша літера в грецькому слові «периферія» - коло, круг.
Ще у ІІІ столітті до нашої ери великий давньогрецький учений Архімед у праці «Про вимірювання кола» першим довів, що відношення довжини кола до діаметра у всіх кіл однакове, і приблизно дорівнює 22/7.
У ХVІІІ столітті математики встановили, що число π виражається нескінченним неперіодичним десятковим дробом.
Для зручності обчислень використовують наближене значення числа π з точністю до сотих:
π = 3, 14
- Оцініть точність проведення експерименту у картці самоконтролю.
Вчитель. Використовуючи число π, можна записати формулу для обчислення довжини кола: = π, звідси l= π d
Оскільки d=2r, то формулу для обчислення довжини кола можна записати у такому вигляді:
l=2 π r
А довідкове бюро пропонує вам для запам’ятовування – вірш.
Довідкове бюро:
Довжина кола відтепер
Буде рівна 2 π r
2. Формування поняття площі круга.
- Площа круга також залежить від його радіуса, але ця залежність вже не є прямою пропорційністю.
- Як же обчислити площу круга?
Давайте проведемо експеримент.
2.1. Експеримент. Робота в парах.
У вас на партах круг. Розділимо цей круг надвоє і розрівняємо ці шматочки. Перед нами – 2 відрізки із трикутниками-зубчиками. Накладемо ці трикутнички.
π r
r
У нас вийшов прямокутник із сторонами r та π r (пів довжини кола)!
А площу прямокутника ми знайти можемо: треба довжину помножити на ширину, отже: S=r • π r = π r 2
S= π r 2
Для запам’ятовування – вірш від довідкового бюро.
Довідкове бюро:
Площу круга треба знати:
Добуток π r в квадраті!
V. Закріплення вивченого матеріалу.
(виставляються бали у картку самоконтролю).
5
20
r = 5, l=? S=? d=20, l=? S=?
2. Розв’язування завдань (біля дошки) № 685, 700
VІ. Підсумок уроку.
Учні працюють з відкритими реченнями, продовжуючи їх:
«На сьогоднішньому уроці ми дізналися …»
«Найбільше мені сподобалось…»
«Найважливішим відкриттям для мене було …»
«Я тепер знаю такі формули…»
- Опрацюйте картку самоконтролю і виставте собі оцінку
VІІ. Домашнє завдання.
П.16, № 688
Творче завдання: скласти кросворд або ребус по темі (високий рівень).
1