Тема уроку: Приятеля легше знайти, ніж зберегти.
Василь Сухомлинський «Кінь утік».
Мета: Формування ключових компетентностей:
Тип уроку: комбінований (з елементами критичного мислення).
Методи і прийоми: розповідь, критичний аналіз тексту за стратегією «Шість капелюхів мислення», « Сенкан», « Мозковий штурм», « Криголам»
Обладнання: Портрет В.О.Сухомлинського. Капелюхи, фішки. Картки для словникової роботи. Картки для групової роботи «Склади прислів’я»,«Сенкан».
ХІД УРОКУ
Усі сідайте тихо, діти.
Домовляймось – не шуміти,
Руку гарно піднімати,
Чітко, в лад відповідати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати.
То ж гаразд, часу не гаєм
І урок вже починаєм.
ІІ. Мовленнєва розминка. Артикуляційні вправи.
Урок почнемо з розчитування, щоб язичок був слухняним.
Завдання 1.
АЛК ЛКА
ОЛК ЛКО
УЛК ЛКУ
ИЛК ЛКИ
ІЛК ЛКІ
Завдання 2.
Робота з чистомовкою
Щоб наше мовлення було правильне, чітке, виразне, попрацюємо над чистомовкою
Жу-жу-жу – я з Оленкою дружу,
Жа-жа-жа – друг купив мені коржа,
Іж-іж-іж – пиріжок на всіх розріж.
Жи-жи-жи – маєш друга – бережи!
Читаємо повільно, швидше, ніжним голосом матусі, весело прочитаємо усі.
Завдання 3.
Скоромовка
Жук у житі зажурився,
Жвавий джміль десь забарився.
Жук дзижчить: «Хвилююсь я,
Дружба в нас на все життя».
(Здивовано.) (Радісно.) (Сумно.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
1) «Мозковий штурм».
- Над яким розділом ми зараз працюємо?
(Світ дитинства у поезії і прозі)
- З яким автором ми познайомилися на попередньому уроці?
(З Василем Сухомлинським)
-Що ви вже знаєте про Василя Сухомлинського?
(показую портрет В.О.Сухомлинського).
*Учитель, педагог – був учителем, директором школи. Все життя присвятив дітям.
* Науковець – написав багато наукових статей з педагогіки.
*Письменник – написав більше 1000 повчальних творів для дітей.
* оповідання («Покинуте кошеня» «Соромно перед соловейком», «Ледача подушка», «Горбатенька дівчинка», «Бо я людина», «Красиві слова і красиве діло»)
- Як називалася школа заснована Сухомлинським?
* «Школа радості» або «Школа під Голубим небом» - заснував школу, в якій діти навчалися залюбки, з радістю; уроки у цій школі часто проходили у полі, у лісі.
Ми вже читали багато творів Василя Сухомпинського. Я пропоную пригадати
З якого твору ці рядки.
Одного разу серед літнього дня захмарило і пішов дощ. А в лісі в цей час було троє хлопців. Вони сховалися в хатинці і дивилися, як з неба ллє, мов з відра.
Коли це бачать, до хатинки біжить ще один хлопчик. Незнайомий. Мабуть, з іншого села. (Красиві слова і красиве діло)
Отже, ви бачите, що Василь Сухомлинський є автором багатьох
Оповідань, казок. Його твори присвячені саме вам дітям.
Зверніть увагу на невеличку книжкову виставку. В ній невеличка частка тих книг які видавалися протягом багатьох років. Тематика його творів актуальна і зараз.
(Книжкова виставка)
б)Робота в групах.
Завдання на картках: Скласти прислів’ я.
Друга шукай а колючку впустив.
Справжній друг а знайдеш- тримай.
Здається, і друг, довіку тобі добра бажатиме.
Технологія «Криголам» до слова дружба.
Д – доброзичливість
Р - радість
У – уважність
Ж – життєрадісність
Б - безтурботність
А - активність
в) «Лабіринт».
Д Е З Н И
Р Ш Н І Т
У Г А Ж Г
Г Е Й Е
А Л Т Р
И Е
, Б
З
(Друга легше знайти, ніж зберегти. ).- виставляю напис
ІV. Опрацювання оповідання В. Сухомлинського «Кінь утік…»
Відкрийте підручники на с. 115 та прочитайте назву наступного оповідання.
-Чому кінь міг утекти, як на вашу думку?
2.Робота над оповіданням В. Сухомлинського «Кінь утік».
Приготувалися слідкувати за мною.
Читання вчителем 1 і 2 абзаців, діти слідкують.
За командою відривають очі від тексту.
- Уявіть себе письменниками. Спробуйте продовжити оповідання.
-Чиї думки збіглись з авторськими?
4. Тестування за змістом тексту «Чи був ти уважним»
(пальчиком показуєте правильну відповідь)
1). В якому класі навчались діти?
а) в першому;
б) в другому;
в) в четвертому.
2). Віталик отримав на уроці:
а) двійку;
б) записку;
в) зауваження.
3). Якого коня намалював Петрик?
а) червоного;
б) крилатого;
в) вогнегривого.
4). Після уроку Петрик сказав, що:
а) кінь утік;
б) кінь зник;
в) вибач мені.
1) Словникова робота.
ти ша
по див
вчи нок
вчи нив
таєм ниця
почер вонів
вогне гривий
запа нувала
Читання пірамідок слів «буксиром» за учителем
це дам
кінь подив
Петрик Віталик
таємниця намалював
вогнегривий розголошуєш
- Хіба насправді може бути кінь вогнегривий?
- Що може горіти?
- В якому значенні вжито цей вислів? Прямому чи переносному?
«Небо. Земля».
«Бджілка»
Фізкультхвилинка
У володарки Зими.
Трішечки замерзли ми.
Грудень каже: «Пострибай!»
Січень просить: «Присідай!»
Встали — сіли, встали — сіли,
Розігріли наше тіло.
Лютий місяць нагадав:
Час нам братися до справ.
Фізхвилинка для очей
Робота в групах.
Кожна група обирає колір капелюшка. Обираємо жеребкуванням. У капелюсі олівці відповідного кольору.
(У кожної групи конверт із завданням відповідно до кольору капелюха).
Білий капелюх.
Білий дає нам інформацію. А наше оповідання це і є інформація.
Отож, давайте розкажемо: ( по черзі читають і відповідають)
Якщо слухачі з інших груп не згодні з відповідями допомагають.
Молодці, білий капелюх справився зі своїм завданням!
Чорний капелюх.
Чорний – оцінка ситуації з точки зору наявності недоліків, ризиків та загроз її розвитку. (Два доповідача: один читає завдання, інший відповідає).
(якщо так буде поводитися, в нього не буде друзів)
Отже, завдяки чорному капелюху, ми дізналися, що найнеприємніше в оповіданні – це те, що розпалася дружба між хлопчиками.
Жовтий капелюх.
Жовтий – дослідження можливих успіхів, пошук переваг та оптимістичний прогноз події (ситуації), яка розглядається.
Чорний капелюх розповів нам про неприємне. Та в будь-чому можна завжди знайти позитивні сторони. Саме про це ми довідаємося від жовтого капелюха.
а чий вчинок — засудив?
Саме в цій ситуації Віталик вчинив не по-товариськи.
І сподіваємося, що вони знову стануть друзями.
Червоний капелюх.
Червоний – говорить тільки про почуття, емоції, які у вас виникли під час прослуховування оповідання.
Зелений капелюх.
У взаєминах Петрика і Віталика склалася незвичайна ситуація. Вони ніби і не сварились,але Петрик образився на Віталика.
Невже вони ніколи не стануть друзями? Давайте допоможемо хлопцям. Зелений – це капелюх творчості. У ньому ми відправимося в країну фантазій.
Хто придумає кінець, той і буде молодець!
(Діти надягають зелений капелюх і фантазують).
(Наприклад: Віталик зрозумів свою помилку і пішов миритися до Петрика. Їхня дружба тривала ще дуже довго).
Синій капелюх.
Синій – підбиття підсумків і обговорення.
Ми з вами приміряли майже всі капелюшки. Розглянули хороші і погані сторони оповідання .
Тож який життєвий урок ми отримали?
VІ. Підсумок уроку.
Роз’єднайте і прочитайте прислів’я внизу сторінки 116.
1) Колективне творче завдання. Технологія «Сенкан»
Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово «сенкан» походить від французького слова «п’ять» і позначає вірш у п’ять рядків.
1. Тема (іменник)- Друг
2. Опис (2 прикметника)- - справжній, вірний .
3. Дія (3 дієслова )- допоможе, підтримає, .
4.Відношення (фраза з 4 слів )- . Друг пізнається в біді
4. Перефразування суті – Щастя.
Ви просто молодці! Дуже гарно сьогодні попрацювали.
Нехай кожен візьме руки сусіда по парті і потримає у своїх долонях. А тепер всі закрийте очі. Відчуваєте, які теплі, ніжні, лагідні, добрі, гладенькі руки. Невже можна образити людину, якщо в неї такі теплі, добрі руки? Тож, якщо хочеться образити когось із товаришів, необхідно згадати про добрі руки. Руки допоможіть нам потоваришувати.
Самооцінювання
Оцінювання вчителем
УІІ. Домашнє завдання (на вибір)
- Оскільки сьогоднішній урок незвичайний, то і домашнє завдання теж незвичайне.
Спочатку я дам вам завдання на все життя: оскільки в наш час, напри великий жаль, не так уже й багато людей, які здатні бути гарним другом на все життя, то я хочу, щоб ви завжди і всюди зважали на інтереси ваших друзів, чинили добрі справи, були чуйними, турботливими, дружними, приходили на допомогу тому, хто її потребує.
А на наступний урок завдання для кожного індивідуальні, вони є на ваших партах.
1.Читати в особах текст Василя Сухомлинського «Кіньутік…»
2. Написати поради для Віталика і Петрика як зміцнити дружбу.
3. Скласти продовження твору.
4. Переказувати за складеним планом
-А наш урок добіг кінця.
Памятайте: Людина може жити й не тужити,
Коли умітиме по справжньому дружити.