Тема уроку. Не роби іншому того, чого сам не любиш. І. Франко «Лисичка і Журавель»
Мета уроку. Вчити учнів виділяти в тексті дійових осіб, давати їм елементарну характеристику, оцінювати поведінку; визначати головну думку прочитаного; інсценізувати казку; формувати навички правильного й свідомого читання; розвивати пам’ять, мислення, увагу, комунікативні навички, уміння працювати в парах, групах; виховувати доброзичливість, гостинність, порядність.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Всі почули вже дзвінок.
Він покликав на урок.
Кожен з нас приготувався,
На перерві постарався.
Зараз сядуть лиш дівчатка,
А за ними – і хлоп’ятка.
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
На болоті журавель цілий день збирав щавель.
Назбирав собі на борщ, та якраз вперіщив дощ.
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «Знайди початок речення»
… веселий Казкар.
… бо думки дуже схожі на людей.
… дуже бояться сердитого гамору.
… він писав свої веселі казки!
… і впускає до хати тишу.
… пише сумну-невеселу казку…
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Іван Якович Франко був високоосвіченою людиною. Завдяки творам Тараса Шевченка, захопився усною народною творчістю та виявив підвищений інтерес до української мови. У літературній спадщині Івана Франка помітне місце посідають казки для дітей. Одну з найкращих своїх збірок І. Франко назвав «Коли ще звірі говорили». До цієї збірки увійшли двадцять казок. Ми ознайомимося тільки з однією казкою. Спробуйте відгадати героїв цієї казки.
Живу я глибоко в норі,
Руденька шубка на мені,
Сліди я вправно замітаю,
Як полювати – добре знаю. (Лисичка)
Довгі ноги, довгий ніс,
Прилетів – обід приніс:
Смачних жабеняток
Для своїх маляток. (Журавель)
– Які ключові слова допомогли вам назвати героїв казки?
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Опрацювання статті «Іван Франко» (самостійне читання статті)
VІ. ОПРАЦЮВАННЯ КАЗКИ І. ФРАНКА «ЛИСИЧКА І ЖУРАВЕЛЬ»
Призволяйся –
Облизня спіймавши –
Зареклася –
Заприятелювали –
(Дала зарік, обіцянку не робити чого-небудь; затоваришували; пригощайся, їж; залишитися ні з чим )
1 група. Визначте риси характеру Лисички.
(Щира, ввічлива, лицемірна, добра, улеслива, довірлива, хитра, злопам’ятна)
2 група. Визначте риси характеру Журавля.
(Хитрий, ввічливий, щирий, злопам’ятний, довірливий, лицемірний, добрий, улесливий)
3 група. Зі слів зберіть прислів’я.
(Не роби іншому того, чого сам не любиш.)
4 група. Театралізація казки «Лисичка і Журавель».
5 група. Складання пам’ятки «Буду гостинним».
Упорядкуйте пам’ятку за послідовністю подій. Впишіть цифри в порожні клітинки.
Ввічливо зустріну гостя.
Приберу свою кімнату.
Зацікавлю гостя.
Лагідно попрощаюсь.
Запрошу друга в гості.
Приготую частування.
Приділю увагу другу.
Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже.
Яке частування, таке й дякування.
Не роби іншому того, чого сам не любиш.
Хто згоди хоче, той згоду має.
– Яке прислів’я може бути заголовком до казки? Чому?
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Переказувати казку, намалювати її героїв.
Друковані матеріали
Літературне читання: підруч. для 3-го кл. загальноосвіт. навч.закл. / Віра Науменко. – К.:Генеза, 2014. – 176с.
Ковальчук Н. О., Настенко А. І. Літературне читання. 3 клас. І семестр (за підручником В. О. Науменко). –Х.: Вид. група «Основа», 2015. – 111с. – (Серія «Початкова школа. Мій конспект»).
Ресурси Інтернету