Конспект уроку для 7 класу ( за новою програмою). Матеріал уроку дає змогу не лише розкрити філософський зміст новели, проаналізувати вчинки літературних героїв, а й кожному учневі висловити свою точку зору.
Тема: Філософський зміст твору Р. Акутагава «Павутинка». Підтекст. Художні образи новели Будда і Кандата.
Мета: розкрити філософський зміст притчі, визначити прихований повчальний зміст; розвивати навички усного та зв’язного мовлення, творчу уяву, вміння доводити свою точку зору, висловлювати судження щодо моральної відповідальності за вчинки; розвивати потребу робити добро, не чекаючи на винагороду; формувати в учнів навички групової взаємодії та ефективного спілкування; прищеплювати учням толерантне ставлення до людей.
Обладнання: підручник , презентація до уроку, капелюхи 6 кольорів, чашка з кавовими паличками, клубок ниток, картки з малюнком павутинки
Тип уроку: формування та вдосконалення вмінь і навичок
Очікувані результати: учні виявляють ключові риси героїв, моральні якості, коментують їх вчинки; висловлюють своє ставлення до проблем твору, розмірковують над фіналом новели.
Хід уроку
І. Створення емоційного настрою на урок
1. Вправа «Долоньки»
Простягніть, будь ласка, праву долоньку, на ній подаруйте свою старанність, наполегливість і творчість. Простягніть, будь ласка, ліву долоньку, на ній я вам дарую свою любов, повагу і знання. А тепер обміняймося подарунками, доторкнімося долонькою до долоньки.
ІІ. Актуалізація опорних знань
На слайді ви бачите декілька відгуків про творчість Р. Акутагави . Оберіть один, який, на ваш погляд, відповідає і вашим враженням від творчості письменника.
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку
Сьогодні на уроці ми продовжуємо працювати над новелою японського прозаїка Акутагави «Павутинка». Спробуємо розкрити філософський зміст твору, охарактеризувати героїв новели і з’ясувати: у чому ж сенс людського буття і чому так важко робити вибір, коли стоїш на порозі випробування.
ІV. Робота над темою уроку
За допомогою методу «Шести мислячих капелюхів де Боно» ми проаналізуємо новелу Рюноске Акутагави «Павутинка». Наше заняття ми проведемо, тісно спілкуючись між собою.
Поділ на групи ( за кавовими паличками) і виконання роботи
Білий капелюх: інформація
Детальна і необхідна інформація. Тільки факти. Використовується для того, щоб спрямувати увагу на інформацію. У цьому режимі мислення нас цікавлять лише факти
Чорний капелюх: критика (песимісти)
Застерігає і змушує думати критично
Жовтий капелюх:логічний позитив ( оптимісти)
Дослідження можливих успіхів і позитивних сторін, переваг.
Червоний капелюх: почуття та інтуїція
Формування свого ставлення до проблеми, яка розглядається
1. Визначте емоційний стан Кандати під час перебування у пеклі?
2.Висловіть власне ставлення до героя?
3. Зверніть увагу на епіграф: «Людина по-справжньому стає людиною тільки в момент прийняття рішення». Як можна розцінити дії й Будди, і Кандати з цієї позиції? (Рішення Будди завжди гуманні, він прагне до досконалості і в людях вміє побачити їхні кращі риси. Кандата знає, що таке добрі вчинки, але випадок із павучком – єдина справа, за яку його можна назвати людиною.)
Зелений капелюх: креативність, нові ідеї ( новатори)
Зосередження на творчості, альтернативних рішеннях, нові можливості та ідеї.
Синій капелюх: управління процесом. Висновки ( експерти)
Керування розумовими процесами. Гарантія дотримання всіх шести капелюхів.
Синій капелюх відрізняється від інших капелюхів тим, що він призначений не для роботи зі змістом завдання, а для управління самим процесом роботи. Зокрема, його використовують на початку для визначення того, що належить зробити, і в кінці, щоб узагальнити досягнуте і поставити нову мету.
Як ви розумієте такий вислів: «Скажеш слово – пожнеш дію; посієш дію – пожнеш вчинок; посієш вчинок – пожнеш звичку; посієш звичку – пожнеш характер; посієш характер – пожнеш долю»?
Як ви гадаєте, чи можемо ми віднести цю новелу до філософської? У чому її філософський зміст?
(Йдеться про сенс людського буття. Всі новели автора сприймаються як повчальні, як ті, що засуджують зло, а звеличують добро.)
Учні утворюють коло. Один із гравців тримає клубок, називає моральну якість людини, яка є спасінням у земному житті, потім передає клубок іншому (при цьому гравець притримує нитку). Наступний учасник називає ще одну рису і передає клубок іншому гравцеві. Гра продовжується і утворюється своєрідна павутинка.
Сказав мудрець:
«Живи, добро звершай,
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізна від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра!»
— Нехай саме ці рядки нехай стануть девізом вашого життя. Тоді і світ стане набагато добрішим
V. Підсумок уроку
Поділ учнів на 3 групи, кожній дається картка з малюнком павутинки.
Наприклад. В центрі слово «життя», а навколо слова «любов», «доброта», «людяність», «віра», «надія». Життя прожити – не поле перейти. Хай панує в серці любов, доброта, людяність , віра і надія на краще . Життя ми робимо своїми руками і вчинками. Пам’ятаймо про це!
VІ. Домашнє завдання
Прочитайте притчу « Цибулька» (із роману Ф.Достоєвського « Брати Карамазови»). Знайдіть спільне й відмінне.
"Жила-была одна баба злющая-презлющая и померла.И не осталось после неё ни одной добродетели. Схватили её черти и кинули в огненное озеро. А ангел-хранитель её стоит да и думает: какую бы мне такую добродетель её припомнить, чтобы Богу сказать. Вспомнил и говорит Богу:она, говорит, в огороде луковку выдерну,ла и нищенке пода,ла. И отвечает ему Бог: возьми и ты, говорит, эту самую ,луковку, протяни её в озеро, пусть ухватится и тянется, и коли вытянешь её вон из озера, то пусть в рай идёт, а оборвётся , луковка, то там и оставаться бабе, где теперь. Побежал ангел к бабе, протяну,л ей ,луковку: на, говорит, баба, схватись и тянись. И ста,л он её осторожно тянуть и уж всю было вытянул, да грешники прочие в озере, как увидали, что её тянут вон, и стали все за неё хвататься, чтоб и их вместе с нею вытянули. А баба-то была злющая-през,лющая, и начала она их ногами брыкать: "Меня тянут, а не вас, моя луковка, а не ваша." Только что она это выговорила , лyкoвкa-то и порвалась. И упала баба в озеро и горит по сей день. А ангел заплакал и отошёл."