Урок "Філософський зміст твору Р. Акутагава «Павутинка». Підтекст. Художні образи новели Будда і Кандата.

Про матеріал

Конспект уроку для 7 класу ( за новою програмою). Матеріал уроку дає змогу не лише розкрити філософський зміст новели, проаналізувати вчинки літературних героїв, а й кожному учневі висловити свою точку зору.

Перегляд файлу

Тема: Філософський зміст твору Р. Акутагава «Павутинка». Підтекст. Художні образи новели Будда і Кандата.

Мета: розкрити  філософський  зміст притчі, визначи­ти прихований повчальний зміст; розвивати навички усного та зв’язного мовлення, творчу уяву,  вміння доводити свою точку зору, висловлювати судження щодо моральної відповідальності за вчинки; розвивати потребу робити добро, не чекаючи на винагороду; формувати в учнів навички групової взаємодії та ефективного спілкування; прищеплювати учням толерантне ставлення до людей.

Обладнання: підручник , презентація до уроку,  капелюхи 6 кольорів,  чашка з кавовими паличками, клубок ниток, картки з малюнком павутинки

Тип уроку: формування та вдосконалення вмінь і навичок

 Очікувані результати: учні виявляють ключові риси героїв,  моральні якості, коментують їх вчинки; висловлюють своє ставлення до проблем твору, розмірковують над фіналом новели.

 

Хід уроку

І. Створення емоційного настрою на урок

   1. Вправа «Долоньки»

Простягніть, будь ласка, праву долоньку, на ній подаруйте свою старанність, наполегливість і творчість. Простягніть, будь ласка, ліву долоньку, на ній я вам дарую свою любов, повагу і знання. А тепер обміняймося подарунками, доторкнімося долонькою до долоньки.

ІІ. Актуалізація опорних знань

На слайді ви бачите декілька відгуків про творчість Р. Акутагави . Оберіть один, який, на ваш погляд, відповідає і вашим враженням від творчості письменника.

  1. «У його творах немає жодного зайвого слова, кожне речення зважене і абсолютно чудове. Розв'язки і підсумки маленьких історій завжди цікаві і непередбачувані і трошки повчальні.»
  2. «Просто блискучий майстер новел. Гарна мова оповіді, нічого зайвого. Тонкі описи людської душі.»
  3. «Люблю його за чудовий стиль - плавний і легкий, як казка на ніч. Ти відкриваєш книгу і, якщо добре прислухаєшся, побачиш перед собою маленького, мудрого японця, що розповідає напівказки, напівбувальщину. Ти заворожено вникаєш його тихому, розміреному голосу, відкриваючи для себе чарівну Японію, країну настільки незбагненну, наскільки далеку від нас.»
  4. «Кожен рядок - афоризм, кожне слово - куля, випущена або в скроню, або в серце.»
  5. «Геній на межі божевілля або божевільний, наближений до генія.»

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку

  1. Слово учителя

    Сьогодні на уроці ми продовжуємо працювати над новелою японського прозаїка Акутагави «Павутинка».  Спробуємо розкрити філософський  зміст твору, охарактеризувати героїв новели і  з’ясувати:  у чому ж сенс людського буття і чому так важко робити вибір, коли стоїш на порозі випробування.

ІV. Робота над темою уроку

  1. Метод «Шести мислячих капелюхів де Боно»

     За допомогою методу «Шести мислячих капелюхів де Боно» ми проаналізуємо  новелу Рюноске Акутагави «Павутинка». Наше заняття ми проведемо, тісно спілкуючись між собою.

Поділ на групи ( за кавовими паличками) і виконання роботи

Білий капелюх: інформація
Детальна і необхідна інформація. Тільки факти. Використовується для того, щоб спрямувати увагу на інформацію. У цьому режимі мислення нас цікавлять лише факти

  1.  Цей твір – новела. Яка головна особливість новели?  (Невеликий за обсягом прозовий твір, незвичайна подія, несподіваний фінал; присутній лаконізм, яскравість, напружений сюжет; чітка композиція, мінімум персонажів, несподівана розв’язка).
  2. До якого жанру можна ще віднести текст? (Притча – є повчальний висновок.)
  3. Зверніть увагу на побудову тексту. Яку особливість помітили? (Текст має 3 частини (триєдинство!), 1 і 3 частини розповідають про Будду і про рай, 2 – про Кандату і про пекло. Використано прийом обрамлення.)
  4. Яке символічне значення має павутинка і павук у різних народів? (Прядіння — це світовий міфологічний мотив, пов’язаний з мотивами життя і смерті, долі, родючості. Майже всі згадки у фольклорі про павука пов’язуються із прядінням, сонцем та Різдвом. Ця комаха стала прообразом світлої міфологічної істоти — ткача й засновника світу. У багатьох народів три богині долі (грецькі Мойри, римські Парки, скандинавські Норни) прядуть ниті життя, пов'язані зі світовим деревом і нижчим світом. Зв’язок прядіння з символікою життя і смерті, виходу з іншого світу виявляють міфи про нитку Аріадни, прялю Каліпсо. Про павука існують повір’я: якщо він заснує павутину, то будуть гості або якась вістка. Вбивати його не можна, бо лихо станеться. На давніх віруваннях ґрунтуються християнські легенди про павука, які пояснюють, чому його не можна знищувати. Одна з них розповідає, як павук виткав і20 подарував новонародженому Ісусові сорочечку. В іншій мовиться: коли Божа Мати з немовлям утікала від Ірода, то павук їм сліди замітав.)
  5. Перекажіть сюжет новели.

 

Чорний капелюх: критика (песимісти)
Застерігає і змушує думати критично

  1. За які гріхи Кандата опинився у пеклі?  («Він учинив багато злочинів: убивав, грабував, підпалював».)
  2. Як у тексті говориться про Кандату? І чому так? (Порівнюється із здихаючою жабою, бо він , як і всі інші «злочинні душі, кинуті після багатьох мук у самісінькі глибини підземного царства», що не знаходили сили стогнати і плакати, були огидними, як, власне, і їхні дії в земному житті. А ще тому, що справжня краса людини – в душі», у добрих справах, а лиходії – бридкі, як жаби.)
  3. Кандата не зміг покинути підземне царство, не використав можливість спасіння. Чому його шлях обірвався на середині? (Погляд Кандати вниз – закричав, щоби грішники злізли з ЙОГО павутинки, проявив егоїзм. Отже, Кандата не змінився, він не той, кого можна врятувати.)
  4. А чому павутинка обірвалася не там, де за неї чіплялися багато тисяч грішників, а там, де за неї вчепився Кандата? (Павутинка – срібна. А срібло – благородний метал, темніє від великої кількості негативних емоцій і вчинків. Темніє – значить, псується, тому сам Кандата винен у тому, що повернувся в пекло.)

 

Жовтий капелюх:логічний позитив ( оптимісти)

Дослідження можливих успіхів і позитивних сторін, переваг.

  1. А хіба так буває, щоб людина тільки грішила? Які добрі справи є на  рахунку Кандати? (Тільки одна: не задавив павучка у лісі, хоч уже приготувався це зробити. Є і пояснення цього вчинку самим Кандатою: «Ні, він хоч і маленький, а, що не кажи, живе створіння. Шкода вбивати його даремно».)
  2. Яке спасіння пропонує Будда Кандаті? (Павутинку райського павучка.)
  3. Чому саме павутинку, причому найтоншу?  (Мабуть, аналогія з доброю справою Кандати, яка ще й єдина, або як соломинку в українському фольклорі: «Той, хто потопає, за соломинку хапається». Відтак, пропонується не просте спасіння, а надія на порятунок, віра в можливість спасіння і випробовування героя.)
  4.  У чому особливість цієї павутинки? (З’єднує світи – рай і пекло, інакше – гіперпростір, вона здатна витримати неймовірну вагу – Кандату і тисячі грішників.)
  5. На що сподівався Будда, коли опустив Кандаті павутинку? (Що Кандата покається у своїх гріхах) 

 

Червоний капелюх: почуття та інтуїція

Формування свого ставлення до проблеми, яка розглядається
     1. Визначте емоційний стан Кандати під час перебування у пеклі?

     2.Висловіть власне ставлення до героя?

    3. Зверніть увагу на епіграф: «Людина по-справжньому стає людиною тільки в момент прийняття рішення». Як можна розцінити дії й Будди, і Кандати з цієї позиції? (Рішення Будди завжди гуманні, він прагне до досконалості і в людях вміє побачити їхні кращі риси. Кандата  знає, що таке добрі вчинки, але випадок із павучком – єдина справа, за яку його можна назвати людиною.)

 

Зелений капелюх: креативність, нові ідеї ( новатори)
Зосередження на творчості, альтернативних рішеннях, нові можливості та ідеї.

  1. Чи може відбутися переродження душі в пеклі? (переродження душі в умовах пекла відбутися не може; - саме в таких умовах людина захоче змінитися, тому що він сам страждає; - за злочин повинна бути кара - павука врятував– від павучка була павутинка, тобто добро повертається добром)
  2. Як потрібно було повести себе Кандаті в ситуації з павутинкою?
  3. Як ви вважаєте, чи дасть Будда другу можливість Кандаті на порятунок із самого низу пекла?Якщо так, то при якій умові?

Синій капелюх: управління процесом. Висновки ( експерти)
Керування розумовими процесами. Гарантія дотримання всіх шести капелюхів.
Синій капелюх відрізняється від інших капелюхів тим, що він призначений не для роботи зі змістом завдання, а для управління самим процесом роботи. Зокрема, його використовують на початку для визначення того, що належить зробити, і в кінці, щоб узагальнити досягнуте і поставити нову мету.

  1. Яка головна думка твору?  (Кожен повинен відповідати за свої вчинки. Існує вища справедливість, і за все настане розплата.)
  2. Що вбило грішника Кандату? (Егоїзм, жадібність, жорстокість, відсутність віри).
  3. На що в своєму житті має орієнтуватися людина? (На моральні цінності: добро, любов, справедливість, милосердя, порядність. Тільки тоді життя наповнюється змістом, а душа людини збагачується. Павутинка могла б вціліти, якби до неї доторкнулася людина, здатна творити добро, здатна на те, щоб змінитися морально, зростати духовно. Але Кандата думав лише про свій власний порятунок і через його егоїзм (а це за Акутагавою, - зло) рветься на середині).

Як ви розумієте такий вислів: «Скажеш слово – пожнеш дію; посієш дію – пожнеш вчинок; посієш вчинок – пожнеш звичку; посієш звичку – пожнеш характер; посієш характер – пожнеш долю»?

  1. Постановка та розв'язання проблемного питання

 Як ви гадаєте, чи можемо ми віднести цю новелу до філософської? У чому її філософський зміст?

(Йдеться про сенс людського буття. Всі новели автора сприймаються як повчальні, як ті, що засуджують зло, а звеличують добро.)

  • Чи актуальна притча Акутагави сьогодні? Чому?
           3. Гра «Павутинка»

Учні утворюють коло. Один із гравців тримає клубок, називає моральну якість людини, яка  є спасінням у земному житті, потім  передає клубок іншому (при цьому гравець притримує нитку). Наступний учасник називає ще одну рису і передає  клубок іншому гравцеві. Гра продовжується і  утворюється своєрідна павутинка.

  •                   Сплетена павутинка об’єднала нас, але водночас створила перепони, які необхідно здолати кожному в житті та прикласти для цього чимало зусиль. І завжди потрібно памятати, що при будь-яких обставинах  треба залишатися Людиною.

Сказав мудрець:

«Живи, добро звершай,

Та нагород за це не вимагай.

Лише в добро і вищу правду віра

Людину відрізна від мавпи і від звіра.

Хай оживає істина стара:

Людина починається з добра!»

— Нехай саме ці рядки нехай стануть девізом вашого жит­тя. Тоді і світ стане набагато добрішим

V. Підсумок уроку

  1. Вправа «Слово магніт»

Поділ учнів на 3 групи, кожній дається картка з малюнком павутинки.

  • Що ви бачите перед собою?
  • Яке слово для вас асоціюється із цим малюнком? Напишіть його посередині малюнка.
  • Навколо павутинки напишіть 5-6 слів, які притягуються  до вашого основного слова, яке ви написали в центрі наче магнітом.
  • Складіть текст-висловлювання з використанням цих слів, а темою буде ключове слово, яке написане у вас в центрі.

Наприклад. В центрі слово «життя», а навколо слова «любов», «доброта», «людяність», «віра», «надія». Життя прожити – не поле перейти. Хай панує в серці любов, доброта, людяність , віра і надія на краще . Життя ми робимо своїми руками і вчинками. Памятаймо про це!

  1. Виставлення оцінок.

VІ. Домашнє завдання

 Прочитайте притчу « Цибулька» (із роману Ф.Достоєвського « Брати Карамазови»). Знайдіть спільне й відмінне.

"Жила-была одна баба злющая-презлющая и померла.И не осталось после неё ни одной добродетели. Схватили её черти и кинули в огненное озеро. А ангел-хранитель её стоит да и думает: какую бы мне такую добродетель её припомнить, чтобы Богу сказать. Вспомнил и говорит Богу:она, говорит, в огороде луковку выдерну,ла и нищенке пода,ла. И отвечает ему Бог: возьми и ты, говорит, эту самую ,луковку, протяни её в озеро, пусть ухватится и тянется, и коли вытянешь её вон из озера, то пусть в рай идёт, а оборвётся , луковка, то там и оставаться бабе, где теперь. Побежал ангел к бабе, протяну,л ей ,луковку: на, говорит, баба, схватись и тянись. И ста,л он её осторожно тянуть и уж всю было вытянул, да грешники прочие в озере, как увидали, что её тянут вон, и стали все за неё хвататься, чтоб и их вместе с нею вытянули. А баба-то была злющая-през,лющая, и начала она их ногами брыкать: "Меня тянут, а не вас, моя луковка, а не ваша." Только что она это выговорила , лyкoвкa-то и порвалась. И упала баба в озеро и горит по сей день. А ангел заплакал и отошёл."

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Самойленко Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Артеменко Раїса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. стусь Інна Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
2 квітня 2018
Переглядів
47373
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку