КОНСПЕКТ УРОКУ ПО ТЕМІ:
« Функція y = tg x:
графік та властивості»
алгебра і початки аналізу
10 клас
вчителя математики
СЗШ № 3 І-ІІІ ступенів І. Я. ФРАНКА
міста Стрия
СТРИЙ
2012
Тема . Функція y = tg x: графік та властивості
Мета уроку.
Методична мета уроку: реалізація інформаційно – комунікативних технологій, творчої складової в процесі формування вмінь та навичок учнів, застосування активних форм і методів виховання особистості учня.
Тип уроку: комбінований .
Форми роботи: колективна, групова, індивідуальна. Прийоми: фронтальна бесіда, тренувальні вправи, самостійна робота,
випереджувальні завдання, ілюстрації, елементи ігрових технологій.
Девіз уроку:
Перед людиною є три шляхи до пізнання: шлях мислення - найбільш
благородний, шлях наслідування - найбільш легкий і шлях особистого
досвіду - найбільш важкий. Конфуцій
Епіграф: «Випереди себе вчорашнього».
Міжпредметні зв’язки.
Забезпечуючі. Геометрія 8 клас. Розв’язування прямокутних трикутників
Геометрія 9 клас. Розв’язування трикутників
Забезпечувані. Фізика. Гармонійні коливання.
Динаміка.
Оптика
Алгебра і початки аналізу. Комплексні числа.
Диференціальне числення
Астрономія. Астрономічні дослідження
Забезпечення заняття:
Алгебра і початки аналізу. 10 клас ;
4. Технічні засоби навчання. Мультимедійний проектор.
Компетенції. Навчальна, соціально – трудова, стимулювально – мотиваційна.
Функції:
Теоретична : знати: поняття «Тригонометрична функція тангенс»
Повторити поняття: «радіанна та градусна міра кута», «одиничне коло», «тригонометричні функції числового аргументу», знаки тригонометричних функцій на чвертях, монотонність тригонометричних функцій на чвертях, співвідношення між тригонометричними функціями числового аргументу, властивості тригонометричних функцій синус і косинус.
Практична: вміти: будувати графік тригонометричної функції тангенс, описати її властивості, застосовувати їх до розв’язування вправ; застосовувати перетворення графіків функцій щодо даного графіка.
Повторити: перетворення градусної міри кута в радіанну і навпаки, відповідність між дійсними числами і точками на одиничному колі; обчислення значення тригонометричних функцій числового аргументу для окремих кутів.
ХІД УРОКУ:
Учитель. Які асоціації викликає у вас слово «урок»?
У —успіх...
Р —радість...
О — обдарованість...
К — компетентність...
Сподіваюся, що сьогодні на нас чекає і успіх, і радість. Ви зможете продемонструвати власну обдарованість і компетентність.
2.1.1. 1.Користуючись графіком функції, вкажіть проміжки, де функція спадає
А) Б)
В) Г)
2.1.2
Користуючись графіком функції, вкажіть проміжки, де функція набуває додатних значень
А)
Б)
В)
2.1.3 Користуючись графіком функції, вкажіть точки, в яких функція набуває найменшого значення
А)
Б)
В)
2.2 Перевірити правильність побудови графіків функцій вправи № 2 за рисунком, зробленими до уроку.
На дошці зображено графік функції.
Дати відповіді на питання (в дужках – очікувані відповіді):
1. Графік якої функції зображено? ( у = 2sin 2x).
2. Назвати період цієї функції (Т = ).
3. Функція парна чи непарна? (Функція непарна).
4. Назвати область визначення і область значень цієї функції. (D(f)R, Е(f)[-2;2]).
5. Назвати нулі функції. (у = 0, при х = , n Z).
6. Назвати проміжки знакосталості, монотонності функції.
у > 0 при n Z.
у зростає при
у спадає при n Z.
3. Формулювання теми, мети і завдань уроку.
(метод – історично – довідковий, випереджальне завдання: «Застосування відомостей про функцію у= tqх, історичні відомості»).
Епіграф: «Випереди себе вчорашнього».
Невеличкий екскурс в минуле…
Вавілоняни вже на початку III тисячоліття до н.е. мали календар з розподілом року на 12 місяців. Отже, вони вміли визначати положення сонця і зірок на небосхилі, тобто володіли певними знаннями тригонометричного характеру.
Наприкінці ХV ст. італійський мандрівник Христофор Колумб відкрив узбережжя Америки. Слідом за ним туди зробив кілька подорожей інший італієць – Америго Віспуччі. Португалець Васко да Гама відкрив морський шлях на Індію. Незабаром кораблі Магеллана вперше в історії зробили навколосвітню подорож. Почалася епоха великих географічних відкриттів, завоювань нових територій, освоєння незліченних багатств нових земель. Не тільки окремі групи купців і мореплавців, але і цілі держави боролися за право експлуатації нових земель. Потрібні були більш потужні і швидкохідні судна, точні географічні карти, досконалі способи орієнтування в відкритому океані. Це дало поштовх стрімкому розвиткові астрономії, а ця наука неможлива без тригонометрії.
Завершальний етап у розвитку тригонометрії пов'язаний з ім’ям Леонарда Ейлера. Він упорядкував питання про знаки тригонометричних функцій у різних чвертях, ввів однакове позначення сторін трикутника: а, в, с і протилежних кутів А, В, С; розробив тригонометрію як науку про тригонометричні функції, запропонував розглядати тригонометричні функції як числа, що виражають відношення відповідних тригонометричних ліній до радіуса кола.
Тригонометрія має велике практичне значення, зокрема, для розв’язання задач на знаходження площ і об’ємів, на додавання і розкладання сил, на знаходження відстаней до недоступних предметів тощо. Вона широко застосовується в механіці, топографії, астрономії. Велике значення має тригонометрія також у навігаційній справі, бо й тут неабияку роль відіграють вимірювання на поверхні Землі. Тригонометричні обчислення застосовуються практично у всіх областях геометрії, фізики й інженерної справи. Велике значення має техніка тріангуляції, що дозволяє вимірювати відстані до недалеких зірок в астрономії, між орієнтирами в географії, контролювати системи навігації супутників. Також слід відзначити застосування тригонометрії в таких областях, як теорія музики,акустика, оптика, аналіз фінансових ринків, електроніка, статистика, біологія, медицина (включаючи ультразвукове дослідження (УЗД) і комп'ютерну томографію), фармацевтика, теорія ймовірностей, хімія, теорія чисел, криптографія, сейсмологія, метеорологія, океанологія, картографія, фізика, топографія та геодезія, архітектура, фонетика, економіка, електронна техніка, машинобудування, комп'ютерна графіка, кристалографія.
|
4.1 Математичний диктант
х =
( tq(-ɑ) = - tqɑ).
Математичний диктант
1 |
|||
Перед твариною |
Перед людиною |
Перед учнем |
|
2 |
прямого кута |
гострого кута |
тупого кута |
є один шлях- |
є три шляхи - |
є безліч шляхів- |
|
3 |
котангенс |
синус |
|
до науки: |
до роботи: |
до пізнання: |
|
4 |
відношення синуса цього кута до його косинуса |
відношення косинуса цього кута до його синуса |
відношення синуса цього кута до синуса другого кута |
шлях мислення |
шлях вивчення |
шлях повторення |
|
5 |
віссю котангенсів |
асимптотою |
віссю тангенсів |
- найбільш дорогий, |
- найбільш дешевий, |
- найбільш благородний, |
|
6 |
х = |
х = |
х = |
шлях наслідування - |
шлях предків - |
шлях вчителів - |
|
7 |
R |
Z |
N |
найбільш легкий |
найбільш приємний |
найбільш точний |
|
8 |
tq(-ɑ) = - tqɑ |
tq(-ɑ) = tqɑ |
tq(-ɑ) = - tq(-ɑ) |
і шлях особистого |
і шлях друга |
і шлях однокласника |
|
9 |
спадає |
зростає |
сталий |
навчання - |
досвіду - |
розуму - |
|
10 |
2π |
3π |
π |
найбільш зрозумілий. |
найбільш вдалий. |
найбільш важкий. |
Перед людиною є три шляхи до пізнання:
шлях мислення - найбільш благородний,
шлях наслідування - найбільш легкий
і шлях особистого досвіду – найбільш важкий.
Конфуцій
4.2. «Віднови записи»
tg 30° =
tg = 1
tg =
tg (-45°) = - 1
tg - не існує
tg 60° =
tg π = 0
4.3 «Знайди помилку»
№1. Якій чверті належить Рα, якщо:
а) sin α cos α > 0;
б) tg α cos α > 0;
в) ctg α sin α < 0?
Відповіді:
Очікувана відповідь: а) І або III; 6) І або II; в) II або III.
№2. Порівняти з нулем:
а) tg 2 · tg 3 · ctg 3 · cos 1;
б) sin 1 · cos 2 · tg 3 · ctg 4;
в) tg 1 · cos 3 · сtg 2 · tg 2.
Відповіді:
Очікувана відповідь: а) < 0; б) > 0; в) < 0.
ПЛАН
Тангенсом числа α називається відношення синуса числа α до його косинуса: .
Тангенс визначений для всіх а, крім тих значень, для яких cos α = 0, тобто для α = + πn, n Ζ.
Для розв'язування деяких задач корисно мати уявлення про лінію тангенсів (рис.1 ). Проведемо дотичну t до одиничного кола в точці Ρо. Нехай α — довільне число, для якого cos α 0, тоді точка Рα (cos α; sin α) не лежить на осі ординат і пряма ОРα перетинає t в деякій точці Тα з абсцисою 1. Знайдемо ординату точки Тα із трикутника ОРоТα.
; у = tgα.
Таким чином, ордината точки перетину прямих ОРα і t дорівнює тангенсу числа α. Тому пряму t називають віссю тангенсів.
Властивості вивчених тригонометричних функцій зручно записати в таблицю. При заповненні таблиці можливі такі коментарі:
Вираз tg х має смисл при будь-якому x, крім чисел виду х = , n Ζ.
Оскільки tg α — це ордината точки лінії тангенсів, то областю значень тангенса є R.
Оскільки точки Тα і Τ-α симетричні відносно Р0 лінії тангенсів, то tg (-α) = -tg α.
Можна довести аналітично, що tg α непарна функція:
,
При зміні кута α від - до ордината точки Тα лінії тангенсів збільшується від - до +, тобто tg α зростає на проміжку . Враховуючи, що найменший додатний період тангенса є π, робимо висновок, що tg α зростає на кожному з проміжків , пΖ (рис. 82).
7.1 Знайти область визначення функції
А)
Б)
В)
7.2. Дослідити функцію на парність (непарність):
1)непарна;
2)ні парна, ні непарна;
3)непарна;
7.3 Виконання вправ на закріплення властивостей функції у=tqx
Вправа 1. Користуючись властивостями функції у= tg x, порівняйте числа:
Очікувана відповідь:
Вправа 2. Розташуйте числа в порядку їх зростання:
Очікувана відповідь:
Вправа 1 (пояснення)
Розв’язання
Отже, tg 150 < tg 1400.
(-p /2; p /2) і - 0,2 p < - 0,1 p, то tg (- 0,2 p) < tg (- 0,1 p) .
Отже, tg (- 1,2 p) < tg (- 0,1 p).
(-p /2; p /2) і 2p/9 > p/9 , то tg 2p/9 > tg p/9 .
Отже, tg 2p/9 > tg 10p/9 .
(Метод: встановлення відповідностей)
А)
Б)
В)
Г)
Д)
А)
Б)
В)
Г)
№ 605. Побудувати графік функції.
Учням пропонується закінчити речення
11. Оцінювання досягнень учнів.
12. Домашнє завдання.
1. А.Г. Мерзляк. Дидактичні матеріали. № 13, стр. 28
2. А.Г Мерзляк. Алгебра і початки аналізу. Розділ 4, §24, № 602(1,3,5), 604 (1), 605, 613 (на повторення).
1