На сьогоднішній день для сучасної школи виключно важливою є проблема розвитку творчих здібностей учнів. Розвиток творчих можливостей учнів важливий на всіх етапах шкільного навчання, але особливе значення має формування творчості в молодшому шкільному віці. Таким чином підвищується роль школи у вихованні активних, ініціативних, творчо мислячих людей. Саме завдяки грі маємо змогу вільно розвивати особистість, а також формувати творчу індивідуальність. За допомогою ігрових технологій важка та серйозна робота сприймається набагато легше та цікавіше. Граючи, дитина почуває себе розкутішою та починає вільно комунікувати. Використовуючи на уроках ігрові технології та програму "Соціально-емоційного та етичного навчання", розвиваю в своїх учнях психологічну гнучкість, емоційно-вольовий стан, пізнавальні здібності.
КЕЙС
педагогічного досвіду вчителя початкових класів
Мелітопольської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів № 8
Мелітопольської міської ради Запорізької області
Чумак Тетяни Вікторівни
Чумак Тетяна Вікторівна, вчитель початкових класів Мелітопольської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів № 8 Мелітопольської міської ради Запорізької області.
На початку своєї вчительської діяльності мені трапився вислів Януша Корчака: "Учитель повинен бути таким Учителем, який не затискує, а визволяє, не пригнічує, а підносить, не мне, а формує, не диктує, а вчить, не вимагає, а запитує, переживає з дитиною багато натхненних хвилин". Саме цей вислів я намагаюся зробити своїм професійним кредо у навчанні і вихованні творчої особистості молодшого школяра.
У своїй педагогічній діяльності впроваджую методичну проблему "Розвиток творчих здібностей молодших школярів засобами ігрових технологій".
На сьогоднішній день для сучасної школи виключно важливою є проблема розвитку творчих здібностей учнів. Розвиток творчих можливостей учнів важливий на всіх етапах шкільного навчання, але особливе значення має формування творчості в молодшому шкільному віці. Таким чином підвищується роль школи у вихованні активних, ініціативних, творчо мислячих людей. Саме завдяки грі маємо змогу вільно розвивати особистість, а також формувати творчу індивідуальність. За допомогою ігрових технологій важка та серйозна робота сприймається набагато легше та цікавіше. Граючи, дитина почуває себе розкутішою та починає вільно комунікувати. Використовуючи на уроках ігрові технології та програму "Соціально-емоційного та етичного навчання", розвиваю в своїх учнях психологічну гнучкість, емоційно-вольовий стан, пізнавальні здібності.
Маю на меті забезпечити комфортні умови навчання, тому із перших днів навчання дитини в школі намагаюся створити ситуацію успіху, підбадьорити учня, що зазнав невдачі, похвалити навіть за незначний крок уперед.
У плані виховання майбутніх творчих особистостей важливим є поступове пізнавання дитини з поняттями «нове», «незвичне», «неймовірне». Для дитини все в цьому житті є новим. Тому важливо, щоб вона зрозуміла, що є речі, незвичайні не тільки їй, але і всьому людству. Дитину слід зацікавити незвичністю того чи іншого об'єкта, явища. Ігрові методики – це найбільш дієвий спосіб навчання та виховання молодших школярів. Тому активно застосовую на уроках, у виховній діяльності ігрові технології, а також програму «Соціально-емоційного та етичного навчання» (СЕЕН).
Під час проведення уроків математики застосовую різноманітні ігри, зокрема фінансово-економічну гру «Лісові комерсанти».
Тема «Ознайомлення із взаємопов'язаними величинами:
ціна, кількість, вартість».
Мета: формувати уявлення про вартість товарів, їх ціну та кількість; формувати обчислювальні навички та вміння розв’язувати задачі. познайомити з величиною – вартістю товарів; формувати вміння розв’язувати задачі; розвивати логічне та критичне мислення учнів; прищеплювати навички культури спілкування; розвивати вміння продуктивно працювати в групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату.
Тип уроку: урок-гра.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Психологічна підготовка до навчальної діяльності (з використанням вправи СЕЕН для осмислення «Зайди і вийди»).
Слово вчителя:
– Давайте станемо колом. Це — коло безпеки. Тут можна думати і почуватися так, як вам хочеться, і ніхто вас не судитиме і не коментуватиме. Якщо те, що я зачитаю, стосується вас, заходьте усередину кола. Давайте спробуємо провести цю вправу без розмов — просто спостерігайте за тим, що відбувається довкола. Почнімо. Зайдіть у коло ті, хто любить бавитися конструкторами «Lego». Тепер роззирніться на тих, хто теж це любить. І повертаємося до початкового кола. Зайдіть у коло ті, хто любить спортивні або активні ігри. Роздивіться, хто ще їх любить. І повернімося назад.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь.
Повідомлення теми та завдань уроку, мотивація навчальної діяльності учнів.
Відгадайте загадку:
Він людина ділова,
Діловішої нема.
Справами всіма керує,
Наполегливо працює.
Знає що, по чому й де.
Ніхто його не проведе.
Де купити, що зробити,
Більше б грошей заробити. (Бізнесмен)
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Отже, сьогодні ви познайомитесь із важливими для людини величинами – вартістю,ціною та кількістю.
Вправа за програмою СЕЕН «Заземлення».
Під час цієї вправи учнівство практикуватиме навичку заземлення: випробує різні положення тіла і визначить, яка дає найсильніше відчуття комфорту.
Зараз ми проведемо невеликий експеримент: подивимося, чи почуватимемося ми інакше у залежності від того, що робитиме тіло. Оскільки ми зараз сидимо, звернімо увагу на те, що відчуває наше тіло усередині в сидячому положенні. Можете сісти зручніше, якщо потрібно. Так, давайте дослухаємося до свого тіла і його самовідчуттів.
Тепер встаньмо. Станьте так, як вам найзручніше. Звернімо увагу на те, які самовідчуття є в нашому тілі тепер, коли ми стоїмо. Зчитайте, що відчуває ваше тіло.
Підійміть руку, хто краще почувається стоячи. А тепер ті, хто краще почувається сидячи.
Цікаво, правда? Зчитування допомагає нам зрозуміти, у якому положенні тіло почувається краще. Для різних людей це будуть різні положення.
Те, що ми зараз робимо, називається “заземлення”. Ми можемо використовувати цю практику, щоб тіло почувалося захищеним, сильним або щасливим. Тепер, коли ми стали відстежувати самовідчуття, ми можемо зрозуміти, чи зміна положення тіла змінює самовідчуття. Іноді достатньо просто змінити позу (сидячу або стоячу), щоб почуватися краще.
Давайте спробуємо інше положення тіла. Наприклад, натиснімо долонями на поверхню парти. Не треба тиснути надто сильно. І не забуваймо зчитувати тілесні самовідчуття. Які самовідчуття ви помітили всередині тіла?
Давайте спробуємо інше положення: натиснімо долонями на стіну. Поки тиснемо, звертаймо увагу на самовідчуття. Помічаймо, що відчуває наше тіло, коли ми тиснемо долонями на стіну, і в яких частинах тіла зосереджені ці відчуття.
Які самовідчуття ви відчули у тілі? Вони приємні, неприємні чи нейтральні?
Тепер спробуймо прихилитися до стіни спинами. І не забуваймо зчитувати самовідчуття — звертати увагу на те, що відбувається у тілі.
Які самовідчуття ви відчули у тілі? Вони приємні, неприємні чи нейтральні?
А тепер давайте кожен стане в таку позу, яка вам найбільше підходить.
Можете сісти. Можете стояти, тиснути долонями на стіл, опертися до стіни чи тиснути на неї руками. Давайте кожен стане у «свою» позу.
Чи знайшли ви таке положення тіла, у якому почуваєтеся краще?
Під час таких вправ ми дізнаємося, що для нас найкраще, і використовуватимемо практику заземлення, щоб заспокоювати тіло, коли йому неспокійно.
ІV. Формування нових знань і способів дій.
Гра «Лісові комерсанти»
Під час гри в фінансово-економічну гру «Лісові комерсанти» учні розвивають навички усного математичного рахунку, покращують читання, мистецтво переговорів, вміння комунікувати, взаємодіяти в команді, артистичні здібності, моделі прийняття ефективних рішень та багато іншого.
Граючи у фінансово-економічну гру «Лісові комерсанти», учні непомітно для себе і дуже легко знайомляться з поняттями «гроші», «ціна», «вартість», «кількість». Дозволяє швидше навчитись множенню, діленню, розуміти дробові числа. Діти пізнають ази фінансової грамотності Розвиває підприємницькі та лідерські навички, вміння комунікувати, та взаємодіяти в команді.
Під час гри учні виконують певні завдання, у тому числі руханки та енерджайзери (завдання гри це передбачають).
V. Закріплення вивченого матеріалу. Підсумки гри «Лісові комерсанти».
Гра закінчилася. Сьогодні наші команди показали міцні економічні знання, проявили свої здібності, стали дружнішими і заробили гроші.
VІ. Рефлексія навчально-пізнавальної діяльності учнів.
— То що нового ви дізналися на уроці?
— Подивіться, який повний гаманець у нас вийшов.
Відомий німецький письменник Бертольд Авербах сказав:
«Заробити багато грошей – хоробрість,
Правильно витратити їх – мудрість,
Вміти їх зберегти – мистецтво».
Тому ми сьогодні сміливо можемо зробити висновок, що мистецтво зберегти гроші полягає у правильному плануванні бюджету. Я дякую вам за урок.