Урок Громадянська освіта

Про матеріал
Урок з предмета "Громадянська освіта" з використанням коуч-технологій на тему "Корупція вбиває мрії". Використані інструменти коучингу: Натхнення. Встановлення партнерських взаємовідносин Визначення очікувань учасників. Вправа «Золота рибка» Відео – привернення уваги Визначення групових правил роботи Відкриті запитання. Вправа «Шкалювання». Вправа «Правила». Вправа на активізацію «Хмара слів» Сенквейн. Групова робота. Техніка СКС (Створення Конкретної Ситуації) Техніка «Що якщо?» Вправа «Колесо балансу» Ранкові та вечірні запитання. Сильні запитання Вправа «Рука» Вправа «Незакінчені реченя» Вправа «Поштовий голуб»
Перегляд файлу

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

 

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ В СТИЛІ КОУЧИНГУ

з предмета «Громадянська освіта»

Тема. Корупція вбиває мрії!

 

 

Підготувала:Гнетецька М.В.,

викладач Коростишівського професійного

аграрного ліцею

 

 

 

Тема. Взаємодія громадян і держави в досягненні суспільного добробуту

Тема уроку. Корупція вбиває мрії.

Цілі:

Метапредметні: Розвивати готовність і здатність до мовної взаємодії і взаєморозуміння, потреби у мовному самовдосконаленні; вміння самостійно формулювати цілі діяльності, планувати її, здійснювати самоконтроль і самокорекцію; проводити пошук і вміти обробляти необхідну інформацію з різних джерел, включаючи ЗМІ та Інтернет; уміння визначати поняття, узагальнювати, проводити аналогії, класифікувати, установлювати причинно-наслідкові зв’язки та робити висновки.

Предметні: Шляхом творчого колективного обговорення  з’ясувати відмінність між поняттями «законний захист власних інтересів», «лобізм», «корупція», розглянути причини, види корупції, дослідити прояви корупції, наслідки для економіки і суспільства в цілому.

Особистісні: розвивати мислення, пам’ять, творчі здібності;  вдосконалювати вміння учнів працювати в групах, аналізувати інформативний матеріал, робити висновки; виховувати громадянську і правову культуру  учнів, толерантність і вміння слухати опонента.

Методична мета уроку: Використання принципів та інструментів педагогічного коучингу: цитата; правила роботи в групі; привернення уваги; створення контакту; шкалювання; Техніка «Що якщо?»; СКС (створення конкретної ситуації); моделювання результату; інтрига; дослідження; розминка; зворотній зв'язок тощо.

Очікувані результати:

Після уроку учні:   будуть  мати поняття  про «законний захист власних інтересів», «лобізм», «корупція», навчаться пояснювати зв’язок і відмінність між ними, матимуть уявлення про причини, види, прояви, наслідки корупції  для економіки і суспільства в цілому, познайомляться  із діяльністю ГО  Transparency International Ukraine та роботою органів НАБУ та НАЗК.

        Обладнання: клубок ниток, малюнок із зображенням золотої рибки, кольорові стікери, фломастери, плакати, презентація, аркуші паперу, мапа України, малюнки голубів.

        Тип уроку:урок ознайомлення з новим навчальним матеріалом

 

СТРУКТУРА УРОКУ

№ з/п

Етапи проведення уроку

Час

Діїї викладача

Діїї учасників

1.

Організаційний момент.

Натхнення. Встановлення партнерських взаємовідносин

1 хв

Викладач вітає учасників, запитує про настрій.

Відповідають, запитують про настрій викладача. Передають клубок один одному, лагідно називаючи сусіда.

2.

Спільне визначення завдань для досягнення конкретної мети.

Визначення очікувань учасників. Вправа «Золота рибка»

2 хв

Ставить відкриті запитання. Пропонує кожному учасникові написати свої бажання на час уроку на стікері (не більше трьох), озвучити їх та прикріпити стікери з написами в луски на малюнку.

Пишуть свої бажання на стікерах і прикріплюють на малюнок золотої рибки.

 

3.

Мотивація. Відео – привернення уваги

 

2 хв

Пропонує переглянути відео та ставить відкриті запитання

Переглядають відео, а після відповідають на запитання.

4.

Презентація теми, мети. Визначення групових правил роботи Вправа «Шкалювання».

Вправа «Правила»

5 хв

Оголошує тему уроку та цілі. Викладач кожному учневі пропонує на окремому аркуші написати умову, за якої він може працювати ефективно і комфортно.

Визначають бал на шкалі.

Учні об’єднуються в трійки. Для цього розраховуються. Групи представляють узгоджені варіанти правил, з яких потім складають загальний перелік.

 

Вправа на активізацію «Хмара слів» або Сенквейн.

 

3хв

Пропонує скласти хмари слів до слова «Корупція»

(Сенквейн – для учнів без телефону)

Учні за допомогою програми WordCloud  складають хмару слів до слова «Корупція».

5.

Міні-лекція

15 хв

Розповідає про Transparency International, Міжнародний день боротьби з корупцією.

Слухають, переглядають презентацію, записують основне.

 

Техніка СКС (Створення Конкретної Ситуації)

 

Пропонує розв’язати ситуацію.

Висловлюють свої думки, шукають вихід із ситуації.

 

Техніка «Що якщо?»

 

 

Пропонує проаналізувати наслідки кожного з варіантів вибору.

Висловлюють свої думки, аналізують наслідки.

 

Робота з відеоресурсом

 

Пропонує переглянути відео та узагальнити, які можуть бути наслідки хабарництва для самого хабарника.

Переглядають відео та висловлюють своїдумки

 

Робота зі схемою «Корумповане суспільство»

 

Пропонує переглянути схему

Висловлюють свої думки

 

Руханка для очей. Зоряна фізкультхвилинка

2 хв

Виконує рухи очима.

Виконують рухи очима.

 

Гра «Вгадай дохід чиновника за його майном»

 

Показує хід гри.

Пробують грати в гру.

6.

Закріплення нового матеріалу. Виконання тестів он-лайн.

3 хв

Пропонує за допомогою QR-коду зайти на сайт та виконати тести. Для інших учнів – тести письмово на аркушах та потім оцінити себе.

Виконують тест.

 

Вправа «Колесо балансу»

 

2 хв

На колесі балансу пропонує  відзначити  бали за правильність відповідей на 8 запитань.

Оцінюють власні знання. Кожен аналізує свої відповіді.

7.

Вихід із зони комфорту та самокоучинг.

2 хв

Знайомить із ранковими  та вечірніми питаннями

Переглядають відео

 

Сильні запитання

 

 

Ставить питання

Відповідають

8.

Узагальнення та систематизація знань

1 хв

Узагальнює та підсумовує

Допомагають узагальнювати

 

Рефлексія. Д/З

Вправа «Рука»

 

 

Вправа «Незакінчені реченя»

2 хв

 

 

1 хв

Пропонує намалювати свою руку на аркуші паперу і на кожному пальці написати відповіді на запитання.

Пропонує закінчити речення

Обводять свою руку та на пальцях малюнку пишуть відповіді.

 

Продовжують речення.

9.

Самооцінювання. Вправа «Шкалювання», «Поштовий голуб»

4 хв

Пропонує на шкалі знову позначити свої успіхи.

На шкалі відзначають рівень своїх знань.

Пишуть побажання та прикріплюють на мапу України.

 

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

 

1.Організаційний момент (1 хв).

         Натхнення. Встановлення партнерських взаємовідносин.

Давайте з вами привітаємо один одного -  привітаємося посмішкою.

 Вправа «Назви лагідно» - Вам необхідно передавати клубочок один одному, називаючи лагідно свого сусіда.

2.Спільне визначення завдань для досягнення конкретної мети (2 хв).

Відриті запитання:

- Як ви вважаєте, для чого ми сьогодні зібралися?

- Чого ви очікуєте від нашого уроку?

Викладач нагадує, що в казках золота рибка завжди виконує бажання, і пропонує кожному учасникові написати свої бажання на час уроку на стікері (не більше трьох), озвучити їх та прикріпити стікери з написами в луски на малюнку. Можливі варіанти очікувань: отримати нову й корисну інформацію, перебувати в дружній атмосфері тощо.

3. Мотивація (2 хв).

Відео – привернення уваги

  • Перегляньте відео та скажіть про що ми будемо сьогодні говорити?

Відео «Він заплатив».  Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=W6X1MLNzGlk&t=8s

Відкриті запитання:

  • Що ви вважаєте хабарем?
  • Чи чули ви щось про корупцію та хабарі у нашому суспільстві? Висловіть свою думку щодо цього питання.

4.Презентація теми, мети. Визначення групових правил роботи(5 хв).

  • Тема нашого уроку «Корупція вбиває мрії».

Шкалювання.

  • Що вам відомо про корупцію та види корупції? Що таке НАБУ та НАЗК?  Оцініть свої знання за десятибальною шкалою.
  • Чого не вистачає до 10? Що ви можете зробити, щоб ваші компетенції з питань корупції  стали десяткою?

Шляхом творчого колективного обговорення  ми з’ясуємо відмінність між поняттями «законний захист власних інтересів», «лобізм», «корупція», розглянемо причини, види корупції, дослідимо прояви корупції, наслідки для економіки і суспільства в цілому. Орієнтовний час роботи – 40 хвилин.

Вправа «Правила»

Викладач кожному учневі пропонує на окремому аркуші написати умову, за якої він може працювати ефективно і комфортно. Далі учні об’єднуються в трійки. Для цього розраховуються. Але під час рахування замість числа 3 і всіх чисел, які діляться на 3, необхідно говорити слово «БУМ». У групах за 1 хв. визначаються з трьома правилами, що влаштовують усіх. Групи представляють узгоджені варіанти правил, з яких потім складають загальний перелік.

Правила комфортної і продуктивної роботи:

  • Бути толерантними.
  • Мати позитивний настрій на роботу.
  • Бути активним.
  • Бути доброзичливим.
  • Говорити від свого імені.
  • Говорити по черзі.
  • Дотримуватися регламенту.
  • Добровільно брати участь в обговореннях.
  • Кожна думка має право на існування.

Вправа на активізацію «Хмара слів»

Учні за допомогою програми WordCloud  складають хмару слів до слова «Корупція».

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\IMG_20200503_170843.jpgC:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\IMG_20200503_170830.jpgC:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\IMG_20200503_170812.jpgC:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\IMG_20200503_170744.jpg

  • На початку уроку ви поділились на три підгрупи. Кожна підгрупа  отримає завдання. За допомогою підручника, Інтернету знайти і записати визначення понять:  1 група: Лобізм, корупція

2 група: кумівство, розтрата, хабарництво.

  1. група «БУМ»: вимагання, шахрайство.

5.Міні-лекція(15 хв).

Впродовж довгого часу корупція залишається однією з найбільших проблем України та є темою для постійних дебатів як для української, так і для міжнародної спільноти. В Індексі сприйняття корупції (ІСК), що укладається глобальною антикорупційною організацією Transparency International та базується на оцінках підприємців та аналітиків, за підсумками 2018 року наша країна посіла 120 сходинку у переліку зі 180 країн світу. І хоча з року в рік позиції України у рейтингу покращуються, такий стан речей все ще є далеким від прийнятного. Саме корупція, за даними численних аналітичних звітів та опитувань, є найбільшою проблемою як для іноземного, так і для вітчизняного бізнесу. Очевидні проблеми, викликані високим рівнем хабарництва та зловживання, – руйнація системи цінностей суспільства, тотальна недовіра до органів державної влади, що врешті-решт призводить до негативних економічних наслідків, збільшуючи нерівність та уповільнюючи зростання доходів населення.

«Корупція – стосується кожного, бо у кожного вона забирає багатше, здоровіше, цікавіше життя, і можливість самореалізуватися у цій країні»

 «Що саме? Якісну освіту, медицину, хороші дороги, красиві та безпечні міста та села, якісні адміністративні послуги

Нове суспільство України, нова країна – це в першу чергу країна без корупції, країна

без брехні. Це є новою ідеєю, яку почала сповідувати наша країна. А якостями нових українців є надійність, відкритість, прозорість, активна участь та відповідальність. Це дозволить нам створювати продукцію, якою буде пишатися весь світ.

Сьогодні українські герої на фронті віддають життя за розбудову нової успішної країни, за кожного з нас, щоб ми мали цю можливість – змінитися та стати чесною країною і жити краще. Наш обов’язок реалізувати цей шанс.

Щорічно 9 грудня відзначається Міжнародний день боротьби з корупцією англ. International Anti-Corruption Day  Міжнародний день ООН, встановлений резолюцією A/58/4 Генеральної Асамблеї ООН 31 жовтня 2003 року.

Цього дня в 2003 році у мексиканському місті Мерида на політичній конференції високого рівня була відкрита для підписання Конвенція ООН проти корупції і вже 14 грудня 2005 року Конвенція набула чинності, як міжнародний правовий документ, обов'язковий до виконання її сторонами.

На кінець 2009 Конвенцію підписали близько 140 держав і близько 80 — ратифікували. Україна ратифікувала цю угоду 18 жовтня 2006 року. Документ зобов'язує країни, які підписали його, встановлювати відповідальність за корупцію за законом. Карними вважаються хабарі, присвоєння бюджетних засобів і відмивання корупційних доходів. Згідно з одним із положень конвенції, необхідно повертати кошти до тієї країни, звідки вони надійшли в результаті корупції.

Тематика Міжнародних днів боротьби з корупцією

2004: За корупцію платить кожен ( With corruption everyone pays);

20052006: Ти можеш зупинити корупцію ( You can stop corruption);

20072010: Корупція: твоє НІ має силу ( Corruption - your NO counts);

20112012: Зупини корупцію (ACT against corruption);

2013: Нуль Корупції — 100 % Розвитку ( Zero corruption - 100% development);

20142015: Розірви ланцюг корупції ( Break The Corruption Chain);

2016: Об'єднаймося в боротьбі проти корупції в інтересах розвитку, миру і безпеки (United against corruption for development, peace and security).

Явище корупції давнє, тож історичних джерел удосталь.

Наприклад, про корупцію є згадка у Конституції Пилипа Орлика (1710 рік). Так, у 10-му розділі вказано: «Найбільше ж на людей бідних чинять утиски і здирства та пригнічують їх тягарями владолюбні хабарники, які не за заслуги свої, а через ненаситну пожадливість прагнуть потрапити в уряди військові і посполиті для свого збагачення. Вони спокушають серце гетьманське, і завдяки корупції, без повного обрання та всупереч справедливості і закону, чи в уряди полковничі проникають, чи обіймають інші посади. Тому остаточно постановляється, щоб Ясновельможний гетьман жодними, хоч би й найбільшими, подарунками та респектами не спокушався, нікому за хабарі в урядах ні полковничих, ні інших військових чи посполитих посад не давав і насильно в уряд нікого не призначав»

Кожен із нас у повсякденному житті час від часу стикається з побутовою корупцією. Це може бути хабар за медичну довідку, уникнення сплати штрафу за неправильне паркування або щось вагоміше. А які приклади корупції знаєте Ви?

 «Корупція – це коли особа одержує неправомірну (нечесну) вигоду від наданих їй службових повноважень та можливостей».

 Як можна відрізнити корупцію від якихось інших неправильних вчинків? По-перше, потрібно аби у особи були службові повноваження. Це коли ми всі, або держава, або якийсь її орган, надали одній людині повноваження щось вирішувати, і результати цих рішень мають бути корисними для суспільства. За те, щоб так і було, ця людина отримує зарплату.

Але потрібно, щоб були і дві інші ознаки:  ця людина не задовольняється лише своєю зарплатою, а отримує іншу, нечесну вигоду, коли  прийме рішення не так, як їй про це каже закон і правила, не на користь суспільству загалом, а комусь одному (хто таку вигоду запропонує).

З самого визначення цього слова ми з вами бачимо: корупція – це неправильна і нечесна поведінка. Але ми це і так напевно знаємо. Про що ми з вами не задумуємось і не знаємо – це про те, як корупція непрямо впливає на кожного з нас і на суспільство загалом.

Чому корупцію важко подолати? Бо вона ховається під благо. «Я роблю це заради своєї родини, своїх дітей, всі б так зробили» - з такими думками розкрадають бюджетні гроші платників податків, отримують миттєві гроші та в підсумку втрачають успішну країну.

Техніка СКС

Уявіть собі, що ви - батько і у вашого сина є мрія – поїхати вчитися в столицю, в найкращий університет країни, щоб далі працювати в столиці. Для його навчання та проживання в іншому місті потрібні фінансові ресурси, яких у родини немає. Ви працюєте в державній установі, яка займається, ремонтом і будівництвом доріг, і перед батьком постає вибір: реалізувати проект побудови дороги до сусіднього міста з відбійником між протилежними смугами або через корупційну схему, зекономивши на відбійнику та поклавши різницю державних грошей собі в кишеню, щоб цими грошима сплатити за навчання сина і здійснити його мрію про навчання у столичному виші.

  • Як має повести себе батько?
  • Про що він має подумати?

- Який вибір має зробити?

Техніка «Що якщо?»

Давайте проаналізуємо наслідки кожного з варіантів вибору. Тепер, давайте подумаємо що буде, якщо вкрасти бюджетні гроші?

   Насамперед, відсутність відбійника між швидкісними смугами рано чи пізно з високою ймовірністю призведе до найнебезпечнішого зіткнення автомобілів при зустрічному русі. Такі аварії часто призводять до смерті обох учасників дорожнього руху. Світ не такий великий - жертвами ДТП можуть бути навіть знайомі батька або сина. Чи усвідомлення провини не буде мучити батька?

Подивимося на ризики іншого типу, наприклад, втратити репутацію. Батько хоче гарної кар’єри для свого сина. Але хтось із журналістів чи активістів може зацікавитися будівництвом дороги. Буде проведене розслідування і виявиться, що за таку вартість дорога мала б бути з відбійником, і буде доведена провина батька. Як ви думаєте, які наслідки для сім’ї можуть бути в такому разі?

Кримінальна відповідальність і, як наслідок, ув’язнення батька і публічна зневага до родини, внесення батька до Реєстру корупціонерів (який знаходиться у вільному доступі онлайн), нівелювання всіх здобутків будь-якого члена сім’ї, «чорна мітка» на репутації дітей тощо. Ризик бути викритим чи сісти в тюрму – не тільки власна справа батька, а й ризик, який повисне над майбутнім усієї родини. І ще подумайте про таке. На перший погляд, батько хоче зробити благо своєму сину - щоб той був іншим, кращим і розумнішим, - і тому, краде заради навчання. Але він забуває про те, що найголовніше на чому син вчиться - це на прикладі свого батька. Не відомо, чи вивчиться син на спеціаліста, але точно відомо, що син навчиться від батька того, що можна красти. Батько міг продемонструвати своїм прикладом, як жити чесно і досягти мети чесно. До того ж, набагато більше цінується те, що осягнуте власною працею, до чого доклав зусиль.

 Відповідальність. Розкрадання бюджетних грошей на будівництві дороги (Стаття 191 Кримінального кодексу) – обмеження волі на строк до п'яти років або позбавленням волі на той самий строк із призначенням додаткового покарання позбавлення права обіймати посаду на строк до 3 років.

  • Як ви вважаєте, чи був у батька інший вихід окрім крадіжки?

Давайте подумаємо, що можна було зробити інакше.

1. Він міг почати готуватися до вступу сина до університету наперед, наприклад, відкладати гроші, знайти додаткових вчителів для підготовки до тестування.

2. Якщо робота на державній посаді не дає можливість чесно заробляти, перейти працювати у приватний сектор, у бізнес, де своєю працею, ініціативністю та розумом заробляти гідні кошти, які дозволять мати достатній рівень добробуту.

3. Разом з сином вони могли б знайти додаткове фінансування для навчання - стипендію, грант. Або знайти додатковий заробіток для студента. Тоді син навіть більше б цінував навчання, заради якого йому довелось піти на певні зусилля.

4. Врешті-решт, якщо не вдалося накопичити гроші, батько міг позичити/оформити кредит, щоб потім поступово віддати.

Людина, яка вкрала, може так само легко все втратити. Натомість чесність і порядність людини залишаються з людиною назавжди, стають основою її ділової репутації. Це якості, які стають конкурентною перевагою, адже з чесною людиною хочеться мати справу. Її репутація з часом працює на неї, їй довіряють міжнародні партнери. Корупція є аморальною, вона не лише шкодить суспільству, а й спотворює внутрішній світ особистості. Людина змушена жити в брехні, ховати її, а відповідно перебувати у постійному страху і стресі бути викритою і покараною

Інша ситуація:

Ви - студент 1-го курсу, навчаєтеся на технолога. Від студентів старших курсів Ви дізнаєтесь, що екзамен (модуль?) по Х предмету можна здати, не докладаючи зусиль, за гроші. Пізніше група дізналась про “вартість полегшеного складання іспиту” – від 800 грн. Після цього частина студентів Вашої групи виступила за те, щоб зробити як усі попередні групи та заплатити викладачу гроші. Друга частина вагається, бо відчуває, що не хоче брати участь у корупційній оборудці. Що обираєте Ви – дати хабар чи складати екзамен?

  • Чи будете Ви повідомляти про це ваших батьків та правоохоронні органи або залишите все у таємниці?
  • Назвіть позитивні та негативні наслідки цієї ситуації. Як можна вирішити цю ситуацію без участі у корупції.

1) наслідки рішення взяти участь у корупційному діянні: позитивні: легка оцінка; негативні: втрата грошей, які можна було б корисно використати на волонтерство, відпочинок, потрібну річ тощо; Одного разу скориставшись корупційною схемою, студент може обрати “легший” шлях і не перейматися навчальним процесом, купуючи собі диплом, але не здобуваючи знання; Корумповані викладачі будуть ”заохочувати” такого студента і надалі; Неосвічений випускник буде неконкурентоспроможним і навіть небезпечним у своїй професії, що може призвести до матеріальних і людських втрат. При накопичені критичної маси таких “спеціалістів” українські архітектурні рішення будуть безнадійно програвати своїм іноземним конкурентам, а український споживач не отримає якісних красивих будівель. Під час трудової діяльності, людина і далі буде схильна шукати легких рішень, обходити та порушувати правила, вважатиме корупційну практику прийнятною, як її навчили це робити у рідному університеті.

2) способи того, як можна було б чесно вирішити цю ситуацію: Група студентів, яка вирішила не платити хабарі, може об’єднатися, і піти здавати іспит на загальних підставах. У випадку необ’єктивного оцінювання викладачем, повідомити про це деканат\ректорат і перескласти іспит при комісії. Відповідально вчитися. Можна спробувати підняти тему хабарництва в студентській газеті, в групах ВНЗ в соціальних мережах з пропозицією до спільноти ВНЗ припинити цю ганебну практику. Одним зі способів може бути публічний розголос – з залученням громадських активістів та журналістів

Варто також нагадати про відповідальність за хабарництво викладача.

Стаття 368 Кримінального кодексу, штраф від 17 тис. грн. до 25,5 тис. грн. Арешт від 3 до 6 місяців, позбавлення волі від 2 до 4 років

Корупція має набагато більше наслідків, і наслідки набагато глибші ніж той факт, що одна людина «дала», а інша «взяла» гроші. Це впливає на оточуючих.

Так само корозія корупції проникає у будь-яку іншу сферу життя – медицину, освіту, бізнес, управління державою. У результаті, це впливає на якість та тривалість життя людей в Україні. В середньому тривалість життя в Україні на 10 років менша, ніж у країнах Західної Європи.

Давайте більше детально розглянемо види корупції. Особливу увагу приділимо хабарництву, адже цей вид корупції вважається найбільш поширеним. І саме у вигляді давання хабарів за якусь послугу, отримання якогось блага, за дію чи бездіяння. Коли ми приносимо дорогі подарунки посадовій особі і очікуємо від неї якихось дій, навіть роблячи це добровільно, це теж корупція.

Подарунки часто вважаються частиною культури, проте у цивілізованих країнах дороговартісний подарунок посадовій особі - це корупція. На маленькі хабарі ми звикли часто закривати очі, як на незначну річ. Насправді, вони через свою масовість за принципом “снігової кулі” призводять до катастрофічних наслідків.

Робота з відео ресурсом.

Відео «Хабарник». Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=cSNQatgjBZM&t=3s

Негативною звичкою є засуджувати хабарі, коли їх дає хтось інший, і виправдовувати власні незначні хабарі для отримання медичної довідки, путівки на відпочинок тощо. Стандарти доброчесності від того, хто здійснює ці дії,не змінюються.

Корупція буває побутова (хабарі за дозволи, довідки. адміністративні послуги тощо), тобто та, яка стосується Вашого щоденного побуду, і велика корупція яка відбувається у великій політиці, при розкраданні значних сум з бюджету, зловживанні службовим становищем під час проведення державних закупівель, підкупу виборців, “відкати” (напр. отримання великого держзамовлення частина коштів з якого буде сплачена корумпованому чиновнику, який допоміг його отримати).

Корупцією також є і таке явище як кумівство (міжнародний термін - непотизм), яке особливо розвинулося у країнах східної Європи. Що це таке? Це, коли при виконанні своїх службових повноважень особа надає переваги\блага або наймає на роботу своїх друзів, знайомих. Термін кумівство з’явився тому, що часто це стосується кумів. На перший погляд, це логічно - працювати зі «своїми» людьми. У такому підході є свої плюси – довіра та впевненість у людині. Проте, коли лояльність домінує над професійними якостями людини, або перевагу надають не спеціалістам у своїй справі, а стороннім людям, тоді, рано чи пізно починає, відчуватися брак професійних кадрів. З часом така система, яка заснована лише на «своїх», поступово гальмує розвиток і знижує

 конкуренцію. Лише із залучення справжніх професіоналів можливо рухатися вперед створювати команди спеціалістів, створювати можливості для самореалізації, кар’єрного зростання, і втілювати найкращі рішення e у різних сферах діяльності.

Отже, так непомітно хабар розмиває суспільні норми правила і псує життя багатьох людей. Корупція стосується кожного.

Робота зі схемою  «Корумповане суспільство»

Погляньмо на цю схему. Що вона нам показує:

1.В хабарях нема сенсу. Те, що особа зібрала хабарями, вона далі віддає хабарями (в тій чи іншій формі) іншим хабарникам. Навіть якщо ці гроші залишаться в її сім’ї, але це практика, якою і надалі користуватимуться корупціонер і члени його оточення.

2. Кожен невеликий хабар підживлює корупцію на національному рівні, додає до її системності.

Руханка для очей. Зоряна фізкультхвилинка (2 хв).

https://www.youtube.com/watch?v=sWl-jj-RA1E

У нашій країні сьогодні відбуваються зміни, які дають надію на нашу спільну перемогу над корупцією. На вулицях міст ви бачите Нову патрульну поліцію. Але непомітними залишаються нові органи, які створені для боротьби з корупцією - НАБУ та НАЗК. Саме вони мають допомогти українцям розірвати корупційні ланцюги.

Як ви думаєте, чому створено відразу 2 органи - а не один?

Національне антикорупційне бюро України (НАБУ)  Займається розслідуванням корупційних злочинів високого рівня. В НАБУ працюють детективи й аналітики. Чи не скоїв злочин Президент, прем’єр, міністри, депутати, судді, керівники великих державних підприємств - це контролює НАБУ.

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК)  Створює в Україні такі умови, які мають зменшувати поле, де виникає корупція. Наприклад, НАЗК займається системою електронного декларування, в якій посадовці показують своє майно, доходи та видатки. Ця інформація зберігаються в електронній базі даних НАЗК та знаходяться у відкритому доступі в Інтернеті, де їх може побачити кожен.

Відео «Боротьба з корупцією в Україні – як це має працювати» . Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=INGT2DqU3Vw&t=4s

Але навіть якщо ви не є аналітиком або детективом НАБУ, Ви можете виявити/впізнати корупціонера. Знаєте як? Є один простий та дієвий спосіб. Порівняйте офіційні доходи з витратами посадовця і його способом життя.

Уявіть собі: ви бачите великий дорогий будинок, його власник їздить на дорогих машинах, веде розкішний спосіб життя при цьому працює службовцем з офіційною зарплатою 3000 грн. Якщо у нього нема інших офіційних джерел прибутків, з великою ймовірністю можна стверджувати, що красиві автомобілі, на яких він або вона їздить, куплені за гроші, які були вкрадені у громади або держави, тобто у нас з вами, Ваших батьків, друзів, знайомих. Такий спосіб життя є незаконним.

Громадські організації допомагають державним органам у тому, щоб розпізнавати корупціонерів. Зокрема, вони створили таку гру - вгадай дохід чиновника за його майном. У неї можна погратися за посиланням: http://texty.org.ua/d/static/decl_game/

6. Закріплення нового матеріалу (5 хв).

Для учнів, які мають можливість працювати з тестами он-лайн https:// naurok.com.ua/test/join?gamecode=303744 

Викладач пропонує за допомогою QR-коду

зайти на сайт та виконати тести. Для інших

учнів – тести письмово на аркушах та потім

 оцінити себе.

Вправа «Колесо балансу»

Перед вами колесо балансу. На колесі відзначте самостійно бали за правильність відповідей на 8 запитань.

Оцініть власні знання. І подивіться на

результат. Кожен проаналізуйте ваші

відповіді і зверніть ще раз увагу на той

матеріал,  де маєте прогалини у знаннях.

 

 

7.Вихід із зони комфорту(2 хв).

У житті ми постійно стикаємося з ситуаціями, коли треба щось змінити або навіть просто зробити щось незвичне і нове, але страх перед невідомим часто заважає нам діяти. Наш внутрішній голос починає переконувати нас у тому, що все не так вже і погано, а хто знає, чи буде добре, якщо ми почнемо змінювати своє життя.

Зрозуміти те, щови застрягли в зоні комфорту, можна по власній реакції на будь-яку нову ситуацію, з якою визіткнулися або навіть просто подумали про неї.  Першою реакцією, швидше за все, буде страх. Тому не бійтеся говорити про випадки корупції.

Самокоучинг

Для того, щоб бути справжнім громадянином України, необхідно бути відповідальною і дисциплінованою людиною.

Відео «Не залишайся глядачем, коли бачиш корупцію» . Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=7_fih_j_R3M

На допомогу вам прийде простий, але результативний інструмент, який дозволить невеликими кроками просуватися до поставленої задачі. Назва цьогоінструмента: Ранкові та вечірні питання.

Ця вправа не вимагає великих зусиль. Більше того, вона не вимагає додатко вовитраченого часу. Виконання вправи можна поєднувати з будь-якою звичною дією - на шляху до ліцею або при чищенні зубів.

Достатньо щоранку ставити собі кілька питань:

Які дії я можу зробити сьогодні, щоб домогтися бажаного результату?
Що я можу змінити, щоб домогтися поставленої задачі?
Щоважливого або цікавого у моєму бажанні?
На чому мені необхідно сконцентруватися сьогодні для досягнення мети?
Увечері доцільно підвести підсумки виконаних кроків.

Для цього поставте собі такі питання:

Які кроки приблизили мене до моєї мети сьогодні?
Чому я зміг навчитися сьогодні?
Наскільки сьогоднішній день поліпшив моє життя? Чи знадобиться отриманий досвід у майбутньому?
Якщо цей інструмент увійде у вашу щоденну звичку, то ви ніколи не зійдете з правильного шляху щодо досягнення бажаного.

 «Сильні» запитання:

  • Що би Ви робили, якби мали безмежні ресурси?
  • Що Ви намагаєтеся довести собі?
  • Що Ви робите такого, що приносить Вам радість і захват?
  • Якби Ваші гроші могли говорити, що вони би Вам сказали?
  • Про що я у Вас сьогодні не запитала? Про що Ви дуже хотіли би, щоби я запитала?

8.Узагальнення та систематизація знань (4 хв).

Корупційна система складається з маленьких корупційних випадків, у які залучений кожен із нас. Корупція проявляється у різних типах і корупціонери знаходять різноманітні виправдання своїм діям, проте недоброчесна поведінка так і залишається не доброчесною поведінкою, яка приносить шкоду суспільству, яка відкидає нас назад від розвинутих країн світу і ставить перепони на шляху до успішної країни.

На виборах ми обираємо серед себе окремих людей, щоб надати їм повноваження управління бюджетом країни, захист миру і суверенітету, розвиток наших міст та сіл, медицину, економіку та виробництво, сферу відпочинку та культури тощо.

Корупція виникає, коли ці люди використовують надані нами повноваження на своє особисте благо або на благо інших, близьких до них осіб, на свою, а не на громадську чи державну користь. У кожному такому випадку з’являється “корозія корупції”, яка з часом псує суспільний механізм і викривляє дію державної машини.

Але просто знання без реальних дій мало чого варте. Важливо не лише самому дотримуватися правил доброчесного життя, але й поширювати це розуміння для інших громадян.

Домашнє завдання. Відшукайте публікації періодичних та інтернет-видань щодо боротьби з корупцією. Проаналізуйте, які методи боротьби із нею використано. Поміркуйте, як можна було запобігти корупційним проявам?

Рефлексія. Вправа «Рука»

  • Намалюйте свою руку на аркуші паперу і на кожному пальці напишіть таке: великий палець – над чим я ще хотіб би попрацювати; вказівний палець – що нового та цікавого я взнав; середній палець – мені не вистачило…;  підмізинний палець психологічна атмосфера на уроці; мізинець – що мені сподобалось і мої побажання.

Вправа «Зворотний зв’язок».  Вправа  «Незакінчені речення»

«Для мене сьогодні важливим було..»

«Сьогодні я навчився..»

«Мені хотілося надалі навчитися…»

9.Самооцінювання (4 хв)

Вправа «Шкалювання».

- Що ви тепер знаєте про корупцію та її види ? Чого не вистачає до 10? Що ви готові зробити, щоб ваші знання про корупцію стали десяткою?

Отже, корупція вбиває мрії.

В країнах, де корупцію приборкали, чесні люди можуть вільно жити та працювати. У корумпованих країнах людям не дають реалізувати їхні мрії. Їх атакують зграї “маленьких” корупціонерів-чиновників та гігантські хижаки - корупційні синдикати. У вільних від корупції країнах з’являються приватні кампанії, такі як Facebook, Apple, Google, які були створені мріями, а потім і роботою зовсім молодих людей, які змінили світ.

Щоб виробляти українські продукти, які будуть популярні в усьому світі, українцям потрібно залишити у минулому обкрадання один одного, почати взаємодіяти, довіряти один одному та разом створювати продукти унікальної якості, які можливі лише за взаємодовіри.

Корупцію важко подолати, бо тому, хто краде, здається, що він це робить на благо. Насправді ж він краде майбутнє.

Країна без корупції потрібна всім нам, а тому й очищення від цієї проблеми справа кожного, всього народу.

Успіху вам – і подолаємо корупцію разом!

Вправа «Поштовий голуб».

  • Цей  символічний голуб буде передавати ваші емоції, які ви отримали під час уроку до інших міст нашої країни.  У кожного на столах є голуб. Напишіть, що ви відчули під час уроку, який настрій вам був присутній та прикріпіть голуба до мапи, туди в яку б  точку ви хотіли б щоб голуб переніс ваші знання та позитивний настрій. Почну  з себе. - На уроці я отримала масу позитивних емоцій, гарний настрій.

 

Використані джерела:

  1. Антикорупційний урок (короткий навчальний посібник). [Електронний ресурс] - Режим доступу: https://www.ed-era.com/anticorr-materials/anticorruption-book.pdf
  2. Антикорупційний урок: Програми розвитку ООН в Україні.
  3. Зміст та принципи діяльності НАБУ. [Електронний ресурс] - Режим доступу: https://nabu.gov.ua/zmist-ta-pryncypy-diyalnosti
  4. Лобіювання інтересів та корупція. [Електронний ресурс] - Режим доступу: https://naurok.com.ua/urok-z-temi-7-lobiyuvannya-interesiv-ta-korupciya-107710.html
  5. Міжнародний день боротьби з корупцією.  [Електронний ресурс] - Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D1%96%D0%B6%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D0%B9_%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D1%8C_%D0%B1%D0%BE%D1%80%D0%BE%D1%82%D1%8C%D0%B1%D0%B8_%D0%B7_%D0%BA%D0%BE%D1%80%D1%83%D0%BF%D1%86%D1%96%D1%94%D1%8E
  6. Основи коучингу.  [Електронний ресурс] - Режим доступу: :http://lib.iitta.gov.ua/710073/1/%D0%9E%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%20%D0%BA%D0%BE%D1%83%D1%87%D0%B8%D0%BD%D0%B3%D1%83_%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%BC%D1%96%D1%89%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%B2%20%D0%B5%D0%BB.%D0%B1%D1%96%D0%B1%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%BE%D0%B5%D0%BA%D1%83.pdf
  7. Сценарій тренінгу «Коучинг як технологія успіху» . [Електронний ресурс] - Режим доступу: https://naurok.com.ua/scenariy-treningu-kouching-yak-tehnologiya-uspihu-144841.html
  8. Урок громадянської освіти. Лобіювання інтересів і корупція. [Електронний ресурс]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
2 лютого 2021
Переглядів
1955
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку