Урок "Групи слів за значенням (омоніми, пароніми)"

Про матеріал
Конспект містить завдання різного типу. Розрахований на учнів 5 класів. Навчають правильно і грамотно визначати групи слів.
Перегляд файлу

 

Урок №13                     Дата______________

Тема: Групи слів за значенням ( омоніми, пароніми)

 Мета: навчальна: дати поняття паронімів ,омонімів, вчити розуміти лексичні та граматичні особливості паронімів, омонімів; правильно вживати в усному і письмовому мовленні; розвивальна: розвивати усне та писемне мовлення учнів, здатності до аналізу своєї навчальної діяльності на уроці; виховна: виховувати шанобливе ставлення один до одного, вміння радіти успіху іншої людини.

                                                                  Хід уроку


          Організаційний момент

Мотивація навчальної діяльності

 Повідомлення теми, мети й завдань уроку 
              Слово вчителя. Сьогодні ми дізнаємося про дуже цікаві слова – пароніми та омоніми. Знання і розуміння  цих слів допоможе вам правильно вживати їх у мовленні, збагатить ваш словниковий запас, навчить мислити. Але на початку нашої роботи давайте згадаємо про інші цікаві слова - синоніми і антоніми.

  Актуалізація опорних знань, умінь і навичок п'ятикласників

Перевірка домашнього завдання (індивідуальна робота)

               Картка №1

1. Складіть із поданих слів синонімічні ряди. Запишіть їх.

Дружити, приятелювати, товаришувати, ладити, брататися; сучасний, нинішній, сьогоднішній, модерний, теперішній; найновіший, минулий, дотеперішній, попередній, колишній, тодішній, пережитий.

                Картка№2

2. До поданих слів доберіть антоніми. Прочитайте перші літери дібраних антонімів. Яке вийшло слово?

Пасивний – активний,

день – ніч,

голосно – тихо,

песиміст – оптиміст,

вчений – неук,

колективний – індивідуальний,

багато – мало.

Оголошення теми і мети уроку

Основний зміст уроку

Слово вчителя.   Пароніми це  слова  близькі  зазвуковим  складом  і  вимовою,  але  різні  за  значенням: 

незгода ─ негода, кампанія ─ компанія,  віра ─ вірність, ціна ─ цінність.                                                                             Вони  переважно  належать  до  однієї  частини  мови,  мають  однакові  граматичні  ознаки.  

Пароніми  є  активно  вживаними  словами  у  різних  мовних  стилях.  Крім  того,  вони  

вживаються у  мовленні,  як  і  омоніми,  для  створення  каламбурів,  словесної  гри. Лексичне  значення  паронімів  пояснюють  у  словниках  паронімів  української  мови.

Не всі слова, схожі за звучанням, можна вважати паронімами. До паронімічних належать тільки ті, що мають невелику відмінність у вимові:

Уява –уявлення,

Дефектний –дефективний,

Декваліфікація – дискваліфікація.

Часто вони мають один корінь, а відрізняються лише суфіксом, префіксом, закінченням, наявністю чи відсутністю частки (-ся). Серед паронімів є слова з різними коренями (плюш і плющ).

Незначна різниця у вимові паронімів спричинює труднощі у їх засвоєнні, призводить до помилок, зокрема до неправильної заміни одного слова іншим. Тому треба особливо уважно стежити за вживанням малознайомих слів і завжди звертатися до відповідних словників, щоб уточнити значення, правопис і вимову потрібного слова.

У діловому мовленні найчастіше зустрічаються такі пароніми.

Виборний. Виборчий

Виборний - посада, агітація.

Виборчий - кампанія, право, бюлетень.

Виключно. Винятково

Виключно - тобто лише, тільки.

Винятково - дуже, особливо, надзвичайно.

Омоніми – слова, які однакові за звучанням і написанням, але різні за лексичним значенням.

Закріплення навчального матеріалу

Вправа 101 (письмово). Робота в парах. Розподіліть між собою групи слів. Складіть і запишіть речення з омонімами своєї групи, уникаючи двозначності.

  1. Бал(оцінка)- бал( вечір відпочинку);
  2. Лютий (місяць)- лютий (звір);
  3. Череда( рослина) –череда (гурт свійських тварин);
  4. Балка (яр з пологими схилами)- балка (колода).

Фізкультхвилинка

            Листочки-парашутики, як стомлені пташки,

Летять і опускаються на трави і стежки.

Листочки-парашутики у лісі не злічить.

То осінь опускається, бо хоче відпочить.

 

Вправа 105 (письмово). Самостійна робота. Спишіть речення, підкресліть омоніми, та надпишіть над ними частину мови.

1.Ой піду я в чисте поле, там  дівчина просо поле. 2. Памятаю, вишні доспівали, наливаючись сонцем в саду. 3. Друзі тихо доспівали свою пісню. 4. Журавлиний в небі ключ відімкнув весну, як ключ.

Вправа 109 (письмово). Списать речення, добираючи потрібний паронім.

Вправа 111(письмово). Доберіть слова, якими можна  заповнити пропуски в реченнях.

1.Велике й _____серце було в Миколи.

2. Наша вулиця гарно___________.

3. На паркані заспівав   _____________ півень.

Слова для довідки: Людяний- людний; освічений – освітлений; сусідський- сусідній.

Підсумок.

Домашнє завдання. Вправа 106 або 112 (на вибір); ст. 44-48.

 

 

 

 

 

 

 

 

10. Творча  робота

Складіть чотиривірш чи сенкан до слова «паронім».

 

VII. Підсумок

  •                  Чи досягли ми мети, яку ставили перед собою на початку уроку?
  •                  На уроці ми дізналися про...
  •                  Особливо цікавим для мене було...
  •                  Мені сподобалось виконувати...

 

Оцінювання роботи учнів на уроці та мотивація оцінок

 

VIIІ.  Домашнє  завдання

 

docx
Додав(-ла)
Лялька Альона
Додано
19 вересня 2020
Переглядів
3041
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку