Урок №13 Дата______________
Тема: Групи слів за значенням ( омоніми, пароніми)
Мета: навчальна: дати поняття паронімів ,омонімів, вчити розуміти лексичні та граматичні особливості паронімів, омонімів; правильно вживати в усному і письмовому мовленні; розвивальна: розвивати усне та писемне мовлення учнів, здатності до аналізу своєї навчальної діяльності на уроці; виховна: виховувати шанобливе ставлення один до одного, вміння радіти успіху іншої людини.
Хід уроку
Організаційний момент
Мотивація навчальної діяльності
Повідомлення теми, мети й завдань уроку
Слово вчителя. Сьогодні ми дізнаємося про дуже цікаві слова – пароніми та омоніми. Знання і розуміння цих слів допоможе вам правильно вживати їх у мовленні, збагатить ваш словниковий запас, навчить мислити. Але на початку нашої роботи давайте згадаємо про інші цікаві слова - синоніми і антоніми.
Актуалізація опорних знань, умінь і навичок п'ятикласників
Перевірка домашнього завдання (індивідуальна робота)
Картка №1
1. Складіть із поданих слів синонімічні ряди. Запишіть їх.
Дружити, приятелювати, товаришувати, ладити, брататися; сучасний, нинішній, сьогоднішній, модерний, теперішній; найновіший, минулий, дотеперішній, попередній, колишній, тодішній, пережитий.
Картка№2
2. До поданих слів доберіть антоніми. Прочитайте перші літери дібраних антонімів. Яке вийшло слово?
Пасивний – активний,
день – ніч,
голосно – тихо,
песиміст – оптиміст,
вчений – неук,
колективний – індивідуальний,
багато – мало.
Оголошення теми і мети уроку
Основний зміст уроку
Слово вчителя. Пароніми ─ це слова близькі зазвуковим складом і вимовою, але різні за значенням:
незгода ─ негода, кампанія ─ компанія, віра ─ вірність, ціна ─ цінність. Вони переважно належать до однієї частини мови, мають однакові граматичні ознаки.
Пароніми є активно вживаними словами у різних мовних стилях. Крім того, вони
вживаються у мовленні, як і омоніми, для створення каламбурів, словесної гри. Лексичне значення паронімів пояснюють у словниках паронімів української мови.
Не всі слова, схожі за звучанням, можна вважати паронімами. До паронімічних належать тільки ті, що мають невелику відмінність у вимові:
Уява –уявлення,
Дефектний –дефективний,
Декваліфікація – дискваліфікація.
Часто вони мають один корінь, а відрізняються лише суфіксом, префіксом, закінченням, наявністю чи відсутністю частки (-ся). Серед паронімів є слова з різними коренями (плюш і плющ).
Незначна різниця у вимові паронімів спричинює труднощі у їх засвоєнні, призводить до помилок, зокрема до неправильної заміни одного слова іншим. Тому треба особливо уважно стежити за вживанням малознайомих слів і завжди звертатися до відповідних словників, щоб уточнити значення, правопис і вимову потрібного слова.
У діловому мовленні найчастіше зустрічаються такі пароніми.
Виборний. Виборчий
Виборний - посада, агітація.
Виборчий - кампанія, право, бюлетень.
Виключно. Винятково
Виключно - тобто лише, тільки.
Винятково - дуже, особливо, надзвичайно.
Омоніми – слова, які однакові за звучанням і написанням, але різні за лексичним значенням.
Закріплення навчального матеріалу
Вправа 101 (письмово). Робота в парах. Розподіліть між собою групи слів. Складіть і запишіть речення з омонімами своєї групи, уникаючи двозначності.
Фізкультхвилинка
Листочки-парашутики, як стомлені пташки,
Летять і опускаються на трави і стежки.
Листочки-парашутики у лісі не злічить.
То осінь опускається, бо хоче відпочить.
Вправа 105 (письмово). Самостійна робота. Спишіть речення, підкресліть омоніми, та надпишіть над ними частину мови.
1.Ой піду я в чисте поле, там дівчина просо поле. 2. Пам’ятаю, вишні доспівали, наливаючись сонцем в саду. 3. Друзі тихо доспівали свою пісню. 4. Журавлиний в небі ключ відімкнув весну, як ключ.
Вправа 109 (письмово). Списать речення, добираючи потрібний паронім.
Вправа 111(письмово). Доберіть слова, якими можна заповнити пропуски в реченнях.
1.Велике й _____серце було в Миколи.
2. Наша вулиця гарно___________.
3. На паркані заспівав _____________ півень.
Слова для довідки: Людяний- людний; освічений – освітлений; сусідський- сусідній.
Підсумок.
Домашнє завдання. Вправа 106 або 112 (на вибір); ст. 44-48.
10. Творча робота
Складіть чотиривірш чи сенкан до слова «паронім».
VII. Підсумок
Оцінювання роботи учнів на уроці та мотивація оцінок
VIIІ. Домашнє завдання