Тема. Підсумковий урок за темою « Літературні казки.
Казки українських письменників»
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів, отримані при вивченні теми «Казки українських письменників», розширити уявлення учнів про літературну казку; вчити аналізувати й виділяти головне в окремих творах і в темі взагалі; формуваниня ключові компетентності: вміння вчитися – працювати в колективі та самостійно; загальнокультурної – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту.
Розвивати уміння сприймати інформацію різної модальності; розвивати спостережливість, уяву, логічне мислення, критичне мислення уміння узагальнювати знання;
Виховувати пізнавальний інтерес, самостійність, організованість і відповідальність за виконану роботу; виховувати любов до казки, до людей, почуття доброти, гідності, щирості.
Тип уроку: інтерактивний урок.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Хвилинка настрою.
- Добрий день, діти! У народі кажуть: «Добрий гість – дому радість». Сподіваюсь, що ви, як і я, раді нашій зустрічі. Подаруйте мені свої посмішки, побажайте доброго дня. Сідайте, дівчатка, а тепер хлопчики. Візьміться за руки і зігрійте своїм теплом тих, хто поруч з вами, посміхніться один одному, побажайте успіху.
-Що ви очікуєте від уроку? (Я очікую, що буде цікаво. Я очікую, що дізнаюсь про щось нове. Я очікую, що отримаю гарну оцінку…).
Я очікую, що на уроці ви будите слухати - уважно, працювати - старанно, виконувати - точно, запам'ятовувати - міцно. Сподіваюсь, що ви будете правильно і красиво висловлювати свої думки, відстоювати свої точки зору, злагоджено працювати , робити висновки.
- Які якості характеру для цього вам потрібні? (Спостережливість, витривалість, наполегливість, віра в свої сили та можливості…).
II. Оголошення теми та очікуваних навчальних результатів.
Діти, яку тему ми з вами вивчали на попередніх уроках? («Літературні казки»). Сьогодні наш урок буде присвячений даній темі. Це останній урок цієї теми. Ви можете сформулювати тему і завдання нашого уроку.
Ми з вами дійсно пригадаємо вивчені казки та авторів, ми закріпимо знання з вивченої теми, вдосконалимо своє мовлення, потренуємо увагу і пам'ять. Щоб зручніше було працювати ми розділились на групи.
ІІІ. Мовленнєва розминка
1.Робота над чистомовкою
Ок-ок-ок — покликав нас дзвінок
Ову-ову-ову — у подорож казкову,
Яти-яти-яти — щоб мудрість перейняти
Ати-ати-ати — і добрими нам стати.
2.Робота над скоромовкою
— Відновіть запис та прочитайте його.
Летів горобчик і зачепив крилом напис на дошці, відновіть його прочитайте.
..идів горобець на ..о..ні,
за..нув і звалив..я у ..ні,
якби не звалив..я у ..ні,
і до..і б ..идів на ..о..ні.
ІV. Актуалізація опорних знань учнів
1.Гра «Продовж речення».
• Усне народне оповідання про вигадані, а часом і фантастичні події, що
сприймаються як реальні,— це... (казка).
• Казка має своєрідну побудову: вона складається із... (зачину, основної частини, кінцівки).
• За змістом казки поділяються на такі види... (про тварин і чарівні).
• Казки, у яких звичне поєднується з неймовірним, фантастичним, є... (чарівними).
— Що завжди перемагає у казках? (Добро, справедливість)
2. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
Дуже звичне для нас слово «казка», а який великий зміст ховається за цим словом! Адже недаремно народна мудрість говорить: «Казка маленька, а розуму в ній багато».
- Якщо я кажу слово «казка» то що ви уявляєте?
- З яким словом асоціюється слово «казка»?
- Діти, а як ви гадаєте, де ж живе ця диво-казка? ( У книгах, у сні, у фантазіях, у мріях..)
-І що воно таке - ота казка? Жила-була вона з прадавніх часів, про які вже й стародавні книги не пам’ятають. І тепер живе вона в народі і творчості письменників, в кіно та мультфільмах. Бо вона – чудо із чудес!
Казку люблять усі, бо в ній можна почути таке, чого й на світі немає.
А ще казка примушує задуматися, як ти живеш… Казка – свіжий вітер, що роздмухує вогник людського мислення й мови.
3.Згадай казку і автора.
Михайло Коцюбинський Володимир Лучук
Іван Франко Оксана Іваненко
Леся Українка Василь Сухомлинський
Анатолій Качан Платон Воронько
Лариса Письменна Як зажурився веселий Казкар
Лисичка та Журавель Казка про Оха-Чудодія
Дід Осінник Снігуроньчина пісня
Синичка
4.Метод «Сенкан» (пятиряддя)
1.Казкарі (іменник).
2.Відомі,талановиті (прикметники ).
3.Складають,пишуть,навчають (дієслова ).
4. Казкарі дуже люблять дітей . (пропозиція).
5.Письменники(узагальнення, синонім).
5.Гра «Героя впізнавай, казку називай»
«А зиму все ж таки ти прогнала, і про весну ти перша заспівала». (Дуб. «Синичка»)
«Прийшла моя година. Відлітають до теплого краю журавлі». (Дід Осінник. «Дід Осінник»)
«Чи волієш нам служить?
Чи волієш, може, нині
Головою наложить?» (Ох. «Казка про Оха-чудодія»)
«Вибач, любонько, чим хата багата, тим і рада, а більше на цей раз нічого немає» (Журавель. «Лисичка і Журавель»)
6.Гра «З якої казки рядки».
1) Але веселі думки хоч і схожі на людей, та не в усьому, бо завжди люблять сміх і радість і дуже бояться сердитого гамору. Навіть найвеселіші полохливо ховаються. («Як зажурився веселий Казкар»)
2) Іде Журавель на прошений обід, а Лисичка наварила кашки з молочком, розмазала тоненько по тарілці та й поставила перед Журавлем.( «Лисичка та Журавель»)
3) На зеленому горбочку
спершу він людей приймав,
потім сів у холодочку,
звідти голос подавав. («Казка про Оха-чудодія»)
4) Це не пісня, а осінній вітер… Коли дід співає, його борода росте,розвівається за вітром. Ось вона вже простяглась луками. Посіріли луки.( «Дід Осінник»)
5) До замерзлого озерця прийшла маленька дівчинка. Побачила крижану бурульку, взяла її й понесла в хату. («Снігуроньчина пісня»)
6) — Нам набридає в одному місці,— заявили, збираючись у дорогу граки. — Тепер ми летимо за кордон. («Синичка»)
7.Тестування
1. У веселого Казкаря злякано розліталися думки:
а) коли ішов дощ;
б) коли діти сварилися;
в) коли яскраво світило сонечко.
а) кашкою з молочком;
б) пшеничкою;
в) буряком і картоплею.
3. Щоб визволити смутну дівчину з темниці Оха, треба розрубати:
а) сімдесят замків;
б) сім замків;
в) сімдесят сім замків.
а) На зеленому мохові;
б) на сухому листі;
в) на м’якій траві.
5. Кого Дід Мороз заморозив разом з озерцем?
а) Пташку;
б) Снігуроньчину пісню;
в) маленьку дівчинку.
6. Друга пісня солов’я була хвалою:
а) заморським краям;
б) маленькій сміливій синичці;
в) рідному лісові.
Відповіді: 1) б; 2) а; 3) в; 4) б; 5) б; 6) б.
8.Робота в парах. Скласти казку «Як живеться птахам узимку»
Скласти казку, доповнити речення. Дібрати заголовок.
Був (який?) день. Я сидів вдома і (що робив?). Хтось постукав у вікно. Це була (яка?) (хто?). Вона попросила впустити її (куди?) (навіщо?). Я відкрив вікно і (що зробив?). Вона поклювала (що?), напилася (чого?) і сказала: «Ти дуже (який?) хлопчик».
V. Рефлексія.
- Чого вчать нас літературні казки?
- Які почуття у вас викликав цей розділ?
Як же нам самим потрапити до країни казок? Читати! Під шелест сторінок ви перенесетесь у казковий світ. Вивчайте казки! Нехай вони ідуть по світу і завжди живуть серед нас.
Метод «Рюкзак»
Ми завжди повинні задумуватися над своєю поведінкою: бути добрими, щирими, терпеливими і розумними , старатися розуміти інших. Ми повинні пам’ятати, що на добро треба відповідати добром, а зло вміти прощати, щоб світ не став злим.
Пам’ятайте що зло – тимчасове, а вічне добро.