Матеріал використаний для проведення позакласного заходу (тематичної консультації) для учнів 10 та 11 класів з метою систематизації та узагальнення знань учнів з теми «Координати у просторі», для учнів 10 класу - для підготовки до контрольної роботи; для учнів 11 класу – для підготовки до ЗНО з математики.
Серед матеріалів: розробка на 1 год, тематичні презентації.
Координати у просторі
(консультація для учнів 10-11 класів, позакласний захід)
Мета:
Обладнання: презентації учнів, роздавальний матеріал.
Форма заходу: гра команд. Вболівальники також виконують завдання (завдання виконане швидше команди і правильно приносить додатковий 1 бал на контрольній роботі з геометрії).
Тривалість заходу: 1 година.
Хід заняття
Вчитель: Розвиток систем координат в історії людства пов'язаний як з математичними задачами, так і з практичними проблемами мистецтва навігації, що спиралася на картографію та астрономію. Найвідомішу систему координат, прямокутну, запропонував Рене Декарт у 1637 році.
Що ж сьогодні відомо школярам про координати та їх системи? Давайте згадаємо (презентація 1 «Координати на прямій, площині, у просторі»)
Завдання 1. За наданими координатами поставити у декартовій системі координат у просторі точки. Команда, що виконає швидше, першою отримає підказку у вигляді загадки, розгадавши яку, отримає наступну підказку: назви відрізків для з’єднання точок.
Точки: А(-1;-11;0), В(-5;-11;1), С(0;17;14), D(8;14;0), E(8;10;-2); F(0;0;-6); G(2;0;0), H(0;-4;-10); K(0;-4;0)
Підказка 1.
Гуде, як бджола,
Летить, як стріла,
Крила має,
Але не махає.
Підказка 2.
АВ, BC, CD, DE, EF, FG, GH, HK, AK, HF, KC, GC
Результат роботи має бути таким (рис. 1):
Повідомлення учня 1: «З історії виникнення координат» (презентація 2).
Завдання 2. За наданими зображеннями визначити координати точок. Передати ці координати іншій команді, яка має за ними відтворити зображення.
Зображення для команди 1.
Зображення для команди 2.
Цікава інформація. Отримані зображення – сузір’я Діви та Лева.
Повідомлення учня 2: «Різноманітність систем координат» (презентація 3).
Виступ учителя географії «Географічні координати».
Повідомлення учня 3: «Полярна система координат» (презентація 4)
Завдання-підказки.
1. Історик ХХ століття Роуз сказав: «Це задушевна бесіда без слів, гарячкова активність, тріумф і трагедія, надія і відчай, життя і смерть, поезія і наука, Стародавній Схід і сучасна Європа»
2. Джерело багатьох математичних задач. Терміни з цієї області можна зустріти в літературі з програмування, кібернетиці.
3. Коли в кожній родині можна буде знайти цю гру, можна буде сподіватися на те, що з часом зникне убогість справжніх державних умів.
4. Батьківщина - Індія, вік - 15 століть. Ім'я винахідника невідомо. Давня старовинна назва - чатуранга.
5. Уродженець Праги на ім'я Стейніц першим прославив своє ім'я в зв'язку з цією грою.
6. Це постійна суперечка «двох К»
7. Це палацове життя в мініатюрі.
8. На квадратиках доски
Короли свели полки.
Нет для боя у полков
Ни патронов, ни штыков
Коментар учителя.
Відомий цікавий історичний факт: 16 грудня 1776 року відбулася велика битва при Трінстоне між британською армією на чолі з генералом Ролем і повсталими північноамериканських колоній. Генерал Роль забув прочитати донесення від своїх розвідників, так як був зайнятий грою. І битва була програна. Він грав в шахи.
Повідомлення учня 4: «Координати в іграх» (презентація 5).
Завдання 3. Розв’язати тестові завдання та розшифрувати відповідь. Скласти ім’я відомого письменника.
Тестові завдання
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
А(1;1;3) |
В(-2;-1;-2) |
С(-3;0;4) |
D(5;5;5) |
|
|
|
|
(7;5;-3) |
(1;-2;-1) |
(7;-2;-3) |
(-1;5;-1) |
|
|
|
|
(5;4;2) |
(2,5;2;1) |
(1;-6;6) |
(1;11;-8) |
|
|
|
|
(2;1;6) |
(-2;-1;6) |
(-2;1;6) |
(-2;1;-6) |
|
|
|
|
(5;2;3) |
(5;-2;-3) |
(5;2;-3) |
(-5;2;3) |
|
|
|
|
(1;2;0) |
(2;-3;4) |
(-1;1;4) |
(1;-1;-4) |
|
|
|
|
прямокутник |
трапеція |
півколо |
коло |
Шифр
Цікава інформація. Шифр «Танцюючі чоловічки» використаний в однойменному творі Артура Конан Дойля (1903 р.). Сам автор пізніше заніс цю історію до свого списку «12 улюблених історій про Шерлока Холмса».
Відповідь. Жуль Верн.
Питання до учнів. Як ви думаєте, чому ми згадали ім’я французького письменника Жуля Верна?
Очікувана відповідь. Жуль Верн був невтомним мандрівником. Багато його книг («П'ять тижнів на повітряній кулі», «Діти капітана Гранта», «20 000 льє під водою», «Навколо світу за вісімдесят днів», «П'ятнадцятирічний капітан» та багато інших) присвячені подорожам та відповідно змінам місцеположення головних героїв, що визначалися координатами.
Цікава інформація. Зі 108 наукових передбачень письменника-провидця на сьогодні не справдилося лише 10! (Вікіпедія)
Повідомлення учня 5: «Координати в літературі» (презентація 6).
Повідомлення учня 6: «Простір Мінковського» (презентація 7).
Підведення підсумків заняття.
Використані джерела інформації.