Тема. Культура Давньої Греції.
Мета. Визначити особливості давньогрецької культури; охарактеризувати досягнення культури та науки; розширити кругозір учнів.
Основні терміни і поняття. Міфологія, академія, ораторське мистецтво.
Тип уроку. Комбінований.
Структура уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
IV. Закріплення нових знань.
V. Підсумки уроку.
VI. Домашнє завдання.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Мотивація навчальної активності учнів.
Повідомлення теми, мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда з запитаннями.
Слово вчителя. На формування кожного народу впливає багато різних факторів: природні умови, рівень розвитку, сусідні народи, торгівельні зв’язки, звичаї та традиції. Саме тому культура кожного народу самобутня і неповторна.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь вчителя. Ще у IX – VIIIст. До н.е. греки запозичили у фінікійців алфавіт і на його основі склали свою азбуку. Вона має 24 літери для голосних і приголосних звуків. Греки писали на папірусі, який привозили з Єгипту, але він був дорогий, тому в повсякденному житті писали на дерев’яних табличках покритих тонким шаром воску. Літери видряпували на табличках металевою паличкою з гострим кінцем, що називається стиль. Другий кінець стиля був тупим, ним стирали написане раніше.
Самостійна робота за підручником.
Прочитайте текст параграфа ( §__ ст..___) і дайте відповідь на питання:
Розповідь вчителя. Греція уславилася своїми істориками, ораторами, людьми мистецтва, вченими. Їх називали філософами, що означає «ті, хто люблять мудрість». Столицею філософії греки вважали Афіни. Видотними філософами у V і IVст.. До н.е. були Сократ, Платон і Арістотель.
Платон викладав у гаю, присвяченому знаменитому героєві Академу. Тому школа Платона дістала назву «Академія». Зараз так називають вищий науковий або навчальний заклад.
Арістотель мав філософську школу, яка називалася «лікей» (ліцей). Пояснюючи свій предмет, він мав звичку прогулюватися, а учні йшли за ним. Якщо учень не встигав за вчителем, відставав, то він пропускав його пояснення. Звідси походять сучасні вирази: «встигати в навчанні» або «відставати в навчанні». Про навчання він говорив так: «Коріння його гірке, зате плід солодкий».
«Батьком історії» і сьогодні продовжують називати Геродота. Вчений хотів зберегти для нащадків пам’ять про події греко – перських війн. Тому він написав «Історію греко – перських війн» у 9 книжках. Збираючи матеріал він об’їздив багато країн. Скрізь, де б не побував вчений, він розмовляв з місцевими жителями і ретельно записував історичні відомості і перекази.
Робота в групах.
Опрацювавши текст підручника (ст.. ___) скласти питання
І група 6 питань «Як?»
ІІ група 6 питань «Де?»
ІІІ група 6 питань «Хто?»
Час виконання – 7 хвилин.
Приклади:
Де були театри?
Де знаходилось приміщення яке називалося скене?
Як називали жартівливі п’єси?
Як показували свої почуття актори?
Як називали сумні й серйозні п’єси?
Хто виконував ролі у театрі?
Хто написав трагедію «Перси»?
Хто був автором знаменитих комедій?
(Група задає питання, решта класу дає відповіді. Якщо виникли труднощі – відповідає група.)
Розповідь вчителя. У Греції раз на 4 роки проводилися загальнонародні змагання – ігри. Вони відбувалися у місті Олімпії і тому дістали назву Олімпійських. На цей час по всій країні оголошувався мир. За переказами, Олімпійські ігри заснував знаменитий Геракл. Перші ігри відбулися у VIII ст.. до н.е. найсильніші атлети змагалися з бігу, стрибків, боротьби, метання диска і списа. Ці види змагань називають класичними. Найбільш небезпечними були перегони на колісницях. Спортивні змагання тривали 5 днів і проводилися на честь Зевса Олімпійського.
Бесіда з запитаннями.
Робота з текстом.
Перікл дав народу чимало грандіозних проектів споруд і планів робіт… Росли будівлі грандіозної величини, незрівнянної краси…
Усім розпоряджувався і за всім спостерігав у Перікла Фідій, хоч при кожній споруді були видатні зодчі й художники… Парфенон «Стофутовий» споруджували Каллікрат та Іктін; храм для містерій в Елевсіній почав будувати Корій. Після його смерті будівництво продовжив Матаген із Ксіпети, а дах з отвором для світла на цьому храмі спорудив Ксенокл із Холарга. Довгу стіну, яку запропонував звести Перикл підрядився будувати Каллікрат.
Одеон у внутрішній частині мав багато місць для сидіння і колон; дах його, похилий з усіх боків виходив з однієї вершини; кажуть, він був схожий на намет перського царя. Будувався під керівництвом Перікла.
Запитання до тексту.
Розповідь вчителя. В демократичних містах храми будувалися для демосу, будь – який вільний громадянин мав доступ до них. Ці споруди були гордістю міста, як і майстри які їх будували.
Робота з підручником.
Прочитайте текст підручника і заповніть таблицю за зразком.
Скульптура Стародавньої Греції.
Ім’я скульптура |
Назва твору |
|
|
Робота з таблицею продовжується вдома.
IV. Закріплення знань.
Бесіда з запитанням.
Що з культурної спадщини Стародавньої Греції справило на вас найбільше враження? Чому?
V. Підсумки уроку.
Заключне слово вчителя. Давньогрецьке мистецтво довгий час впливало на формування культури багатьох культур світу.
VI. Домашнє завдання.