Урок: Ліна Костенко «Вже брами літа замикає осінь», «Шипшина важко віддає плоди…» (напам’ять)

Про матеріал

Поетичні картини осені. Настрій. Ліна Костенко «Вже брами літа замикає осінь»,

«Шипшина важко віддає плоди…» (напам'ять)

Перегляд файлу

Ліна Костенко «Вже брами літа замикає осінь»,

«Шипшина важко віддає плоди…» (напам’ять)

Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; вчити аналізувати прочитане, зв’язно висловлювати свої думки; розвивати образне мислення, творчу уяву учнів; виховувати любов до природи.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Мовленнєва розминка

III. Перевірка домашнього завдання

Виставка-презентація учнівських малюнків.

Учні демонструють намальований ними вітер. Обґрунтовують доцільність

свого вибору.

IV. Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми і мети уроку

— Який розділ почали вивчати?

— Якій порі року присвячені твори, які ми читали на попередньому уроці?

—Обговорення ілюстрації до уроку.

https://wallpapers-fenix.eu/lar/141203/032525769.jpg

— Сьогодні ми прочитаємо вірші про осінь, які написала Ліна Костенко.

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

— Що вам відомо про творчість Ліни Костенко?

— Які твори поетеси ви читали?

1. Біографічна довідка

    Ліна Василівна Костенко народилася 19 березня 1930 р. на березі Дніпра

у містечку Ржищів, що на Київщині, в учительській сім’ї. З шестирічного віку Ліна мешкала в Києві. Тут ще зовсім дівчатком застала її війна. І «перший біль тих недитячих вражень» лишив глибокий слід у душі майбутньої поетеси. Ще школяркою почала відвідувати літературну студію при Спілці письменників України. Потім навчалась у Київському педагогічному університеті. У 1952–1956 рр. навчалась у літературному інституті в м. Москва, який закінчила з відзнакою. Ліна Костенко часто звертається до теми дитинства, обпаленого війною, малює у своїх поезіях образи дітей та підлітків, як із сучасного життя, так і з далекого минулого, змальовує красу та неповторність природи.

http://kursova.info/images/lina_kostenko.jpeg

2. Опрацювання вірша Ліни Костенко «Вже брами літа замикає осінь»

1) Виразне читання вірша вчителем.

— Які картини поставали в твоїй уяві, коли ти слухав вірш?

2) Словникова робота.

Довідкове бюро

Брама — великі ворота, переважно при монументальних спорудах.

— Доберіть синоніми до слова чорногуз. (Лелека, бусол, бузько, боцюн)

Фізкультхвилинка

Кіт збирався до роботи (потягуються)

Та завадили турботи: (розводять руки в сторони) 

Треба висушить хвоста, (показують "хвіст")

Накрутити вуса,

Почесати живота. (гладять живіт)   

І помити писок.

Цілий день такі турботи, (лічать пальцем)

Що не встигнеш до роботи! (розводять руками, крутять головою).

 

3) Повторне читання вірша учнями.

4) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.

— Як поетеса описує початок осені?

— Що роблять комахи?

— Що сказано про цвіркунів і перепілочок?

— Якими словами поетеса описує відліт чорногузів?

— Прочитайте питальні речення.

— З яким почуттям їх слід читати?

5.Робота над загадкою

- Квітка пишна, квітка гожа,

На троянду трішки схожа.

На кущах вона зростає.

Хто із вас цю квітку знає? (Шипшина)

http://zkan.com.ua/wp-content/uploads/a/images_23/nuzhno_li_drobit_zasushennie_plodi_shipovnika_dlya_prigotovleniya_chaya.jpg

— Сьогодні ми ще прочитаємо вірш Ліни Костенко, який вона присвятила цій чудовій рослині.

 Цікаво знати!

Шипшина — чагарникова багаторічна рослина, представник сімейства розоцвітих. Лікувальні властивості шипшини знайомі людям з давніх часів: на Русі її плоди дуже цінувалися, їх уважали чудодійними. Шипшина — як комора з корисними речовинами і вітамінами. Її використовують і для зміцнення організму, і для зцілення від різних захворювань.

6. Опрацювання вірша Ліни Костенко «Шипшина важко віддає плоди…»

1) Виразне читання вірша вчителем.

— До кого шипшина звертається зі своїм проханням?

Фізкультхвилинка

Забавлялись зайченята, (встають, руки піднімають вгору)

Виглядаючи маму і тата. (руки на поясі, повертаються праворуч-ліворуч)

Ось так лапку до лапки. (плескають в долоні)

Ось так шапку до шапки. (руки піднімають до голови)

Ось так — вусом потрусили.(хитають головою)

Так — так — так! (стрибають на місці). 

 

2.Повторне читання вірша учнями.

— Чому так схвильовано, слізно шипшина звертається до людини?

— Чи погоджуєтесь ви з думкою, що природа потрібна людям не лише для

користі, а й для краси?

— У яких рядках висловлено цю думку?

— З яким почуттям їх потрібно читати?

3.Гра «Актори».

— Прочитайте вірш із захопленням; зі здивуванням.

5. Порівняння віршів Ліни Костенко

— Порівняйте вірші, написані Ліною Костенко.

— Чим вони подібні?

— З чого видно, що поетеса сприймає природу як живу істоту?

— У другому класі ви читали вірші — поетичні картини природи Ліни Костенко. Що їх об’єднує із щойно прочитаними?

VI. Підсумок уроку

«Мікрофон»

- Сьогодні на уроці я начився і дізнався...

- Мені було цікаво...

- Найбільше сподобалось...

VII. Домашнє завдання

Виразно читати вірш «Вже брами літа замикає осінь».

«Шипшина важко віддає плоди…» (напам’ять)

 

 

docx
Додано
9 вересня 2018
Переглядів
3731
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку