Мета: розширити уявлення про життята творчість Марійки Підгірянки, про колорит, красу Прикарпаття, вчити розуміти красу поетичних творів, відчувати багатство мови,розвивати читацькі навички; виховувати любов до рідного краю, до мами; виховувати вміння помічати красу навколишнього світу.
Урок позакласного читання 3 клас
Тема. Чарівний світ поезії Марійки Підгірянки
Мета: розширити уявлення про життя та творчість Марійки Підгірянки, про колорит, красу Прикарпаття, вчити розуміти красу поетичних творів, відчувати багатство мови,розвивати читацькі навички; виховувати любов до рідного краю, до мами; виховувати вміння помічати красу навколишнього світу.
Обладнання: мультимедійний супровід уроку , ПК комп’ютер, відеоролик «Неймовірна краса Карпат»,портрет Марійки Підгірянки , виставка книг з творами, ілюстрації природи, відеоролик з піснею «Тихий вечір» на слова Марійки Підгірянки, дитячі малюнки дітей до творів Марійки Підгірянки, збірка «Позакласне читання 4 клас»(Н.О.Будна,З.Л.Головко.-Тернопіль:Навчальна книга - Богдан ),фізична карта України.
Тип уроку : засвоєння нових знань
Хід уроку
І .Організаційна частина
ІІ.Повідомлення теми і мети уроку
1.Перегляд відеоролика про чарівний світ природи Карпат
-Сьогодні ми помандруємо в мальовничий куточок нашої України в Прикарпаття. А запрошує нас до подорожі поетеса, закохана в красу рідного краю Марійка Підгірянка. Вона псевдонім вибрала собі Підгірянка, адже народилася поблизу Карпатських гір.
-Яка природа Карпат ? (багата, красива )
-Давайте знайдемо на карті Карпатські гори і м. Івано-Франківськ, поблизу якого народилася М.Підгірянка.
-Марійка Підгірянка виросла серед цієї краси, полюбила її з дитинства і коли стала дорослою свою любов та враження вклала в свої вірші.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
-Ми познайомимося з життєвим і творчим шляхом поетеси,будемо вчитися читати її твори.
ІY. Засвоєння нових знань
Слайд 3
У Марійки Підгірянки
Вірші ніжні, як світанки
Пісеньки, як з рути - м'яти,
В них - струмочки і Карпати.
Вийдеш з лісу на галяву,
Впали роси на мураву,
Край звіряток і пташини,
І смерічок переливи:
Як вона свій край любила
І для свого краю жила.
Гей, почнемо цю співанку
Про Марійку Підгірянку.
( Марія Омелянівна Ленерт-Домбровська) поетеса,
народилася 29 березня 1881р. у с. Білі Ослави на Івано- Франківщині в багатодітній родині Ленертів, де було 5 дочок і 1 син. Батько Марійки працював лісничим, а мати була домогосподаркою.
Слайд 4
З дитинства дівчина чула неспокійний шум смерек, гомін лісу, рідне слово і спів пташок. Росла вона талановитою і допитливою дівчинкою серед мальовничої природи Прикарпаття.
Слайд 5
Дідусь по матері навчив улюблену онуку писати і читати. Дідусь мав велику бібліотеку. Марійка часто засиджувалася в ній, читаючи книги. Свої перші вірші Марійка почала писати в 13 років.
Слайд 6
Марійка мріяла вчитися , але ходила до школи тільки 3 роки,бо батьки вирішили, що навчатися буде син , а дівчатка займатимуться хатньою роботою.
Слайд 7
Мріючи стати вчителькою зайнялася самоосвітою. Допомагав дочці батько,котрий гарно володів німецькою мовою, добре знав математику, біологію. Мрія Марійки здійснилася вона і стала вчителькою.
Слайд 8
Марія Омелянівна віддала школі понад 40 років. Вона розказувала учням цікаві казки,співала разом з ними щедрівки , колядки , пісні, а
діти горнулися до неї душею.( Учила і матерів своїх учнів: як готувати страви, як доглядати немовлят, як вести домашнє господарство).
Слайд 9
Перші вірші поетеса підписала псевдонімом ”Марійка Підгірянка”, який вона обрала на згадку про рідний край. ( Знала 6 іноземних мов: російську, польську,чеську,грецьку,латинську, італійську )
Слайд 10
Більшість творів поетеса написала для дітей і про дітей. В них -
мрії про краще майбутнє народу, оспівування краси рідного краю, природи Карпат.
-Давайте прочитаємо назви творів поетеси на екрані.
( Мала сім’ю, 4 дітей. Всі стали освіченими.2 сині живуть за кордоном, а старший син в та донька в Україні. Син Маркіян, що проживає в Австрії, видав збірку творів «Для Вкраїни вірно жиймо» )
Слайд 11
На схилі літ Марійка Підгірянка багато писала для онуків. Вона складала для них лічилки , загадки, вірші , а підписувалася “бабця Клапця”.
Слайд 12
Кімнату-музей створено М. Підгірянки в м. Тлумач при районній бібліотеці.
Слайд 13
В її рідному селі Білі Ослави встановлено пам'ятник Марійці Підгірянці та музей .
Слайд 13
Івано-Франківський обласний академічний театр носить ім’я
М. Підгірянки
Y.Робота з виставкою книг
-Назвіть,, які твори Марійки Підгірянки ви бачите на виставці книг.
YІ. Читання віршів Марійки Підгірянки напам'ять дітьми
- Вам було завдання вивчити той вірш, який вам сподобався та намалювати до нього ілюстрацію.
- Тож давайте послухаємо.(1й уч.- розвідь вірша «Ліс» )
-Що зображує поетеса у вірші. З якими почуттями ? (З любов’ю, вона ніби милується його красою )
-Що ти зобразила на малюнку?
- Послухаємо ще вірш( 2 –й уч. розвідь вірша «Що я люблю» )
Що любить хлопчик ?Що намалював ти на своєму малюнку ?
3-й уч. . декламує вірш «Малий школярик»
-Кого ти намалювала ?
-Яким зображує школярика поетеса ? (радісним , енергійним, допитливим )
-А чому він не журиться у школі ?Що намалював ?
4-й уч. декламує вірш « Працьовита дівчинка»
-Чи хотіла б ти бути схожою на таку дівчинку?
-А твоя мама може назвати тебе помічницею ?
-Що намалювала ?
- На вірші М.Підгірянки складено пісні.
-Ми послухаємо пісню на слова М.Підгірянки «Тихий вечір»
Фізкультхвилинка
(Діти виконують рухи під звучання пісні на слова М.Підгірянки «Тихий вечір», на екрані –відеоролик до пісні )
YІІ.Доповнення , розширення, поглиблення читацького досвіду учнів
-А зараз М.Підгірянка нас запрошує , куди прочитайте зашифроване слово,читаючи кожну 3 літеру.
1.Слухання вірша Підгірянки «Ой селом- селом»( с. 107)
-А хто з вас любить їздити у село ?
-Що вам там подобається ?
-Чим милується поетеса ?
2.Словникова робота
гомінко (шумний,галасливо) буйно (гарно )
шолом (шлем) пестить(голубити, гладити )
скиба пахтить
-Прочитайте на одному диханні.
3.Читання мовчки учнями
4.Читання –гра «Краплинка»
-Які почуття передамо ? (радості, захоплення )
5.Аналіз змісту та вибіркове читання
- В чому потонуло село ?(у зелені садків )
-Чиї голоси радують поетесу ?( птахів )
-Що звеселяє серце ? ( як пахне земля)
6. Гра « Впізнай слова»
--Прочитайте вирази.
д..р..во вд..гн..ло з..л..н..й ш..л..м;
у с..дк..х с..ло вт..н..ло;
бдж..лка гр..є з..л..т..м кр..л..м;
п..ст..ть г..ри і д..л..ни с..нце з..л..те.
-В якому значенні вжиті вирази ?
-Чим можна помилуватися , користуйтеся рядками вірша ?
- Чого нас навчає М.Підгірянка ? (уміти помічати красу й нею милуватися )
7. Гра «Знайди риму»
-Читаємо слово і знаходимо у вірші риму.
втонуло - … ( вдягнуло )
співає -… ( грає )
поля -… ( земля )
земля -…. ( звеселя )
скиба -… ( хліба )
долини -… (України )
-А кого з людей порівнюють з сонечком ?(маму )
8. Слухання твору «Моя мама»
- Хто приснився дитині ?
9.Словникова робота
рай( радісне, тихе , прекрасне місце)
ангелики( невидима добра істота, яка кожного охороняє)
9. Читання «бджілкою» (напівголосне, самостійне)
10. Друге читання
11 .Робота над мовою твору та вибіркове читання
-З чим порівнює поетеса погляд мами ?
-А дотик рук ?
-А поцілунок ?
-Що хотіла поетеса передати такими теплими словами ?(Любов до своєї мами)
- Як треба ставитися до мами у житті ?
12.Гра «Віднайди»
-Знайдемо порівняння.
-Є у вірші порівняння.Пограємо в гру.
Погляд, немов … ягідочка солоденька.
Гладила волосся,як… ясне сонце.
Поцілунок мами,мов… вітрик пестив колосся.
-Про кого все життя турбуються мами ?
- Тож будемо все життя любити, радувати та піклуватися про мам.
13.Гра «Збери прикмету»
-Яке сьогодні число?Яка пора року надійшла ?
-Який наступив місяць ?
-Які зміни у природі ви помітили ?( більше сонячних днів, сонечко пригріває, сніг розтав )
-Березень називали «весновієм, різнопогодником, протальником»
14.Слухання твору «Березень»
8. Слухання вірша «Березень»
- Що приносить березень людям ? (сонячні дні, тепло, радість)
14.Самостійне читання учнями твору
15. Словникова робота
ЛЕВАДА
ОГРІВАЄ
РОЗКУТИ
РОЗКУВАТИ
ЗІЛЛЯ-РЯСТУ
ПРИЯЗНЕНЬКО
ПРОМІННЯЧКОМ
-Прочитайте пірамідку слів
-Які вам незрозумілі ?
15.Читання друге
-Що передаємо голосом ?
-Які зміни в природі перелічує поетеса ? Прочитайте.
-Прочитайте вирази ,вжиті у переносному значенні.
16. Робота в парах
-Знайти у вірші 3 іменники, 3прикметники, 3 дієслова.
- Який настрій має вірш ? (бадьорий, радісний )
-Чому ?( бо всі люди люблять весну, коли пробуджується природа )
YІ. Підсумок уроку
-Ми сьогодні доторкнулися до чарівного світу поезій Марійки Підгірянки .
-Ми відчули красу села, ніжний мамин дотик, вдихнули свіже березневе повітря.
-Все завдяки таланту простої української жінки, яка народилася на Прикарпатті.
Шановна редакціє
Пропоную вашій увазі розробку уроку позакласного читання з літературного читання 3 клас за творчістю Марійки Підгірянки «Чарівний світ поезій Марійки Підгірянки» з презентацією. Урок бажано провести в ІІ семестрі. Перед проведенням уроку діти отримали завдання знайти та вивчити вірш Підгірянки, які їм сподобається, та створити свою ілюстрацію до нього.
Урок включає різні види роботи, читання, ігри, мультимедійний супровід,використання ПК та плазмового телевізора, перегляд відеороликів про природу Карпат (https://www.youtube.com/watch?v=wjGDuVmemCs), робота з фізичною картою України ( діти знаходили на карті Карпати), слухання пісні на слова М.Підгірянки «Тихий вечір» та перегляд до неї відео
( https://www.youtube.com/watch?v=plSxF0cad9s ), під час звучання якої проведена була фізкультхвилинка.
Презентація з анімаціями активізувала роботу класу, допомогла зробити його яскравим, динамічним, сучасним, ефективним.
Сподіваюсь, що ця розробка уроку зацікавить моїх колег та допоможе у проведенні уроку позакласного читання за творами Марійки Підгірянки.
Прошу включити співавтором цього уроку мою колегу вчителя української мови та літератури Іценко Ірину Олександрівну.
З повагою вчитель початкових класів Прилуцької спеціалізованої школи з поглибленним вивченням
інформаційних технологій І-ІІІ ст. №6 Чернігівської області Грицкевич Л.В.