Урок Література середньовічної Європи. «Пісня про Роланда». " Історична основа твору, поетичне переосмислення в ньому реальних подій "

Про матеріал
Конспект відкритого уроку у 8 класі з використанням методу "Шість капелюхів мислення"
Перегляд файлу

Зарубіжна література    8 клас

 

 

Тема. Література середньовічної Європи. «Пісня  про  Роланда».  Історична основа твору, поетичне переосмислення в ньому реальних подій

 

Мета: ознайомити учнів з прикладом середньовічного героїчного епосу на основі французького епосу «Пісня про Роланда»;з’ясувати історичну правду та вигадку у творі, наявність історичних та вигаданих персонажів; розвивати навички конспектування, аналізу художнього тексту; сприяти вихованню зацікавленості до історичного минулого народів  світу.

 

Обладнання:  підручники, тексти твору «Пісні про Роланда», презентація, «шість капелюшків» з інструкціями  до роботи, ілюстрації до твору

Тип уроку: вивчення нового матеріалу з використанням методу «Шість капелюхів»

Епіграф

Мужність – це безстрашність,

Розум – це розуміння добра і зла,

Сила – це здатність до дії,

Герой – це той,хто уособлює в собі всі ці чесноти.

                                                                      Відьяпаиі

                        Перебіг уроку

І. Організаційна частина

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку

Слово вчителя

« Темні віка», « культурний занепад», зміцнення релігії, замки, королі, жорстокі війни …. Це - Середньовіччя. Це був бурхливий і цікавий період у розвитку людства. Це були жорстокі часи, коли людина мусила коритися владі, церкві, королю. Але це була доба лицарства.

  На сьогоднішньому уроці ми здійснимо з вами ще одну мандрівку в минуле – в Середньовіччя. Урок проведемо  з використання методу «шість капелюхів мислення». Будемо розвивати навички пошуково – дослідницької роботи, вміння зіставляти, порі- внювати, узагальнювати.

  Одну людину попросили піднятою вгору рукою дотягтися до мітки на стіні, вище якої вона не в змозі дістати. Зробили позначку й поставили нове завдання: їй запропонували дістати паличку, розміщену дещо вище від поставленої мітки. Через деякий час людина зробила і це. Потім мету було ще змінено: цього разу було поставлено завдання повісити паличкою капелюха ще вище, але й з цим завданням людина впоралася.

   Отже, для людини не має нічого неможливого.

  1. Пояснення суті методу «Шість капелюхів»

«Шість капелюхів мислення» - це метод, який пропонує виконати одну розумову дію в певний відрізок часу. Метод вигадав Едвард де Бруно – доктор медицини і психології  Оксфордського університету. Чому саме капелюхи? Справа в тому, що в англійській мові капелюх зазвичай асоціюється з видом діяльності – капелюх кондуктора, полісмена тощо.  Фразеологізм «одягти чий-небудь капелюх» означає займатися конкретною діяльністю. Кожен з капелюхів символізує певний тип мислення:

 Білий відповідає за підбір об’єктивних фактів, об’єктивної інформації.

Чорний  - це пошук негативних сторін, вад.

Жовтий – пошук позитивних сторін, переваг.

Зелений – творчий пошук, генерування нових ідей, альтернативних підходів.

Червоний – прояв емоцій, почуттів, інтуїції.

Синій – аналіз усього розумового процесу.

ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності учнів.

Перегляд    буклейстера

  • Чи зацікавив вас твір, про який згадувалося у відеоматеріалі? Я вважаю, що варто саме такий повчальний і пізнавальний матеріал вивчати на уроках зарубіжної літератури.

ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

  1. Розповідь вчителя про  історію виникнення поеми.
  • Одягаємо «білий капелюх». Завдання: на окремих листочках записати головну інформацію теми.

У  «Пісня  про Роланда» найкраще відобразилися  характерні  риси літератури  Середньовіччя,  які  дають  уявлення  про  ідейно-естетичні особливості тієї епохи.

Слід зазначити, що з  утворенням в Європі феодальних держав в  їх житті виникають нові проблеми: зміцнення політичної влади,міжусобні чвари та боротьба за владу, стосунки з іноземними державами, захист кордонів та інтересів своєї країни. Усе пережите  знайшло відображення в літературі, зокрема  в епічних поемах, які мають характер героїчних сказань і є в усіх народів.

Епічними творами (або епосом) називаються такі, які змальовують життя в розповіді про людей, про події, в яких вони беруть участь, про їх вчинки, переживання, про взаємовідносини між людьми.

У  кожному  з  цих  творів  знайшли  відображення  особливості  національної  історії  та культури.

  В основі «Пісні про Роланда» лежить дійсний історичний факт, пов ’язаний з боротьбою французького короля Карла Великого проти маврів у VIII столітті. Описані у творі події згадуються в   арабських та французьких хроніках.

У 778 році Карл Великий на прохання мусульманського владики, маючи свої інтереси в Іспанії, втрутився в іспанські справи. Похід Карла був невдалим.

Повертаючись на батьківщину,  ар’єргард  французів був розбитий місцевими басками в Ронсевальському межигір’ї Піренеїв на вузькій гірській дорозі. Про цей драматичний випадок повідомляє історик Ейхард у «Життєписах Карла Великого» (IX ст.):«У битві цій були  вбиті  Еггіхард,  королівський  стольник,  Ансельм, пфальцграф Хруодланд, начальник Бретонської марки». Героїчна поема народжувалася по гарячих слідах історичних подій. Її зміст — правдива поетична розповідь сучасника, яка з часом піддалася сюжетній обробці. Так, замість басків з’явилися грізні араби-мусульмани, що  захопили значні володіння в Іспанії і вже неодноразово  вторгалися  на  французькі землі. Поразка при Ронсельвалі не вкрила ганьбою французів, а лише сприяла виявленню їхньої хоробрості, вміння стояти на смерть, захищати свою батьківщину і прикрити тили головних сил, що відходили.

 У літературознавстві  до цього часу виникають  питання, пов’язані з часом виникнення  твору та його авторством. Відомо, що події VIII століття, описані  у творі, були зафіксовані у XII столітті, коли церковна монополія на писемність дещо ослабла і світські тексти дістали право на існування  поряд з рукописами  релігійного  змісту.

Вчені припускають, що перші редакції «Пісні» могли існувати ще в усній формі, а багаточислені жонглери-співаки доповнювали її новими подробицями та сюжетними лініями.

Відомо, що найдавніший рукопис, оксфордський, відноситься  приблизно  до 1170 року і дійшов до нас у хорошому стані. В кінці рукопису є вказівка, що оповіді прийшов кінець і що «Турольдус втомився». В результаті копітких  пошуків  вчених було знайдено дані про кількох Турольдів, які могли претендувати на авторство.

Можливо, що Турольд був кліриком, оскільки для поеми характерне сильне релігійне забарвлення,  але участь  Турольда  в  її створенні  і характер його творчої роботи залишаються невисвітленими.

На  підставі  досліджень  мовних  особливостей  рукопису  можливим  місцем створення «Пісні про Роланда» є  Північна Франція.

  У «Пісні про Роланда» діють історичні особи та вигадані персонажі. Серед реальних осіб можна назвати Карла Великого, Роланда, Турпена, Ганелона, Жоффруа. Карл Великий — король Франції (769—800 рр.), римський імператор (800—814 рр.) під час іспанського походу 778 року імператором ще не був. Похід до Іспанії продовжувався близько року, а не сім років, як про це розповідається у«Пісні про Роланда». На думку дослідників,  образ Карла є збірним. Вважається, що в ньому поєднано риси Карла Великого, який правив у 768—814 рр., його діда Карла Мартелла (689—714 рр.) і його онука Карла Лисого (823—877 рр.).

  • Роланд — племінник Карла, пер, пасинок Ганелона. Маркграф Бретані Хруотланд став прообразом цього персонажа. Загинув у  бою проти басків.
  • Турпен   архієпископ.  Єпископ  Рейнський  (753—794  рр.).  Йому покровительствував Карл Великий, проте про участь Турпена в поході нічого не відомо.
  • Ганелон — вітчим Роланда. Можливо, це архієпископ Санський Ганелон, котрий зрадив  Карла Лисого  під  час  аквітанського  повстання.  За  це  у  859  році  Карл  Лисий засудив його до страти, але згодом помилував.
  • Жоффруа — герцог, пер, володар Анжу. Жоффруа і Грізгонель, що ніс королівський прапор у  битві при Пуассоні (948 р.), були прапороносцями Карла.

Серед вигаданих персонажів можна назвати сарацинського царя Марсилія, що є антиподом короля Карла Великого.

2. Перевірити роботу груп «білих капелюхів»

V. Робота над текстом твору.

1. Пригадати зміст твору

Вправа « Репортаж з місця подій» ( під звуки бою)

« Битва в Ронсевальській ущелині» ( розповідь журналістів)

  1. Ми ведемо репортаж з місця бою між франками та сарацинами. Ось виїжджає на гору Турпен – архієпископ. Він звертається з промовою до французів . першим кидається назустріч сарацинам на своєму вірному коні Роланд. Він тримає в руках спис.
  2. У Ронсевальській ущелині франки б’ються на смерть, але мало їх лишилося! Порідішали і лави сарацинів. Сам король Марсілій іде в бій. Чотирьох перів Франції знищив він. А хто це так мчить на Мирсилія? Це Роланд вихором налетів на нього , вдрузки розбив його щит і по лікоть відрубав Марсилію праву руку.
  1. Там далі ми бачимо Олівера. У нього меч по саме руків’я у крові. Він хоче  витерти меч об траву, опускає  додолу руку, і цієї ж миті його ворожий клинок полоснув по очах. Осліп Олівер! Та він не здається! Навпомацки бере руків’я меча і спрямовує коня у самий вир битви. Що він робить? Чуємо як Олівер кличе  свого друга Роланда на допомогу, але не встигає Роланд.  Мертвим  падає Олівер   на руки Роланда.
  2. Та ось від ворожого війська відділяється воїн і швидко їде назустріч Роланду. У схватці перемагає француз. Звернімо увагу на сміливого Турпена. Він своїм мечем намагається вбити якомога більше ворогів. Але навіть  нам з вами видно, що вороже військо набагато численніше. Що це? Ми бачимо як падає поранений Турпен ….
  1. Ми бачимо і смерть  самого Роланда. Він хоче знищити свій меч, щоб той не дістався ворогам. Але йому це не під силу. Він кладе меч і ріг на землю і лягає на них. Що це означає?
  2. Та не хоче Роланд, щоб навіть  зброя дісталася ворогам.

2. Робота в капелюхах.

1-ша група. «Чорний капелюх» - знайти негативні сторони у вчинках персонажів.

2-га група. «Жовтий капелюх» - знайти позитив у діях головного героя.

Висновок. Отже, рішення і вчинки героїв мають як позитивні, так і негативні наслідки. Автор не ідеалізує своїх героїв, що і наближає їх до простого народу.

Формування теми, ідеї твору.

Тема твору: поразка французів у Ронсевальській ущелині

Ідея твору:  показати силу, мужність французьких героїв, їхню відданість Франції-красуні, засудити необачність, самовпевненість Роланда, що привело до численних жертв серед воїнів

 

Поема написана десятискладовим віршем та розподіляється на строфи різного розміру, які називаються тирадами. Тиради пронумеровані.

  1. Аналіз композиції „Пісні про Роланда”
  • З чого починається „Пісня про Роланда”?
  • Який епізод є зав’язкою твору?
  • Як далі розвивалися події?
  • Визначте найбільш напружені моменти твору.
  • Які події є розв’язкою „Пісні про Роланда”?
  • У чому полягає схожість початку та фіналу твору?

 (Поема побудована дуже чітко, події розвиваються швидко і прямолінійно. Автор передає напругу війни французів проти маврів, гостроту релігійної боротьби.)

 

 

Висновок.

Зав’язкою сюжету є посольство Бланкандрена від царя Марсілія з брехливою обіцянкою маврів підкоритися французам, а також посольство Ганелона в табір маврів, де він зраджує Роланда та національні інтереси.

Розвиток подій охоплює переміщення французьких військ. Карл повертає свої основні загони на Аахен, а Роланд із дванадцятьма перами й двадцятитисячним ар’єргардом залишається прикривати відхід короля; після загибелі ар’єргарду Карл повертається  назад.

 Протягом твору  відбувається кілька напружених, кульмінаційних моментів – це, по-перше, битва в Ронсевальському міжгір’ї, коли гинуть французькі пери, а з ними й герой Роланд, а по-друге, це друга битва французів проти маврів, коли Карл вирішив помститися за смерть своїх вірних васалів: двобій Карла Великого з еміром Баліганом є кульмінацією другої частини.

Розв’язкою всіх конфліктів у „Пісні про Роланда” є велична перемога французів над маврами, хрещення жителів Сарагоси, повернення Карла з військом в Аахен, суд над Ганелоном і урочисте прийняття християнської віри Брамімондою, дружиною померлого від ран і відчаю короля маврів Марсілія

„Пісня про Роланда” має своєрідне обрамлення: на початку і наприкінці твору змальовано широку картину релігійної війни, яку веде Карл Великий уже сім років за утвердження християнських ідей).

 

  1.  Особливості конфлікту, побудови системи образів твору

Мабуть, не помилюся, коли скажу: зрада - найстрашніше з того, на що здатна людина. Зародилася вона на зорі людського життя й існувала в усі часи і в усіх народів. Зрадники бувають різними, як і   плата, за яку вони це роблять. Іуда зрадив Христа за тридцять срібних монет… Брут — Цезаря… Хтось зрадив друга, кохання, батьків, батьківщину… Для чого люди це роблять? Що рухає їхніми вчинками? Чи можна протистояти зраді?На ці та багато інших питань людство шукає відповіді, але знайти їх дуже важко.

З давніх-давен ця тема звучала в  народних піснях, думах, сказаннях, легендах, переказах. Значне місце вона займала й на  сторінках літературних  творів. Є вона і в середньовічній «Пісні про Роланда».

 

 У „Пісні” розгортається картина протистояння двох ворожих таборів: один очолюваний мавром Марсилієм, а інший – королем франків Карлом Великим.

 Особливості конфлікту визначили побудову системи образів. Персонажі поділяються на захисників інтересів Франції – християн – та її ворогів – маврів, - що  сповідують іслам. В основі системи образів лежить принцип контрасту: служба чи протистояння або зрада Карлу визначає і місце персонажа у системі образів, і його оцінку. Характеристика обмежується рисами, що виявляються у зіткненні двох сторін. Карл і всі, хто виступає з ним, - хоробрі, керуються поняттями честі й патріотичного обов’язку. Ті ж, хто протистоїть їм, - зрадливі, підступні, жорстокі й віроломні

 

Вчитель. Про кого сказав такі слова один з героїв «ПіснІ…»?

 

           . ..Ви винуватець всьому!

 Розумна смілість - то не божевілля,

 Обачність важливіша, ніж завзяття.

 Згубила франків легковажність ваша!

 Ніколи вже ми не послужим Карлу,

 Послухали б мене, він був би з нами...

 

 

  • Які  слова допомогли відгадати це?
  1. Робота в групах

Група 1. Охарактеризувати образ РОЛАНДА.

Вчитель . 

             …володар наш славетний, 
               Сім повних літ в Іспанії провів, 
               Нема вже замку, що не покорився б, 
               Нема ні міста, ні муру цілих, 
              Крім Сарагоси на вершку гори. 

  •  Про кого ця цитата?

 

Група № 2

Завдання: охарактеризувати Карла Великого. Підібрати цитати для підтвердження своїх думок

 


Висновок. Французький король Карл, що наділяється епітетом Великий, уособлює в собі ідею державної єдності та християнської віри. Карл — добрий до своїх воїнів, прямий та благородний, трохи наївний (слухає Ганелона і не йде одразу на допомогу Роланду, чуючи звуки Оліфанта). Карл горює, бачачи загибель франків, дорікає собі, що не зміг урятувати своїх воїнів.

 

Висновок. Граф Роланд, племінник Карла Великого, уособлює у собі мужність, доблесть, відвагу. Він, відданий васал, заради свого сюзерена готовий на все. Роланд віддає своє життя у бою, ні на хвилину не замислюючись над можливістю іншого вибору. Граф тричі відмовляється сурмити, тобто просити допомоги у Карла, гордість не дозволяє йому зробити це. І звук рога Оліфанта почується лише тоді, коли надії на власні сили буде зовсім мало. Приголомшує сцена, що змальовує Роланда, який сурмить у ріг вдруге. Сила страждання, болю за загиблих товаришів втілюється у максимальному напруженні героя, у якого «з уст... пішла червона кров, а в голові виски аж затріщали». Автор поеми постійно підкреслює, що Роланд — справжній рицар: він жив, як рицар, і помер, як герой. Навіть Бог визнає достоїнства Роланда: він забирає його в рай, незважаючи на такі недоліки героя, як гордість та самовпевненість.


 

  1. Підсумок. «Кола Вена». Спільне і відмінне в  образах  Роланда і Карла Великого
  •  Які художні засоби використав автор, щоб відтворити образи цих персонажів?

 

Зелений капелюх.

Тепер я пропоную групам одягнути зеленого капелюха.

  1. Вправа «Екстремальна ситуація». Характер, воля людини, її кращі чи гірші якості виявляються в екстремальних ситуаціях, коли потрібно чимось пожертвувати, зробити вибір.
  • Чи правильно вчинив Роланд?
  • Що ви порадили б виправити герою?
  1. Порівняння «Пісні про Роланда» з «Словом про похід Ігорів».

(випереджувальне завдання)

Доповнення вчителя.  Співставлення художніх особливостей творів

  • художні засоби, які наявні у цих творах.

(постійні епітети;

ідеалізація захисників рідної землі;

гіперболізація сили й доблесті героїв поем;

опис кривавих батальних сцен з натуралістичними подробицями

віщі сни Карла Великого і Святослава київського, що віщують поразки у битвах

плачі

фантастичні елементи)

 

VI. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Продовжити речення.

«Пісня про Роланда» є найкращим зразком                            епосу.

Головними героями твору є…

Негативний  персонаж  у  «Пісні…»  -

 Реальний історичний факт, покладений в основу "Пісні про Роланда" — це...

  1. «Методика взаємних запитань».  Вид діяльності, що надає можливість учням бути в ролі вчителя, керувати процесом читання

 

VІI. Підсумок уроку.

  •  У нас залишився червоний капелюх. Це наші емоції.

Прошу вас  виразити свої думки з приводу вивченого твору.

  • Останнє слово залишаю за собою, «одягаючи синій капелюх».

Отже, «Пісня про Роланда» - один з кращих творів героїчного епосу невідомого автора. У творі порушені теми і проблеми, що є спільними для інших культур світу, в тому числі і української. У творі діють як позитивні, так і негативні персонажі. При чому негативні, зокрема зрадник- Ганелон, вводяться для того,щоб показати, що добрі діла цінуються людьми, а  зло всі зневажають. Воно має бути покараним.

 У творі переважає мотив боротьби за єдність держави і помсти ворогові, яким би він не був, також порушуються проблеми служіння королю, вірності державі, честі, зради, патріотизму. Це головні тези, на які я хотіла б звернути вашу увагу.

 

               Оцінювання.

VIII. Домашнє завдання.

  1. Виписати цитати, опису природи, в яких наявні елементи фольклору.
  2. Скласти порівняльну характеристику однієї з груп образів:

А) Роланд – Ганелон;

Б) Карл – Ганелон.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
1 листопада 2019
Переглядів
14287
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку