Мета уроку: вчити розкривати зміст образних висловів, формувати уміння аналізувати, робити висновки з прочитаного, виховувати інтерес до прекрасного в природі.
3 клас
Урок читання
Тема: К.Перелісна «Осінні танці», М.Сингаївський «Осіння гра».
Мета: розширити уявлення дітей про красу природи восени, вчити розкривати зміст образних висловів, збагачувати лексичний запас учнів, формувати уміння аналізувати, робити висновки з прочитаного; виховувати інтерес до прекрасного в природі, бережливе ставлення до природи.
Обладнання: малюнки, фотоілюстрації, репродукції картин. Перебіг уроку
І. Актуалізація опорних знань.
● Гра «Чарівна скринька».
- Цікаво, які чарівні предмети містяться сьогодні у чарівній скринці? Які завдання маємо виконати? / Учні по черзі дістають зі скриньки яскраво намальовані та вирізані зображення чорногуза, журавля, соловейка, шипшини, на яких із зворотнього боку написані завдання для них.
Чорногуз – З якого я твору? Куди я пакував чемодани?
Журавель – З якого я вірша? Що погубила осінь? Зачитай.
Соловейко – Розкажи про мене вірш напам’ять.
Шипшина – У якому вірші я пошу : «Людино, підожди…». Хто автор цієї поезії? Які ще вірші цієї поетеси ви знаєте?
Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель Осінь – одна із найпрексніших пір року – яскрава, барвиста, ніжна. Вона зачаровує своєю красою і не залишає жодної людини байдужою. Її може золзуміти той, хто дивиться у світ допитливими очима, бачить і вбирає серцем навколишню красу. І сьогодні у вікна нашого класу пташечками постукали осінні листочки, нагадуючи нам, що за вікнами школи господарює осінь-чарівниця. Їй дуже хочеться , щоб ми звернули увагу на її красу, поговорили про неї.
- Чи спостерігали ви, як опадає листя з дерев восени? Які кольори можна тоді побачити?
- Як називається останній місяць, в назві якого чути шелест листя, що падає на землю?
- Від яких слів утворилося слово «листопад»? Складіть речення із цим словом.
.ІІ. Цілевизначення та планування.
ІІІ. Опрацювання вірша «Осінні танці».
● Читання вірша вчителем.
- Чому не танцювали жоржини?
● Читання вірша напівголосно.
- Про яких танцюристів йдеься у вірші?
- Які дерева згадано тут?
● Вибіркове читання.
- Хто першим відгукнувся на пропозицію вітру? Прочитайте слова жоржини.
- Чому вітер не хотів, щоб жоржини танцювали?
- Прочитайте, хто закружляв у танці? Чим такі танцюристи сподобалися вітру?
● Читання вірша в особах.
● Робота з малюнком .
- Що зображено на малюнку? Який настрій він передає?
ІV. Опрацювання оповідання М.Сингаївського «Осіння гра».
Довгий хвіст, короткі вуха,
А яка вона стрибуха!
По деревах – стриб та стриб.
Ви догнати її могли б?
Ось затрималася трішки,
Там запаси немалі.
Працьовита, наче бджілка,
І дбайлива дуже .
( Білка)
● Читання оповідання комбінованим способом.
●Читання вчителем. / … до «Чи знаєте ви осінні білині ігри?»/
- Що нового дізналися про білку?
● Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.
- Коли у білки зявляється особливо багато клопотів?
- Де можна зустріти білку?
- Прочитайте, що заготовляє на зиму ця тварина?
- Як готує до зими своє дупло?
- Як змінюється зовнішній вигляд білки перед зимівлею? Чому вона змінюєє шубку?
- Як білочка зимує?
- Які ігри полюбляють білки?
- З ким вони граються?
- Знайдіть і прочитайте уривок, зображений на малюнку?
● Переказ частин оповідання.
- Підготуйте переказ на тему «Як білка готується до зими»?
● Мовно-логічне завдання.
- Дивлячись на малюнок, користуючись текстом, доповніть розповідь про білку потрібними словами і виразами.
Білка – це невеличке … . Хутро в неї влітку …, а взимку … . Живе у … і … , в … дерев. Живиться … , … , … і … . Її найлютіший ворог – куниця.
( Звірятко, руде, сіре, садах, лісах, дуплах, грибами, горіхами, жолудями, шишками).
V. Підсумок уроку.
Вчитель Спробуємо і ми скласти вірш про осінь. Ви будете уважно слухати перший рядок, а в другому рядочку добирати останнє слово в риму.
1.Йде осінь по землі – немов царівна,
Красива, яскрава і …. / чарівна.
2.Вітерець легенький повіває
І листячко з дерев … /злітає, обриває /
І тихо падають листочки
На землю, стежку й на … /грибочки/
3.Осіннє листячко летить
І під ногами … /шурхотить/.
Домашнє завдання / диференційоване/