Мета уроку: сприяти усвідомленому сприйманню прочитаних творів,уміння розуміти стан природи за поетичними творами, розвивати естетичні почуття, образне мислення та мовлення,виховувати екологічну свідомість учнів.
3 клас
Урок читання
Тема: Людина серед природи. Вірші українських поетів: «Журавлик» Н.Забіли, «Мамо, іде вже зима» Лесі Українки. К.Перелісна «Осінні танці».
Мета: сприяти усвідомленому прочитанню зазначених творів; розкрити красу вчинку дітей із вірша «Журавлик» Н.Забіли та мотив любові до рідної землі, бажання долати труднощі, уміння розуміти стан природи за поетичним твором Лесі Українки «Мамо, іде вже зима»; закріпити знання дітей про діалог, розвивати естетичні почуття, образне мислення та мовлення школярів, збагачувати інтелект, виховувати екологічну свідомість учнів.
Обладнання: портрети Н.Забіли, Лесі Українки , малюнки горобця, журавля та інших птахів, осінні й зимові пейзажі, репродукції картин: І.Левітан «Золота осінь», І.Шишкін «Зима», грамзапис музики Ф. Ліста «Шум лісу».
Перебіг уроку
І. Перевірка домашнього завдання / оповідання О.Буценя «Наше відкриття».
● переказ оповідання за планом.
1. Нетерпляче бажання героїв зробити відкриття.
2. У ліс по горіхи.
3. Балакучий мурашник.
4. Якою мовою там розмовляють?
5. Мурашки теж «досліджують» героїв.
6. Невже дощ?
7. Хлопчики роблять «відкриття».
8. І від вожатої дісталося, і вночі шкіра свербіла…
- Знайдіть гумористичні епізоди в оповіданні, почитайте їх так, щоб викликати сміх в однокласників.
- Висловіть своє ставлення до героїв: чи подобаються, чим саме.
Підсумок Звичайно, хлопчик-оповідач і його друг Максимко не можуть не подобатися дітям. Допитливі, кмітливі та енергійні, вони роблять своє наївне відкриття , бо уважні до природи. Всі читачі проймаються симпатією до них, адже людяність – основна риса характеру героїв. Хлопчики обережно струшують мурашок, щоб не відібрати життя в жодної з них, заради науки терплять укуси комах. Їхня мова – дотепна, з гумором. Відчувається, що герої дружні, вони поважають, люблять і розуміють один одного. Такими й мають бути не тільки дослідники, а й кожен із нас – Людиною серед природи.
ІІ. Цілевизначення та планування
« Людина серед природи» - так звучить тема нашого уроку, на якому ми продовжимо «Цікаву книгу Природи» : познайомимося з дітьми, які врятували пораненого журавлика, прочитаємо цікаву розмову матері й дитини, яку турбує доля птахів узимку. Про розповіли в поетичних творах
Н.Забіла «Журавлик» та Леся Українка «Мамо, іде вже зима». Працюючи над цими творами, ми розкриємо свої душі для краси і добра, розумом же осягнемо величність і рідного краю, і наших людяних вчинків.
ІІІ. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
3.1. Робота над твором «Журавлик» Н.Забіли.
● Демонстрація портрета поетеси.
- Улюблена авторка дітей, така близька і рідна кожному із вас сьогодні знову завітала до нас на урок зі своїм віршем «Журавлик». Що вам відомо про неї?
● Розповідь про Н.Забілу. / «Початкова школа» 3’ 2003, ст. 49-53./
● Виразне читання поезії вчителем.
- Коли діти попрощалися з птахом?
● Перевірка первинного сприйняття тексту учнями.
- Де знайшли діти журавлика?
- Як він дивився на них? Чому?
- Що прочитали в його погляді діти?
● Вправляння у читанні маловживаних слів: тхне, кумедну, приручений, забавках, потяглися.
● Добір до слів тлумачень:
Тхне – тут: пахне теплом, кумедну – смішну, забавну, приручений – став ручний, свійський, забавки – ігри, розваги, потяглися – витяглися в ключ для вильоту.
● Повторне читання вірша дітьми, вправляння у виразному читанні поезії.
1. Поділіть вірш на частини з чотирьох рядків
2. Знайдіть найважливіші слова у кожному рядку, які слід наголосити під час читання.
3. Прочитайте текст вірша, дотримуючись логічних наголосів.
3.2. Осмислення поезії «Журавлик».
● Бесіда.
- Знайдіть на дошці серед малюнків птахів журавлика.
- Як його описала у вірші поетеса?
- Які в нього ноги, крила, голівка. Зіставте написане й намальоване.
- Як характеризує дітей вислів «що ж тут бідній пташці мучитись» ?
- Як поводилися діти із прирученим журавликом? Прочитайте.
- Чи добре було птахові з дітьми? Чому він їх покинув?
● Аудіювання тексту.
- Доберіть правильні слова-дії до слів-назв: осінь- …, хмари- …, журавлі - …, журавлик - …, / попливли, ізнявся й полетів, вдарила, потяглися/
- Відшукайте місце в творі , де з цих слів постає картина осені. Прочитайте її.
- Як попрощалися діти із журавликом?
- Які побажання птахові ви б додали?
- Чи можна сказати, що вчинки дітей правильні і що такою й повинна бути людина серед природи?
● Розгадування кросворду.
- Закінчіть це речення, розв’язавши кросворд. Людина повинна творити…
к |
у |
м |
е |
д |
н |
о |
ю |
||||||
б |
о |
л |
о |
т |
і |
||||||||
Єє з
|
а |
б |
а |
в |
к |
а |
х |
||||||
к |
р |
и |
л |
о |
|||||||||
в в |
е |
с |
н |
о |
ю |
|
|||||||
Підсумок учителя.
Отже, людина має творити добро, перебуваючи серед природи. Всі свої вчинки зважувати на терезах добра.
4.1.Робота над віршем Лесі Українки «Мамо, іде зима…»
● Вступне слово про автора, розгляд портрета Лесі Українки.
● Створення емоційно-позитивного настрою. Слухання музичного твору Ф. Ліста «Шум лісу».
● Виразне читання поезії вчителем.
● Перевірка первинного сприйняття змісту твору.
- Про запитує син у матері?
- Що його вразило в поведінці сивої пташки?
- Що нового дізнався син із відповідей мами?
● Повторне кількаразове читання вірша дітьми.
● Смисловий та структурний аналіз твору.
1. Прочитайте в чіткій послідовності всі запитання сина, а відповідь мами перекажіть близько до тексту.
2. Відновіть логічну структуру вірша: встановіть послідовність запитань сина, для цього у віконечку виставте цифри 1,2,3,4.
Мамо, ті сиві пташки сміливі, певно, ще й дуже…
Мамо, чи кожна пташина в вирій на зиму літає?...
Нащо ж співає? Чудна!
Чом же вона не втіка? Нащо морозу чека?
● Застосування знань учнів.
1. Відшукайте пташку, про яку йдеться у вірші на малюнку серед інших птахів.
2. Доведіть, що горобчикові важко зимувати, підтвердіть це текстом.
3. Поміркйте, чому він не вдлітає, не покидає рідної землі?
4. Яка роль пісні у нашому житті?
5. Як слід поводитися у скрутні хвилини? Що допомагає пташці, що розважає її серденько?
V.Підсумок уроку
● Літературознавча хвилинка
1. Який твір, що вивчався на уроці, побудований на озмові героїв?
2. Як називається такий вірш?
3. То що таке вірш-діалог?
● Літературна гра «З якого твору ці вислови?»
/ Учні поділяються на дві команди. Перша збирає словник до вірша «Журавлик», друга до вірша «Мамо, іде вже зима…» Учитель називає сполучення слів, команди піднімають руки, якщо вислів з їхнього твору. /
Пташина сивенька, осінь вдарила, кумедну птичку, бідній пташці, зими навісної, пташка малесенька, водиці краплинку, зостався приручений, теплих сонячних земель.
Домашнє завдання диференційоване.