Урок літературного читання.3 клас. Поодцвітали мальви сніжно-білі, і журавлі полинули у вирій. Вірші українських поетів про природу.

Про матеріал

Мета уроку: сприяти усвідомленому сприйманню прочитаних творів,уміння розуміти стан природи за поетичними творами, розвивати естетичні почуття, образне мислення та мовлення,виховувати екологічну свідомість учнів.

Перегляд файлу

 

 

 

 

журавель2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                    3 клас

Урок читання

 

Тема:  Людина серед природи. Вірші українських поетів: «Журавлик»      Н.Забіли, «Мамо, іде вже зима» Лесі Українки. К.Перелісна «Осінні танці».

Мета: сприяти усвідомленому прочитанню зазначених творів; розкрити красу вчинку дітей із вірша «Журавлик» Н.Забіли та мотив любові до рідної землі, бажання долати труднощі, уміння розуміти стан природи за поетичним твором Лесі Українки «Мамо, іде вже зима»; закріпити знання дітей про діалог, розвивати естетичні почуття, образне мислення та мовлення школярів, збагачувати інтелект, виховувати екологічну свідомість учнів.

Обладнання: портрети Н.Забіли, Лесі Українки , малюнки горобця, журавля та інших птахів, осінні й зимові пейзажі, репродукції картин: І.Левітан «Золота осінь», І.Шишкін «Зима», грамзапис музики Ф. Ліста «Шум лісу».                           

                                   Перебіг уроку

І. Перевірка домашнього завдання / оповідання О.Буценя «Наше відкриття».

   ● переказ оповідання за планом.

1. Нетерпляче бажання героїв зробити відкриття.

2. У ліс по горіхи.

3. Балакучий мурашник.

4. Якою мовою там розмовляють?

5. Мурашки теж «досліджують» героїв.

6. Невже дощ?

7. Хлопчики роблять «відкриття».

8. І від вожатої дісталося, і вночі шкіра свербіла…

  - Знайдіть гумористичні епізоди в оповіданні, почитайте їх так, щоб викликати сміх в однокласників.

   - Висловіть своє ставлення до героїв: чи подобаються, чим саме.

Підсумок Звичайно, хлопчик-оповідач і його друг Максимко не можуть не подобатися дітям. Допитливі, кмітливі та енергійні, вони роблять своє наївне відкриття , бо уважні до природи. Всі читачі проймаються симпатією до них, адже людяність – основна риса характеру героїв. Хлопчики обережно струшують мурашок, щоб не відібрати життя в жодної з них, заради науки терплять укуси комах. Їхня мова – дотепна, з гумором. Відчувається, що герої дружні, вони поважають, люблять і розуміють один  одного. Такими й мають бути не тільки дослідники, а й кожен із нас – Людиною серед природи.

ІІ. Цілевизначення та планування

« Людина  серед природи» - так звучить тема нашого уроку, на якому ми продовжимо «Цікаву книгу Природи» : познайомимося з дітьми, які врятували пораненого журавлика, прочитаємо цікаву розмову матері й дитини, яку турбує доля птахів узимку. Про розповіли в поетичних творах

Н.Забіла «Журавлик» та  Леся Українка «Мамо, іде вже зима». Працюючи над цими творами, ми розкриємо свої душі для краси і добра, розумом же осягнемо величність і рідного краю, і наших людяних вчинків.

    ІІІ. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

           3.1. Робота над твором «Журавлик» Н.Забіли.

                ● Демонстрація портрета поетеси.

- Улюблена авторка дітей, така близька і рідна кожному із вас сьогодні знову завітала до нас на урок зі своїм віршем «Журавлик». Що вам відомо про неї?

                Розповідь про Н.Забілу. / «Початкова школа» 3 2003, ст. 49-53./

                Виразне читання поезії вчителем.

   - Коли діти попрощалися з птахом?

                Перевірка первинного сприйняття тексту учнями.

  - Де знайшли діти  журавлика?

  - Як він дивився на них? Чому?

  - Що прочитали в його погляді діти?

                 Вправляння у читанні маловживаних слів: тхне, кумедну, приручений, забавках, потяглися.

                 Добір до слів тлумачень:

Тхне – тут: пахне теплом, кумедну – смішну, забавну, приручений – став ручний, свійський, забавки – ігри, розваги, потяглися – витяглися в ключ для вильоту.

                 ● Повторне читання вірша дітьми, вправляння у виразному читанні поезії.

1. Поділіть вірш на частини з чотирьох рядків

2. Знайдіть найважливіші слова у кожному рядку, які слід наголосити під час читання.

3. Прочитайте текст вірша, дотримуючись логічних наголосів.

           3.2. Осмислення поезії «Журавлик».

                Бесіда.

- Знайдіть на дошці серед малюнків птахів журавлика.

- Як його описала у вірші поетеса?

- Які в нього ноги, крила, голівка. Зіставте написане й намальоване.

- Як характеризує дітей вислів «що ж тут бідній пташці мучитись» ?

- Як поводилися діти із прирученим журавликом? Прочитайте.

- Чи добре було птахові з дітьми? Чому він їх покинув?

               Аудіювання тексту.

- Доберіть правильні слова-дії до слів-назв: осінь- …, хмари- …, журавлі - …, журавлик - …, / попливли, ізнявся й полетів, вдарила, потяглися/

- Відшукайте місце в творі , де з цих слів постає картина осені. Прочитайте її.

- Як попрощалися діти із журавликом?

- Які побажання птахові ви б додали?

- Чи можна сказати, що вчинки дітей  правильні і що такою й повинна бути людина серед природи?

                Розгадування кросворду.

- Закінчіть це речення, розв’язавши кросворд. Людина повинна творити…

 

  1. Пташка здалася дітям…
  2. Діти знайшли птаха на …
  3. Журавлик був із дітьми на…
  4. У птаха було поранено …
  5. Крилатий журавель повернеться до дітей…

 

к

 

у

 

м

 

е

 

д

 

н

 

о

 

ю

 

б

 

о

 

л

 

о

 

т

 

і

Єє

з  

 

 

а

 

б

 

а

 

в

 

к

 

а

 

х

 

к

 

р

 

и

 

л

 

о

 

в в

 

е

 

с

 

н

 

о

 

ю

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підсумок учителя.

 Отже, людина має творити добро, перебуваючи серед природи. Всі свої вчинки зважувати на терезах добра.

  • Попрощалися восени зі своїм журавликом діти – герої вірша Н.Забіли. Надходить зима. Цікаво, чи всі птахи відлітають у вирій? Які з них не покидають рідний край?  Як їм живеться взимку? Це хвилює і маленького героя вірша Лесі Українки «Мамо, іде вже зима…», над яким ми теж сьогодні будемо працювати.

     4.1.Робота над віршем Лесі Українки «Мамо, іде зима…»

            Вступне слово про автора, розгляд портрета Лесі Українки.

            Створення емоційно-позитивного настрою.  Слухання музичного твору Ф. Ліста «Шум лісу».

            Виразне читання поезії вчителем.

            Перевірка первинного сприйняття змісту твору.

 - Про запитує син у матері?

- Що його вразило в поведінці сивої пташки?

- Що нового дізнався син із відповідей мами?

           ● Повторне кількаразове читання вірша дітьми.

           ● Смисловий та структурний аналіз твору.

1. Прочитайте в чіткій послідовності всі запитання сина, а відповідь мами перекажіть близько до тексту.

2. Відновіть логічну структуру вірша: встановіть послідовність запитань сина, для цього у віконечку виставте цифри 1,2,3,4.

 

            Мамо, ті сиві пташки сміливі, певно, ще й дуже…

 

             Мамо, чи кожна пташина в вирій на зиму літає?...

 

             Нащо ж співає? Чудна!

 

              Чом же вона не втіка? Нащо морозу чека?

             ● Застосування знань учнів.

1. Відшукайте пташку, про яку йдеться у вірші на малюнку серед інших птахів.

2. Доведіть, що горобчикові важко зимувати, підтвердіть це текстом.

3. Поміркйте, чому він не вдлітає, не покидає рідної землі?

4. Яка роль пісні у нашому житті?

5. Як слід поводитися у скрутні хвилини? Що допомагає пташці, що розважає її серденько?

V.Підсумок  уроку

      Літературознавча хвилинка

1. Який твір, що вивчався на уроці, побудований на озмові героїв?

2. Як називається такий вірш?

3. То що таке вірш-діалог?

      Літературна гра «З якого твору ці вислови?»

/ Учні поділяються на дві команди. Перша збирає словник до вірша «Журавлик», друга  до вірша «Мамо, іде вже зима…» Учитель називає сполучення слів, команди піднімають руки, якщо вислів з їхнього твору. /

Пташина сивенька, осінь вдарила, кумедну птичку, бідній пташці, зими навісної, пташка малесенька, водиці краплинку, зостався приручений, теплих сонячних земель.

     Домашнє завдання диференційоване.

  1. Навчитися виразно читати вірші, частинки, які сподобалися найбільше, вивчити напамять .
  2. Скласти усно розповідь «Що я довідався про життя птахів із вивчених віршів?».
  3. Дібрати прислів’я про птахів.

 

 

docx
Додано
25 липня 2018
Переглядів
1465
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку