Мета уроку: розвивати в учнів допитливість, інтерес до навколишнього світу, вчити правильно декламувати поетичні твори, порівнювати вірші, виховувати любов до рідного краю.
3 клас
Урок читання
Тема: Вступ до теми «Цікава книга Природи». С. Сухомлинський «Скільки барв кругом розлито». К.Перелісна «Золота осінь».
Мета: на основ художньої поезії закріпити знання дітей про початок осені, вчити їх спостерігати за змінами у природі, розвивати в учнів допитливість, інтерес до навколишнього світу, вчити правильно і виразно читати вірші, порівнювати художні твори, збагачувати словниковий запас, виховувати любов до природи, до рідного краю.
Обладнання: фотоілюстрації, фарби, пензлі, білий аркуш паперу, різнокольорові листочки, репродукція картини І.Остроухова «Золота осінь», грамзапис музичного твору П.І. Чайковського «Пори року».
Перебіг уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
● забезпечення емоційної готовності
- Сьогодні на уроці нас чекає різноманітна й дуже цікава робота, тому ви маєте бути дуже уважними та активними.
Повсюди диво і краса- дивись і пізнавай:
І дивовижний світ для себе відкривай.
Прекрасна наша Земля! Тішать око золотисті ниви, зелені гаї, голубі ріки й озера. Природа для нас – це джерело життя , мудрості й краси. Вона постійно змінюється, вражає нас своїм розмаїттям і багатством. Неймовірно цікавий, захоплюючий світ природи завжди надихай людей глибше пізнавати його. Художники передають красу природи, малюючи картини фарбами. Композитори цю красу не лише бачать, але і чують, створюючи музику. А як описують красу рідної природи письменники . Вони розповідають про це так, що їхні спостереження, думки й почуття стають для нас цікавими відкриттями, пробуджують уяву, спонукають до роздумів.
ІІ. Цілевизначення та планування
Сьогоднішній урок познайомить вас із творами нової теми « Цікава книга Природи». Разом з авторами віршів Скільки барв кругом розлито» та «Золота осінь» ми вирушимо у світ прекрасного, у світ природи, навчимося виразно читати вірші, порівнювати їх, створювати образи, уявляти.
ІІІ. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
● Читання вірша учителем.
- Послухайте уважно вірш і скажіть, яку осінь описано в ньому?
● Лексична робота. Зясування значення слів.
/На аркуші паперу записано тлумачення слів/
Пурпур – темно-червоний або яскраво-червоний колір.
Охра – жовтого кольору.
Просинь – домішка синього.
●Виразне читання вірша учителем.
- Як змальовано осінь?
● Самостійне читання вірша за строфами.
- В якому темпі треба читати першу строфу вірша? Чому?
- А другу? Третю? З якою силою голосу?
- Які слова у вірші вказують на темп читання?
● Добір до слів-назв слів-ознак.
Листочки - …, килим -… , віти - …, небо -…, осінь - … / буро-золотаві, кольористий, напівголі, синє, чисте, золотая/
● Вибіркове читання.
- Доведіть словами вірша, що автор описала жовтень?
- Зачитайте, що це за килим кольористий?
- Прочитайте, що з описаного у вірші можна побачити, що почути, а що відчути?
3.7. Порівняння вивчених віршів.
- Порівняйте вірші, що в них спільного?
- Прочитайте рядки з віршів, які схожі за змістом?
- А чим вірші відрізняються?
ІV. Застосування знань учнів.
● Словесне малювання.
- Які три малюнки можна намалювати до вірша?
V. Підсумок уроку.
● Літературознавча хвилинка.
- В якому вірші зустрічаються назви кольорів: охра, пурпур, просинь. Назви його автора.
- Як називаються вірші, в яких описуються пори року та картини рідної природи?
Рефлексія
Домашнє завдання / диференційоване/