Урок літературного читання.3 клас. Світанки таланту. О.Іваненко "Тарас у наймах"

Про матеріал

Мета уроку: сприяти усвідомленому сприйняттю учнями основної теми твору - пристрасному бажанні малого Тараса здобути знання, навчитися малювати; розвивати логічне мислення; виховувати гордість за духовну спадщину українського народу.

Перегляд файлу

                        

 

 

 

 

D:\Картінки\Небо\Eduard_Galagan_3.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 клас

Урок читання

 

                                                              Тема: О.Іваненко «Тарас у наймах».

 

Мета: продовжити знайомити дітей з відомостями про дитинство великого українського поета Т.Г.Шевченка, сприяти усвідомленому сприйняттю учнями основної теми твору – пристрасному бажанні малого Тараса здобути знання, навчитися малювати; допомогти побачити за вчинками наполегливий характер хлопчика, його уміння долати труднощі; удосконалювати навички зв’язного детального переказування змісту твору, розвивати логічне мислення; збагачувати словниковий запас учнів з теми; виховувати гордість за духовну спадщину українського народу, інтерес до знань, бажання здобувати їх з літератури (О.Іваненко «Тарасові шляхи»)

Обладнання: портрети Т.Шевченка, О.Іваненко, книжки про дитячі та юнацькі роки Т.Шевченка (О.Іваненко «Тарасові шляхи», С.Васильченко «У бурянах», Д.Красицький «Тарасові світанки»), ілюстрації, дитячі малюнки.

                                     Перебіг уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

   ● забезпечення емоційної готовності

Девіз нашого уроку: Не просто слухати, а чути, не просто дивитися, а бачити, не просто відповідати, а міркувати, дружно працювати.

ІІ. Цілевизначення та планування

  • Ми продовжуємо сьогодні вивчення розділу. А як він називається? Підкажіть! Пригадайте, яким твором починається цей розділ?/ А.Лотоцький «Малий Тарас чумакує»/

Важко відшукати більшу відповідність значення імені Тарас і характеру людини, яка носила імя Тарас Шевченко. Імя Тарас прийшло до нас із грецької мови, в якій «тарактіос» означає непокірний, бунтівник. ●

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок

перевірка засвоєння змісту оповідання А.Лотоцького « Малий Тарас чумакує»

Визначити істині чи хибні ці твердження . Чому?

а) Дуже раділи в Шевченковій хаті чудовому літу 1924 року /- /

б)Дід з батьком вирішили, що поїздка для Тараса буде найбільшою радістю /+/

в)Тарас жадібно приглядався до світу, відкривав його, бо був допитливим /

г) В уяві малий Тарас бачив, як степом колись їхали чумаки /-/

д)Уявлялося хлопчикові в степу минуле таким, яким розповідав про те дід

усь.

●Вибіркове читання та переказ оповідання

- Прочитайте частину тексту, у якій розповідається про те, як жилося дітям з мачухою.

- Розкажіть, як хлопчик сприйняв новину, що батько візьме його в дорогу.

- Прочитайте опис степу.

-Розкажіть, що уявляв Тарас, почувши від батька , що вони проїжджають козацькою вольницею.

Вчитель Опрацьоване нами оповідання допомогло дізнатися, який характер

мав малий Тарас.

● складання асоціативного куща

 

              талановитий

                                                         допитливий

                                                                                                мрійник

                   кмітливий

                                           Малий Тарас

 

                                                                                                 спостережливий

розумний

                                                непосидючий

 

ІV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

Вчитель      Багато письменників зверталися до життя та творчості митця і зараз розповідають про його долю. Знаємо, що нелегко жилося хлопчикові з мачухою. Пізн

іше про це Тарас напише: « Хто бачив хоч здалеку мачуху і зведенят, той бачив пекло в

його найогиднішому торжестві… Не пароходило й години без сліз і бійки між нами, діть

ми, і не проходило й години без сварки і бійки між батьком і мачухою. Рідна хата зроби

лася пеклом…» моторному і жвавому Тарасові діставалося найбільше. Та ще поки жив

батько, то якось терпів хлопчик муку, але коли йому виповнилося 11 років, раптово, простудившись у дорозі, помер батько. Тарас залишився круглим сиротою – беззахис

ним і недоглянутим. Дуже  рано у нього  виявилися здібності до малювання. Крейдою

чи вуглинкою змальовував усе, що бачив. Голодний, напівроздягнений сирота тікає

від злої мачухи. Прагнучи здобути освіту, стає наймитом дяка у школі. Пізніше шукає

 в сусідніх селах учителя малювання. Тринадцятирічним пасе ягнята. Коли ж врешті

знайшов учителя, з’ясувалося, що він кріпацька душа і повинен служити панові. Тарас

став козачком пана Енгельгардта.

  Один із кращих творів про життя Тараса створила Оксана Іваненко.

    Це великий твір про Тарасову долю, письменниця назвала його «Тарасові шляхи».

 /показ книги/ Уривок із цього твору ми вивчатимемо на уроці. Називається він «Тарас у наймах».

  • Чи підказує вам назва, про що розповідається у творі?

Так,  із нього постане перед нами поневіряння хлопчика у наймах, його пристрасне бажання знайти учителя. А чи збулася мрія талановитого хлопчика дізнаємося, коли прочитаємо текст.

     4.1. Словникова робота

Наймит -  робітник, що працює за наймом у приватного власника, батрак.

На дуду грець – той, хто грає на дудку.

Аркушик – шматок якого-небудь паперу.

Дяк – служитель церкви, що допомагає священику.

Ляпас – удар по щоці або шиї долонею.

Козачок – хлопчик 12-15 років, який виконував дрібні доручення пана.

Це б то – тобто, отже, таким чином.

      4.2. Виразне читання  тексту учителем

Завдання  - Що відповів Тарасові третій дяк на прохання хлопчика навчити

 його малювати?

4.3. Перевірка первинного сприйняття тексту.

- Куди пішов Тарас після смерті батька?

- У скількох дяків побував хлопчик? Чи вчили вони його?

- Куди пішоа Тарас просити дозволу учитися?

4.4.Повторне самостійне читання учнями.

- Прочитайте оповідання мовчки, вдумливо, позначте олівцем незрозумілі слова.

4.5.Осмислення прочитаного.

- Як просився Тарас в науку до учителя-дяка? Чого йому хотілося понад усе? Прочитайте.

-Чому ж утік він від свого учителя? Куди подався? Розкажіть.

-Як жилося в нового учителя? Чи навчив він його малювати?

-Чому третій дяк сказав, що з нього нічого не вийде? Чи зневірився Тарас у пошуках учителя?

- З якою умовою погодився взяти Тараса в учні четвертий учитель? Чому?

4.6. Гра «Дочитай речення до кінця»

«Дуже Тарас…», «Та більше він…», «Завжди…», «Повернувся…», Весь час…», «Дуже хороший…», «Та коли прийшов…».

4.7. Побудова логічного ланцюжка розвитку подій

- Тарас просився до першого учителя-дяка, тому що…

- Дяк дуже зрадів, тому що…

-Утік Тарас від свого першого учителя, тому що…

-Пішов він до другого дяка, тому що…

- Не погодився взяти Тараса в учні третій дяк, теж маляр, тому що…

- Пішов хлопчик до панського правителя, тому що..

Висновок.  Так цей логічний ланцюжок розвитку подій показав нам, що Тарас дуже хотів знайти учителя, щоб навчитися малювати.

4.8.Визначення рис характеру.

 - Якщо хлопчик так хотів навчитися малювати, так настирно шукав

учителя, то виявив при цьому… (наполегливість, віру у свої сили)

    - Відшукайте в тексті, чим займався хлопчик після марних спроб знайти

 собі учителя. Прочитайте.

        Отже, він гарно малював і співав. (Був талановитий)

                      

                    

4.9.Переказ тексту за цитатним планом.

1. «Дозвольте жити в школі й вчитися».

2. «Втік від нього Тарас».

3. «Новий учитель наказав Тарасу носити воду».

4. «Нічого з тебе не вийде».

5. «Малює і співає сумні пісні».

6. «Залишив хлопця упана козачком».

V. Підсумок уроку.

- Про що твір Оксани Іваненко «Тарас у наймах»?

- Чого навчає нас ця розповідь?

- Чи виявляєте ви наполегливість у навчанні?

Ш-швидкий;

Е-енергійний;

В-великий, вільний, видатний, винахідливий;

Ч-чемний, чесний, чуйний;

Е-ерудований;

Н-наполегливий, невмирущий;

К-кобзар;

О-обдарований,особливий, окрилений.

Поміркуйте, для чого ви ходите до школи:

а)бо батьки посилають;

б)бо там багато друзів;

в)бо батьки хвалять за гарні оцінки;

г)бо хочеш багато знати, стати освіченою людиною;

д)щоб зустрітися з улюбленим учителем.

Домашнє завдання. Виразно читати і близько до тексту переказувати оповідання. Намалювати ілюстрації до твору (за бажанням)

 

E:\фото\10002.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 липня 2018
Переглядів
3157
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку