Урок українського читання у третьому класі
Розділ « Літературні казки»
Урок : «Раз добром налите серце ввік не охолоне»
Тема: Т. Коломієць «Кажу, кажу казку...»
А. Дімаров « Для чого людині серце?»
Мета :
Обладнання: підручник Савченко О. Я. Читанка.3 кл.-Освіта, 2003
Зміст уроку:
I. Організаційний момент
Любі діти, у наш клас
Завітали люди щирі
Привітайте в добрий час
Гостей усмішкою й миром.
Ми вам раді, люди добрі
І вітаєм щиро Вас
І запрошуєм ласкаво
На урок у 3-ій клас.
3. Подивись у чарівне віконце і спробуй назвати девіз уроку
добре того
в т
ч о
и г
т о
и в
х с
о е
ч
е
знати
«Добре того вчити, хто хоче все знати»
II. Перевірка домашнього завдання
Пригадаємо, що читали на минулому уроці.
в'яприслі |
казкипри |
це усна |
мовкискоро |
кигадза |
народна творчість |
(це короткі влучні, образні вислови, що містять римоване слово)
III. Повідомлення теми та мети уроку
- За 30 секунд учні повинні прочитати надрукований на картках уривок тексту.
Робота з карткою №2
У густому – прегустому лісі, де майже ніколи не появлялися люди, жило поміж корінням дерев плем'я дерев'яних чоловічків. Весь свій вік – а жили вони довго – чоловічки оті нічого не робили, бо їм не треба було ні їсти, ні пити, ані зодягатись.
Сьогодні я запрошую у подорож до чарівної країни к а з о к.
Учень:
Казок країна чарівна,
У гості нас чека вона,
Отож, часу не гайте,
У подорож рушайте.
Учитель:
Казкова скарбниця нашого народу невичерпна мов криниця. Скільки казок породила українська земля! Та яких! Їх так багато, як зірок на небі. І кожна казка по своєму гарна!
IV. Актуалізація знань. Повторення.
Гусяча пір'їна («Кривенька качечка»)
Булава
V. Підготовка до читання казки
Сьогодні ми познайомимось з новим жанром літературної творчості – авторською казкою А.Дімарова «Для чого людині серце»
Казки, як правило, розповідаються, а не читаються. Такі казки є народними. Одні розповідали, а інші, такі як І. Франко, О. Пушкін, Ш. Перро записували ці казки, щось доповнювали, змінювали. Так ми отримали авторські літературні казки.
|
Народна |
|
Авторська |
1 |
Автор - народ |
1 |
Творець конкретна особа |
2 |
Існує в усній формі |
2 |
Існує в письмовій формі |
3 |
Текст має варіанти |
3 |
Варіантів не має |
4 |
Передається від оповідача оповідачеві |
4 |
Створюється письменником |
сьогоднімибудемочитатичарівніказки
VI. Опрацювання казки А. Дімарова «Для чого людині серце?»
- Прочитати назву.
- На що схожий заголовок? (на запитання)
- Спробуй пояснити: для чого людині серце?
- Доведи, що це літературна казка. (є автор)
2. Робота за малюнком у підручнику.
- Кого бачите на малюнку? (дівчинку)
- Хто біля неї?
- Зверніть увагу на обличчя чоловічків (здивовані, розсіяні).
- Ви хочете дізнатись, чому плаче дівчинка?
3. Словникова робота.
- Читання колонок слів.
Картка №3
найлютіший |
назбиралося |
крижане |
ненавидіти |
вагаючись |
жевріючі |
переборола |
одноплемінників |
дошкулити
|
1 частина («буксиром») – «Плем'я дерев'яних чоловічків»
Від слів «У густому….» до слів «…злість або співчуття»
2 частина (окремі учні) – «Незвичайна гостя»
Від слів «Тож зрозуміло…» до слів «…приставав тим часом до неї чоловічок».
Робота з карткою №4. Тестова перевірка.
а) до лісу; б) до річки; в) у поле
2. З ким зустрілась дівчинка у лісі?
а) з космонавтами;
б) з дерев’яними чоловічками;
в) з олов’яними солдатиками
3. Що вперше в житті бачили чоловічки?
а) людину; б) небо; в) сльози
Перевірка: 1. А; 2. Б; 3. В.
Гра «Мікрофон»
3 частина (читає вчитель, учні слідкують) - «Лікар, що міняє серце».
Від слів «Я не можу віддати…» до слів «…незвичайне прохання дерев'яного чоловічка».
4 частина («ланцюжком») – «Нелегкий вибір»
Від слів «Серце…?» до слів «…колись належало добрій людині».
5 частина («небо, земля») – «Життя чоловічка з серцем».
Від слів «Дивно й незвично…» до слів «…коли б не стався один випадок».
6 частина (дочитай самостійно у темпі скоромовки) – «Полум'яне серце зігріває хлопчика».
Від слів «Це було взимку…» до кінця.
«Але й цього вам не дано зрозуміти»
- Чи зрозумів хлопчик, кому він завдячує власним життям?
VII. Визначення основної думки казки
Мовно – логічне завдання. Робота з карткою №5.
На картці – план казки. Прочитайте і подумайте, чи все тут правильно?
Попрацюй в парах. Біля кожного пункту плану поставте його правильний порядковий номер.
VIII. Рефлексійно – оцінювальний етап. Підсумок уроку.
Робота з малюнками. (вирази облич)
Ці картки прикріплюються під виразом обличчя.
Учитель: Кожен урок – це частина великого шляху до знань. Щоразу ви берете щось для розумового розвитку; для душі. Сьогодні мені хотілося б, щоб ви взяли для себе найкрасивіше слово: слово, яке буде жити у ваших голівках, у вашому серці. (допомога, співчуття, чесність, чуйність, доброзичливість).
IX. Кінець уроку. Домашнє завдання.
1.Рівень : Обов'язковий мінімум
Прочитати оповідання
2.Рівень:Тренувальний
Скласти план, навчитись читати діалог дівчинки і чоловічка. Підготувати переказ тієї частини, яка найбільше схвилювала вас.
3.Рівень:Творче завдання
Скласти розповідь – міркування на тему «Для чого людині серце».
Молодці діти! Я була впевнена у ваших здібностях і не помилилася. Кожна прочитана книга – це друг, що веде у дивовижний світ. А читаючи їх, ми стаємо добрішими і мудрішими.