Тема уроку: Бережімо своїх матусь
Матеріал до уроку: В. Сухомлинський «Образливе слово», «А серце тобі нічого не показало?», А. Костецький «Домашній твір», І. Гнатюк «Мати».
Мета уроку: сформувати в учнів чуйне ставлення до матері – берегині роду, вчити учнів аналізувати свої вчинки, перейнятися співчуттям до вразливого материнського серця, стимулювати активність учнів, їхню увагу, дати змогу більше міркувати вголос і слухати товаришів; удосконалювати навички виразного читання, формувати вміння спостерігати за вживанням образних слів і виразів; розвивати зв’язне мовлення; виховувати почуття любові і поваги до рідних матерів.
Обладнання: Фотомонтаж «Моя мама – найкраща», звернення В.О.Сухомлинського до дітей: «Мати дала тобі життя, відкрила перед тобою світ, вложила в твої вуста рідне слово. Вона піклується про твоє здоров’я, бажає бачити тебе щасливим, чесним, мужнім. Бережи матір, оберігай її здоров’я, дорожи її надіями. Будь таким, щоб Мати пишалася тобою».
Зміст уроку
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Отже, ми продовжимо роботу над темою «Бережімо своїх матусь». Це буде урок-роздум.
Ми з вами переглянемо сторінки власного життя, щоб поговорити про найдорожчу, найближчу людину, людину, перед якою ми завжди в не сплачуваному боргу. Це мама. Під час опрацювання нового матеріалу треба бути дуже уважним, щоб зрозуміти суть материнського серця, проаналізувати свої вчинки і зробити відповідні висновки.
ІV. Новий матеріал.
Мама… Закрийте очі і прислухайтесь. І ви почуєте мамин голос. Він живе у вас – такий знайомий, рідний. Його не сплутаєш ні з яким іншим. А ось вона підходить до вас і … Що ж вона робить?
Матерів мільйони і кожна несе в собі любов. Якщо у вас запитати про вашу маму, то можна почути, мабуть, одну і ту ж відповідь: «Найкраща мама – моя».
Погляньте на фотографії свої матусь.
Що ви бачите і відчуваєте в цю хвилину?
На вас дивляться прекрасні материнські очі. Ті очі, які зорять за вами з самого ранку до пізньої ночі.
І я з впевненістю можу сказати, що на сьогоднішньому уроці ви будете відчувати погляд любові і добра, який буде надихати вас на творчість.
Завдання хвилинки чуйності.
Діти, а чи є у вас мрія? Так, у кожної людини є власні мрії і бажання. А про що, на вашу думку, мріють ваші мами? Ось послухайте розповідь про те, як матуся мріяла про … А про що, здогадайтесь самі.
Оповідання «Дві доньки»
Образливе слово.
Прочитайте оповідання, в якому хлопчик образив маму словом.
Прочитайте текст про себе. (Словникова робота – совість)
Читання в особах.
Визначення головної думки.
І коли згрубіла ваша мова,
Їй здобудьте ласку від грудей,
Бережіть її від злого слова,
Бо найглибші рани від дітей.
Мати піде, в серці лишить рану –
Всохне корінь їй і верховіть.
Заклинаю, бережіте маму!
Діти світу, матір бережіть!
А серце тобі нічого не наказало?
- А зараз почитайте самостійно текст і скажіть, чим образив Андрійко свою маму?
Читання вголос.
Словникова робота – занедужав, стривожився, незворушний.
Уявіть, що ви приходите додому, а мама сумна, у неї поганий настрій. Які слова дібрали б, щоб утішити, полегшити, допомогти?
Визначення головної думки.
Фізкультхвилинка.
Діти, подивіться уважно на своїх матусь. Чи дивляться вони лагідно, чи суворо, а очі її все одно випромінюють тепло і ласку. Це мабуть тому, що матусине серце від сонечка брало тепло. Кажуть, коли в серце людини потрапляє сонячне світло, то воно стає щасливим, а людина – сонячною. Уявимо себе сонячними промінчиками і подаруємо усім присутнім тепло своїх сердець.
Інсценізація вірша А. Костецького «Домашній твір».
Люди здавна і завжди шанували матір і засуджували недобре. Послухайте сценку «Домашній твір».
Як бачите, любити маму непросто, коли думаєш тільки про себе.
Звернення В.О. Сухомлинського до дітей.
Я сподіваюсь, що ці слова допоможуть і вам знайти шлях до маминого серця. І ви будете завдавати мамам менше турбот. Правда, друзі?
І. Гнатюк «Мати».
Про любов до матері писали дуже багато письменників. Ось послухайте, як висловив свої найтепліші почуття до матері І. Гнатюк.
Читання про себе.
(Словникова робота – з досвітку, віч, не зімкне)
Вправляння у виразному читанні.
Визначення головної думки.
У народі кажуть: «Як під сонцем квітам, так з матір’ю дітям». Бо й справді, мати в хаті – це сонце, що дає життя родині. Якби не було б сонечка і матері – то життя припинилося.
V. Підсумок уроку.
- Якими почуттями наповнилися ваші серця?
- Які висновки зробили для себе?
- Як ви можете віддати шану своїм мамам?
Я буду сподіватись, що всі ви будете по-справжньому любити маму. Що шанування матері стане для вас нормою вашого життя, а ваші добрі вчинки принесуть радість матусям.
VІ. Домашнє завдання.
Вдома ви повинні будете написати зовсім незвичну до цього часу творчу роботу на тему: «Сповідь перед матір’ю». Що таке сповідь? Можливо по вашій вині прокотилася сльоза, а добре і ніжне серце мами засвітиться всепрощенням.
Сюрприз.
Надається шанс виступити перед своїми друзями і гостями, подарувати їм свої вітання.