Урок літературного читання 3 клас
Тема: Чого може навчити квітнева риба. Катерина Бабкіна «Мсьє Жак та квітнева риба»
Мета: формувати компетентності: ключові ( вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії, соціальна – брати на себе відповідальність за ефективне здійснення презентації роботи групи; загальнокультурна – ефективно застосовувати навички мовлення та норми мовної культури під час полілогічного спілкування; здоров’язбережувальна –адекватно оцінювати свої здібності та свій внесок у спільну роботу групи) та предметні ( формувати навички свідомого, правильного та виразного читання, вчити аналізувати прочитаний текст та робити висновки, складати характеристику дійових осіб, працювати з різними джерелами інформації); розвивати уяву, мислення, виховувати прагнення не бути байдужим, не ображати інших.
Обладнання: складові таблиці, аркуші паперу, відеозвернення Катерини Бабкіної (https://mala.storinka.org ), приказки, хрестоматія сучасної української дитячої літератури для читання в 3, 4 класах.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Любі хлопчики й дівчатка,
Чим скоріше поспішайте,
Бо дзвінок вже пролунав,
На урок нас всіх позвав.
Для уважних і старанних,
Для допитливих й завзятих
Незвичайний і чудовий
Світ читання загадковий
Всі відкриє таємниці,
Треба тільки потрудиться.
У цікавий світ книжок
Поведе нас всіх урок.
Тому всі часу не гаймо
І хутчіше почитаймо.
ІІ Контроль і корекція знань
-
Читання складової таблиці
КАЗ
|
БЕЗ
|
УВА
|
МАХ
|
МІЖ
|
ДІЗ
|
КАЗ
|
РАХ
|
ЕНЬК
|
ПРИ
|
БАЧ
|
НАЙ
|
ОЗО
|
ІВА
|
АЛЬ
|
РИБ
|
ЖУК
|
НИК
|
ЕЧК
|
ЛУГ
|
АЛЬ
|
ВОД
|
СІЛ
|
РОС
|
ОВІ
|
СИЛ
|
ПРЕ
|
САР
|
ОЧК
|
ЕТЬ
|
ПРИ
|
УТЬ
|
ВІК
|
ВЧИ
|
МИР
|
БУК
|
АМЕ
|
ЛИС
|
КУЛ
|
ПІШ
|
ЮТЬ
|
ЖИТ
|
БІЛ
|
МОК
|
ЖИВ
|
-
Прочитайте складову таблицю ( самостійно, потім – хором)
-
Виберіть і зачитайте односкладові слова.
-
Виберіть і зачитайте склади, які можуть бути префіксами ( суфіксами)
-
Читання та складання прислів’їв із розрізнених слів ( у групах)
-
того, нікому Не роби не що тобі мило. ( Не роби нікому того, що тобі не мило.)
-
не любиш не чини. Чого того й сам іншому ( Чого сам не любиш, того й іншому не чини.)
-
не бережем загубивши маєм плачем. Що ( Що маєм – не бережем, загубивши – плачем.)
-
добрим переймеш, З проживеш - добро з лихим того зійдешся й наберешся. ( З добрим проживеш – добро переймеш, з лихим зійдешся – того й наберешся.)
-
Поясніть,як ви розумієте зміст цих прислів’їв?
ІІІ Вивчення нового матеріалу
-
Оголошення теми та мети уроку
-
Сьогодні на уроці ми подовжимо працювати над темою «Оповідання», навчимося не тільки правильно, виразно читати , аналізувати текст і робити висновки, а й постараємося зрозуміти, яких правил поведінки слід дотримуватися, щоб потім не було соромно за свої вчинки. Допоможе нам у цьому сучасна українська письменниця Катерина Бабкіна та її оповідання. Давайте поближче познайомимося з нею.
-
Звіт групи біографів ( підготовлені учні)
-
Катерина Богданівна Бабкіна – українська письменниця. Вона пише і вірші, і прозові твори, п’єси, сценарії.
-
Народилася Катерина Бабкіна 22 липня 1985 року в місті Івано-Франківськ. У 2006 році закінчила Інститут журналістики Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Зараз співпрацює з багатьма українськими та зарубіжними виданнями.
-
Пише як для дорослих, так і для дітей. Письменниця створила поетичні збірки «Вогні святого Ельма» та «Гірчиця», «Знеболювальне і снодійне», збірки оповідань «Лілу після тебе», роман «Соня». Тексти Катерини Бабкіної перекладені польською, німецькою, англійською, шведською, французькою, румунською, чеською та російською мовами.
-
За сценаріями, що написала Катерина Бабкіна , знято декілька короткометражних фільмів. А в 2014 році у «Видавництві Старого Лева» вийшла перша дитяча книга письменниці «Гарбузовий рік».
-
Одна з книжок письменниці Катерини Бабкіної допомагає важкохворим дітям боротися за видужання. Як? Частина коштів з продажу йде на благодійність. Загалом Катя часто бере участь у заходах, які покликані підтримати дітей у скрутних ситуаціях. «Благодійність — це допомагати тим, хто потребує, саме в тому, чого людина потребує.». (Катерина Бабкіна)
-
А найкраще про свої твори для дітей може розповісти сама письменниця. Прослухайте її відеозвернення, з яким вона звертається до своїх читачів.
-
Стратегія «Передбачення»
-
Оповідання, над яким ми сьогодні працюємо, називається «Мсьє Жак та квітнева риба». На вашу думку, хто такий мсьє Жак, яким ви його уявляєте?
-
А що таке квітнева риба?
-
Що вона може навчити людей?
-
Чи хотіли б дізнатися, хто такий мсьє Жак, що таке квітнева риба і як вони пов’язані між собою?
-
Про що може йти мова в цьому оповіданні?
-
Словникова робота
-
Прочитайте слова, записані на картках. Ці слова зустрінуться вам у тексті, але значення слів може бути вам незнайомим. Знайдіть пояснення значення цих слів у словничку. ( Учні читають самостійно, потім – хором, знаходять і пояснюють значення слів)
мимохіть кепська оцінка
чемний прикрий
кепкувати кшталт
дотепи бешкети
кепкувати завважений
-
Стратегія «Коментоване читання»
-
Читання 1 частини ( до слів «Коли я забуваю бути до людей уважною, чемною і доброю, мені щоразу пригадується мсьє Жак.» )
-
Чи дістали ви відповіді на свої питання?
-
Чи є в цьому уривку слова, які містять повчання, бажання сказати вам, дітям, щось важливе про людські взаємовідносини? Зачитайте їх. ( Бо найгірша провина – скривдити когось, образити чиїсь добрі почуття. Або ще – просто залишитися до когось байдужим, обійти своєю увагою. )
-
Як ви розумієте ці слова?
-
Давайте запишемо ці слова на дошці. Ми будемо до них звертатися під час уроку ще не один раз, адже вони нам допоможуть краще зрозуміти не тільки зміст оповідання, а й правила поведінки між людьми.
-
Прочитайте першу частину повторно, подумайте, що буде далі, знайдіть слова та речення, що підтвердять вашу думку. ( Діти читають повторно першу частину)
-
То що буде далі? Чому ви так думаєте? Підтвердіть свою думку словами та реченнями з тексту.
-
Читання другої частини ( до слів « І неодмінно на кожному уроці ставив комусь дванадцятку.»)
-
Чи справдилися ваші передбачення? Що саме?
-
То хто ж такий мсьє Жак? Що нового ви про нього дізналися?
-
Прочитайте ще раз другу частину, виберіть речення, які характеризують цього учителя.
-
Чи хотіли б ви мати такого учителя для себе? Чому?
-
Чи сподобалася вам поведінка дітей? А що ж було не так? ( зачитати)
-
Чому, вашу думку, діти так роблять?
-
Які риси характеру мають діти?
-
Звернімося до слів, записаних на дошці. Які думки у вас виникли?
-
Чи знайшли ви пояснення, що таке «квітнева риба»?
-
Що буде далі? Доведіть свою думку.
-
Читання третьої частини ( до слів « «Штурхни мене» абощо»)
-
Що справдилося з ваших передбачень?
-
То що ж таке «квітнева риба»?
-
Чи подобається вам така традиція?
-
Прочитайте ще раз цей уривок, виберіть ті речення, які найкраще описують цю традицію.
-
Чи хотіли б ви отримати таку рибу? Чому?
-
Що, на вашу думку, буде далі?
-
Читання 4 частини ( до слів « попросив Мирослава залишити йому фломастери до завтра»)
-
Що справдилося з ваших передбачень?
-
Чи сподобалася вам поведінка дітей?
-
Що не сподобалося?
-
Які риси характеру дітей описані в цій частині? Зачитайте речення, що підтверджують вашу думку.
-
Уважно перечитайте ще раз цю частину, подумайте, що буде далі. Підтвердіть свою думку реченнями з тексту.
-
Читання 5 частини ( до слів « ми не приготували квітневої риби лише для мсьє Жака…»)
-
Що справдилося з ваших передбачень?
-
Що найбільше вас вразило, схвилювало у цій частині?
-
Які риси характеру мсьє Жака проявилися у цій частині?
-
А дітей?
-
Прочитайте ще раз цю частину, виберіть той епізод, який схвилював вас найбільше, підготуйтесь пояснити, чому.
-
То чому ж найголовнішому, на вашу думку, навчав мсьє Жак дітей?
-
Що буде далі? Доведіть свою думку.
-
Читання 6 частини ( до слів «Але мсьє Жак уже був у Парижі»)
-
Чи справдилися ваші передбачення?
-
Що змінилося у ставленні дітей до старого вчителя? Чому?
-
Прочитайте уривок, знайдіть і зачитайте, що саме написали діти мсьє Жаку. Про що свідчать ці записи?
-
Чи змінилася ваша думка про дітей? То якими ж вони були?
-
Що, на вашу думку, зроблять діти, щоб мсьє Жак відчув, що вони його люблять?
-
Що буде далі?
7 ) Читання 7 частини ( до слів «І хай опосередковано, але мсьє Жак навчив цього і нас»)
- Чи справдилися ваші передбачення?
- Чи задоволені ви кінцівкою оповідання?
- Прочитайте ще раз цей уривок, знайдіть ті речення, які схвилювали вас найбільше, підготуйтеся прочитати їх вголос і пояснити, чому саме вони вас схвилювали, які думки викликали.
- То що ж навчив дітей мсьє Жак?
- Ще раз прочитайте речення, що ми написали на дошці на початку уроку. Які думки вони викликають у вас тепер?
6. Вправа «Коло ідей»
- Попрацюйте в групах. Визначте, що автор схвалює, а що засуджує в цьому оповіданні. ( Діти обговорюють у групах, а потім презентують роботу груп)
- У чому полягає головна думка оповідання?
7. Написання твору-есе "Чого мене навчила квітнева риба»
І V Підсумок уроку
1. Зачитування есе
2. Робота з прислів’ями
- Уважно прочитайте прислів’я, з яким ви працювали на початку уроку. Яке з них, на вашу думку, найбільше підходить до нашоо оповідання? Чому?
3. Оцінювання
- Кому з учнів ви б хотіли подякувати за співпрацю?
V Домашнє завдання
1. Читати оповідання, скласти план (обов’язкова частина )
2. Зробити квітневу рибу і подарувати другу ( за бажанням )