Урок літературного читання для 3 класу на тему: "Чого може навчити квітнева риба. Катерина Бабкіна "Мсьє Жак та квітнева риба""

Про матеріал

Урок літературного читання знайомить школярів із цікавим та повчальним оповіданням сучасної дитячої письменниці Катерини Бабкіної "Мсьє Жак і квітнева риба". Завдяки застосованій на уроці стратегії критичного мислення "коментоване читання" учні мають змогу проаналізувати оповідання і розв язати певні моральні задачі.

Перегляд файлу

Урок літературного читання 3 клас

Тема: Чого може навчити квітнева риба. Катерина Бабкіна «Мсьє Жак та квітнева риба»

Мета: формувати компетентності: ключові ( вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії,  соціальна – брати на себе відповідальність за ефективне здійснення презентації роботи групи; загальнокультурна – ефективно застосовувати навички мовлення та норми мовної культури під час полілогічного спілкування; здоров’язбережувальна –адекватно оцінювати свої здібності та свій внесок у спільну роботу групи) та предметні ( формувати навички свідомого, правильного  та виразного читання, вчити аналізувати прочитаний текст та робити висновки, складати характеристику дійових осіб, працювати з різними джерелами інформації);  розвивати уяву, мислення, виховувати прагнення не бути байдужим, не ображати інших.

Обладнання: складові таблиці, аркуші паперу,  відеозвернення Катерини Бабкіної (https://mala.storinka.org ),  приказки, хрестоматія сучасної української дитячої літератури для читання в 3, 4 класах.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Любі хлопчики й дівчатка,

Чим скоріше поспішайте,

Бо дзвінок вже пролунав,

На урок нас всіх позвав.

Для уважних і старанних,

Для допитливих  й завзятих

Незвичайний і чудовий

Світ читання загадковий

Всі відкриє таємниці,

Треба тільки потрудиться.

У цікавий світ книжок

Поведе  нас всіх урок.

Тому всі часу не гаймо

І хутчіше почитаймо.

ІІ Контроль і корекція знань

  1. Читання складової таблиці

КАЗ

БЕЗ

УВА

МАХ

МІЖ

ДІЗ

КАЗ

РАХ

ЕНЬК

ПРИ

БАЧ

НАЙ

ОЗО

ІВА

АЛЬ

РИБ

ЖУК

НИК

ЕЧК

ЛУГ

АЛЬ

ВОД

СІЛ

РОС

ОВІ

СИЛ

ПРЕ

САР

ОЧК

ЕТЬ

ПРИ

УТЬ

ВІК

ВЧИ

МИР

БУК

АМЕ

ЛИС

КУЛ

ПІШ

ЮТЬ

ЖИТ

БІЛ

МОК

ЖИВ

  • Прочитайте  складову таблицю ( самостійно, потім – хором)
  • Виберіть і зачитайте односкладові слова.
  • Виберіть і зачитайте  склади, які можуть бути префіксами  ( суфіксами)
  1. Читання  та складання прислів’їв із розрізнених слів ( у групах)
  • того,  нікому Не роби не що тобі мило. ( Не роби нікому того, що тобі  не мило.)
  • не любиш не чини. Чого того й сам іншому  ( Чого сам не любиш, того й іншому не чини.)
  • не  бережем загубивши маєм плачем. Що ( Що маєм – не бережем, загубивши – плачем.)
  • добрим  переймеш,  З проживеш -  добро  з лихим того зійдешся й наберешся. ( З добрим проживеш – добро переймеш,  з лихим зійдешся – того й наберешся.)
  • Поясніть,як ви розумієте зміст цих прислів’їв?

ІІІ Вивчення нового матеріалу

  1. Оголошення теми та мети уроку
  • Сьогодні на уроці ми подовжимо працювати над темою «Оповідання»,   навчимося не тільки правильно, виразно читати ,  аналізувати текст і робити висновки, а й постараємося зрозуміти, яких правил поведінки слід дотримуватися, щоб потім не було соромно за свої вчинки. Допоможе нам у цьому сучасна  українська письменниця Катерина Бабкіна та її оповідання. Давайте поближче познайомимося з нею.
  1. Звіт групи біографів  ( підготовлені учні)
    • Катерина Богданівна Бабкіна – українська письменниця. Вона пише і вірші, і прозові твори,  п’єси, сценарії.
    • Народилася Катерина Бабкіна 22 липня 1985 року  в місті Івано-Франківськ. У 2006 році закінчила Інститут журналістики Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Зараз співпрацює з багатьма українськими та зарубіжними виданнями.
    • Пише як для дорослих, так і для дітей. Письменниця створила  поетичні збірки  «Вогні святого Ельма» та «Гірчиця», «Знеболювальне і снодійне», збірки оповідань «Лілу після тебе», роман  «Соня». Тексти Катерини Бабкіної перекладені польською, німецькою, англійською, шведською, французькою, румунською, чеською та російською мовами.  
    • За сценаріями, що написала Катерина Бабкіна , знято декілька короткометражних фільмів. А в  2014 році у «Видавництві Старого Лева» вийшла перша дитяча книга письменниці «Гарбузовий рік».
    • Одна з книжок письменниці Катерини Бабкіної допомагає важкохворим дітям боротися за видужання. Як? Частина коштів з продажу йде на благодійність. Загалом Катя часто бере участь у заходах, які покликані підтримати дітей у скрутних ситуаціях. «Благодійність — це допомагати тим, хто потребує, саме в тому, чого людина потребує.». (Катерина Бабкіна)
  • А найкраще про свої твори для дітей може розповісти сама письменниця. Прослухайте  її відеозвернення, з яким вона звертається до  своїх читачів.
  1.  Стратегія «Передбачення»
  • Оповідання, над яким ми сьогодні працюємо, називається «Мсьє Жак та квітнева риба».  На вашу думку, хто такий  мсьє Жак, яким ви його уявляєте?
  • А що таке квітнева риба?
  • Що вона може навчити людей?
  • Чи хотіли б дізнатися, хто такий мсьє Жак, що таке квітнева риба і як вони пов’язані між собою?
  • Про що може йти мова в цьому оповіданні?
    1. Словникова робота
  • Прочитайте слова, записані на картках. Ці слова зустрінуться вам у тексті, але значення слів може бути вам незнайомим. Знайдіть пояснення значення цих слів  у словничку.  ( Учні читають самостійно, потім – хором, знаходять і пояснюють значення слів)

мимохіть                       кепська оцінка

чемний                           прикрий

кепкувати                       кшталт 

дотепи                             бешкети

кепкувати                         завважений

  1. Стратегія «Коментоване читання»
  1. Читання 1 частини ( до слів «Коли я забуваю бути до людей уважною, чемною і доброю, мені щоразу пригадується мсьє Жак.» )
  • Чи дістали ви відповіді на свої питання?
  • Чи є в цьому уривку слова, які  містять повчання, бажання сказати вам, дітям, щось важливе про людські взаємовідносини? Зачитайте їх. ( Бо найгірша провина – скривдити когось, образити чиїсь добрі почуття. Або ще – просто залишитися до когось байдужим, обійти своєю увагою. )
  • Як ви розумієте ці слова?
  • Давайте запишемо ці слова на дошці. Ми будемо до них звертатися під час уроку ще не один раз, адже вони нам допоможуть краще зрозуміти не тільки зміст оповідання, а й правила поведінки між людьми.
  • Прочитайте першу частину повторно, подумайте, що буде далі, знайдіть слова та речення, що підтвердять вашу думку. ( Діти читають повторно першу частину)
  • То що буде далі? Чому ви так думаєте? Підтвердіть свою думку  словами та реченнями з тексту.
  1. Читання другої частини ( до слів « І неодмінно на кожному уроці ставив комусь дванадцятку.»)
  • Чи справдилися ваші передбачення? Що саме?
  • То хто ж такий мсьє Жак? Що нового ви про нього дізналися?
  • Прочитайте ще раз другу частину, виберіть речення, які характеризують цього учителя.
  • Чи хотіли б ви мати такого учителя для себе? Чому?
  • Чи сподобалася вам поведінка дітей? А що ж було не так? ( зачитати)
  • Чому, вашу думку, діти так роблять? 
  • Які риси характеру мають діти?
  • Звернімося  до слів, записаних на дошці. Які  думки  у вас виникли?
  • Чи знайшли ви пояснення, що таке «квітнева риба»?
  • Що буде далі? Доведіть свою думку.
  1. Читання третьої частини (  до слів « «Штурхни мене» абощо»)
  • Що справдилося з ваших передбачень?
  • То що ж  таке «квітнева риба»?
  • Чи подобається вам така традиція?
  • Прочитайте ще раз цей уривок, виберіть ті речення, які найкраще описують  цю традицію.
  • Чи хотіли б ви отримати таку рибу? Чому?
  • Що, на вашу думку, буде далі?
  1. Читання 4 частини  ( до слів « попросив Мирослава залишити йому фломастери до завтра»)
  • Що справдилося з ваших передбачень?
  • Чи сподобалася вам поведінка дітей?
  • Що не сподобалося?
  • Які риси характеру дітей описані в цій частині? Зачитайте речення,  що підтверджують вашу думку.
  • Уважно перечитайте ще раз цю частину, подумайте, що буде далі. Підтвердіть свою думку реченнями з тексту.
  1. Читання 5 частини  ( до слів « ми не приготували квітневої риби лише для мсьє  Жака…»)
  • Що справдилося з ваших передбачень?
  •  Що найбільше вас вразило, схвилювало у цій частині?
  • Які риси характеру  мсьє Жака проявилися  у цій частині?
  • А дітей?
  •  Прочитайте ще раз цю частину, виберіть той епізод, який схвилював вас найбільше, підготуйтесь пояснити, чому.
  • То чому ж найголовнішому, на вашу думку, навчав мсьє Жак дітей?
  • Що буде далі? Доведіть свою думку.
  1. Читання 6 частини  ( до слів «Але мсьє Жак уже був у  Парижі»)
  • Чи справдилися ваші передбачення?
  • Що змінилося у ставленні дітей до старого вчителя? Чому?
  • Прочитайте уривок, знайдіть і зачитайте, що саме написали діти мсьє Жаку. Про що свідчать ці записи?
  •   Чи змінилася ваша думка про дітей? То якими ж вони були?
  • Що, на вашу думку, зроблять діти, щоб мсьє Жак відчув, що вони його люблять?
  • Що буде далі?

7 ) Читання 7 частини  ( до слів «І хай опосередковано, але мсьє Жак навчив цього  і нас»)

-    Чи справдилися ваші  передбачення?

-  Чи задоволені ви кінцівкою оповідання?

- Прочитайте  ще раз цей уривок, знайдіть ті речення, які схвилювали вас найбільше, підготуйтеся прочитати їх вголос  і пояснити,  чому саме  вони вас схвилювали,  які думки викликали.

- То що ж навчив дітей мсьє Жак?

- Ще раз прочитайте речення, що ми написали на дошці на початку уроку. Які думки вони викликають у вас тепер?

6. Вправа «Коло ідей»

- Попрацюйте в групах. Визначте, що автор  схвалює, а що засуджує в цьому оповіданні. ( Діти обговорюють  у групах, а  потім презентують роботу груп)

- У чому полягає головна думка оповідання?

7. Написання твору-есе "Чого мене навчила квітнева риба»

І V Підсумок уроку

1. Зачитування  есе

2. Робота з прислів’ями

- Уважно прочитайте прислів’я,  з яким ви працювали на початку уроку. Яке з них, на вашу думку,  найбільше підходить до нашоо оповідання? Чому?

3. Оцінювання

- Кому з учнів ви б хотіли подякувати за співпрацю?

V Домашнє завдання

1.  Читати оповідання, скласти план (обов’язкова частина )

2.  Зробити квітневу рибу  і подарувати другу ( за бажанням )

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Пальчик Олена Євгеніївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. St Roman
    Дякую!!! Цікавий сучасний урок.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
9 січня 2018
Переглядів
6289
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку