Урок літературного читання у 3 класі "Дитячі роки Т.Г. Шевченка. Оксана Іваненко «Тарас у наймах»"

Про матеріал

Розробка уроку з використанням мультимедійної підтримки.

Мета уроку поглиблювати знання учнів про життєвий і творчий шлях Т.Г. Шевченка; ознайомити учнів з деякими відомостями про раннє дитинство українського поета і художника; вчити аналізувати твір, виділяти в тексті головне, ставити питання до прочитаного, відтворювати послідовність подій твору; характеризувати головного героя.

Перегляд файлу

Урок літературного читання

3 клас

Вчитель. Зуб Світлана Олександрівна

Тема. Дитячі роки Т.Г. Шевченка. Оксана Іваненко «Тарас у наймах»

Мета:

навчальна: поглиблювати знання учнів про життєвий і творчий шлях Т.Г. Шевченка; ознайомити учнів з деякими відомостями про раннє дитинство українського поета і художника; вчити аналізувати твір, виділяти в тексті головне, ставити питання до прочитаного, відтворювати послідовність подій твору; характеризувати головного героя;

розвивальна: розвивати читацькі вміння і навички, уміння уважно слухати, розуміти прослухане, вміння висловлювати власну думку, робити висновки; збагачувати словниковий запас учнів; формувати соціальну компетентність школярів;

виховна: виховувати гордість за духовну спадщину українського народу, любов і повагу до художника і поета Т.Г. Шевченка. Виховувати наполегливість, цілеспрямованість, рішучість.

Обладнання: ПК, мультимедійний проектор, дидактичні матеріали, підручник, книга О.Іваненко «Тарасові шляхи».

Методи і прийоми: комунікативний, пізнавальний, прийоми інтерактивного навчання.

 

Хід уроку

І. Організація класу

До уроку приготуйтесь,

на читання налаштуйтесь!

  • Щоб наша праця була успішною, слід дотримуватись певних правил. Пригадаймо їх.
  1. Правило піднятої руки.
  2. Дружна співпраця у парах, групах.
  3. Уважна робота з учителем та однокласниками.
  4. Активна і творча праця.

Прийом «Барометр настрою»

  • Щоб задати тон нашому уроку, скористаємось «Барометром настрою». І якщо «Барометр настрою» спрацює, то й наш урок, я думаю, пройде вдало.

Рішучість до нас на урок завітала,

Аж ось енергійність її наздогнала.

Завзяття з умінням до класу прийшли

Й любов до знань із собою взяли.

Терпіння й активність теж не забарились.

І творчість, звичайно, до класу з’явилась.

Якщо об’єднати ці риси в єдине ціле,

То можна сміливо братись за діло.

Якщо ж вони стануть усі в один ряд,

То вийде відмінний у нас (результат).

(Чернігова О. Зима-чарівниця//Початкова школа. – 2014. - № 12. – С. 22.)

  • В кінці уроку ви матимете змогу оцінити свій результат, роботу вашого сусіда по парті. А також вашу роботу на уроці оціню я.

ІІ. Вправи на вдосконалення читацьких навичок

  • Що потрібно робити, щоб досягнути відмінного результату? (Треба вчитися, старанно працювати, прикладати зусилля).
  • Давайте подивимось, як сказано про це у вислові.
  1. Читання складів

   ся      муд        го       ні      муд     не       ті       див        муд

 

  вчив      рим          ро       хто      у      ро        рос       ся

  1. Фізкультхвилинка для очей
  • Розшифруйте скоромовку.
  1. Робота над скоромовкою

Мудрим ніхто не родився, мудрості у мудрого вчився.

  • Прочитайте пошепки.
  • Хором цілими словами.
  • Швидко.
  • Скоромовкою.
  • Індивідуальне читання.
  1. Робота зі словами.
  • А мудрості сьогодні будемо вчитися у людини, яку можна назвати такими словами:

Кр_п_к (кріпак)               П_ст_х (пастух)

С_р_т_ (сирота)               К_бз_р (Кобзар)

  • Хто це?

ІІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання

  1. Вправа «Кубування»
  • А допоможе нам пригадати про Т.Г. Шевченка «чарівний» кубик.

Кубик цей непростий,

Кубик цей чарівний.

Він доріжки прокладає,

Знання ваші перевіряє.

  • Виконаємо завдання «чарівного» кубика.
  1. Тарас Шевченко

Т.Г. Шевченко – відомий поет і художник. Народився 9 березня 1814 року у селі Моринці, що на Черкащині, у сімї селянина-кріпака. Через два роки родина переїхала до села Кирилівка.

2. Батьки Т. Шевченка

Батько Григорій був письменний, умів стельмахувати, тобто виготовляти із дерева вози, колеса. Мати Катерина – працьовита, дбайлива, лагідна, любила співати народних пісень.

3. Родина Тараса Шевченка

Родина у Шевченків була велика, дружня. Дітей багато: старша сестра Катруся, брат Микита та молодші за Тараса – Йосип, Яринка та сліпенька сестричка Марійка.

4. Малий Тарас

Ріс малий Тарас кмітливим, допитливим хлопчиком, хоча мовчазним, завжди замисленим. У восьмирічному віці батьки віддали його до дяка в науку. Він швидше за всіх навчився читати й писати, дуже любив малювати.

 5. Тарас-сирота

Коли Тарасові було 9 років померла його мама. Батько одружився вдруге. Мачуха погано ставилася до Тараса. Коли хлопчикові виповнилося 11 років, помер і батько.

6. Антін Лотоцький «Малий Тарас чумакує»

Антін Лотоцький написав оповідання «Малий Тарас чумакує». В ньому розповідається про те, як маленький Шевченко разом зі своїм батьком чумакував.

  1. Тест
  • Перевіримо, якими уважними читачами ви були. Виконайте завдання тесту.
  1. Головний герой оповідання А. Лотоцького «Малий Тарас чумакує» є:

А) малий Тарас      Б) старий дідусь Іван     В) чумак

      2. «Малий Тарас чумакує» за жанром є:

 А) казка       Б) вірш       В) оповідання

      3. В сімї було невесело через:

          а) мачуху;     б) діда;     в) Тараса.

      4. Батько взяв із собою малого Тараса…

А) на ярмарок       Б) чумакувати       В) в гості до діда

      5. Чому Тарас так хотів чумакувати з батьком?

А) хотів світа побачити, степи, козацькі могили

Б) побачити бій з татарами

В) поїхати погуляти

      6. Які риси характеру Тараса виявились у його розмові з батьком?

А) допитливість    Б) відважність    В) наполегливість

- Оцініть свою роботу. (На екрані ключ до тесту. Кожна правильна відповідь – 2 бали.)

- Підніміть руку, хто набрав 12 балів, 10 балів, 8 балів.

VІ. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності

  • Сьогодні ми продовжимо збагачувати наші знання про дитячі роки Т.Г. Шевченка. Дізнаємося, що ж довелося пережити Тарасові в пошуках учителя малювання, що допомогло хлопцю здійснити свою мрію – навчитися  малювати.
  • На годині спілкування я дізналася, що в кожного з вас теж є своя найзаповітніша мрія. Тож пропоную на уроці поміркувати над запитанням: що ви повинні робити для досягнення своєї мрії.
  • У пошуках відповідей на поставлені запитання сьогодні на уроці:
  • Опрацюємо новий твір. Будемо мислити, міркувати, робити висновки. (Запис на фоні палітри.)
  • Визначимо риси характеру головного героя, звернемо увагу на власні. (Запис на фоні пензлика.)
  • Підіб’ємо підсумки роботи. (Запис на фоні мольберта.)

А допоможе нам творчість української письменниці О.Д. Іваненко.

V. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу

     1. Повідомлення учнів-ерудитів.

Дізнаємося спочатку про цю людину.

  1. Народилася О.Іваненко 13 квітня 1906 року в Полтаві в сім’ї письменника і вчительки. Навчалася в жіночій гімназії, а закінчувала радянську робітничу школу. У 1922 році вступила до Полтавського інституту народної освіти і почала працювати вихователькою дитбудинку.
  2. Літературна творчість захопила її дуже рано. Письменниця написала кілька десятків книжок оповідань, повістей і казок для дітей. З-поміж них: «Майка та жабка», «Черевички», «Лісові казки», «Три бажання».
  3. Оксана Іваненко написала славнозвісну книгу «Тарасові шляхи» і отримала за неї у 1974 році премію імені Лесі Українки – це найвища нагорода у світі дитячої літератури.
  1. Буктрейлер «О.Іваненко «Тарасові шляхи»
  • Сьогодні на уроці ми прочитаємо одне оповідання з цієї книги «Тарас у наймах», яке буде начебто палітрою художника, з якої ми будемо черпати інформацію для роздумів.
  1. Словникова робота
  • Підготуємося до читання оповідання.

А) Читання піраміди слів

     дяк

   цебто

   ляпас

   маляр

 козачок

 даровий

знущався

колотиму

  • Поясніть значення виділених слів, дібравши синоніми. (Колотиму – рубатиму, знущався – ображав, даровий - безкоштовний).

Б) Тлумачення малозрозумілих слів

- Пояснення невідомих слів, які будуть зустрічатися у тексті, проведе мовознавець-дослідник.

Дяк – служитель церкви, що допомагає священику.

Ляпас – удар по щоці або шиї долонею.

Козачок – хлопчик 12-15 років, який мусив виконувати доручення пана.

Цебто – тобто, отже, таким чином.

Маляр – той, хто займається живописом, художник.

  1. Первинне сприймання твору

Вправа «Активне слухання» (текст у форматі мр3)

  • Послухайте оповідання та дайте відповідь на запитання таблиці.

Хто?

(Головний герой твору)

Де?

(Місце подій)

Коли?

(Час подій)

 

 

 

 

  1. Перевірка первинного сприймання твору
  • Хто головний герой твору?
  • Де відбуваються події?
  • Коли Тарас пішов у найми?

Хто?

(Головний герой твору)

Де?

(Місце подій)

Коли?

(Час подій)

Тарас

У селі Кирилівці та сусідніх селах

Після смерті батька

  • Яке почуття викликало у вас оповідання? (Жалю, суму, співчуття).
  • Чому? (Тому що хлопчик весь час хотів вчитися, але не мав змоги).
  1. Мовчазне читання тексту

Вправа «Поміч»

  • Прочитайте текст мовчки, виділіть речення, в яких вказано, чим хотів і любив займатися Тарас.  (Дуже Тарас вчитися хотів. Весь час мріяв Тарас вчитися малювати. Сховається в бур’янах, малює і співає сумні пісні.)
  • З цих речень ми можемо зрозуміти, що Тарас мав  непереборне бажання досягти своєї мети – навчитися малювати.
  • А чому Тарас співав сумні пісні? (Тому що йому було важко жити.)
  • Тяжко було жити Тарасу сиротою без батьківської підтримки, без маминої любові. Силу, натхнення, бажання жити черпав маленький хлопчик у рідної землі. І ми з вами наберемося сили, потанцюємо під пісню на слова

Т. Шевченка «Тече вода з-під явора».

Фізкультхвилинка

  1. Аналіз твору

Вправа «Думати, працювати в парі, ставити запитання»

  • Зараз Шевченко відомий в усьому світі. А скільки довелося йому пережити.
  • Давайте прослідкуємо шлях, яким довелося пройти Тарасу в пошуках мрії.

Читання у парах частини тексту з картки; побудова запитань за прочитаним.

  • Прочитайте частину тексту, поставте запитання за змістом. В разі необхідності скористайтеся підказкою. (В конверті запропоновані питання за текстом.)

Середній рівень – вибрати питання до змісту із запропонованих.

Достатній рівень – побудувати питання за початком.

Високий рівень – поставити самостійно питання за змістом.

  1. Від слів «Після смерті батька…» до слів «…бив усіх березовими різками».
  • Чому Тарас вирішив стати даровим наймитом? (Дуже Тарас хотів вчитися.)
  • Чи виправдались сподівання хлопця? (Ні, дяк більше знущався, ніж учив його.)
  1. Від слів «Втік від нього Тарас…» до слів «…а вчити й не збирався».
  • На кого хотів вивчитись Тарас? (Тарас хотів вивчитись на маляра.)
  • Що наказав робити вчитель? (Новий вчитель наказав йому воду носити з річки аж на гору, де його хата стояла, потім фарбу примусив розтирати, а вчити його й не збирався.)
  1. Від слів «Пішов від нього…» до слів «…ні на дуді ігрець».
  • Що сказав третій дяк про Тараса? (Нічого з тебе не вийде. Ні швець, ні кравець, ні на дуді ігрець.)
  • Як зрозуміти слова? (Нічого з тебе не вийде.)
  1. Від слів «Повернувся сумний…» до слів «…голос у Тараса».
  • Куди пішов Тарас, коли повернувся у своє село? (Тарас пішов у найми.)

(Пішов Тарас у найми пастухом, пасти отару овець у с. Кирилівці. Пізніше він напише про це у вірші: «Мені тринадцятий минало, я пас ягнята за селом…»)

  • На що витрачав Тарас зароблені копійки? (Купував своїм бідним сестричкам цукерку чи бубличок, а собі аркушик грубого сірого паперу.)
  1. Від слів «Через деякий час…» до кінця оповідання.
  • Що треба було мати Тарасові для того, аби піти в інше село до вчителя? (Тарас повинен був мати на це дозвіл від пана.)
  • Чим закінчилися пошуки хлопця? (Коли він прийшов до панського управителя за дозволом, той залишив хлопця у пана козачком.)
  1. Складання плану

Вправа «Порушена послідовність» (План на слайді і на картці в кожного учня.)

Письменний дяк-маляр.

Козачок-прислужник.

Тарас у дяка-пяниці.

У третього дяка.

У наймах в селі.

  • Виберіть заголовок, який підходить до тієї частини над якою працювали ви.
  • Що утворили? (План.)

1.Тарас у дяка-пяниці.

2. Письменний дяк-маляр.

3. У третього дяка.

4. У наймах.

5. Козачок-прислужник.

  • Для чого нам потрібен план? (Щоб за ним переказувати текст, відтворювати послідовність події.)
  1. Робота в групах
  • Об’єднайтеся в групи та покажіть схематично шлях, яким довелося пройти Тарасу в дитинстві в пошуках здійснення мрії.
  • Позначте те місце на схемі, де, на вашу думку, Тарасу було найважче. (Обговорення в групі, виступ лідера.)

(Під час перевірки на екрані з’являється схема).

  1. Вибіркове читання

Вправа «Шукачі»

  • Чи було дитинство Шевченка щасливим і безтурботним? (Ні.)
  • Чи легким був шлях, яким довелося пройти Тарасові? (Ні.)
  • Чому, на вашу думку, Тарас не залишив своїх пошуків після стількох поневірянь, які довелося йому пережити? (Тому що мав велике бажання навчитися малювати.)
  • Така риса характеру називається цілеспрямованістю.
  • Які рядки свідчать про те, що Тарас був наполегливим хлопчиком, хотів учитися? (Дуже Тарас вчитись хотів.)
  • Знайдіть речення, в якому написано, яку роботу робив Тарас в дяка-маляра.

(Та новий вчитель наказав Тарасові воду носити з річки аж на гору, де його хата стояла, потім фарбу примусив розтирати, а вчити й не збирався.) Про яку рису характеру говориться?

  • З яких рядків видно, що Тарас ставиться до сестричок з любов’ю і ніжністю. (Заробить якусь копійку, купить своїм бідним сестричкам, Яринці і сліпенькій Марійці, цукерку чи бубличок.)
  1. Складання характеристики героя
  • Діти, візьміть пензлика та напишіть на ньому слово, що характеризує Тараса. (Наполегливий, цілеспрямований, мав непереборне бажання досягти мети, добрий, лагідний до своїх сестер, працьовитий, рішучий, розумний, талановитий.)

(Діти зачитують рису характеру та ставлять пензлик в склянку.)

  • Це риси, які були притаманні Тарасові на шляху до мрії – навчитися малювати. Саме вони допомогли у здійснені його мрії.
  1. Перегляд відеоролика «Т. Шевченко – художник»

VІ.  Узагальнення знань

Метод «Прес»

  • Діти візьміть конверти. Покладіть на парту ті пензлики, на яких написані слова, що характеризують вас. Які риси ви вибрали? Які риси характеру ви б запозичили в Тараса для здійснення своєї мрії?
  • Чого вчить нас це оповідання? Що ви повинні робити для досягнення своєї мрії?

VІ. Підсумок уроку

Шевченко – славний син України. Ви теж маленькі донечки і сини нашої неньки України Вона покладає на вас великі надії. Адже нашій країні дуже потрібні талановиті вчені, старанні робітники і просто хороші люди.

Будьте наполегливі!

Йдіть завжди до мети.

Не бійтесь праці.

Жити старайтесь чесно.

Бо тільки так можливо досягти

таких висот, яких досяг Шевченко!

  • А яких результатів досягли ви на сьогоднішньому уроці? Візьміть до рук кетяг калини (малюнок). Т.Шевченко дуже любив цю рослину. У своєму Кобзарі він згадує її більш як 300 разів. Скористайтеся позначками, оцініть свою роботу на уроці та роботу вашого сусіда по парті, утворивши картинку на полотні.

(Діти прикріплюють до основи-кетяга калини позначки:

червона ягода – працював відмінно, своєю роботою задоволений;

зелена ягода – працював гарно, але відчуваю, що міг би досягти більшого;

зелений листочок – намагаюся працювати краще, виникли деякі труднощі;

жовтий листочок – було складно, потрібна допомога вчителя.)

  • Також вашу роботу оціню я.

     VІІ. Домашнє завдання

 с. 134-135 відповідати на запитання;

с. 134-135 переказувати текст за планом;

 Відшукати інформацію про Т.Шевченка-художника, звернувшись за допомогою до сайту класу або до бібліотеки.

doc
Додано
11 січня 2018
Переглядів
8179
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку