Літературне читання 3 клас
Тема. Людина з добрим серцем. Анатолій Дімаров «Для чого людині серце». Головна думка твору (с.62-66)
Мета:ознайомити учнів із жанром літературної казки; вчити орієнтуватися в
тексті твору,самостійно визначати дійових осіб, уміння диференціювати
ознаки доброго та лихого, вчити працювати в групах; вдосконалювати
навички виразного читання. Розвивати усне мовлення, збагачувати
словник учнів. Виховувати доброзичливе ставлення до людини, бажання
творити добро.
Обладнання : підручник, добірка літературних казок .
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І . Організація уроку
Діти , скажіть яким має бути наш урок.
Урок має бути: Ми будемо:
· цікавим; · дисциплінованими;
· трохи казковим; · уважними;
· навчальним; · зібраними;
· продуктивним. · активними.
Отже, якщо ви будете такими, ми разом проведемо цікавий, творчий, продуктивний урок.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Жодна людина не може гарно читати, якщо в неї слабкі легені та очі. Тому ми й розпочнемо наш урок з розчитування.
Мовленнєва розминка
1. Робота над чистомовкою.
Ма - ма - ма – прийшла до нас зима.
Ло – ло –ло – кучугури намело.
Ем –ем – ем – саночки візьмем.
Дем – дем – дем – на гірку підем.
Ам – ам – ам – ой, весело нам.
2. Закінчи речення ( Хто це? Що це?)
· Рідна, лагідна, найдорожча — …
· Запашний, білий, смачний — …
· Сірий, зубатий, голодний — ….
· Білий, холодний,пухнастий — …
· Злий, тріскучий, лютий - …
· Холодна, люта, морозна - …
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1.Слово вчителя
І що воно таке — ота казка? Жила-була вона з прадавніх часів, про які вже й стародавні книги не пам'ятають. І тепер живе вона в народі і творчості письменників, в кіно та в мультиках. Бо вона — чудо із чудес! Казку люблять усі, бо в ній можна почути таке, чого й на світі немає! А ще казка примушує задуматись, як ти живеш...
ІV.Повідомлення теми і мети уроку
· Прочитайте назву казки, назвіть її автора
- Сьогодні ми почнемо знайомство з літературною казкою українського письменника А. Дімарова « Для чого людині серце»
- Отже, в даному розділі вміщені казки українських авторів: В. Скома- ровського, А. Дімарова, О. Зими, І. Калинця, В. Нестайка. І описують вони у своїх казках незвичайні пригоди, дивовижні перетворення. Вони наділяють своїх героїв позитивними і негативними рисами. На їх образах будемо вчитись розрізняти добро і зло, будемо прагнути стати добрішими, мудрішими, щирішими.
V. Сприймання та первинне усвідомлення нового матеріалу
1) Довідкове бюро.
Дімаров Анатолій Андрійович народився 5 травня 1922р. в м. Миргороді на Полтавщині в учительській сім’ї.
Страшні роки голодомору Анатолій Андрійович пам’ятає ще хлопчиком. Після закінчення середньої школи юнаком був мобілізований до армії. Учасник війни, нагороджений орденами і медалями. Анатолій Дімаров написав кілька захоплюючих книжок для дітей : « Блакитна дитина», «На коні і під конем», «Про хлопчика,який не хотів їсти», « Для чого людині серце», «Друга планета», «Тирлик».
В оповіданні з казковою формою «Для чого людині серце» йдеться про плем’я дерев’яних чоловічків, які «не мали сердець, тому не могли ні любити, ані ненавидіти, не знали, що таке радість і гнів, злість або співчуття». Але доля звела одного з чоловічків із лікарем, який збирав серця померлих людей. Він і подарував дерев’яному чоловічку серце доброї людини.
2)Словникова робота
Плем’я дошкулити Вражено щойно
Ринуться схвально Вагаючись докоряти безпорадно забава жевріти
3)Читання тексту частинами і відповіді на запитання
І частина. (читає вчитель)
- З якими персонажами ви зустрілися?
- Коли відбуваються події ,описані в казці?
- Чому дерев’яні чоловічки не знали почуттів?
ІІ частина. (читають діти вголос)
Читають ті учні, на парту яких впаде сніжинка.
- Що могло трапитися з чоловічком, який отримав добре серце?
ІІІ частина. (читають діти пошепки)
- Назвіть дійові особи казки.
- Перегляд мультфільму.
- В чому різниця між мультфільмом і казкою?
Гімнастика для очей
VІ .Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань
Робота над змістом казки
1. Вибіркове читання
- Прочитайте як жили дерев'яні чоловічки.
- Які серця лежали у лікаря в банках?
2. Робота в групах
І група - розглянь малюнок на ст. 63 і доберіть уривок, прочитайте в особах;
ІІ група - розглянь малюнок на ст.65, дібрати уривок до ілюстрації, заголовок;
ІІІ група – знайдіть уривок і визначте риси характеру чоловічка з добрим серцем.
3. Гра «Кидок - засічка»
Учні відкривають ст. 65 і починають читати, поки не зупинить вчитель. Учні ставлять позначку, де закінчили читати і знову починають читати текст спочатку, поки не зупинить вчитель.
4.Гра «Незакінчене речення»
1.У густому лісі жили…( плем’я дерев’яних чоловічків).
2. У лісі заблукала …(дівчинка).
3. З лісу її вивів…(сміливий дерев’яний чоловічок).
4. Дівчинка повела дерев’яного чоловічка до лікаря,щоб…(обрати серце її рятівнику).
5. Деревяний чоловічок обрав серце…..(доброї людини).
VІІ. Підсумок уроку
1. Гра “ Мікрофон»
• Хто з дійових осіб казки вам сподобався? За що?
• Кого з героїв вам жаль?
• Чи легко робити добро?
2. Бесіда
• Чи можна цю казку назвати чарівною? Доведіть свою думку.
Висновок: Живіть так, як підказує вам ваша совість, ваше серце. І завжди пам’ятайте: людина може бути кволою і хворою, але мати здорове і щире серце. Я вам бажаю, щоб серця були у вас великі і щирі, щоб вони не черствіли і не були маленькі. Засівайте в них зернинки доброти. Лише тоді ваші серця будуть здоровими.
VІІІ. Домашнє завдання
Ст. 62-66 , виразно читати і переказувати (1група),скласти план до казки(2 група).