Урок літературного читання у 3 класі "Здається байка просто бреше, а просто ясну правду чеше". Л.Глібов "Коник-стрибунець"

Про матеріал

Тема. «Здається байка просто бреше, а просто ясну правду чеше». Леонід Глібов «Коник-стрибунець».

Мета:

формування предметних компетентностей:

актуалізувати знання учні про байку як літературний жанр; закріплювати знання про життєвий і творчий шлях Леоніда Глібова; формувати вміння ставити запитання і давати відповіді на запитання за змістом прочитаного твору,оцінні судження школярів; розвивати емоційну і чуттєву сферу учнів; учити висловлювати оцінні судження щодо прочитаного.

Перегляд файлу

1

 

 

Тема. «Здається байка просто бреше, а просто ясну правду чеше». Леонід Глібов «Коник-стрибунець».

 

Мета:

формування предметних компетентностей:

актуалізувати знання учні про байку як літературний жанр; закріплювати знання про життєвий і творчий шлях Леоніда Глібова;  формувати вміння ставити запитання і давати відповіді на запитання за змістом прочитаного твору,оцінні судження школярів; розвивати емоційну і чуттєву сферу учнів; учити висловлювати оцінні судження щодо прочитаного;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися:

учити самостійно визначати або сприймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати;

соціальної: формувати здатність співпрацювати в групі;

громадянської:

формувати здатність дбайливо ставитися до людей, до самого себе.

 

Тип уроку: урок набуття нових знань.

Основні терміни і поняття: мораль, байка.

Міжпредметні зв’язки: природознавство.

Обладнання: план уроку, картки до гри «Шифрувальники», «Словникова робота», «Лото», «Гронування», «Броунівський рух»,«Ромашка Блума», аркуші паперу, маркери, картки із завданнями для роботи в групах, сигнальні картки, мікрофон,відео презентація «Дуже цікаве відео про мурах» (https://www.youtube.com/watch?v=PszGplXwsnQ), відео «Коник-стрибунець» (https://www.youtube.com/watch?v=_HMXlF8y6Mg)

 

 

                                   Хід уроку.

 

І.Вступна частина.

1.Організаційний момент.

2.Ігровий момент.

 

-Наш народ у році має гарних свят багато,

Та ніяке не замінить дітям одне свято.

Коли зимонька надходить, земля примерзає,

До діточок іде в гості свято Миколая.

 

  Це свято дуже люблять діти.  У цей день Миколай обходить кожний дім і дивиться,а чи гарно поводилася дитина. Якщо слухняна і працьовита, то нагороджує подарунками,а якщо не слухняна- то ні.

 

В небесах, де зорі ясні, там , де місяць ходить красний,

Сонце так яскраво сяє ,Миколай там проживає.

В небі ангели працюють, шоб зраділи всі малята,

Подаруночки готують –їх чекає кожна хата.

 

-За традицією, у цей день всі дітки пишуть листи Св. Миколаю з проханнями. Він допомагає усім нужденним і всім, хто цього заслужив.

(З дверей вліта лист .

-Ой що це? Це ж лист ….хтось його загубив, а може, підкинув, давайте почитаємо його.

 

Читає:

Ми маленькі зірочки,

Ми небесні світлячки.

Допомоги ми чекаємо,

Діточок усіх благаємо:

Щоби ми могли світити

Небо зоряним зробити

Треба щоби кожен з вас

Свою зірку у цей час

Зміг яскраво засвітити,

Кілька добрих справ зробити.

І тоді у світлий час

Миколай прийде до нас.

 

Отже, щоб отримати зірочки, потрібно виконати такі завдання.

План уроку.

 

3.Очікування від уроку.

4.Артикуляційні вправи.

 

« Перша зіронька яскрава,

Величава, наче пава,

Засіяє в той же час,

Якщо ротик буде слухняний у нас»

 

А) Робота над чистомовками.

 

Вітерець у лузі: ш-ш-ш.

Повзе вуж у траві:с-с-с.

Прилетів жук:ж-ж-ж.

Заспівав комарик:з-з-з.

Пролетів птах: щук-щук-щук.

Запихкався їжачок: пих-пих пих.

 

Ва-ва-ва –баєчка (нова).

Да-да-да у голуба –( біда).

Ижик-ижик-ижик – сміявся з нього (чижик).

Ді-ді-ді – не смійсь чужій (біді).

 

Ма-ма-ма – наступає вже (зима).

Ець-ець-ець – мураха – (молодець).

Ок-ок-ок – сипле вранішній (сніжок).

Ця-ця-ця- біда у (стрибунця).

 

«Що ж трудились ми не марно,

Сіяє зірка в небі гарно!» (Вчитель прикріплює зірку)

 

5.Гра «Шифрувальники».Робота в парах.

 

«Щоб нову зірку запалити,

Нам треба слово відновити».

- В кожному рядку по горизонталі закресліть зайву букву, а по вертикалі прочитайте слово, яке утворилось. (Байка)

 

«Ми роботу цю зробили,

В небі зірку запалили». (Вчитель прикріплює зірку)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. «Гронування» до слова «Байка».

 

«Хутчій Гронування виконай,

Тоді засяє угорі,

Зоря на радість дітворі!»

 

                     Невеликий твір

Байка           Повчальний зміст

                     3 частини

                     Герої – тварини

 

  • Яких видатних байкарів знаєте?

«Що ж, трудились ми не марно.

Сіяє зірка в небі гарно». (Вчитель прикріплює зірку)

 

 

 

7. Гра «Лото». Робота в парах.

 

«Щоб могла яскраво зірка в небі засіяти,

Потрібно у «Лото нам всім пограти».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Ми старались, ми трудились,

Зірка в небі засвітилась!» (Вчитель прикріплює зірку)

 

 

 

 

 

 

 

 

8. Читання байки Л.Глібова «Чиж та голуб» напам’ять.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Щоб могла знов зірка в небі засіять,

Нам байку напам’ять треба прочитать!”

 

«Ви гарно байку прочитали

І зірка в небі засіяла!» (Вчитель прикріплює зірку)

9.Робота в групах. Постановка запитань учнями до тексту. «Ромашка Блума».

 

«Щоб новій зірці  в небі засіяти,

Нам треба запитання вміти будувати!»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Ми роботу цю зробили,

В небі зірку запалили!» (Вчитель прикріплює зірку)

 

ІІ. Основна частина.

1.Дотекстова діяльність та підготовка учнів до сприймання змісту тексту.

 

«А тепер часу не гаймо,

Дізнаватись нове починаймо!»

А) Загадка.

«Ця комашка-розумашка.

І працює дуже важко.

В земляну свою хатину.

Тягне довгу соломину.» (Мурашка)

  • Що знаєте про цих комах?

 

Б) Перегляд відео презентації «Дуже цікаве відео про мурах»

https://www.youtube.com/watch?v=PszGplXwsnQ

- Що нового дізнались про життя цих комах?

 

В) Слухання звуків, які видає коник-стрибунець

https://www.youtube.com/watch?v=_HMXlF8y6Mg

- Заплющіть очі, послухайте ці звуки.

- Хто співає таку пісню? (Коник- стрибунець)

 

Г) Вправа «Броунівський рух».

 

Учні отримують частини тексту на різнокольорових аркушах. Після опрацювання кожної частини обмінюються інформацією.

 

Картки жовтого кольору.

 

Чим співає коник стрибунець? Коли вони співають, створюється враження, ніби хтось стукає молоточками. Напевно, з цим і пов’язана його назва – коник-стрибунець. У нього дві пари крил, передні і задні.  Звуки коник видає завдяки руху крилами, він тре ними одне об одне, ніби грає смичком по струнах. Але стрекотати можуть лише самці.

 

Картки зеленого кольору.

 

У коників роль музичного інструмента відіграють надкрилля. На правому надкриллі знаходиться так зване дзеркальце — прозора перетинка, оточена кільцевою жилкою. На лівому надкриллі є щільніша непрозора перетинка, по краях якої також проходить жилка з маленькими зубчиками. Ця жилка відіграє роль смичка. Рухаючи надкриллями, коники видають звуки. Звуки можуть бути різні, але «найпривабливішими», мабуть, є «серенади» для самиці.

Почути ці звуки коники можуть за допомогою органа слуху. Але їхнє «вухо» знаходиться не на голові, а на ногах. Точніше, на голінках передніх грудних ніг. Цікаво, що коники здатні сприймати звуки такої високої частоти, які не сприймаються людиною.

Картки рожевого кольору.

 

Де живуть і чим харчуються коники Найбільше коники люблять чагарники і трав’янисті зарості. Вони живуть на пшеничних та житніх полях, на околицях лісу, де мало дерев, на луках оточених водоймами і в степах. Восени самки відкладають у землю яйця, з яких навесні з’являються личинки, схожі на дорослих особин, тільки вони маленькі і без крил. Перерахувати всі види коників не можливо. Вони зазвичай схожі на колір листя рослин, на яких вони живуть. Деякі з них лише зелені, бувають сірі, з жовтим або червоним черевцем. Завдяки вмінню розширювати надкрила ці комахи вміють маскуватися, стаючи схожими на листя.

 

 

Картки білого кольору.

 

Що їсть коник стрибунець? Харчуються вони дрібними комахами, маленькими метеликами і гусеницями. Якщо комах немає, вони приймаються за трав’янисту їжу, їдять листя винограду, шматочки гілочок, квіти і бруньки чагарників і дерев, листя і стебла дикоростучої трави.

 

 

https://dovidka.biz.ua/konik-stribunets-opis/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Первинне сприймання байки учнями.

 

- Як провів літо Муравей?

 

3. Словникова робота. Робота в парах.

 

- З’єднайте слова з їх значенням.

1 ряд.

Непереливки – скрутно, дуже погано.

Розкошував – насолоджувався життям.

Неборак – особа, яка викликає співчуття.

 2 ряд.

Лихо – біда, горе.

Буйнії- дуже сильні

Проворний – швидкий, спритний у русі

3 ряд

Вдатний – особа, яка виділяється серед інших певними рисами

Гопак – український народний танець.

Досхочу – скільки хотів.

 

4.Фізкультхвилинка.

5. Поглиблений і смисловий аналіз тексту.

 

1) Самостійне читання байки учнями.

- Хто є головними героями байки?

 

 2) Читання байки вголос.

 

3) Бесіда з елементами вибіркового читання.

- Як зображений у байці Коник?

-Як зображено у байці Мурав’я?

- З яким проханням звернувся Коник до Мурав’я? Прочитайте.

- Чому, на вашу думку, Коник прийшов саме до Мурав’я?

- Чому Муравей відмовив Конику?

- Чи справедливо вчинив Муравей?

- Які слова розкривають мораль байки. Прочитайте.

 

4) Робота в групах.

1група

  • Оберіть з даних якостей ті, які характеризують Коника – стрибунця

Байдужий

Безтурботний

Працьовитий

Ледачий

Легковажний

 

2група

- Оберіть з даних якостей ті, які характеризують Мурав’я.

Працьовитий

Мудрий

Розумний

Ледачий

Розсудливий

 

3 група

- Порівняйте Коника- стрибунця і Мурав’я за діаграмою Вена.

 

4 група

- Відновіть план з порушеною послідовністю.

О – Надійшла сувора зима.

О -  Мудра порада Мурав’я.

О – Безтурботне життя влітку.

О – Прохання про допомогу.

 

5 група

- Які із запропонованих прислів’їв розкривають мораль байки?

 

- «Треба нахилитись, щоб з криниці води напитись».

- «Книга вчить, як на світі жить»

- «Хочеш їсти калачі, не сиди на печі» 

 

6 група

- Складіть «Сенкан» (Коник-стрибунець)

Коник

Співучий, легковажний

Стрибає, співає, радіє

Не приготувався до зими

Неборак

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5) Гра «Так чи ні»

 

У степу, в траві пахучій, (Так)

Равлик, вдатний молодець, (Ні, коник)

І веселий, і гримучий, (Ні, співучий)

І проворний стрибунець. (Так)

Чи в пшениченьку, чи в просо, (Ні, в жито)

Досхочу розкошував

І цілісінькую осінь, (Ні, літо)

Не вгаваючи танцював; (Ні, співав)

Розгулявся на всі боки, (Так)

Все байдуже, все дарма. (Так)

Коли гульк – аж в ліс широкий (Ні, степ)

Суне злючая зима. (Так)

Коник плаче, серце мліє (Так)

Кинувсь він до журавля:( Ні, мурав’я)

  • Дядьку, он зима біліє! (Так)

От тепер же згину я! ( Так)

  • Чуєш в лісі дятел кряче, (Ні, ворон)

Вітри сильнії гудуть? (Ні, буйнії)

Порятуй, порадь, земляче, (Так)

Як це горе перебуть! (Ні, лихо)

 

«Ми роботу цю зробили,

В небі зірку запалили!» (Вчитель прикріплює зірку)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Заключна частина.

 

«Як остання зірка засіяє,

То Миколай до нас завітає».

1.Вправа «Мікрофон»

- Що вдалось? Що було важким?

- Що не вміли, а навчились?

2.Домашнє завдання на вибір.

1) Виразно читать байку Л.Глібова «Коник-стрибунець», відповідать на запитання.

2) Скласти продовження байки Л.Глібова «Коник-стрибунець», намалювати ілюстрацію.

3) Скласти запитання до автора.

 

«Ми старались, ми трудились,

В небі всі зірки заіскрились!» ( Вчитель прикріплює зірку і роздає подарунки від Святого Миколая)

 

 

doc
Додано
22 лютого
Переглядів
159
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку