Урок математики з елементами критичного мислення у 4 класі "Одиниці вимірювання маси. Перетворення одиниць вимірювання маси. Задачі, що розв’язуються за допомогою відношення"

Про матеріал

Комбінований урок з елементами розвитку критичного мислення. Його метою є систематизація знання учнів про одиниці вимірювання маси, формувати уміння замінювати одиниці вимірювання маси іншими, вправляти у розв'язуванні задач способом відношення, повторити одиниці вимірювання довжини, дроби; удосконалювати обчислювальні навички, розвивати логічне мислення та уміння мислити критично.

Перегляд файлу

j0300840

 

УРОК  МАТЕМАТИКИ 

З  ЕЛЕМЕНТАМИ  РОЗВИТКУ 

КРИТИЧНОГО  МИСЛЕННЯ 

4  КЛАС

 

 

 

 

 

 

ОДИНИЦІ    ВИМІРЮВАННЯ  МАСИ


Тема.   Одиниці вимірювання маси. Перетворення одиниць

    вимірювання   маси. Задачі, що розв’язуються

    за допомогою відношення

Мета: систематизувати знання учнів про одиниці вимірювання маси, формувати уміння замінювати одиниці вимірювання маси іншими, вправляти у розв’язуванні задач способом відношення, повторити одиниці вимірювання довжини, дроби; удосконалювати  обчислювальні  навички.

Розвивати логічне мислення та уміння мислити критично. Створити умови для формування  позитивних мотивів навчання учнів. Дати можливість для інтелектуального розвитку і рефлексії, засвоєння певного  соціального досвіду. Виховувати комунікативні якості учнів.

Тип уроку: комбінований ( засвоєння навичок і вмінь; узагальнення та систематизація знань)  з  елементами  розвитку  критичного  мислення.

Методично-дидактичне  забезпечення: таблиці  «Одиниці  вимірювання  маси», «Дерево  вирішень», таблиця  «Морський  бій», , квітка  з відривними  пелюстками   для  гри, предметні  малюнки

Методи інтерактивного навчання:

  • Вправа  «Інтрига»;
  • взаємодія  в парах;
  • вправа  «Морський  бій»
  • „мозковий штурм";
  • «гронування»;
  • вправа „Очікування"  «Дерево  рішень»;
  • ігри:
  • Упіймай  число;
  • Семибарвна квітка;
  • Загадка
  •  

 

ХІД  УРОКУ

 

І. Організація  учнів  до  уроку

Вчитель

Вже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

Працювати починаймо.

 

Любі діти! У наш клас

Завітали гості щирі.

Привітайте в добрий час

Гостей посмішкою й миром.

 

Вчитель

- Пропоную першу гру нашого уроку «Інтрига». Перед вами таблиця, згідно нумерації розташуйте слова і ми отримаємо девіз уроку

1  діяти

8  обовязково

2  активно

5  сперечатися

3  думати

7  для всіх

4  оперативно

6  доказово

 

 

Дійсно. Наш девіз виглядає саме так.

Діяти – активно!

Думати – оперативно!

Сперечатися – доказово!

Для всіх – обовязково!

 

  • Тож  налаштуймося  на  урок

 

ІІ.  Повідомлення  теми, мети  і  завдань  уроку

  1. Вправа  «Очікування»
  • Ось  у  нас  є  «Дерево  рішень». Запишіть  на  квіточках  конкретні  очікувані  результати від  сьогоднішнього  уроку. Тобто  продовжте  мою  думку  «Сьогоднішній  урок  навчить  мене…», «Я  очікую  від у року…», «Я  сподіваюсь…» 

( У  кожного  з  учнів  на  парті  квіточка, на  якій  записують  очікувані  результати)

  • Усі  квіточки  прикріпіть  на  «Дереві  рішень», а  в  кінці  уроку  ми  побачимо, чи  досягли  очікуваного  результату.
  • Бачите, як  рясно  зацвіло  наше  дерево! Щоб  воно  цвіло  і  тішило  нас  очікуваними  результатами, почнемо  втілювати  в  життя  наші  сподівання.
  1. Повідомлення  мети  уроку
  • Сьогодні  на  уроці    ми  систематизуємо знання  про  одиниці вимірювання маси, навчимося  перетворювати  одиниці  вимірювання   маси, будемо  розв’язувати  задачі.

 

ІІІ. Контроль, корекція  і  актуалізація  знань

  1.  Вправа  «Морський  бій»
  • Нам треба пригадати матеріал минулого уроку – одиниці вимірювання довжини. Для цього ми проведемо гру «Морський бій». Перед вами таблиця. Роздивляйтеся і давайте правильні відповіді.

 

 

А

В

     С

Д

1

100 см

2 дм 5 см

   20 см

50 мм

2

42 см

35090 см

  14005 см

250 см

3

56 м

63 дм

   40375 см

2 км

4

7 см5 мм

 1000 м

   70000 м

400 м

5

480 см

 900 м

   200дм

18 км

 

А1 – знайди  1/2

А1 – С4 – знайди суму

В1 – знайди 1/5

С3 – переведи  в дм і см

Д1 – переведи  в см, знайди 1/5

С5 – переведи  в м, см

Д3 – скільки тут м

 

  1.   Гра  «Упіймай  число»
  • Пропоную вам ще одну гру « Упіймай число». Знайдіть співвідношення між числами, переводячи їх у інші величини.

20 діб

1

1 км 360 м

480

24 год

5090

5 м 09см

7

70000 дм

1360

 

  1. Приготуйте зошити, починаємо «Математичний диктант».
  • Знайди ¼ від 2 м,  1/100 від 1 км,  1/5 від 4 м.
  • Виконай дію, запиши відповідь:

7см + 3 см 4 мм

9км – 250 м

Виконуємо перевірку «Ланцюжком».  ( 50 СМ, 10 М, 80 СМ, 10 СМ 4 ММ, 8 КМ 750 М)

Фізхвилинка

Вчитель говорить слова: вогонь, вода, небо, земля. До кожного  з слів показує відповідні рухи. Поступово рухи прискорюються 

 

 

ІV.Вивчення нового матеріалу

  1.  Бесіда
  • Які одиниці маси ви знаєте?
  • Як визначають масу предметів? Чим?(ваги, кантор)
  • Скільки грамів в одному кг? Кг в 1 тонні? Грамів в 1кг? Кг в 1ц? Ц в 1т?

 

  1. Пояснення нового матеріалу.
  • для вимірювання маси великих вантажів використовують одиниці вимірювання маси – центнер і тону.
  • Ви вже знаєте, що 1 ц дорівнює 100 кг. 1 тонна позначається скорочено 1 т і дорівнює 1000 кг.
  • 1 центнер – це приблизно 2 мішки картоплі.
  • 1 тонна – маса автомашини «Москвич».
  • У давнину користувалися іншими мірами маси.

 

Народні міри маси

Золотник – 4г

Гривна – 400г

Безмен – 1кг

Пуд – 16кг

Корець – 1ц

Гилетка – 25кг

 Фунт – 400г

  • Чи є тут щось знайоме для вас?
  • Гривня – грошова одиниця України. А в давнину вона була ще й ваговою одиницею. Це був злиток срібла масою 1 фунт, тобто 400г.

-   Іноді для плати цей злиток був завеликий і його розрубували навпіл. Новий злиток називали «руб».

V. Первинне закріплення  знань  учнів

 

  1. Робота з підручником

Вправа 269 (робота з таблицею мір маси стор.42)

  1.  Задача 270 (з коментуванням).
  • Щоб дізнатися, яка маса меду, потрібно від загальної маси відняти масу банки. Отже, 1000 – 300 =700 (г).
  1.  Задача 271.

Перед розвязуванням задачі пояснити значення слова «вантажність», запропонувати учням перетворити дані міри маси у кілограми або центнери.

     1 ц = 100 кг

     3 т 500 кг = 3500 кг = 35 ц

Маса 1 мішка цукру – 1 ц.

Отже, автомобілем можна перевезти 35 мішків цкру-піску.

  1.  Гра «Семибарвна квітка» 

(завдання 272)

(для вирішення номера  272  пропонується квітка, на пелюстках якої написані завдання з підручника. Діти відривають пелюстки і вирішують кожен свій приклад на дошці. Одна пелюстка порожня. На ній запис: «Додай своє». Учень пропонує свій варіант прикладу)

  1.  Завдання 273 учні виконують з коментуванням.

 

VII. Розвиток математичних знань

 

  1.   Гра «Загадка» для  розвязання  задачі № 274

Вчитель говорить загадку і показує фото кам’яного вугілля

http://www.klass39.ru/wp-content/uploads/2012/01/coal.jpg

«Глибоко в землі ховається . . .  називається»

Вчитель говорить другу загадку і показує фото нафти.

http://img.gazeta.ru/files3/137/3975137/RTX7VQF-pic4-452x302-12611.jpg

«У землі лежить, по трубах біжить і машинам дає жити.»

  • Як ви гадаєте, про що буде задача ?
  • Давайте ознайомимося  з її змістом.

Після аналізу задачі та складання плану розв’язування учні записують розв’язанна виразом: 2   (600 : 3) = 400 (ц) = 40 (т).

 

 

  1. Задача  №275

Іде аналіз та розв’язання задачі.

- Що означає число 5000л?

- Скільки літрів води взяли з другої цистерни?

- Чи можна дізнатися, скільки літрів води залишилося у двох цистернах?

- Чи відомо, скільки літрів води залишилося у кожній цистерні?

- Чи можна визначити, скільки літрів води залишилося у 1-й і 2-й цистерні окремо?

- Чи можна після цього знайти, скільки літрів води було в кожній цистерні спочатку?

Розвязання:

1) 5000-1000=4000(л) - залишилося у 2цистернах;

2) 4000:2=2000(л) – стало у кожній цистерні;

3) 2000+1000=3000(л) – було у першій цистерні спочатку;

4) 3000-1000=2000(л) – було у другій цистерні.

3. Задача №277

15 л – 12 кг 300 г

60 л – ?

План розвязування.

1) Яка маса одного літра гасу?

2) Яка маса 60 л гасу?

Розвязання:

12 кг 300 г = 12300 г

12300 : 15   60 = 49200 (г) = 49 кг 200 г.

  1.  Самостійна робота.

Виконання завдання № 276.

Варіант 1 – вирази, записані у верхньому рядку.

Варіант 2 – вирази, записані у нижньому рядку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІ.  Рефлексія  уроку

  1. Метод «Мозковий штурм». «Гронування». 
  2.  Вправа  «Очікування»
  •           Наш  урок  підійшов  до  завершення. Якраз  час  подивитися, чи  виправдалися  ваші  очікування

(вчитель  читає  сподівання  учнів, а  учні коментують)

  •           Добре  того  навчати, хто  хоче  все  знати!
  •           Дійсно, ми дотрималися девізу нашого сьогоднішнього уроку:
  •           Діяли – активно!
  •           Думали – оперативно!
  •           Сперечалися – доказово!
  •           Для всіх ці правила були обовязкові!

 

VIІ. Домашнє завдання. С.43 , №278, №279.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК  ВИКОРИСТАНОЇ  ЛІТЕРАТУРИ

 

  1. Бакан  Н.В., Шост  Н.Б. Уроки  математики. 4  клас: Посібник  для  вчителя. – Тернопіль: навчальна  книга – Богдан, 2006

 

  1.  Ващенко  Н.М. Розробка уроку математики з теми:  «Одиниці вимірювання маси.   Перетворення одиниць вимірювання маси»

 

  1. Інтерактивні  технології  навчання  у  початкових  класах/ Авт.- упор. І.І. Дівакова – Тернопіль: Мандрівець, 2010

 

  1. Малєєва  О.В.  Використання  інтерактивного  методу  «Шість  мислячих  капелюхів  де  Боно»  на  уроках  математики  в  початковій  школі // Початкове  навчання  і  виховання.  - 2006. - №36 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Гусева Любовь
    Вітаю! Можна дізнатися за яким підручником складено конспект?
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бородіна Віта Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Решетар Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 лютого 2018
Переглядів
7656
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку