Урок мовленнєвого розвитку "Підготовка до написання твору-роздуму на морально-етичну тему за біблійною притчею "Блудний син"

Про матеріал
На основі здобутих текстологічних знань формувати в учнів уміння самостійно створювати чітко структуровані зв'язні тексти, аналізувати, висловлювати власну думку, удосконалювати культуру усного та писемного мовлення, сприяти збагаченню словникового запасу старшокласників. розвивати мовне чуття, логічне мислення, допомогти учням осмислити моральні основи родини, спонукати до роздумів про усвідомлення своїх помилок і розкаяння; виховувати любов до ближнього, шанобливе ставлення до найдорожчих людей: батька, матері, рідних; навчитися чітко і послідовно викладати думки, застосовувати у творчій роботі знання з історії, літератури, мистецтвознавства; навчитися осмислено підходити до роботи, визначаючи опорні поняття. Поважати думку товаришів, уміти об’єктивно вносити свій внесок у роботу колективу.
Перегляд файлу

                            Урок розвитку мовлення в 10 класі

 

Тема уроку: Підготовка до написання твору-роздуму на морально-етичну тему за біблійною притчею «Блудний син».

Мета уроку: на  основі здобутих текстологічних знань формувати в учнів уміння самостійно створювати чітко структуровані зв'язні  тексти,аналізувати,висловлювати власну думку,удосконалювати культуру усного та писемного мовлення,сприяти збагаченню словникового запасу старшокласників. розвивати мовне чуття,логічне мислення,допомогти учням осмислити моральні основи родини,спонукати до роздумів про усвідомлення своїх помилок і розкаяння;виховувати любов до ближнього,шанобливе ставлення до найдорожчих людей:батька,матері,рідних;навчитися чітко і послідовно викладати думки, застосовувати у творчій роботі знання з історії, літератури, мистецтвознавства; навчитися осмислено підходити до роботи, визначаючи опорні поняття. Поважати думку товаришів, уміти обєктивно вносити свій внесок у роботу колективу.

Тип уроку: розвиток мовлення

Обладнання: ілюстрації, репродукції картин Рембранта ван Рейна «Повернення блудного сина», Ієроніма Босха «Блудний син», «Коло гріха», портрети художників, комп`ютерна презентація, відеофрагменти, схема-опора.

План уроку

1. Робота над  змістом біблійної притчі “Блудний син”.

2. Словникова робота.

3. Презентація робіт дослідницьких груп.

4. Повторення структури побудови твору-роздуму.

5. Написання твору-роздуму.

Хід уроку

І.Організаційний момент.

ІІ.Мотивація навчальної діяльності:

Слово вчителя:Запрошую Вас на урок розвитку мовлення. Пропоную переглянути відеофагмент і визначити, яка тематика поєднує ці картини ?

Дійсно,сьогодні на уроці ми будемо обговорювати важливе питання:що таке гріх і милосердя? І що важливіше для нас ?

Багато хто з вас у свої 16 років ,мабуть,теж замислюється над цим.

Отже, як вберегтися від гріха та пристрастей сучасній молодій людині?Яких моральних норм та етичних правил необхідно дотримуватися в суспільстві?

Усі ми знаємо,що істина народжується у спілкуванні,тому пропоную спільно обговорити цю тему. Результатом нашої роботи буде твір,який ви напишете вдома. Тож, до роботи,мої юні друзі!

Епіграф:Шануй батька свого і матір свою,щоб продовжились дні твої на землі.

Яку проблему порушено в заповіді?( Проблему сім'ї).

 

ІІІ.Повідомлення теми та мети уроку:

Отже, тема уроку: Підготовка до твору-роздуму на морально-етичну тему за біблійною притчею”Блудний син”.

 Учитель: Що ви пам'ятаєте про цю притчу ?

 Учень: Це одна з найвідоміших притч Ісуса Христа і міститься вона в Євангелії від Луки 15:11.

Учитель: Пропоную  прослухати текст біблійної розповіді:

ІV.Презентація домашнього випереджувального завдання:

(читання тексту учнями  за ролями з одночасною демонстрацією кадрів з мультфільму “Блудний син”).

ПРИТЧА ПРО БЛУДНОГО СИНА

АВТОР: У чоловіка одного було два сини. І молодший із них сказав батькові.     

МОЛОДШИЙ СИН: Дай мені, батьку, належну частину маєтку!

АВТОР: І той поділив між ними маєток. А по небагатьох днях зібрав син молодший усе, та й подавсь до далекого краю, і розтратив маєток свій там, живучи марнотратно. А як він усе прожив, настав голод великий у тім краї, — і він став бідувати. І пішов він тоді і пристав до одного з мешканців тієї землі, а той вислав його на поля свої пасти свиней. І бажав він наповнити шлунка свого хоч стручками, що їли їх свині, та ніхто не давав їх йому. Тоді він спам'ятався й сказав.

МОЛОДШИЙ СИН: Скільки в батька мого наймитів мають хліба аж надмір, а я отут з голоду гину! Устану, і піду я до батька свого, та й скажу йому: Прогрішився я, отче, против неба та супроти тебе… Недостойний я вже зватись сином твоїм; прийми ж мене, як одного з своїх наймитів…

АВТОР:І, вставши, пішов він до батька свого. А коли він далеко ще був, його батько вгледів його, і переповнився жалем: і побіг він, і кинувсь на шию йому, і зачав цілувати його! І озвався до нього той син.

МОЛОДШИЙ СИН: Прогрішився я, отче, против неба та супроти тебе, і недостойний вже зватися сином твоїм…

АВТОР:А батько рабам своїм каже.

БАТЬКО: Принесіть негайно одежу найкращу, і його зодягніть, і персня подайте на руку йому, а сандалі на ноги. Приведіть теля відгодоване та заколіть, будемо їсти й радіти,бо цей син мій був мертвий і ожив, був пропав і знайшовся!

АВТОР: І почали веселитись вони.А син старший його був на полі. І коли він ішов й наближався до дому, почув музики та танці.І покликав одного зо слуг, та й спитав.

СТАРШИЙ СИН: Що це таке?

АВТОР: А той каже йому.

СЛУГА: То вернувся твій брат, і твій батько звелів заколоти теля відгодоване, бож здоровим його він прийняв.

АВТОР: І розгнівався той, і ввійти не хотів. Тоді вийшов батько його й став просити його.А той відповів і до батька сказав.

СТАРШИЙ СИН: Ото, стільки років служу я тобі, і ніколи наказу твого не порушив, ти ж ніколи мені й козеняти не дав, щоб із приятелями своїми потішився я… Коли ж син твій вернувся оцей, що проїв твій маєток із блудницями, ти для нього звелів заколоти теля відгодоване…

АВТОР:І сказав він йому.

БАТЬКО: Ти завжди зо мною, дитино, і все моє то твоє!Веселитись та тішитись треба було, бо цей брат твій був мертвий і ожив, був пропав і знайшовся!

 

Запитання :

- яку таємницю розкрив Ісус Христос?(Всепрощаюча любов батьків  до дітей).

- осмисліть тему(розповідь про блукання меншого сина,в результаті якого він зазнав багато поневірянь і бідності).

- що засуджується у притчі(засудження марнотратства,невміння раціонально користуватися власним майном).

- яка проблематика (багатство і бідність,батьки і діти,праця і лінь,любов кожного з нас до ближнього,справжні друзі,провина і покаяння).

V. Актуалізація опорних знань:

1.Словникова робота:

З'ясуймо значення вислову “блудний син”

блудити                                             людина,яка усвідомила свої помилки і розкаялась

блукати

заблукати

піти в блуд

2.Бесіда:

 Учитель: Коли придивитися до блудного сина,чи є схожість з нами?

Учні: (коли ми приходимо в цей світ,він нас притягує. Рано чи пізно полишаємо своїх батьків ,віддаляємось і в круговерті життя забуваємо того,хто любить нас понад усе.)

(Засуджуємо ближніх,думаємо,що ми розумніші,забуваючи про досвід старших,не прислухаємось до їхніх порад).

 -Що відчував батько у хвилини,коли молодший син попросив належну частку майна? (Дав волю,не примушував і не наказував слухатись).

- Якого життя хотів молодший син,чи замислювався над правильністю своїх вчинків?Чи згадував батька й брата?Чому вирішив повернутися?(Замислився,коли закінчилися гроші,нікому не потрібний,крім рідних.)

- Над чим розмірковував блудний син, повертаючись додому?(А що,як повернутися,покаятись?Візьми,хоч наймитом,принаймні,не голодуватиму і буду коло тебе).

-А як же батько зустрів сина,коли той повернувся додому,чому не прогнав?(Бо той знайшов мужність в собі покаятись).

- Чи вимагав батько пояснень про витрачені гроші,гарантій,що такого більше не повториться.(Ні. Він вже йому простив,як тільки побачив.)

 

А як церква пояснює притчу про “Блудного сина”?Слово отцю Володимиру.

 Священик: Бог передбачив слабкість грішної людини .Він дав нам дар покаяння і повернення- які є основою християнського життя. За покаянням сина приходить свято (“Принесіть найкращий одяг,перстень і сандалі на ноги”.)

Отже, треба зрозуміти свою гріховність, сприйняти помилку, покаятись,повернутися,перепросити,пробачити одне одного - і отримаєш

прощення.

 

Учень:А як пояснити позицію старшого сина?

 

Відповідь священика ( На прикладі притчі про блудного сина Бог розкрив нам таємницю безкінечної любові до свого творіння, всепрощаючої любові батьків до дітей,любові кожного з нас до ближнього.

 

Учитель: Тож, що є необхідною умовою нашого добробуту і земного довголіття?

 

Учні: (Шанувати батьків своїх,щоб продовжились дні твої на землі)

 

Учитель:Шанування батьків не можливе без послуху їм. Не забувайте про їх життєвий досвід і про те ,що батьки бажають добра.

VІ. Презентація    робіт домашніх груп.(біографи, мистецтвознавці, релігієзнавці, літературознавці й історики):

Учитель: Сюжет про блудного сина користувався великою популярністю серед художників голландської школи живопису. Назвіть відомих вам художників,які зверталися у своїй творчості до цієї теми.

Учні :Ієронім Босх, Рембрандт Ван Рейн,Сальвадор Роз,Т.Шевченко.

 Учитель: Хто ж він Рембрандт Ван Рейн?

Учениця (біограф):Розповідь учениці про художника 17 століття”Людина на всі часи”. Перед нами один із багатьох автопортретів голландського художника Рембрандта ван Рейна. Стоїть перед нами в робочому одязі,руки сховані за пояс, в дивній шапці лопухом і уважно дивиться на нас. Він наче поєднує віки. Творчість його співпала з розквітом голландського мистецтва у 17 столітті. Його цікавили глибини людської душі,таємниця людського буття й історії. Багато писав на біблійно-євангелські сюжети.”Блудний син” є його заповітом,остання картина,яку він написав 1669 року.(рік його смерті).”Блудний син”,що це за картина?Про що він думав,коли писав картину?(Що він блудний син у житті,щоб йому простили гріхи.

Рембрандт описує драматургію , це жива розповідь про те ,що відбувається.

Опис картини.

    Учениця 1:Що ви бачите?(Фігура сина,що покаянно упав на коліна перед батьком. Поголена голова,лахміття,одна нога боса,друга - в сандалі,з підошвою,що майже відірвалася. Обличчя ледве видно з тіні. Цей дивний профіль,втомлений,майже  в непритомному стані,блаженне почуття спокою.

    Учень 2 Батько : стара людина,очі сліпі.  Схилившись над блудним сином,поклав руки сину на спину. На зморшкуватому лобі і віях,що опустились-світло. Це те,що відчувала людина,яка любить іншу. Співчуття,прощення,турботу й вірність.

  Учитель:Рембрандт цікавився контрастами світла й тіні,зосереджував світло в одному напрямку,а останні частини полотна в напівтемряві. Таким чином,він спрямовував глядача на найголовніше в композиції.

 -Хто ті персонажі,що вдалині?

Байдуже,вони свідки.

-Чого?Повернення людини. Це чудо.

Коли відбувається чудо,цього ніхто не розуміє.

Ця картина-поштовх для роздумів.

-Про що?Яких?

- Що таке гріх і милосердя?

- А що важливіше для нас?Ми повинні знати свої гріхи і сподіватись на прощення.

 Учитель: Не виправдив син батьківських надій,змарнував життя,розтринькав гроші,батькове майно. Усе витратив. Багато хотів-нічого не досяг. Намагався почати спочатку, йому заважали внутрішні пристрасті.  Бунт і повернення,розрив і примирення. Він прожив своє життя ,втрачено сили ,амбіції. Страшний фінал життя...

Поміркуйте,як вберегтися від гріха і пристрастей сучасній молодій людині?

Хто ще звертався до цієї  теми?.

Учень:звертався й Ієронім Босх. Сюжет картини трактувався як “Притча про блудного сина”. (Повз глядачів повільно крокує худорлявий подорожній з плетеним коробом за плечима. Це блудний син,не від слова блудити,а мандрувати. Не вкладалось у біблійну притчу,де молодший син отримав частину родинного спадку,пішов геть,аби,як виявилось,змарнувати  отримане майно.)

Учень: за новою версією,паломник покидає постоялий двір,котрий безсоромні люди перетворили на осередок гріхів.

У часи Босха людське життя метафорично вважали подорожжю,паломництвом,довгим шляхом людини до спасіння,з подоланням перешкод і солодких гріхів.

Учень:Я погоджуюсь із думкою і хочу доповнити. Босх не був у полоні пластичної краси людини і людського тіла,як митці італійці,бо сформувався в країні,де краса поступалася реальності. Він був серед тих,хто мріяв про спасіння і рай,але постійно бачив внутрішнім зором пекло і покарання людей за гріхи. Отже, його картини-сатира на все гріховне.

Полотно “Сім смертних гріхів”.Композиція складається з центральної частини:Ісус Христос,від якого розходяться промені,а далі,в семи сегментах ,зображено сім смертних гріхів людини:ненажерливість, хтивість,гординя,гнів,жадібність,заздрість. По боках у чотирьох  тондо зображено:смерть,страшний суд,згори -”рай”і пекло внизу. У тондо зображено події,які стануться з людиною після її земного життя. Загалом,композиція твору скидається на Всевидюще око і покликана нагадати людині про швидкоплинність життя.

-Тож як  нам вберегтися від гріха?(Слово священнослужителю)

VІІ. Повторення .Схема твору-роздуму.

Теза- аргументи-приклади -висновок.

VІІІ. Підсумок уроку.

ІХ.  Домашнє завдання:Написати твір-роздум на подану тему.

 

 

doc
Додав(-ла)
Хабло Тетяна
Додано
2 березня 2020
Переглядів
1125
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку