Розробка уроку української літератури для 9 класу на тему "Чоловік божий – носій основної ідеї. Хутір – символ українського способу життя. Черевань – уособлення щасливого хутірського життя; Іван Шрам і Яким Сомко – носії ідеї державності України" з використанням хмарних сервісів.
Урок № 4
Тема. Чоловік божий – носій основної ідеї. Хутір – символ українського способу життя. Черевань – уособлення щасливого хутірського життя; Іван Шрам і Яким Сомко – носії ідеї державності України
Мета: допомогти учням осмислити ті моральні уроки, які дає читачеві автор; розвивати навички порівняльної характеристики образів твору, визначення провідних ідей, художньої майстерності письменника; виховувати активну громадянську позицію, патріотизм, прагнення до добра й справедливості, «праведного життя».
Очікувані результати: учні повинні знати образи й символи твору, поєднання в ньому рис реалізму й романтизму, основну ідею та проблеми роману; учні повинні вміти розкривати образи та символи твору, пояснювати особливості оповіді, робити порівняльну характеристику образів Якима Сомка та Іванця Брюховецького, ілюструвати відповіді цитатами з роману.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет письменника, різні видання роману, Інтернет, планшети або ноутбуки, монітор, вправи в сервісах Learning Apps, Answergarden, Microsoft Offis 365, слайд-шоу.
Теорія літератури: образи, символи, історичний колорит, конфлікт, ідея.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент (з’ясування емоційної готовності до уроку).
ІІ. Повідомлення теми уроку вчителем.
ІІІ. Колективне формулювання мети уроку, читацьких завдань, визначення особистісно важливих цілей діяльності.
ІV. Мотивація навчальної роботи
V. Актуалізація опорних знань
1. Розподіл учнями героїв роману «Чорна рада» на історичних осіб та вигаданих персонажів Learning Apps.
VІ. Сприйняття навчального матеріалу
2. Словникова робота (on-line словники).
У романі "Чорна рада" П. Куліш порушує найболючіші питання для української нації — незалежності, влади, національного відродження. Людьми, від яких у свій час залежало вирішення цих питань, були Яким Сомко та Іван Брюховецький. Це — персонажі історичні. Сомко і Брюховецький борються за гетьманську булаву.
«А запорожці схопили Іванця за руки да вже й на стіл саджають, і булаву й бунчук до рук дають».
Щоб відповісти на ці питання, порівняймо долю та життєві принципи кожного.
Але спочатку з’ясуємо схожі та відмінні деталі, факти про Сомка як історичну особу та як художній образ.
(Повідомлення учнів)
Розбіжності:
Водночас багато історичних даних про Сомка збігаються з літературним трактуванням Куліша, наприклад:
Отже, як бачимо, образ Сомка в романі художній, наближений до ідеалу.
Проблемне запитання до учнів.
(Повідомлення учнів)
Уперше ім’я цієї людини в історії звучить як Іванець, що свідчить про його низьке походження і становище слуги при Хмельницькому. Вишколений старим Богданом, Брюховецький втерся в довір’я Юрасеві Хмельниченкові, який послав його на Запоріжжя, щоб прихилити низовців і заволодіти булавою, яка була тоді у Виговського. Брюховецький прислужився Хмельниченкові, але із Запорізької Січі не повернувся, прожив серед низовців три роки, завойовуючи авторитет для самого себе. Він зумів прихилити козацьку голоту до себе тим, що виставляв себе ненависником панства й багатства. У цей час на Україні булава переходила з рук у руки, і Брюховецькому забажалося теж потримати її у своїх руках. Іванець зрозумів, що Запорізька Січ — свого роду автономія, і керуючи нею, можна керувати й усією Україною.
Лицемірством і лестощами Брюховецький уже восени 1659 року одержує в низовників досі не існуючий на Запоріжжі титул кошового гетьмана, хоча кошового тут завжди називали тільки отаманом. Власні користолюбні інтереси Іванець прикривав нібито щирими турботами про низовиків, сіяв ворожнечу між ними й реєстровим козацтвом, а з конкурентами на майбутніх виборах розправлявся доносами в Москву, у яких обмовляв своїх противників, звинувачував у зраді, а себе рекомендував як найбільш придатного для російської політики на Україні.
Перед Ніжинською радою Брюховецький пообіцяв запорожцям, що дозволить безкарно грабувати майно Сомка, Золотаренка і їх прибічників. Ця обіцянка поширювалася й на чернь, яка допомогла йому стати гетьманом. Але як тільки Іванець досяг мети, він наказав низовцям чернь розігнати, а своїх політичних ворогів знищити фізично.
Бесіда з учнями.
Складання таблиці «Порівняльна характеристика образів Сомка та Брюховецького» (Microsoft Office 365).
Обрання Брюховецького гетьманом – трагедія для України, це розуміють Сомко і його прибічники: «Заплакав тоді Сомко: «Що вам битись за мою голову, коли погибає Україна! Що вам думати про мою наругу, коли наругавсь лихий мій ворог над честю й славою козацькою…» Щиро заплакали вірні козаки». Як відомо з історії, Брюховецький принизив авторитет України до краю. Саме він підписувався словами «вірний холоп і найнижчий подножок».
Отже, споконвічна трагедія українського народу в надто великій довірливості, бажанні одразу жити краще. Вибираючи, ми перестаємо бути мудрецями, а чинимо за законами юрби, інстинктивно.
Інша причина перемоги Брюховецького – певна нерішучість Сомка, невміння діяти впевнено, говорити переконливо. Він до останку сподівається на підтримку народу і переживає велике розчарування, дізнавшись про зраду ніжинського полку. Отже, у словах Сомка було значно більше сили, ніж у його справах.
Дискусійна трибуна.
Як бачимо, П.Куліш змальовує народ із позицій аристократа. Ті, хто підтримував Брюховецького, зображені негативно. Це чернь, яка не має власної думки, безлика юрба, яку легко одурити, купити, скерувати. Проте за Брюховецького була значна частина запорожців.
(Учні готують розгорнуту відповідь на поставлене питання, використовуючи тези та цитати).
Тези:
Ставлення автора до запорожців неоднозначне. Він засуджує прибічників Брюховецького й водночас захоплюється відвагою, традиціями козаків.
П.Куліш ідеалізує минуле: «Запорожжя завжди було серцем українським, …на Запорожжі воля ніколи не вмирала, давні звичаї не забувалися». Захоплюється зображеними на картині в монастирі Нечаєм, Морозенком, Байдою, Самійлом Кішкою.
Сцена покарання Кирила Тура уведена в роман, щоб показати невмирущість законів Січі.
Автор уславлює лицарство й побратимство.
Письменник гнівно засуджує виродження запорожців, перетворення їх на п’яниць і гультіпак: «Тепер хто йде на Запорожжя? Або гультіпака, або злодюга, що боїться шибениці, або дармоїд…»
Автор показує розкол серед запорожців, що наступив після ради. Зрозумівши, що їх одурено, частина пориває із Брюховецьким, інші продовжують підтримувати нового гетьмана.
Однією з характерних ознак романтичного твору є пейзажі. Перед очима читача постають простори України: золотоверхий Київ, хутір Хмарище, Романовський Кут… Хоча автор не описує незвичайної природи,Ю кожен уявляє красу білих українських мазанок під соломяними стріхами, велич церков, безмежжя нив. Вони постають перед нами завдяки художньому образу дороги, яка наскрізною стрічкою простилається від початку роману й до його кінця.
Мотив дороги – це композиційний прийом, який допомагає створити цілісний образ чогось великого. Образ дороги П. Куліш використовує передусім для рельєфного показу тогочасного суспільства: герої, подорожуючи, стають учасниками або спостерігачами напружених соціальних конфліктів між козацькою верхівкою й козацькими низами; селянами й козаками; міщанами й козаками; українцями й поляками, жидами й московитами; багатими й бідними тощо.
Вирушивши із сином у дорогу, полковник Шрам зустрічає різних за соціальним статусом і характером людей. Усі вони є носіями певної авторської ідеї.
Черевань Утілення козацького лицарства
Іван Шрам Праведне життя за принципами християнської Яким Сомко моралі.
Кирило Тур Ідея державності України
Божий чоловік Уособлення щасливого хутірського життя.
Теорія літератури
Презентація роботи учнів І групи.
В образі божого чоловіка П.Куліш втілює провідні ідеї філософії Г.Сковороди.
Презентація роботи ІІ групи.
Другорядний герой роману – Божий чоловік з’являється в романі на початку та наприкінці твору, але він має велике значення.
Перше знайомство з ним відбувається уже в ІІ главі. Увійшовши у пасіку Череваня, полковник Шрам та його син Петро чують надзвичайну мелодію. Спитавши у Василя Невольника: «Так се в вас божий чоловік?», почув у відповідь: «А то хто ж би так заграв у бандуру? Такого кобзаря не було, та, може, вже й не буде між козацтвом». Відразу ми розуміємо, що перед нами неабияка людина.
Читаючи твір, ми так і не дізнаємося про соціальне походження сліпця. Але чомусь, нам здається, що його батьки – бідні, трудолюбиві, чесні люди, які в добрі виховували своїх дітей і завдяки цьому виростили щедрого борця за справедливість, розумного й талановитого сина. Можливо, він став сиротою дуже рано.
П.Куліш зображує Божого чоловіка так: «Звався божим чоловіком сліпий старець-кобзар. Темний він був на очі, а ходив без проводиря; у латаній свитині і без чобіт…».
«А в божого чоловiка довга, до самого пояса, борода iще краще процвiла сiдинами; а на виду дiдусь просiяв якимсь свiтом. Спiваючи пiсню, од серця голосить i до плачу доводить, а сам пiдведе вгору очi, наче бачить таке, чого видющий зроду не побачить».
Свою сліпоту він вважає не каліцтвом, а Божим знаменням, тому й осуджує тих кобзарів, які за чарку горілки поробилися придворними поетами й музикантами. Божий чоловік не закликає народ до боротьби, як Шевченкові кобзарі, як зображує їх і народна традиція, а кличе до милосердя, доброти.
«Темний він був на очі, а ходив без проводиря; у латаній свитині і без чобіт, а грошей носив повні кишені. Що ж він робив із тими грішми? Викупляв невольників із неволі. Іще ж до того знав він лічити усякі болісті і замовлять усякі рани. Може, він помагав своїми молитвами над недужим, а може, і своїми піснями; бо в його пісня лилась, як чари, що слухає чоловік і не наслухається. За теє-то за все поважали його козаки, як батька; і хоть би, здається, попросив у кого остатню свитину з плечей на викуп невольника, то й ту б йому оддав усякий».
Кобзар, мандруючи світом переконався, що щастя не в багатстві, славі, а в праведному житті. Його призначення на цьому світі – творити добро, підтримувати людей: «…Співай же добрим людям, не прогнівляючи Господа; так співай, щоб чоловік на добре, а не на зле почувся!» . Божий чоловік крокує шляхом милосердя. Йому шкода невольників, усіх хворих людей. Він вбачає сенс життя в допомозі бідним, нужденним: ««В мене, — каже, — одна дорога по всьому світу. Блаженні милостивії, яко тії помилувані будуть», — відповідає він Шрамові на запитання, куди він ітиме». Місія доброго чоловіка триває, тепер він «поклонивсь на всі сторони і пішов з хати, почепивши через плече бандуру, щоб розповідати світові, як оддавали жизнь за людське благо».
Це не старець і не жебрак, а патріот, воїн Божий, ходяча совість народу. Мирське життя для нього нічого не значить.
На сторінках роману він відзначається високою свідомістю, розумінням подій, виявляє своє неприйняття щодо дріб'язковості, мізерності буденного життя.
Упевнено та незалежно тримається він і в присутності козацької верхівки. Мовою народних дум розповідає він про події, сумує за долею України, славить часи Б. Хмельницького. Але Божий чоловік відмежовує себе він інших бандуристів. Коли інші кобзарі не гребували нагодою дрібного заробітку під час чорної ради, то він не пішов туди.
Він не приходить на Ніжинську раду, але після неї виринає, наче із забуття, на Череваневому хуторі, де мудро пояснює осиротілому Петрові, що то тільки здається, ніби зло підім'яло під себе добро:
«— Смутно мені,— каже божому чоловікові,— що в світі ледащо панує, а добре за працю й за горе не має жодної награди!
— Не кажи так, синку,— дав одвіт божий чоловік,— усякому єсть своя кара і награда од бога.
— Як же? — каже Петро.— Іванець ось вознесен, а Сомко з моїм панотцем гіркую випили.
А божий чоловік:
— Іванця бог гріхом уже покарав; а праведному чоловікові якої треба в світі награди? Гетьманство, багатство або верх над ворогом? Діти тілько ганяються за такими цяцьками; а хто хоть раз заглянув через край світу, той іншого блага бажає... Немає, кажеш, награди! За що награди? За те, що в мене душа лучча от моїх ближніх? А се ж хіба мала милость господня? Мала милость, що моя душа сміє і зможе таке, що іншому й не присниться?.. Інший іще скаже, що такий чоловік, як твій панотець, уганяє за славою? Химера! Слави треба мирові, а не тому, хто славен? Мир нехай навчається добру, слухаючи, як оддавали жизнь за людське благо; а славному слава у бога!».
Таким чином, в образі сліпого старця-кобзаря сконцентровано проблему — народ і співець. Це романтичний образ «Божого ясного Чоловіка», людини національно свідомої, котра в моральному плані стоїть дуже високо: вище міщан, селян, козацької верхівки… Не шлунок, а дух визначає його сутність, тож він «наче бачить таке, чого видющий зроду не побачить». Автор пише, що «душа його жила не на землі, а на небі». Саме в образі божого чоловіка – сліпого бандуриста – яскраво розкриті народні ідеали гуманізму, мудрості, моральної досконалості.
Черевань уособлює щасливе хутірське життя, а що ж символізує сам хутір?
Перегляд і коментування ілюстрацій із зображенням побуту українців ХVІІст.
Хутір для Куліша - це ідеал життя людини в цілковитій гармонії з природою й совістю, в додержанні Божих заповідей. Недарма Петро й Леся оселилися на хуторі. Вони продовжуватимуть свій славний рід, тому їхні образи є втіленням безсмертя українського народу. Отже, хутір – міні-модель гармонійного українського суспільства.
Порівняльна характеристика козацької старшини.
Козацька старшина завжди була близька до претендентів на булаву, вони виходили якраз із заможного козацтва. Після визвольної війни проти Польщі, а особливо після смерті Богдана Хмельницького, ця старшина стала дуже неоднорідною, а головне – нестійкою. Куліш у своєму романі зумисне подає не схожих між собою представників заможного козацтва: патріота-фанатика полковника Івана Шрама, байдужого багатого хуторянина Михайла Череваня, новоспеченого князя і зрадника Матвія Гвинтовку й не кращого за нього перебіжчика Вуяхевича.
ІІІ група презентує свою роботу за поданим планом:
а) ставлення до України та різних соціальних верств;
б) ставлення до влади: нехтування чи палке бажання насолоджуватися нею;
в) політичні цілі, стосунки з кандидатами на булаву;
г) моральні та естетичні ідеали;
д) сімейні стосунки;
е) здобутки і втрати наприкінці життєвого шляху.
3. Оцінка характерів і вчинків представників козацької верхівки.
Матеріал для вчителя (тези)
Теорія літератури
VІІ. Закріплення знань, умінь та навичок.
Виконання учнями ситуативних завдань.
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Продовжіть речення:
«Мій улюблений герой роману — ...»
«Мене вражає, ...»
«Дуже шкода, що...»
ІХ. Домашнє завдання