Урок на тему "Електролітична дисоціація кислот, основ, солей у водних розчинах."

Про матеріал
Конспект уроку про електролітичну дисоціацію кислот, основ, солей у водних розчинах може бути використаний при дистанційному навчанні як вчителями, так і учнями. В розробці зібраний основний матеріал по даній темі, записані основні поняття про електролітичну дисоціацію кислот, основ, солей у водних розчинах.
Перегляд файлу

Урок №9

Тема: Електролітична дисоціація кислот, основ, солей у водних розчинах.

Цілі уроку:

дидактичні: навчити учнів розрізняти електроліти та неелектроліти та за видам и хімічного зв'язку, пояснювати  механізм електролітичної дисоціації речовин з йонним та ковалентним полярним зв’язками; формувати вміння складати рівняння електролітичної дисоціації кислот, основ, солей.

розвивальні: продовжити формувати вміння формулювати визначення, продовжити формування хімічної мови.

виховні: формувати вміння працювати в групі, виховувати почуття відповідальності.

Тин уроку: комбінований.

Обладнання та матеріали: ПСХЕ;таблиця розчинності кислот, солей і основ; штатив з пробірками, піпетки; розбавлені розчини хлоридної та сульфатної кислот, натрій гідроксид, розчини індикаторів: лакмусу, фенолфталеїну, універсальний індикаторний папір.

Базові поняття й терміни: Розчини, розчинник, електроліти, неелектроліти, розчинена речовина, електролітична дисоціація, йони катіони, аніони, гідратовані йони, йони гідроксонію, розчинність, електропровідність, хімічний зв'язок, кристалічна решітка.

 

« Все пізнається в порівнянні.»

 

Давній прислів

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

І. Перевірка домашнього завдання

Фронтальне опитування

Хімічний диктант (на листочках)

 

  1. Електроліти — це речовини....

(розчини й розплави, які проводять електричний струм)

  1. До електролітів належать представники таких класів неорганічних сполук....

(кислоти ,луги (розчинні основи), розчинні солі)

  1. Електролітична дисоціація — це процес....

(розпаду електролітів на йони в розчині або розплаві)

  1. Під час електролітичної дисоціації утворюються заряджені частинки, які називаються....

(йони)

  1. Позитивно заряджені частинки називаються....

(катіонами)

  1. Негативно заряджені частинки називаються....

(аніонами)

  1. До неелектролітів належать речовини, у молекулах яких утворюється....

(речовини не молекулярної будови, більшість органічних речовин)

  1. Серед запропонованих речовин і сумішей позначте ті, які проводять електричний струм:

А зріджений хлороводень;

Б водний розчин хлороводню;V

В розплав натрій гідроксиду;V

Г водний розчин калій броміду.V

  1. Позначте, яка вода має електричну провідність:

А водопровідна чи колодязна;V

Б дистильована;

В дощова.V

10.Наведіть приклади електролітів

(Робота учнів оцінюється вибірково.)

  1. Актуалізація опорних знань

Запитання:

  1. Які речовини називаються електролітами?
  2. Чому електроліти проводять електричний струм?
  3. Представники яких класів речовин належать до електролітів?
  1. Мотивація навчальної діяльності

Оголошення теми і завдань уроку.

На попередньому уроці ми ознайомились з механізмом електролітичної дисоціації та знаємо, як записувати рівняння дисоціації натрій хлориду,  хлоридної кислоти та сульфатної кислоти

Сьогодні на уроці ми розглянемо властивості основ, кислот і солей у водних розчинах із погляду теорії електролітичної дисоціації. Для цього нам необхідно відповісти на такі запитання:

  1. Як відбувається дисоціація кислот, основ і солей у водних розчинах?
  2. Які заряджені частинки визначають властивості речовин названих класів?
  3. Як записуються рівняння реакцій електролітичної дисоціації?

 

  1. Вивчення нового матеріалу

 

     За характером йонів, що утворюються при дисоціації, розрізняють три типи електролітів: кислоти, основи і солі.

Електролітична дисоціація кислот

Запитання:

1. Яка зміна кольору відбувається при дії індикаторів на розчини кислот?

  1. Чому індикатори змінюють свій колір у розчині кислоти?
  2. Яка заряджена частинка визначає зміну кольору індикатора?

Запишіть у зошит формули нітратної, хлоридної, сульфатної кислот.

( я пишу на дошці)

Користуючись таблицею «Розчинність кислот, основ і солей у воді», запишіть частинки, на які дисоціює кожна з цих кислот.

HCl      H+ + Cl

HNO3        H+ + NO3 -

H2SO4            2H+ + SO4 2-

  Сульфатна кислота, багатоосновна, яка дисоціаціює ступінчасто:

H2SO4            H+ + НSO4 -  - І ступінь

HSO4 -           H+ + SO4 2-  - ІІ ступінь

  1. Що є спільного у записаних рівняннях дисоціації?

  (У лівій частині рівняння присутні йони Гідрогену.)

  1. Як можна записати загальне рівняння дисоціації всіх кислот?

 

  1. Яке визначення поняття «кислоти» можна зробити, виходячи з теорії електролітичної дисоціації.

 

 

 (Кислоти — це сполуки, під час дисоціації яких утворюються катіони Гідрогену H+ й аніони кислотного залишку.)

 

Висновок 1.Усі кислоти об’єднує те, що їхні водні розчини містять йони Н+. Отже, усі загальні характерні властивості кислот – кислий смак, зміна кольору індика­торів тощо – обумовлені саме катіонами Гідрогену H+.

 

Електролітична дисоціація основ

Демонстраційний дослід.

Виявлення гідроксид-йонів у розчині.

Запитання:

  1. Як відбувається зміна кольору індикаторів у розчині натрій гідроксиду?
  2. Яка заряджена частинка впливає на зміну кольору індикаторів?

 

Запишіть у зошит формули натрій гідроксиду, калій гідроксиду.

NaOH        Na + + OH-

KOH          K + + OH-

Ba(OH)2          Ba2 + + 2OH-

Користуючись таблицею «Розчинність кислот, основ і солей у воді», запишіть рівняння дисоціації цих сполук. ( я пишу на дошці)

Барій гідроксид дисоціаціює ступінчасто:

Ba(OH)2          Ba(OH)+ + OH-   - I ступінь

Ba(OH)+          Ba2 + + OH-  - IІ ступінь

 

  1. Що є спільного в дисоціації всіх основ?

(При дисоціації утворюються гідроксид - йони.)

  1. Як можна записати загальне рівняння дисоціації всіх основ?

 

МеОН                    Ме+             +            ОН-

Молекула             катіон                       аніон

Основи                 металічного              гідроксид - йону

                             елемент

 

  1. Яке визначення поняття «основи» можна зробити, виходячи з теорії електролітичної дисоціації?

 

(Основи — це сполуки, які під час дисоціації утворюють катіони металічного)

 

  1. Які основи будуть дисоціювати за такою схемою?

(Розчинні основи (луги)елемента й аніони ОН- .)

Висновок 2.Усі загальні властивості лугів (основ) милкість на дотик, зміна кольору індикаторів тощо – обумовлені загальними для всіх основ гідроксид - йонами ОН-.

Дисоціація солей

  1. Яким загальним рівнянням можна записати дисоціацію солей?

 

МеХ                       Ме+             +            Х-

Молекула             катіон                       аніон

солі                      металічного              кислотного

                            елемент                      залишку

 

  1. Яке визначення поняття «солі» можна дати з погляду теорії електролітичної дисоціації?

 

(Солі — це електроліти, під час дисоціації яких утворюються катіони металічного елемента й аніони кислотного залишку.)

 

Користуючись таблицею «Розчинність кислот, основ і солей у воді», запишіть дисоціацію: калій хлориду, натрій фосфату, ферум (ІІІ) сульфату.

( я пишу на дошці)

KCl            K + + Cl-

Na3PO4          3Na+  + PO43-

Fe2(SO4)3          2Fe3+    +  3SO42-

Висновок 3.Властивості солей визначаються як катіонами металу, так і аніонами кис­лотних залишків. Так, солі сульфатної кислоти мають спільні властивості, обумовлені йонами SO42-. Проте спіль­них йонів солі не мають, тому і спільні хімічні властивості у них відсутні.

  1. Узагальнення й систематизація знань

 

Народна мудрість говорить: «Ліпше один раз побачити, ніж сто раз почути».

Запис опорного конспекту на дошці й у зошиті:

Класи неорганічних речовин із погляду теорії електролітичної дисоціації

Кислоти             речовини, які дисо-               Н+    +   Х-   (кислотний залишок)

Основи              ціюють із утворен-                Ме+   +    ОН-

Солі                   ням                                          Ме+    +   Х-   (кислотний залишок)

 

Зміну кольору індикаторів зумовлюють:

  • для кислот → катіони Гідрогену Н+;
  • для основ → аніони гідроксид-йонів ОН .

Дайте відповіді па запитання:

  1. Дайте визначення основам, кислотам і солям як електролітам.
  2. Запишіть рівняння дисоціації таких сполук:
  3. кальцій гідроксиду, ортофосфатної кислоти, ферум(ІІ) нітрату,

MgCl2, H3PO4, NH4OH, HF, Ba(OH)2, HNO3, KOH, AlCl3, Sr(OH)2, HBr, K3PO4.

Задачі:

  1. Натрій фосфат кількістю речовини 1 моль розчинили у воді. Яка кількість речовини йонів Na+ утворилася внаслідок повної дисоціації цієї солі?
  2. Яка сумарна кількість речовини йонів Феруму і Хлору міститься в роз­чині ферум(ІІІ) хлориду кількістю речовини 0,1 моль?
  3. Обчисліть кількість речовини йонів Fe3+і SO42 –, які містяться в розчині масою 200 г із масовою часткою ферум(ІІІ) сульфату 20 %.

 

VІ. Підсумок уроку

У ході сьогоднішнього уроку ми:

- навчилися складати рівняння реакцій дисоціації кислот, лугів, солей;

- виявити спільні йони для кожного класу неорганічних сполук і на основі цього зробити висновки про те, що зумовлює їх спільні хімічні властивості цих речовин.

Оцінювання учнів

VІІ. Домашнє завдання

§7 ст.37-42; Вправи:

1. Напишіть рівняння дисоціації таких електролітів:

а) сульфідної і бромідної кислоти,

б)калій і барій гідроксидів, в) солей – магній нітрату, натрій фосфату і алюміній сульфату.

2. Перетвори інформацію на знання.

До вивчення теорії електролітичної дисоціації кислотам давалось таке визначення: «Кислоти — це сполуки, які мають кислий смак, дають кислу реакцію на лакмус та утворюють з лугами солі».

Прокоментуй це визначення з точки зору сучасних знань.

Поглиблення знань про кислоти, основи й солі

Отримані результати дозволяють уточнити визначення кислот, основ і солей.

Кислоти — це електроліти, у результаті дисоціації яких у розчинах утворюється лише один вид катіонів — йони Гідрогену Н+.

НNO3 ->Н++NО3-

НВг→Н++Вг-

Якщо до складу кислоти входить кілька атомів Гідрогену, дисоціація протікає східчасто:

Н2S04 →Н+ +НS04-→2Н+ +S042-

 Разом записуємо на дошці рівняння дисоціації речовин:

НІ, Н2S03, Н3Р04.

Основи — це електроліти, у результаті дисоціації яких у розчині утворюється лише один вид аніонів — йони ОН-.

NаОН->Nа++ОН-

Якщо до складу основи входять дві й більше гідроксигрупи, дисоціація протікає східчасто:

Са(ОН)2<->СаОН++ ОН-<-> Са2+ + 20Н-

 Разом записуємо на дошці рівняння дисоціації речовин: RbOH, Ва(0Н)2.

Солі — це електроліти, у результаті дисоціації яких у розчині утворюються катіони металів і аніони кислотних залишків.

Солі належать до сильних електролітів, дисоціюють на йони повністю протягом однієї стадії.

2S04 ->2Nа++S042-

А12(S04)з →2А13++3S042-

Самостійно (або по ланцюжку біля дошки) учні записують рівняння дисоціації таких речовин: MgС123Р04, Nа2С03, СuS04,  КВг.

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія 9 клас (Григорович О.В.)
Додано
8 листопада 2022
Переглядів
2931
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку