Урок №9
Тема: Електролітична дисоціація кислот, основ, солей у водних розчинах.
Цілі уроку:
дидактичні: навчити учнів розрізняти електроліти та неелектроліти та за видам и хімічного зв'язку, пояснювати механізм електролітичної дисоціації речовин з йонним та ковалентним полярним зв’язками; формувати вміння складати рівняння електролітичної дисоціації кислот, основ, солей.
розвивальні: продовжити формувати вміння формулювати визначення, продовжити формування хімічної мови.
виховні: формувати вміння працювати в групі, виховувати почуття відповідальності.
Тин уроку: комбінований.
Обладнання та матеріали: ПСХЕ;таблиця розчинності кислот, солей і основ; штатив з пробірками, піпетки; розбавлені розчини хлоридної та сульфатної кислот, натрій гідроксид, розчини індикаторів: лакмусу, фенолфталеїну, універсальний індикаторний папір.
Базові поняття й терміни: Розчини, розчинник, електроліти, неелектроліти, розчинена речовина, електролітична дисоціація, йони катіони, аніони, гідратовані йони, йони гідроксонію, розчинність, електропровідність, хімічний зв'язок, кристалічна решітка.
« Все пізнається в порівнянні.»
Давній прислів
Хід уроку
І. Організаційний момент
І. Перевірка домашнього завдання
Фронтальне опитування
Хімічний диктант (на листочках)
(розчини й розплави, які проводять електричний струм)
(кислоти ,луги (розчинні основи), розчинні солі)
(розпаду електролітів на йони в розчині або розплаві)
(йони)
(катіонами)
(аніонами)
(речовини не молекулярної будови, більшість органічних речовин)
А зріджений хлороводень;
Б водний розчин хлороводню;V
В розплав натрій гідроксиду;V
Г водний розчин калій броміду.V
А водопровідна чи колодязна;V
Б дистильована;
В дощова.V
10.Наведіть приклади електролітів
(Робота учнів оцінюється вибірково.)
Запитання:
Оголошення теми і завдань уроку.
На попередньому уроці ми ознайомились з механізмом електролітичної дисоціації та знаємо, як записувати рівняння дисоціації натрій хлориду, хлоридної кислоти та сульфатної кислоти
Сьогодні на уроці ми розглянемо властивості основ, кислот і солей у водних розчинах із погляду теорії електролітичної дисоціації. Для цього нам необхідно відповісти на такі запитання:
За характером йонів, що утворюються при дисоціації, розрізняють три типи електролітів: кислоти, основи і солі.
Електролітична дисоціація кислот
Запитання:
1. Яка зміна кольору відбувається при дії індикаторів на розчини кислот?
Запишіть у зошит формули нітратної, хлоридної, сульфатної кислот.
( я пишу на дошці)
Користуючись таблицею «Розчинність кислот, основ і солей у воді», запишіть частинки, на які дисоціює кожна з цих кислот.
HCl H+ + Cl –
HNO3 H+ + NO3 -
H2SO4 2H+ + SO4 2-
Сульфатна кислота, багатоосновна, яка дисоціаціює ступінчасто:
H2SO4 H+ + НSO4 - - І ступінь
HSO4 - H+ + SO4 2- - ІІ ступінь
(У лівій частині рівняння присутні йони Гідрогену.)
(Кислоти — це сполуки, під час дисоціації яких утворюються катіони Гідрогену H+ й аніони кислотного залишку.)
Висновок 1.Усі кислоти об’єднує те, що їхні водні розчини містять йони Н+. Отже, усі загальні характерні властивості кислот – кислий смак, зміна кольору індикаторів тощо – обумовлені саме катіонами Гідрогену H+.
Електролітична дисоціація основ
Демонстраційний дослід.
Виявлення гідроксид-йонів у розчині.
Запитання:
Запишіть у зошит формули натрій гідроксиду, калій гідроксиду.
NaOH Na + + OH-
KOH K + + OH-
Ba(OH)2 Ba2 + + 2OH-
Користуючись таблицею «Розчинність кислот, основ і солей у воді», запишіть рівняння дисоціації цих сполук. ( я пишу на дошці)
Барій гідроксид дисоціаціює ступінчасто:
Ba(OH)2 Ba(OH)+ + OH- - I ступінь
Ba(OH)+ Ba2 + + OH- - IІ ступінь
(При дисоціації утворюються гідроксид - йони.)
МеОН Ме+ + ОН-
Молекула катіон аніон
Основи металічного гідроксид - йону
елемент
(Основи — це сполуки, які під час дисоціації утворюють катіони металічного)
(Розчинні основи (луги)елемента й аніони ОН- .)
Висновок 2.Усі загальні властивості лугів (основ) милкість на дотик, зміна кольору індикаторів тощо – обумовлені загальними для всіх основ гідроксид - йонами ОН-.
Дисоціація солей
МеХ Ме+ + Х-
Молекула катіон аніон
солі металічного кислотного
елемент залишку
(Солі — це електроліти, під час дисоціації яких утворюються катіони металічного елемента й аніони кислотного залишку.)
Користуючись таблицею «Розчинність кислот, основ і солей у воді», запишіть дисоціацію: калій хлориду, натрій фосфату, ферум (ІІІ) сульфату.
( я пишу на дошці)
KCl K + + Cl-
Na3PO4 3Na+ + PO43-
Fe2(SO4)3 2Fe3+ + 3SO42-
Висновок 3.Властивості солей визначаються як катіонами металу, так і аніонами кислотних залишків. Так, солі сульфатної кислоти мають спільні властивості, обумовлені йонами SO42-. Проте спільних йонів солі не мають, тому і спільні хімічні властивості у них відсутні.
Народна мудрість говорить: «Ліпше один раз побачити, ніж сто раз почути».
Запис опорного конспекту на дошці й у зошиті:
Класи неорганічних речовин із погляду теорії електролітичної дисоціації
Кислоти речовини, які дисо- Н+ + Х- (кислотний залишок)
Основи ціюють із утворен- Ме+ + ОН-
Солі ням Ме+ + Х- (кислотний залишок)
Зміну кольору індикаторів зумовлюють:
Дайте відповіді па запитання:
MgCl2, H3PO4, NH4OH, HF, Ba(OH)2, HNO3, KOH, AlCl3, Sr(OH)2, HBr, K3PO4.
Задачі:
VІ. Підсумок уроку
У ході сьогоднішнього уроку ми:
- навчилися складати рівняння реакцій дисоціації кислот, лугів, солей;
- виявити спільні йони для кожного класу неорганічних сполук і на основі цього зробити висновки про те, що зумовлює їх спільні хімічні властивості цих речовин.
Оцінювання учнів
VІІ. Домашнє завдання
§7 ст.37-42; Вправи:
1. Напишіть рівняння дисоціації таких електролітів:
а) сульфідної і бромідної кислоти,
б)калій і барій гідроксидів, в) солей – магній нітрату, натрій фосфату і алюміній сульфату.
2. Перетвори інформацію на знання.
До вивчення теорії електролітичної дисоціації кислотам давалось таке визначення: «Кислоти — це сполуки, які мають кислий смак, дають кислу реакцію на лакмус та утворюють з лугами солі».
Прокоментуй це визначення з точки зору сучасних знань.
Поглиблення знань про кислоти, основи й солі
Отримані результати дозволяють уточнити визначення кислот, основ і солей.
Кислоти — це електроліти, у результаті дисоціації яких у розчинах утворюється лише один вид катіонів — йони Гідрогену Н+.
НNO3 ->Н++NО3-
НВг→Н++Вг-
Якщо до складу кислоти входить кілька атомів Гідрогену, дисоціація протікає східчасто:
Н2S04 →Н+ +НS04-→2Н+ +S042-
Разом записуємо на дошці рівняння дисоціації речовин:
НІ, Н2S03, Н3Р04.
Основи — це електроліти, у результаті дисоціації яких у розчині утворюється лише один вид аніонів — йони ОН-.
NаОН->Nа++ОН-
Якщо до складу основи входять дві й більше гідроксигрупи, дисоціація протікає східчасто:
Са(ОН)2<->СаОН++ ОН-<-> Са2+ + 20Н-
Разом записуємо на дошці рівняння дисоціації речовин: RbOH, Ва(0Н)2.
Солі — це електроліти, у результаті дисоціації яких у розчині утворюються катіони металів і аніони кислотних залишків.
Солі належать до сильних електролітів, дисоціюють на йони повністю протягом однієї стадії.
Nа2S04 ->2Nа++S042-
А12(S04)з →2А13++3S042-
Самостійно (або по ланцюжку біля дошки) учні записують рівняння дисоціації таких речовин: MgС12,К3Р04, Nа2С03, СuS04, КВг.