В розробці використовуються різноманітні методи роботи з учнями на уроці. А саме: робота з підручником, постановка проблемного питання, "мозкові штурми", і прийом з тренінгу "Стілець правди".
1
Розробка уроку
На тему:
«Риси характеру. Чинники, від яких залежить характер людини»
Підготувала: вчитель з основ здоров’я
Гардецька Світлана Юріївна
9 клас
Тема: Риси характеру. Чинники, від яких залежить характер людини.
Мета: ознайомлення учнів з чинниками, від яких залежить характер людини, ознаками доброго характеру; розвивати в учнів позитивні риси характеру для підтримки здоров’я; виховувати свідому мотивацію для самовиховання.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи і форми роботи: словесні (розповідь учителя, бесіда), постановка проблемного запитання, вправа «мозковий штурм», робота з підручником.
Матеріали та обладнання: підручник, стільчик, маркери та листочки.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Перевірка присутності учнів в класі та готовність їх до уроку.
2. Встановлення позитивного емоційного настрою.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Закінчіть речення:
За наведеною характеристикою визначте тип темпераменту людини:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Кожен із вас має якості, які ріднять вас із іншими людьми. Але кожна людина є унікальною, тому в неї присутні також якості, які характерні тільки їй. Ці якості людини часто називають її «Характером». Сьогодні на уроці ми вивчимо що ж таке характер, риси характеру і від чого він залежить. Тому записуємо в зошит тему уроку.
План
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Характер – індивідуальне поєднання найбільш стійких особливостей людини, які визначають ставлення: до самого себе, до інших людей, до праці та до речей.
Вважають, що характер пов'язаний із темпераментом та здібностями людини, і часто впливають на самооцінку людини.
Психологи довго дискутували, від чого залежить характер людини – від її вроджених якостей чи набутих у процесі виховання. Одні доводили, що вирішальним є його спадкові чинники ( характер як у діда ). Інші, наводячи приклади дітей-мауглі, обстоювали ключову роль виховання. З 20 ст. психологи все ж таки дійшли до тієї думки, що головним в становленні характеру є самовиховання, розвиток своїх творчих та розумових здібностей.
Риси характеру можна поділити на позитивні й негативні.
До позитивних рис належать: доброта, довіра, щедрість, милосердя, порядність, оптимізм, акуратність, ввічливість, уміння прощати, мудрість, почуття тощо.
До негативних: жадібність, заздрість, злість, пихатість, егоїзм, жорстокість, байдужість, безвідповідальність, боягузтво, брехливість, грубість, лицемірство, лінь.
Робота з підручником
Відкрийте підручник на сторінці 123, подивіться приклади характерів людини. Прочитайте. Потім витягніть руки долонями догори. Учні ланцюжком називають два вида свого характеру у чотирьох категорія : Ставлення до себе, до людей, до праці і до речей. При цьому вони уявляють що тримають ці критерії на долонях.
Після того, як виступить останній учень, учитель пропонує стиснути долоню, в якій знаходяться позитивні риси і піднести до серця. Іншу долоню перевернути та потрусити що скинути з себе всі негативні риси.
Деякі риси характеру люди вважають добрими, а інші ні. З дитинства кожна людина намагається наслідувати поведінку і якості іншої людини. Тому так важливо навчитись розпізнавати у людині прекрасні риси характеру і не зовсім хороші.
Запитання до учнів
Наший характер на відміну від темпераменту обумовлений не стільки властивостями нервової системи, скільки культурою людини, її вихованням. Життєвий шлях людини довгий та тернистий. Тому, характер накладає відбиток на всі вчинки, думки, почуття людини. Знаючи характер людини, можна передбачити її поведінку в різних ситуаціях.
Поставити проблемне запитання:
Як ви гадаєте, а характер людини впливає на ваше здоров’я та здоров’я оточуючих вас людей.
Зараз я вам пропоную провірити як впливає ваш характер на інших людей. Ми говорили, що однією ланкою характеру це є відношення людей до інших. Отож, я зараз вам пропоную провести таку вправу.
Вправа «Стілець правди»
Перед вами стоять два стільця. Зараз кожний з вас по черзі сідає спочатку на один стілець з позитивними якостями, які на думку ваших друзів присутні у вашому характеру, а потім на негативні. Інші учні будуть давати вам характеристику вашим рисам характеру. (При цьому учні повинні будуть звернути увагу на те, як змінюється їхній настрій).
Висновок: отже, ми можемо спостерігати, що виконуючи цю вправу, учні, які чули в свій адрес приємні слова – ставали веселими, задоволеними та щасливими, а почувши слова критики їхнього характеру – засмучувались.
2.Багато різних чинників формують характер людини і впливають на нього протягом життя. Найважливішими серед цих чинників є біологічні особливості, соціальне середовище, активність самої людини.
Біологічною основою для формування характеру є центральна нервова система. Такі риси характеру, як поривчастість, чуттєвість, пристрасність, швидше й легше формуються в людини з неврівноваженою нервовою системою, а витримка, зібраність, стійкість — з урівноваженою.
Однак тип нервової діяльності не визначає характер особистості в цілому. Такі риси, як ввічливість, принциповість, чесність, порядність, можуть сформуватися в людини з будь-яким типом нервової системи.
Соціальне середовище впливає на формування характеру через виховання в родині, школі, класі, дружніх компаніях, спортивних командах, трудових колективах.
Активність самої особистості у формуванні характеру набуває форми самовиховання. Людина може сама шляхом самовиховання й саморегулювання формувати характер.
Хоча на характер людини впливають різні чинники, усе-таки треба розуміти, що ми самі є активними учасниками та учасницями процесу формування свого характеру й особисто відповідаємо за всі свої дії та вчинки.
VІ Закріплення нового матеріалу. Рефлексія
Роботав групах
Охарактеризуйте, як ви розумієте вислови:
1 група – «Якщо характер має недоліки, то розум не може керувати людиною, так як переважна пристрасть обманює його розрахунки».
2 група – «Людиною стати – це мистецтво».
3 група – «Немає людей суто біленьких або зовсім чорненьких; люди всі пістряві».
«Вільний мікрофон»
— Сьогодні на уроці найцікавішим було…
VІІ. Повідомлення домашнього завдання – Параграф 17
Література