3 травня о 18:00Вебінар: На допомогу вчителю: онлайн-тести «На Урок» в освітньому процесі

Урок на тему "Спартанська держава"

Про матеріал
Стародавня Спарта - своєрідна, самобутня держава на теренах Древньої Греції. Мандруючи цікавими, захоплюючими сторінками історії спартанської держави, ознайомлюючись із законами, життям, побутом спартанців, шестикласники зможуть знайти причинно - наслідкові зв'язки і вияснити, що означають відомі всім вислови: "спартанський спосіб життя", "спартанське вховання", "лаконічна мова".
Перегляд файлу

              УРОК З ВСЕСВІТНЬОЇ ІСТОРІЇ В 6-му КЛАСІ                 

              Підготувала вчитель історії Олександрівської ЗШ

                                Комарова Любов Петрівна             

                           Тема уроку:  Спартанська держава

Мета уроку:

 Познайомити учнів з місцезнаходженням Спарти, складом населення, з особливостями державного устрою; сформувати уявлення про закони Лікурга і їх вплив на життя, побут, виховання спартанців.

  Формувати  в учнів навички пошуково – дослідницької роботи, спостережливість, уміння узагальнювати; розвивати вміння висловлювати свою думку, критично мислити, шукати шляхи вирішення проблеми, уміння робити висновки.

  Виховувати відвагу, вміння переносити труднощі, засуджувати жорстокість.

 

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть: розповідати про природно – географічні умови Лаконіки, про її населення, основні заняття, повсякденне життя; зможуть розкрити причини виникнення Спартанської держави, аналізувати закони спартанців; встановити причинно – наслідкові зв’язки, формувати вміння висловлювати свою думку про побут, традиції, спартанське виховання.

Будуть розуміти причини піднесення й занепаду Спартанської держави, значення понять: «спартіати», «періеки», «ілоти», «ефори», «сесіті».

 

Обладнання :

 карта, ілюстративний матеріал, документи, презентація.

 

Тип уроку:

практичне застосування знань, умінь, навичок.

 

Епіграф:

«Уся Греція стоїть на двох ногах, однією ногою є Аттика, а інша – спартанська держава»

 

                                       ХІД УРОКУ

  1. Історична розминка у вигляді гри « Бій фаланг»

А) Де знаходиться Аттика?

Б) Найбільше місто Аттики?

В) Де побудований порт Пірей?

Г) Що таке ареопаг?

Д) Коли були проведені реформи Солона7

Е) Що таке демократія?

Ж) Хто захопив владу в Афінах у 560 р. до н.е.?

З) Як називалася влада Пісістрата?

І) Чому демократія в Афінах вважається обмеженою?

Й) У чому головна заслуга Солона і Клісфена

ІІ. Мотивація.

        Як відомо, греки подарували людству багато чудових зразків архітектури, мистецтва. Але серед грецьких міст – держав була така, яка прославилась своїми уявленнями про місце людини в державі, поєднуючи патріотизм з жорстокістю. Цією державою була стародавня Спарта.

ІІІ Представлення теми уроку та очікуваних результатів.

Постановка проблемного питання:

Що повинно бути головним: людина для держави чи держава для людини?

Девіз:

Допитливим, цікавим будь,

                     Не споглядай байдуже.

                     В країну Спарту великий путь

                     Долай уперто, друже!

ІY. Виникнення держави Спарта.

Які асоціації викликає у вас слово Спарта? І зараз можна часто чути: спартанське виховання, спартанський спосіб життя. Що це таке? Як жили в Спарті? Сьогодні ми відповімо на ці запитання у незвичайній формі. Ми будемо подорожувати на машині часу.(обираємо ракету)

Завдання: Скільки століть нам потрібно подолати, щоб опинитися в Х столітті до н.е.? ( Робота із «стрічкою часу»)

Ну що ж, в дорогу. Ми летимо до Південної Греції. Шлях у нас довгий, щоб ви не заскучали, я розповім вам про географічне положення Південної Греції.

Південна Греція – це півострів Пелопонес. Він схожий на великий кленовий лист, який зєднується з основною Грецією вузьким перешийком. Насправді це майже острів. Ви знаєте, що кожна назва в Греції має свою легенду. Є така красива легенда і про півострів Пелепонес

( Легенда про Пелеопонес)

Я бачу, що наша ракета наближається до Х століття до н.е. Хто допоможе їй точно приземлитися у Південній Греції, тобто покаже, на карті Півострів Пелопонес?

Ми приземлилися в південній частині півострова, яка називається Лаконіка. Тут багато плодородних земель, придатних для землеробства, особливо в долині річки Еврот. Іще плодородніша земля була в Мессенії. Умови  для мореплавства  не дуже сприятливі: зручних бухт мало, берег заболочений, мілина. З усіх сторін Лаконіка була оточена тяжкопрхідними горами, в яких були запаси залізної руди.

Ось тут і виникла держава Спарта – один із найбільших полісів Стародавньої Греції і один із найбільш незвичайних, що нагадував військовий табір. Звідки взялися спартанці? Вважається, що їх предки прийшли в Грецію з Півночі Балканського півострова. Це було племя дорійців. Дорійці розселилися на самому півдні Греції, в області Лаконія, і стали називатися спартанцями. Правда, є легенда, що спартанці були потомками Геракла. Спартанці були дуже войовничими і поступово підкорили собі оточуючу територію. Жителі області Мессенія відважно чинили опір, тому спартанцям прийшлось двічі воювати з ними. Мессенія була повністю завойована, після цього Спарта стала найбільшим полісом в Греції Це сталося в УІ столітті до н.е. ( нанесення на «стрічку часу») ( І, ІІ, ІІІ слайд)

У. Населення Спарти. ( 4 слайд)

1. Спартанці.

2. Періеки.

3. Ілоти.

Обговорення і відповідь на запитання: Які верстви населення Спарти зображені на ілюстрації підручника – сторінка 147.

УІ. Управління в Спарті. (слайд 5)

  1. Два царя.
  2. Рада старійшин.
  3. Народні збори.
  4. 5 ефорів

Запитання: Подумайте, як могла називатися така форма правління: аристократія? Чому ні?  Демократія? Чому ні? Олігархія?

Запис в зошит: Олігархія – влада небагатьох.

УІІ. Закони Лікурга.

Запитання: Чим було викликане запровадження суворих законів у Спарті?

Ілоти люто ненавиділи спартанців. Якби спартанці хоча б на день забули про це, вони були б стерті з лиця землі. І спартанці про це не забували. Вони їли і спали із зброєю в руках.

     Дуже незвичним був образ життя спартанців. Жили вони за законами, які нам могли здатися дивними, та  самі вони були від них в захопленні. Коли їх запитували, звідки в них зявилися ці закони, вони відповідали – від Лікурга. Лікургу спартанці приписували все, що спартанці вважали правильним. Фігура Лікурга викликає багато запитань. Чи було це божество, чи реальний історичний персонаж – хто може відповісти на це з певністю? Він дав Спарті закони і піклувався, щоб вони були вічними і незмінними. По легенді, Лікург відправився із Спарти в Дельфи, попередньо взявши у спартанців клятву, що вони не мінятимуть закони до його повернення. В Дельфах він покінчив з собою ( чи то заморив себе голодом, чи наштрикнувся на меч) Навіть прах свій заповів спалити і розвіяти над морем, щоб він ніколи не попав до Спарти. Так закони Спарти стали незмінними.

                  (Обговорення законів)

*Головне заняття спартанців – військова справа.

*Презирливе відношення до ручної праці, торгівлі, ремесла.

*Абсолютна майнова рівність. Відсутність бідних і багатих. Відсутність золотих і срібних грошей. Запровадження залізних грошей, дуже важких, яких не хотілось заробляти.

*Життя було суворо дисциплінованим, як в військовий час, в результаті спартанці прославились як кращі піхотинці.

*Виховання дітей вважалось державною справою, а не сімейною, залишали жити тільки міцних немовлят.

*Хлопчиків з дитинства привчали переносити незгоди, бути безстрашними, не боятись суперечок, уміти боротися.

*Велику увагу в вихованні приділяли фізичному вихованню, вмінню воювати.

* Спартанці зобовязані говорити коротко, але чітко іточно.(лаконічно)

*Тікати з поля бою для спартанців було позором.

*Спартанцям було заборонено виїжджати за кордони полісу. Чужинців виганяли із Спарти.

УІІІ. Спарта – військовий табір.

Запитання: Чи дійсно спартанці були найбільш вправними воїнами у свій час? Що сприяло формуванню їх високої боєздатності?

Спарта була військовою державою, і всі її громадяни були перш за все воїнами. Місто Спарта нагадувала військовий табір. Кріпосної стіни навколо міста не було. «Кращі стіни – це наші воїни»- говорили там.  Це було похмуре і непривітне місто. Тут не було ні гамірного ринку, ні театру, ні скульптур, ні храмів. Купці не привозили своїх товарів в Спарту, бо спартанці нічого не купляли і не продавали.(висловити свою думку – чому7)

На вулицях марширували загони воїнів, тому що основою спартанського війська була піхота, яка не знала, що таке втома.

( Повідомлення учнів про побудову армії спартанців. )

(На прикладі ілюстрації учні пояснюють одяг та обладунки воїнів)

ІХ. Побут спартанців.

Запитання: Як ви розумієте вислів «спартанський спосіб життя»?

Запишіть синоніми до прикметника «спартанський»

( робота з документами:

уривки з творів Плутарха; Ксенофонта;

уривки із праць сучасних істориків)

Х. Спартанське виховання.

Завдання: У вихованні дітей у Спарті ви вважаєте правильним – будете піднімати червоний квадратик, а що ви вважаєте невірним, шкідливим,- піднімайте синій квадратик.

(Обговорення уривків із праць Плутарха і Ксенофонта.)

ХІ. Закріплення.

А) Гра «Хмарки»

 На дошці прикріплені кишеньки у вигляді хмарок. За кожною хмаркою = завдання.

Настала пора повернутися нам у наш час. Але не так просто повернутися назад. Я бачу, на небі зявилися «хмарки», а для нашої ракети це погана природна умова. Ми постараємося розігнати їх, виконавши завдання.

  1. Чому Спарту називають відкритим містом?

-за її гостинність;

_за її доброзичливе відношення до іноземців;

-із-за відсутності в місті кріпосних стін.

    2. Чому всі спартанці були воїнами?

            -із-за законів, які застаріли;

            -із-за загрози з боку Афіня4

            -із-за необхідності утримувати владу над ілотами.

 3. Під час бою спартанці одягали одяг червоного кольору. Чому?

-цей колір вони вважали більш мужнім;

-червоний колір повинен був наганяти жах на ворогів;

-якщо хто з спартанців був поранений, ворогам це буде непомітно, так як подібність кольорів дозволяє приховати кров;

-правильно все вище сказане.

 4. Жінки із Спарти, у яких гинули сини, йшли на поле бою і дивились, куди вони були поранені. Якщо в груди, то жінки з гордістю дивились на оточуючих і з почестями хоронили своїх дітей. Якщо ж жінки бачили рани на спині, то, плачучи від сорому, швидко ховалися, щоб інші похоронили вбитих. Поясніть причину такої поведінки жінок.

 5. Спартанці стратили чоловіка тільки за те, що він  рубище, яке носив, прикрасив кольоровою стрічкою. Поясніть, чому?

Б) Гра «Знайди помилки»

Якось давно мені довелось побувати у Спарті. Мене вразила гостинність по відношенню до чужоземців. Ворота міста відкриті для всіх бажаючих його відвідати. Високі мури міста оберігають чудові розкішні палаци, площі, прикрашені скульптурами, театри від нападу ворогів. Жителі міста люблять займатися спортом, цінують силу, мужність. Але понад усе люблять вчитися, удосконалювати свій розум. Мова їх барвиста і багата. Вони живуть за рахунок торгівлі та ремесла. Хороший прибуток робить їх життя приємним, а столи багатими. Навіть до рабів вони відносяться добре, дуже часто відпускають їх на волю.

В) Відповідь на проблемне запитання.

ХІІ. Коментоване домашнє завдання.  Написати ессе «Спартанське виховання: за і проти».

 

docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
18 лютого
Переглядів
111
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку