Урок " І.Франко. Лисичка та Журавель"

Про матеріал

Нестандартний урок – імітаційна гра "Спрощене судове засідання"

М е т а. Розвивати навички діалогічного і монологічного мовлення, уміння працювати в групах. Удосконалювати уміння правильно, швидко, виразно читати, працювати над планом твору, давати характеристики головним героям, порівнювати вчинки і поведінку персонажів, знаходити причиново наслідкові зв'язки, визначати головну думку прочитаного, виховувати спостережливість.


Перегляд файлу

Тисячі речей забудете, а тих хвилин, коли люба мама чи бабуся розповідала казки, не забудете до смерті.                                                              

                                   Іван Франко 

Вчитися, діти мої любі, треба далі і далі, раз у раз, весь  вік.
                          Іван Франко 

Використання технології ситуативного моделювання на уроках читання

Літературне читання – важливий предмет у початковій школі, успішне засвоєння якого має безпосередній вплив на результативність навчання з інших шкільних предметів. Як залучити дітей до свідомого, вдумливого читання, навчити розмірковувати над прочитаним текстом, аналізувати і критично оцінювати отриману інформацію, розміщену в різних його частинах, будувати власні гіпотези на основі прочитаного? Ці питання хвилюють кожного вчителя початкових класів. Свідомому і міцному засвоєнню вивченого матеріалу на уроках читання сприяє використання інтерактивних технологій, зокрема технології ситуативного моделювання. Літературний текст можна розглядати з різних точок зору, і метод ситуативного моделювання дає змогу учням попрактикуватись у застосуванні таких підходів. Цей урок проведено, використовуючи імітаційну гру "Спрощене судове засідання", що дало змогу поба чити дітям знайому казку, яку вони читали ще в 1 класі, зовсім з іншого погляду. Це збагатило їхній життєвий досвід, сприяло розвитку аналітичного, критичного мислення, залишило емоційний слід від читання художнього твору, дало можливість зро бити своє маленьке "відкриття", стало місточком для вдосконалення читацьких компетентностей.

 

 

 

 

 

 

 

Нестандартний урок – імітаційна гра "Спрощене судове засідання"

Т е м а.   Іван Франко. Лисичка та журавель.

 М е т а. Розвивати навички діалогічного і монологічного мовлення, уміння працювати в групах. Удосконалювати уміння правильно, швидко, виразно читати, працювати над планом твору, давати характеристики головним героям, порівнювати вчинки і поведінку персонажів, знаходити причиново наслідкові зв'язки, визначати головну думку прочитаного, виховувати спостережливість.

О б л а д н а н н я: маски журавля і лисиці,  папка з судовою справою,карточки із словами, із завданнями для роботи в групах,  малюнки тварин, портрет І.Франка, презентація.

Хід уроку

І. Організація класу.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок!

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Читацька розминка. Починаємо урок з читацької розминки.

  • а) Робота з чистомовкою.

 Щоб наше мовлення було правильним, попрацюємо з чистомовкою, повправляєм язички, щоб не плутались значки.

Жу-жу-жу – я вам казку... (розкажу).

Ель-ель-ель – зустрілися лисичка й ... (журавель).

Ились-ились-ились – вони добре ... (пригостились).

Ились-ились-ились – і назавжди ...(посварились).

б) Робота зі скоромовкою

У лузі журавлик

Щипав собі щавлик.

 Купіть йому горщик –

Він зварить вам борщик.

А тепер  прочитайте здивовано, сумно, радісно.

IIІ. Визначення теми і завдань уроку.

Сьогодні у нас незвичайний урок:

У казку сьогодні ми зробимо крок.

Із казкою ми зустрічались не раз,

 І знову вона завітає у клас.

 В казках є завжди перешкоди, та знаю:

Для творчих дітей їх ніколи немає.

 

 – Діти, сьогодні на уроці читання ми будемо:

 – вчитися виразно читати казку;

 – аналізувати розвиток подій у творі;

– визначати головну думку прочитаного;

– висловлювати своє ставлення до героїв твору;

 – працювати в групах;

– засвоювати правила поведінки.

Урок у нас сьогодні незвичайний, це буде судове засідання. У матеріалах справи записано, що фігуранти розслідування не мають між собою нічого спільного, але потоваришували. Щире ставлення одне до одного переросло у намір влаштувати святковий обід. Далі один герой запрошує в гості іншого. Після щедрих частувань гість залишається голодним, а господар ситим.  З того часу вони не товаришують. На місці злочину герої залишили речові докази. Ось вони перед вами:

ледят

росока

уверальж

нисиця

(дятел)

(сорока)

(журавель)

(синиця)

рокова

зока

ликрок

силиця

(корова)

(коза)

(кролик)

(лисиця)

 

Хто зайвий? Чому? Чи можуть вони дружити між собою?

IV. Робота над казкою. Оскільки ми з вами вже зібрали речові докази, але ще не розібрались зі складом злочину, пропоную зачитати матеріали судової справи. Матеріалом для нашого судового засідання є казка І. Франка "Лисиця та журавель".

– Діти! Чи знайома вам ця казка?

-Чи читали ми схожу казку? Хто її автор?

На відміну від аналогічної народної, ця казка має автора.

- А хто автор цієї  казки?

-Як називаються казки, що мають автора?

Всі Франка ми величаєм

- Він великий наш  казкар, поет,

 Гляньте — ось його портрет.

Розповідь підготовленими дітьми про Франка

А тепер всіх присутніх прошу  уважно стежити, щоб нічого на пропустити і не засудити невинних.

1. Читання казки І.Франка "Лисиця та журавель" вчителем.

 2. Словникова робота:

вгощу                            запросини

гостину                         призволяйся

зазирати                        погордувати

навстоячки                   випорожнити

розгнівалася                 припрошує

Слова читає спочатку вчитель, тоді учні хором, «ланцюжком», у прискореному темпі, окремі учні.

б) Дібрати близькі за значенням слова до даних слів:

приятелювати - …  дружити, товаришувати

припрошувати - …  пригощати, призволяти

пісним голосом – … невеселим

встромляє голову – … хоче просунути

не погордуй – … не відмовляйся від їжі

Вгощу — пригощу, нагодую, почастую.

Призволяйся — пригощайся, їж.

Погордувати — поставитись до когось зверхньо, презирливо.

 Облизня спіймавши – ні з чим залишитись, нічого не отримати.

 Правильне наголошування слів: заприятелювали, випорожнивши, розсердився; .

Ще раз самостійно прочитайте казку.

Складемо план розслідування (план казки).

1. Лисичка і Журавель – приятелі.( Малюнки)

 2. В гостях у Лисички.

 3. На гостинах у Журавля.

Ф і з к у л ь т х в и л и н к а.

Вийшла Лиска на стежину

Розім’яти хоче спину.

Вліво-вправо повернулась,

До сонечка потягнулась.

А Журавлик довгоногий

Теж виходить на дорогу.

Крила широко розкрив

Та й високо полетів.

В ч и т е л ь. Для проведення судового засідання нам потрібно створити групу захисників (колегію адвокатів) та групу прокурорів.

Адвокат (від латин. advocatus – юридичний консультант), особа, що вибрала своєю професією надання юридичної допомоги, захисник потерпілих.

 Прокурор – службова особа, що здійснює нагляд за точним виконанням законів та підтримує державне обвинувачення в суді.

Народні засідателі зобов'язані своєчасно, справедливо та безсторонньо розглядати і вирішувати судові справи відповідно до закону.

А суддею, з вашого дозволу, буду я.

Аналіз казки з елементами вибіркового читання.

В ч и т е л ь  с у д д я. Лисичка звинувачується в тому, що вона нанесла Журавлю моральні та фізичні страждання. Вислухаємо потерпілого.

Підготовлений у ч е н ь у масці журавля.

Довгі ноги, довгий ніс

По болоту ходжу скрізь.

Досягаючи у висоту 120 см, я важу лише 6–7 кг. Забарвлення моє скромне: сіре, чорнувате на крилах, голова і нижній бік шиї чорносірі. Боки голови і верх шиї білі. Ззаду звисає пишний жмут довгого пір'я. Це не хвіст, як часто гадають, а частина махового пір'я крил. На болотах і луках живлюся комахами, зміями, ящірками, мишами. На полях клюю зерно, особливо горох, коноплі. З вини лисички я залишився голодним.

 В ч и т е л ь  с у д д я. Потерпілого прошу сісти, а представників прокуратури знайти і зачитати свідчення неправомірних дій лисички.

– Зачитайте, як лисичка запрошувала журавля до себе в гості.

– Як припрошувала? Прочитайте.

 – Яку посудину вибрала лисичка для частування гостя?

-Як ви думаєте, чому?

 – Як відреагував журавлик на лисиччине частування? Прочитайте.

 – Чи вважаєте ви лисичку винною?

Виступ представника групи "Прокурори".

 – Ми вважаємо лисичку винною, бо журавель залишився голодним, від цього можна захворіти, від голоду у нього поганий настрій, скрипучий голос.

В ч и т е л ь  с у д д я. Панове! Суд приймає ваші докази. А тепер слово надається підсудній. Назвіть своє ім'я

Підготовлена у ч е н и ц я у масці лисички.

 Я руда, низького зросту,

Хитра й довгохвоста,

На курей я дуже ласа,

В них смачненьке м'ясо.

 Я – лисиця. Моє тіло вкрите шерстю яскраворудого кольору. Саме за кольором я отримала своє ім'я. Лис – означає рудий. Основна моя їжа – мишовидні гризуни, але не відмовляюся і від птахів, зайців. Мешкаю в норах, а на полювання виходжу вночі. Живу 10–15 років.

 Винною себе не вважаю, і мої адвокати можуть це довести.

 В ч и т е л ь  с у д д я. Панове адвокати!

  • Прочитайте, яку посудину обрав журавлик? Чому?

 – Як відреагувала лисичка на журавлине частування? Прочитайте.

 – Чому вона не змогла приховати свого обурення?

 – Чи приятелюють від того часу лисичка з журавлем? Чи повністю провина за такі стосунки лежить на лисичці?

– А тепер слово надається захисту. Виступ представника групи "Адвокати". – Журавель теж обдурив лисичку, тому її не потрібно суворо карати, адже в житті лисиці їдять і птахів.

Народні засідателі

 Технологія метод "ПРЕС "

- Прочитайте це твердження: " Журавель вчинив правильно, коли помстився Лисиці ".

- Висловіть свою думку, поясніть, вашу точку зору ( починаючи зі слів:”Я вважаю,що… ").

- Поясніть причину виникнення цієї думки, тобто, на чому ґрунтуються ваші докази ( починайте зі слів :” Оскільки… ").

- Наведіть приклади, додаткові аргументи на підтримку вашої позиції, а також факти, що ілюструють ваші докази ( "… наприклад… ").

- Узагальніть свою думку(зробіть висновок, починаючи зі слів ("Отже,…таким чином… ").

- Яку позицію ви оберете – ваша справа, але пам’ятайте, що відповідати злом на зло не варто.

В ч и т е л ь  с у д д я. Перед тим, як зачитати рішення суду, складемо протокол. 5. Складання порівняльної характеристики головних героїв.

Пригадайте правила роботи в групах.

Правила роботи в групах.

Оберіть старшого в групі.

Говоріть почергово.

Намагайтеся зрозуміти один одного.

Поважайте думку кожного.

                        «Асоціативний кущ» до образу лисички.  

 

                               нещирість                       підступність

                               

            хитрість                  Л И С И Ч К А            

 

                                              улесливість                   злість.

 

                     «Асоціативний кущ» до образу журавля.              

 

                             винахідливість           доброта         

 

               довірливість       Ж У Р А В Е Л Ь           щирість

 

                                       чемність          ввічливість

 

 

нещирість, підступність, винахідливість, доброта, довірливість, щирість, хитрість, улесливість, чемність, ввічливість, злість.

( Адвокати виберіть слова, що характеризують Лисичку.  Прокурори виберіть слова, що характеризують журавля.)

(Заслуховування виступів представників груп "Адвокати" та "Прокурори").

Виразне читання казки  учнями в особах.

- Діти, спробуйте за допомогою інтонації передати характери героїв казки  «Лисичка та Журавель».

Група "Народні засідателі" складе прислів'я і визначить, яке з них може бути заголовком до нашої казки.

  • Як посолиш, так і їстимеш.
  • Що посієш, те й пожнеш.
  • На язиці медок, а на думці льодок .

Отже, прислів'я: "Як посолиш, так і їстимеш" може бути заголовком до казки "Лисичка та журавель". Як ви будете ставитись до людей, так і вони вам віддячать, бо недарма народ помітив:

– Молодці! Дякую за роботу.

В ч и т е л ь  с у д д я. Вельмишановне зібрання! Заслухавши високі сторони, суд постановив: справу проти Лисички припинити. У сварці винні обоє підсудних, бо не пам'ятали правила гостинності. Забули, що потрібно ставитись до інших так, як би ти хотів, щоб ставились до тебе.

Тому пропоную зараз вам придумати продовження казки "Лисичка та Журавель – друзі".

 V. Підсумок уроку.

Технологія "Незакінчене речення". Я дізнався на уроці ... Мені сподобалось ... Я навчився...

           Діти, а чому навчає нас ця казка?

 Чудове це почуття – дружба. Здавна наш народ цінує дружбу й засуджує ворожнечу між людьми. Якщо по-справжньому дружиш з людиною, то хочеться зробити їй щось приємне. Коли гарно другові, то гарно і тобі. Ми повинні пам’ятати, що на добро треба відповідати добром, а зло вміти прощати, щоб світ не став злим. Пам’ятати, що зло – тимчасове, а добро – вічне.
VІ. Домашнє завдання.

1 ряд-  читання казки;інсценізація;
2 ряд - читання казки + переказ;
3 ряд- читання казки в особах.
 

Література

1. Мартиненко В. Оновлення змісту літературного читання // Початкова школа. – 2012. – № 10. – С. 20–24.

2. Скліма О. Формування читацької культури // Початкова освіта. – 2012. – № 4. –

1

 

docx
Додано
8 квітня 2018
Переглядів
2107
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку