Розширювати знання про письменників; формувати навички свідомого виразного читання віршованих творів; вчити правильно інтонувати речення, різні за інтонацією та метою висловлювання; розвивати творчу уяву; виховувати любов до книг.
Тема: Дмитро Павличко «Соняшник»
Мета: розширювати знання про письменників; формувати навички свідомого виразного читання віршованих творів; вчити правильно інтонувати речення, різні за інтонацією та метою висловлювання; розвивати творчу уяву; виховувати любов до книг.
Обладнання: презентація, предметні малюнки, портрет письменника, картки зі словами, таблиці-ілюстрації.
Хід уроку
І. Організація класу
― Добрий день, мої вітання вам, хороші діти.
Буду з вами на уроці працювати і творити.
― Діти, сьогодні на нашому уроці присутні гості. Поверніться до гостей і привітайтеся з ними. Намалюйте у повітрі сердечка і подаруйте гостям тепло своїх сердець.
А на нашім уроці нехай стане правилом девіз:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно і плідно працювати.
ІІ. Мовленнєва розминка
1. Вправи на вимову звуків
― Діти, уявіть похід у поле, відтворіть звуки, які чуються звідусіль:
Шумить вітерець у полі – ш-ш-ш-ш.
Заспівав комарик – дз-дз-дз-дз.
Забриніла бджілка – дж-дж-дж-дж.
Десь далеко закувала зозуля – ку-ку-ку-ку.
2. Ваправи на розвиток дихання
1) вдих-видих (3 рази)на видих – Ми любимо читати
2) «Задування свічки»
3) вправа «Трубочка, посмішка»
― Проартикулюйте голосні звуки без голосу: а, о, у, е, и, і
3. Чистомовка
Книжечку читаю – аю – аю – аю.
Виглянуло сонце – онце – онце – онце.
Книга ця цікава – ава – ава – ава.
Сонечко сміється – ється – ється – ється.
4. Читання таблиці складів
5. Скоромовка
Я малесенька Марина.
Посадила кущ малини.
Я росту і він росте –
Хто кого переросте.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Робота зі словами – анаграмами.
― Діти, зараз ми складемо нові слова зі слів-анаграм.
Анаграма – це перестановка букв, за допомогою якої з одного слова можна скласти інше.
ВІБАРКОН (барвінок) ЛАКАНИ(калина) ТРЕВІ(вітер) БАВЕР (верба)
― Яке слово тут зайве? (вітер)
― Чому? (бо це явище природи)
― А ще чому? (бо барвінок, калина, верба – рослини)
― Які це рослини? (символи України)
―Які ще рослини – символи ви знаєте? (мак, волошка, жито, соняшник).
2. Робота з таблицями – ілюстраціями
(на дошці таблиці – ілюстрації «Хата», «Рослини - символи»)
― Діти, це сільська, чи міська хата?
― Уявіть, що світить сонечко, гудуть бджоли, цвітуть волошки, мальви, чорнобривці і ще одна рослина – символ. А от яка це рослина, відгадайте!
3. Робота із загадкою.
На городі в нас росте
Сонце ясне, золоте,
Жовте око, жовті вії,
Та чомусь воно не гріє.
Соняшник
― Правильно. Це соняшник. Ось він цвіте біля хати.
― Що ви знаєте про цю рослину?
― Це рослина – символ.
― Це рослина – медонос.
― Із насіння соняшника виготовляють олію.
― Соняшник, коли цвіте, тягне свою голівку до сонечка.
ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
1. Бесіда
― Я запитала вас про соняшник тому, що сьогодні на уроці ми будемо працювати над віршем Дмитра Павличка «Соняшник».
― А ви знаєте, хто такий Дмитро Павличко?
Перегляд презентації
2. Опрацювання вірша Д. Павличка «Соняшник» (с. 36–37)
1) Виразне читання вірша вчителем.
— Хто дійові особи вірша?
2) Словникова робота.
Читання стовпчиків слів «луною» (вчитель читає І стовпчик, учні – ІІ та ІІІ)
Соти прохати дива
дрібниці перепочинь навкруги
померкло перевести жартувало
засоромлено пооглядався підкрався
— Прочитайте слова з наголосом на другому складі; на третьому; на четвертому.
— Прочитайте дієслова, іменники.
― А з якого уроку ви знаєте, що таке іменники та дієслова?
Фізкультхвилинка
3) Повторне читання вірша учнями вголос.
― Чим подібний цей вірш до казки?
― Що здивувало дівчинку?
4) Гра «Розвідник»
― Підрахуйте, скільки разів у тексті зустрічається слово «сонце»(6) і «соняшник» (5).
5) Робота з ілюстрацією до вірша з елементами вибіркового читання.
— Який уривок із тексту проілюстровано? Зачитайте цей уривок.
— Що ви помітили в очах дівчинки та сонечка?
— А чому соняшник опустив свою голівку?
— Як саме він потрапив до віконця?
6) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
— З яким проханням дівчинка звернулася до соняшника?
— Чому соняшника образило прохання дівчинки?
— Чому соняшник здивувався?
— З чим порівнював себе соняшник?
— Що побачив соняшник у вікно?
― Діти, а що поет пише про Сонце, як Джерело світла? (що тільки Сонце зайшло до хати, все навкруги померкло.)
― Чи може на Землі існувати життя без Сонця? Чому? (завдяки Сонцю ростуть рослини; живуть тварини і люди. Сонце дає нам світло і тепло.)
― Чому книга є для дівчинки джерелом знань? (з книги дівчинка черпає нові знання; дізнається про щось нове.)
7) Вправи для усвідомлення змісту тексту. Гра «Так чи не так».
— Я швидко прийду до хати (Ні)
— Зайди до нашої хати! (Так)
8) Виразне читання вірша учнями за особами.
V. Підсумок уроку
― Чи сподобався вам урок? Якщо «да», то покажи вгору великий палець, якщо «ні» - великий палець опусти вниз.
Гра «Закінчи речення»
― Сьогодні на уроці я вчився...
― Найбільше мені сподобалося...
― Я дізнався...
― Діти, ще раз дякую за роботу. Ви активні, дружні, завзяті, наполегливі. Мені було приємно з вами працювати. Оцінки за роботу на уроці скажу на перерві кожному із вас індивідуально.
VI. Домашнє завдання
Виразно читати вірш. Намалювати ілюстрацію до нього.
Спасибі всім, хто працював:
Актором був,
Вірші читав,
Хто нам у всьому помагав,
Та тим, хто в гості завітав.