Регіональний центр професійно технічної освіти
м. Зіньків
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
Тема уроку: « Технологія приготування медового тіста і виробів з нього»
Розробила: старший викладач
Панченко О. В.
Зіньків 2021
Зміст
Додатки
Дана методична розробка розглядає один з варіантів проведення уроку контролю і корекції знань на базі програми навчання кондитерів за кваліфікацією 3 розряду. Контролю підлягають знання не з усієї програмної теми «Технологія приготування без дріжджових видів тіста і тістечок», а з певного обсягу навчального матеріалу, який стосується технології приготування медового тіста і виробів з нього. Оцінка, яку учень отримає, буде врахована під час виставлення атестації по завершенню усієї програмної теми.
Здійснення дидактичної мети уроку полягає у послідовному і правильному виконанні учнем (учнями) дій, що закладені у вигляді взаємопов'язаних між собою вправ та завдань. Структура етапу контролю знань складається з під етапів, на кожному з яких учень (учні) виконують необхідні дії з вирішення поставлених завдань і оперативно здійснюють проміжний контроль за отриманим результатом. У випадку помилки, проводять коригувальні дії. Передбачається, що це сприятиме більш глибокому усвідомленню знань з теми і об’єктивному оцінюванню рівня знань кожного учня, адже подібний тип уроку передбачає виставлення оцінки всім учням присутнім на уроці.
Для проведення адаптації учнів на сприйняття завдань і їх вирішення, передбачено проведення розминки у формі «бліц» опитування.
Завдання, що пропонуються учням, вимагають як індивідуального так і групового вирішення, що спонукає до комунікативних взаємодій і формуванню партнерської поведінки. Рівень складність пропонованих завдань іде у формі нарощування – «від простого до більш складного».
Для реалізації завдань у технології особистісно-орієнтованого навчання, викладачем передбачені завдання, що несуть у собі неявну диференційну складову, наприклад
«Обери потрібне». Це завдання – тест, яке дозволяє учням, які не дуже активні, отримати 4 бали за правильні відповіді і протягом уроку покращити свій результат за рахунок активної участі у колективному вирішенні завдань. Для учнів що навчаються на високому рівні, передбачене додаткове домашнє частково-пошукове завдання «У ногу з часом», результати якого вони мають презентувати на уроці.
Оцінювання завдань відбувається методом взаємооцінювання, облік вірних відповідей фіксується на дошці у підсумковій таблиці, що дозволяє значно скоротити час на підведення підсумків уроку у дає об`єктивну наочну картину успішності кожного учня.
Предмет: «Технологія приготування борошняних кондитерських виробів з основами товарознавства»
Професія: кондитер, кваліфікація 3 розряд.
Тема програми: «Технологія приготування бездріжджових видів тіста та тістечок»
Тема уроку: «Технологія приготування медового тіста та виробів з нього»
Мета уроку:
Навчальна: Виявити рівень усвідомлення та глибину знань з питань технології приготування медового тіста і виробів з нього, перевірити та оцінити знання, вміння та їх практичне застосування у вирішенні завдань.
Розвивальна: Розвивати механізм мислення, уміння робити самостійні висновки, порівняння, навички співробітництва і партнерської поведінки учнів в процесі групової роботи.
Виховна: Виховувати почуття відповідальності за кінцевий результат індивідуальної і колективної праці , відчуття соціальної значимості обраної професії, бажання долучитися до перспектив загальнонаціонального розвитку кондитерського виробництва.
Тип уроку: Урок контролю та корекції знань, умінь.
Методи та прийоми навчання: метод «Відкритий мікрофон», частково- пошуковий, рецензування відповідей, вирішення проблемних ситуацій, презентація самостійної пошукової роботи, взаємооцінювання.
Форма роботи: Малі групи.
Дидактичне забезпечення: завдання «Розкуси горіх», «Обери потрібне», «Записка шпигуна», «Завдання-пастка», картки «Технологічні сходинки», відео-презентація.
Матеріально – технічне забезпечення: комп`ютер, телевізор, мультимедійна дошка.
Міжпредметні зв`язки: Організація виробництва – Організація робочих місць у кондитерському цеху; Устаткування підприємств громадського харчування – Устаткування кондитерського цеху; Виробниче навчання – Приготування
Медового тіста і виробів з нього; Санітарія і гігієна – Санітарні норми і правила при підготуванні сировини до виробництва.
Література: Г.Т.Зайцева, Т.М.Горпинко «Технологія приготування борошняних кондитерських виробів з основами товарознавства»; О.В.Новікова, В.С.Ростовський
«Технологія приготування борошняних кондитерських виробів»
Повідомлення теми програми і уроку.
Повідомлення мети та завдань уроку.
Викладач звертається до учнів: « Шановні кондитери! За програмою кондитерів 3 кваліфікаційного розряду, ми знаходимося на етапі вивчення теми «Технологія приготування бездріжджових видів тіста та тістечок». Перші уроки ми присвятили темі: «Технологія приготування медового тіста та виробів з нього» і сьогодні в рамках цієї теми ми проведемо урок перевірки і оцінювання рівня ваших знань і вмінь з технології приготування медового тіста та виробів з нього. Ви продемонструєте, чи вмієте застосовувати свої знання у вирішенні завдань, які вас чекають сьогодні на уроці і отримаєте оцінки, які будуть зараховані під час виведення підсумкової оцінки за тему: «Технологія приготування без дріжджових видів тіста та тістечок»
Мотивація навчальної діяльності учнів.
Викладач нагадує учням: «Словник Ожегова визначає пряник, як солодке печиво у вигляді коржа або плоскої фігурки. Визначення, звичайно, далеко не вичерпне. До складу пряникового тіста неодмінно входять прянощі, звідси і назва. За старих часів тісто підсолоджували медом, тому що цукор був дуже дорогий, але воно було швидше пряним і навіть гострим, ніж солодким. «Медовий хліб» пекли багато народів, але в кожній країні він особливий. В північних краях пряникове тісто замішували з житнім борошном, яке в поєднанні з медом і прянощами і визначало смак пряника. А прянощі були різні: спочатку місцеві лісові трави і коріння, в тому числі м'ята, а після XII століття - привезені з Індії і з Близького Сходу. В XIX столітті після розвинтку цукробурякого виробництво, а мед подорожчав, з'явилися сусленники - пряники на патоці і суслі, а потім і цукор стали додавати. За радянських часів в рецептуру увійшли розпушувачі, хімічні барвники і навіть ароматизатори, ідентичні натуральним. Але споконвічний пряник - житній, медовий, пряний, іноді начинений повидлом, горіхами або цукатами. Пам'ятайте про це, коли будете вибирати рецепт.
Рецепт пряникового тіста. Універсального рецепту не існує. Перш за все, в кожній області, точніше, в кожному князівстві, тому що пряники на Русі відомі з IX століття, була своя рецептура. А знамениті пряничники склад тіста тримали в таємниці. Відважуючи інгредієнти, вони використовували не гирі, а камені, щоб навіть працівники не знали, що і в якій кількості додають в тісто. Ця секретність зберігалася до революції, тому багато знаменитих рецепти нині втрачені.
Основу пряника, як ми вже говорили, становить суміш житнього борошна і меду. Згодом в тісто стали додавати крупчатку - пшеничне борошно з високим вмістом клейковини. Мед виконує функції слабкого розпушувача. Дуже важливо не помилитися з його кількістю: при нестачі меду пряник вийде жорстким, при надлишку - розпливеться при випічці. Іноді в пряники додавали трохи сметани, яка в поєднанні з медом дає легке бродіння. Інших розпушувачів в цьому пряничному тісті бути не повинно.
Цукор в пряниках небажаний. Яйця, молоко або сметану і масло (тільки натуральне вершкове) кладуть в мінімальних кількостях і далеко не завжди. Пряник - традиційні пісні ласощі.
Прянощі можливі різні і в різних поєднаннях: гвоздика, кориця, імбир, аніс, коріандр, кардамон, мускатний горіх, трохи чорного перцю, червоний перець, цедра, все стовчене в порошок. У Твері пекли пряники, зелені від м'яти.
Орієнтуючись на курс нашої держави до євроінтеграції, ви повинні досягти такого рівня знань і вмінь, щоб мати можливість конкурувати на міжнародних ринках праці і готувати продукцію на рівні європейських стандартів.
Тому пропоную не втрачати часу, а провести невеличку розминку і налаштуватися на вирішення завдань з технології приготування медового тіста. Завдання складається з питань на які ви маєте дати коротку, але змістовну відповідь.
Завдання – розминка Викладач задає питання з теми уроку, які розраховані на коротку відповідь. ( додат.1)
Цільова установа на виконання завдань.
Викладач нагадала: «Для роботи на уроці, ви були поділені на 3 робочі групи за власним бажанням та симпатіями. Кожна група придумала собі назву і обрала спікера, який протягом уроку буде фіксувати кількість вірних відповідей і активність членів своєї групи у підсумковій таблиці, яка накреслена на дошці. Кожна вірна відповідь оцінюється у 1 бал. За результатами підсумкової таблиці в кінці уроку будуть підведені підсумки і виставлені оцінки методом взаємооцінювання. Чим активніше ви будете працювати на уроці, чим більшу кількість балів отримаєте у підсумковій таблиці, тим вище оцінка за тему. Якщо в кожному завданні ви отримаєте по 1 балу, то у підсумку вийдете на 9 балів. Нагадую, що учні які навчаються на високому рівні, отримали додаткове творче домашнє завдання під девізом: « У ногу з часом», результати якого вони презентують на уроці і отримають за нього + від 1 до 2 балів до загальної кількості балів за урок.
Виконання завдань учнями
Завдання – пастка «Чи згодні ви з твердженням?» складається з переліку питань- тверджень, які можуть нести в собі невірну інформацію. Учні мають або підтвердити, або заперечити твердження з відповідним поясненням своєї думки. Опитування проводиться методом «Відкритий мікрофон», який стимулює зацікавленість у вирішенні поставлених питань та бажання опинитися у центрі уваги, яку дає мікрофон. (додаток 2)
Завдання «Технологічна сходинка »
Завдання передбачає складання технологічної схеми приготування медового тіста з карток на яких вказані окремі технологічні операції процесу приготування медового тіста різними способами. Структурно-логічний порядок схеми технологічного процесу буде залежати від заданого способу приготування медового тіста: а) заварний спосіб; б) сирцевий спосіб. Для перевірки результату використовується перехресне оцінювання. Під час виконання завдання учні працюють групами, вірний результат зараховується у підсумкову таблицю. Завдання подібного типу – є завданням на встановлення причинно-наслідкових зв`язків, розвиток послідовного і логічного мислення. Завдання розраховане на колективну форму участі у вирішенні. Результат перевіряється і коментується спікером протилежної групи.
Завдання «Обери потрібне» (Додаток 3)
Завдання дозволить всім, навіть тим учням які ще не розігрілися, і не досить активно працюють, отримати заслужені бали. Це тестові завдання на 4 варіанти, які складаються з двох колонок. Перша колонка містить перелік питань в яких відсутнє ключове слово, або температурний параметр, який треба підібрати з переліку, що пропонується у другій колонці. Оформлення відповіді учні готують у вигляді ключа до тестів ( 1/В; 2/Г…). Результати тестів перевіряються методом взаємооцінювання, ключ до тестів за варіантами дає викладач.
Завдання « Записка шпигуна» (додаток 4)
Викладач пропонує учням уявити, що вони працюють на великому кондитерському підприємстві і кожна робоча група - це окремий цех по випуску мигдальних виробів за фірмовими технологіями: « Вам стало відомо, що завдяки економічному шпигунству відбувся витік інформації. Що саме вони викрали - невідомо, шпигуни мовчать, але в них відібрали шифровані записки і в кожній зашифровано спосіб приготування медового тіста. Саме ці записки треба розшифрувати. Вони не мають логічного змісту, але досвідчені кондитери завжди знайдуть за що зачепитися. На розшифровку дається 1 хвилина».
Учні отримують лист з запискою, зміст якої складається з окремих фраз, які розташовані у такому порядку, який не несе логічного змісту. На відміну від попереднього завдання, тут треба визначити спосіб приготування медового тіста, орієнтуючись на технологічні операції або параметри, що притаманні конкретному способу приготування медового тіста. Фрази, які закладено у зміст записки стосуються лише одного способу приготування медового тіста. Результати розшифровки коментують представники від груп. Спікери виставляють по 1 балу всім хто взяв активну участь у вирішенні завдання. Подібні завдання вимагають глибоких знань з теми, логічного мислення і вміння робити порівняння і висновки.
Завдання « Розкуси горішок» ( додаток 5)
Завдання формується з 3х окремих питань проблемно-ситуативного характеру, які закладені у шкатулку у формі горіха. Спікери виймають з горіха по одному завданню, і передають групі для вирішення. Учні висловлюють можливі причини виникнення проблеми та пропонують варіанти її вирішення. Учні протилежних груп рецензують відповідь. Спікери фіксують кількість вірних відповідей по кожному учаснику робочої групи.
Презентація домашнього завдання під девізом: « У ногу з часом» ( для учнів що навчаються на високому рівні).
Учні презентують результати пошукової роботи під назвою: «Загадкові гості з Європи». У своєму завданні учні мали: вивчити технологію приготування різних видів пряників, з різною тематикою, технологією приготування та розписом, користуючись інформацією у мережі «Інтернет», або у професійній літературі, порівняти її з традиційною технологією; зробити висновок – чи може ця технологія претендувати на звання ще одного способу приготування медового тіста. Презентація результатів має бути у довільній формі.
Учні презентують інформацію у формі електронної презентації, в якій була надана коротка довідка з історії виникнення пряників і технології приготування їх класичним способом. Порівняльна характеристика способу приготування пряників з традиційними способами приготування також була надана у формі короткої презентації слайдів. Висновки були зроблені в усній формі і алгоритм приготування пряників учні, що навчаються на високому рівні, роздали решті учнів у вигляді опорно-довідкового конспекту.(додаток 6)
За рівень виконання завдання група оцінила роботу у 2 бали, що є максимальною кількістю.
Підведення підсумків уроку:
Результати участі кожної малої групи підводяться за таблицею, яка заповнювалася протягом уроку головами робочих груп, і визначається методом колективного оцінювання. Індивідуальний результат по кожному учню підводять методом взаємо оцінювання, враховуючи результати фіксування відповідей спікерами робочих груп.
Домашнє завдання: повторити технологію приготування мастики, марципану; знайти цікаву відео-інформацію з варіантами оригінального оздоблення тістечок мастикою і марципаном; знайти оригінальну форму тістечка з будь якого тіста і прокоментувати спосіб формування.
Однією з основних задач сучасної освіти в Україні є підготовка молодої людини до морального і професійного самовизначення в ринковій системі суспільних відносин. Як підготувати молодь до взаємовідносин з світом професійної праці, які кінцеві результати задовольнять і молодь і суспільство? Вирішити ці питання допоможе тільки ретельно підготовлений технологічний підхід до процесу навчання.
В умовах розбудови незалежної європейської держави, якою прагне бути Україна, особлива роль і значення належить освіті. Процес становлення національної школи характеризується пошуками таких педагогічних технологій, які максимально сприяли б формуванню соціально-активної, творчої особистості, здатної для самостійної регуляції власної життєдіяльності. В основі будь якої технології лежить урок і яку технологію обрати для його проведення вирішує вчитель.
Технологія навчання це особлива робота проектувальника і конструктора в педагогіці. В педагогіці немає конструкторського бюро тому цим займається викладач. Отже велике значення приділяється здатності педагога допомогти учневі усвідомити і розвинути свої здібності, особистісні якості, і, в першу чергу, ті якості, що необхідні для його особистісної і професійної реалізації.
В конкретній методичній розробці використовуються елементи ігрових технологій, які активізують пізнавальну та творчу діяльність учнів і забезпечують формування умінь та навичок пов`язаних з майбутньою професійною діяльністю. Це певною мірою репетиція професійної діяльності людини, оскільки забезпечує можливість учневі “програти” практично кожну конкретну ситуацію і застосувати її в житті.
В підході до роботи з учнями що навчаються на високому рівні, були застосовані елементи інформаційно – комунікаційних технологій (ІКТ) призначені для створення якісно нових можливостей передачі та сприйняття навчальної інформації, оцінювання якості навчання і розвитку особистості учня шляхом використання комп`ютерної техніки, мережевих систем та програмного забезпечення у відповідності до визначених цілей навчання.
В процесі підвищення рівня складності завдань, використані підходи у технології проблемного навчання, де треба уміти зіштовхнути учня з проблемою, стимулюючи творче мислення з допомогою постановки питань.
4. Список використаних джерел
1. Сирохман І.В., Задорожський І.М., Пономарьов П.Х. Товарознавство продовольчих продуктів. Підручник.-К,: Лібра, 2003.-368.:іл..
1.Рецептуры на торты, пирожне, кексы и рулеты. Часть 1 . Издательство «Пищевая промышленость», 1978г., 459с.
2.Золин В.П. Технологическое оборудование предприятий общественного питания: Ученик для нач. проф.. образования.-2-е узд.,-М.: Академия, 2003.-248с.
3.Зайцева.Т., Горпинко Т.М., Технологія виготовлення борошняних виробів: Підруч. для проф..-техн.. навч. закладів.-К.: Вікторія, 2002.-400с.
4.Бутейкис Н.Г., Жукова А.А. Приготовление мучнихкондитерськихизделий: Учеб.для сред. проф.-тех. учщ. –3-еузд., перераб. и доп.-М.: Экономика, 1988,-239с.
5.Смоляр В.І. Фізіологія та гігієна харчування. –К.: Здоров’я, 2000. –336 с.
6. Саєнко Н.П., Волошенко Т.Д., Устаткування підприємствгромадськогохарчування. Підручник для учнів проф. –техн. навч. закл. –К.: ТОВ «ЛДЛ», 2005. –320 с.: 1л.
7.Сборник рецептур мучных кондитерских .В.Павлов.Гидрометеоиздат.1998-308с
Завдання - розминка ( додаток 1)
Тема уроку: «Технологія приготування медового тіста та виробів з нього»
Завдання – пастка (Додаток 2)
з теми: «Технологія приготування без дріжджових видів тіста та тістечок» кваліфікація 3 розряд
Приготування медового н/ф Підтвердь або запереч твердження:
(Додаток 3)
Логічний диктант Завдання «Обери потрібне»
1. Доповніть речення: Суміш прянощів, щододається до пряничного тіста, називається _________________або ____________________________.
2. Доповніть текст: Приготування пряничного тіста сирцевим способом.У діжу тістомісильної машини закладають продукти в слідуючомупорядку:______________________________________________________________________________ і все добре перемішують протягом______________ хв . Після перемішування сировини в діжу машини додають дрібно розтерті прянощі,________________________, розм'якшене масло або маргарин і_________.Замішують тісто протягом ____________ хв. залежно від кількості тіста і температурних умов __________________. Готове тісто -однорідна масса не затянутої консистенції; температура його не вище ________0.С. При зниженій вологості пряники виходять_____________________форми, а при підвищеній ____________________________________________________________________
3. Які вироби, окрім пряників можна випікати з пряничного тіста__________________________________________________________________________________________
4. Заварний напівфабрикат вийшов розпливчастим. В чому причина:а) висока температура випікання б) борошно з невеликим вмістом клейковинив) рідка консистенція тіста.
Додаток 4
Тема уроку: «Технологія приготування медового тіста та виробів з нього» (кваліфікація 3 розряд)
Записка шпигуна 1
( за характерними технологічними параметрами визначити спосіб приготування)
В діжу тістомісильноїмашини закладаютьпродукти наступним чином: цукор, воду, мед, патоку або сироп, яйця -все добре перемішують на протязі 6 хв. Цукор розчиняють в рідині і рівномірно розподіляють в суміші. Чим вища температура, при якій замішується тісто, тим менший час замішування, так як інакше може вийти затянуте тісто. Після перемішування сировини в діжу машини додають розтерті прянощі, соду, розчинений у воді амоній,розм'якшене масло або маргарин, борошно. Замішують тісто на протязі 11-12хв. в залежності від кількості тіста і температурних умов приміщення. ( сирцевий)
Записка шпигуна 2
( за характерними технологічними параметрами визначити спосіб приготування)
Тісто приготоване цим способом, має рихлу і в той же час в'язку консистенцію завдяки великому вмісту в ньому цукру, меду і патоки. ( сирцевий)
Записка шпигуна 3
( за характерними технологічними параметрами визначити спосіб приготування)
Цей спосіб приготування складається з трьох стадій: заварювання борошна у цукрово-патоковому, цукрово-медовому чи цукрово-медово-патоковому сиропі; охолоджування заварки; замішування заварки з рештою продуктів за рецептурою.
Заварюють борошно (6—8 % залишають на підсипання) у відкритому наплитному казані. У казан закладають цукор, мед, патоку, вливають воду і, при постійному перемішуванні, підігрівають сироп до температури 90—95°С і повного розчинення цукру. Гарячий сироп проціджують через густе сито в діжу машини для замішування тіста, всипають туди усе одразу просіяне борошно і ретельно перемішують протягом 10—12 хв., доки не утвориться пластична маса без грудочок. Температура сиропу при всипанні борошна повинна бути не нижче ніж 68°С, бо інакше не відбудеться процес клейстеризації крохмалю борошна, що вплине на якість готових виробів. Вологість заварки повинна становити 19—20 %.
(заварний)
(Додаток 5)
Тема уроку: «Технологія приготування медового тіста та виробів з нього»
(кваліфікація 3 розряд)
Завдання «РОЗКУСИ ГОРІХ» 1
Ви отримали завдання приготувати пряники і побачили, що за рецептурою не вистачає патоки. Ваші дії. Як виправити цю ситуацію. (додати інвертний сироп)
Завдання «РОЗКУСИ ГОРІХ» 2
При пробному випіканні пряників було встановлено, що готові вироби мають розпливчату форму. Як вирішити і виправити цю ситуацію? (додати розпушувачі)
Завдання «РОЗКУСИ ГОРІХ» 3
Вироби з пряникового тіста мало пористі, тверді. (Додати розпушувачі)
СПОСОБИ ПРИГОТУВАННЯ ПРЯНИЧНОГО ТІСТА
СИРЦЕВИЙ СПОСІБ ПРИГОТУВАННЯ ПРЯНИЧНОГО ТІТСА
ТЕХНОЛОГІЧНА СХЕМА ПРИГОТУВАННЯ ПРЯНИЧНОГО ТІСТА ЗАВАРНИМ СПОСІБОМ