Познайомити учнів з українською народною казкою “Кривенька качечка”; вчити усвідомлювати основні ознаки чарівної казки та познайомити з особливістю чарівної казки (співпадання назви казки і імені головного героя); формувати вміння визначати і називати героїв чарівної казки, складати їх характеристику, висловлювати свою оцінку щодо вчинків персонажів; поглиблювати уявлення про етику людських стосунків ; вчити аналізувати казку, роботи висновки про настрій героїв, співвідносити події твору з подіями в особистому житті; розвивати навички читання , уміння висловлювати і доводити свою думку, вислуховувати думку товариша; поповнювати словниковий запас учнів; виховувати почуття доброти, співчуття, повагу до людей похилого віку.
Тема уроку
За добро добром платять
Українська народна казка
“Кривенька качечка”
3клас
Мета: познайомити учнів з українською народною казкою “Кривенька качечка”; вчити усвідомлювати основні ознаки чарівної казки та познайомити з особливістю чарівної казки (співпадання назви казки і імені головного героя); формувати вміння визначати і називати героїв чарівної казки, складати їх характеристику, висловлювати свою оцінку щодо вчинків персонажів; поглиблювати уявлення про етику людських стосунків ; вчити аналізувати казку, роботи висновки про настрій героїв, співвідносити події твору з подіями в особистому житті; розвивати навички читання , уміння висловлювати і доводити свою думку, вислуховувати думку товариша; поповнювати словниковий запас учнів; виховувати почуття доброти, співчуття, повагу до людей похилого віку.
Матеріал до уроку. Українська народна казка “Кривенька качечка”, завдання для роботи в групах, словникові слова, слайди, мультфільм “Кривенька качечка”, ілюстрації до казки, книжки з українськими народними казками.
І. Організація дітей до уроку.
- Усі зібрались на урок?
- Так! І пора нам поспішати,
Бо покликав в подорож дзвінок.
Сьогодні у нас урок незвичайний,
Хай буде він для нас повчальний.
ІІ. “Мозковий штурм”.
- Як назвати художній твір, у якому є щось чарівне, незвичайне, фантастичне, нереальне?
1К 2 А 3 З 4 К 5 А
1. Бесіда.
- Хто з вас любить читати казки?
- Про кого любите читати казки?
- З якою метою дорослі і діти читають казки?
2. Складання “Асоціативного куща”.
Чемності чесності дружби мудрості розуму працьовитості співчуття
Сміливості КАЗКА ВЧИТЬ справедливості
ІІІ. Казкова вікторина.
Визначити з якої казки пісня і який герой її виконує. Створити виставку “Українські народні казки”.
Я по засіку метений, я на яйцях спечений.
Я від діда втік, я від баби втік і від тебе утечу. ( Колобок)
Івасику - Телесику, приплинь-приплинь до бережка.
Я дам тобі їсти й пити та хороше походити. (Івасик-Телесик)
Ой ви, діточки-козеняточка, відчинітеся, відіпрітеся.
Ваша матінка прийшла, молочка вам принесла. (Вовк та козенята)
Мій котику, мій братику,
Несе мене лиска за крутії гори, за бистрії води.
(Котик і Півник)
Я коза-дереза за три копи куплена, півбока луплена.
Тупу-тупу ногами, сколю тебе рогами,
Ніжками затопчу, хвостиком замету. (Коза-дереза)
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні на вас чекає чарівна казка.
Вона, кажуть,дуже гарна.
І цікава, і повчальна. Хто тихесенько сидить,
Не пустує й не шумить,
Той найпершим зрозуміє чого казка вас навчить.
Слайд №1.
V. Засвоєння матеріалу уроку.
1. Словникова робота.
Починок – пряжа, намотана на веретено;
Кужілочка – частина прядки у вигляді кілка, на яку намотують пряжу;
Веретенце – дерев’яна паличка, з обох сторін загострена;
VІ. Перегляд мультфільму” Кривенька качечка” .
VІ. Фізкультурна пауза.
VІІ. Робота над змістом казки .
- Чому сумували дід та баба?
а) були старими; б) у них не було дітей; в) не було у них, що їсти;
- Де знайшли вони гніздечко?
а) в лісі; б) на болоті; в) в лузі;
- Хто був у гніздечку?
а) гусочка; б) курочка; в) качечка;
- Як віддячила качечка старим за те, що вони її взяли додому?
а) співала їм пісні;
б) прибирала і варила їсти;
в) Весь день спала у гніздечку;
- Чому качечка залишила діда і бабу?
а) вона була дика качка;
б) вони спалили її гніздечко;
в) вона уже видужала;
- Чого вчить ця казка?
а) бути працьовитими; б) бути сміливими; в) за добро платити добром;
- Як ви розумієте цей вислів? Поясніть!
- Знайти і продовжити речення:
. Вертаються, аж дивляться ……. .
. Приходять додому ……… .
. Зробимо так ……… .
. Яка була качечка?
. До яких речень намальовані малюнки?
4 група. Закреслити словосполучення яких у казці нема.
Ніжка переломлена, хліба спечено, зерно зібране, кашка зварена, починочок стоїть, дівчина з коромислом, зробив кужілочку, плив на човні, злий змій.
2 група. Відновити текст.
Дід каже бабі: Ходімо,бабо, в ліс по гриби. Стали її брати, коли дивляться, аж у неї ніжка переломлена. Були собі дід та баба.. та не було у них дітей. Бере баба грибки, коли дивиться у кущику гніздечко, а в гніздечку сидить качечка. Вони взяли її тихесенько і принесли додому.
3 група. Підкреслити те, що в казці схвалюється.
Скромність, хитрість, дотепність,працелюбність, безпечність, доброта, справедливість, уважність, нав’язливість, образливість, безтактовність, самовпевненість, підглядання.
1 група. Читання в особах.
Від слів. Стоять вони за коморою, коли дивляться, …..
До слів. А дід і баба знов зостались самі.
(Пісню качок читають всі діти).
VІІІ. Домашнє завдання.
ІX. Підсумок уроку.
X . Рефлексія.
- Чи варто робити добро?
- Чи легко робити добро?
До “Асоціативного куща” дописуємо слово ДОБРОТА